Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2014 (Anul 26, nr. 7516-7542)

2014-10-01 / nr. 7516

2 Renașterea bănățeană Program artistic în onoarea seniorilor Astăzi, începând cu ora 11, la Sala "Adam Müller Guttenbrunn" din Timișoara se va desfășura spectacolul aniversar organizat de Serviciul pentru protecția persoanelor vârstnice, din cadrul consiliului local, cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor Vârstnice. Programul va fi susținut de beneficiarii Centrelor de zi "Sf. Mihail și Gavril", "Sf. Constantin și Elena", Centrul de zi Alzheimer și Clubul Pensionarilor "Buna Vestire", care vor prezenta momente inedite de poezie, prezentare de modă și sceneta "Fata moșului și fata babei". De asemenea, vor susține momente artistice și invitații vârstnicilor, elevi de la școlile timișorene, precum și interpreta de muzică populară Maria Petchescu. Cu același prilej, anual, Asociația Seniorilor din Timișoara, cu sprijinul primăriei, al casei de cultură a municipiului și al asociației "Amicii Rozelor - Generația Tânără", marchează data de 1 octombrie, Ziua Internațională a Persoanelor Vârstnice, printr-un spectacol omagial, deschis tuturor timișorenilor. Ajuns la cea de-a II-a ediție, evenimentul se va desfășura astăzi, începând cu ora 11,30, când va avea loc vernisajul expoziției "Fântânile Arteziene din Timișoara", la sediul municipalității. De la ora 12,15, în Parcul Rozelor va începe spectacolul propriu-zis, cu o formație de cântece și dansuri din Kikinda; în continuare, vor urca pe scenă formații artistice ale elevilor și ale seniorilor din Timișoara, iar de la ora 15, solista vocală Lia Lungu. Pentru ora 16 sunt programate masa festivă și vizitarea obiectivelor turistice ale Timișoarei. în cazul în care condițiile meteo vor fi nefavorabile, evenimentul programat în Parcul Rozelor se va desfășura la Sala Lira (strada Miron Costin nr. 2). (D.D.) Localitățile Sânandrei și Covaci, în sărbătoare Localitățile Sânandrei și Covaci se pregătesc de mare sărbătoare, în 26 octombrie, de Sfântul Dimitrie, va fi rugă atât la Sânandrei, cât și la Covaci, ambele manifestări anunțându-se a fi unele de zile mari. Astfel, la Sânandrei, vor fi responsabili cu jocul și voia bună nu mai puțin de 11 soliști de muzică populară, unii dintre ei fiind vedete incontestabile ale cântului românesc. Nicolae Furduilancu, Andreea Voica, Ramona Vița, Dumitru Stoicănescu, Adrian Stanca,Carmen Popovici-Dumbravă, Felicia Stoian, Ramona Roescu, Camelia Florea, Maria Coman și Cornel Brici vor fi amfitrionii unei petreceri pe cinste la Sânandrei. Alături de aceștia, vor urca pe scenă ansamblul de dansuri din Sânandrei, precum și ansamblul Timișul. Dansul va fi deschis de Andreea Voica, cu un recital în curtea bisericii, după care sărbătoarea se va muta la balonul din curtea primăriei. Pentru cei mici va fi pregătit un parc de distracții, toate jocurile fiind gratuite, așa cum numai la Sânandrei se întâmplă. La fuga de la Covaci vor cânta Nicoleta Voica, Ianoș Roma, Loredana Demian, Paula Menga și formația condusă de Zeno Terbancea, acțiunea fiind programtă la căminul cultural. "Ne bucurăm că reușim să ducem tradiția mai departe și mulțumesc consiliului local pentru sprijinul acordat în susținerea financiară a acestor evenimente atât de dragi locuitorilor. Oamenii merită să aibă o sărbătoare a lor, în care să se bucure alături de familii și de prieteni, să se revadă după mai mult timp și să depene amintiri", a declarat Claudiu Coman, primarul comunei Sânandrei. SILVIU FLORESCU Vernisaj la "Calina” Galeria timișoreană de artă contemporană "Calina" va găzdui mâine, de la ora 18, venisajul expoziției personale "Rose-Breath" a artistei vizuale Patricia Teodorescu, care marchează deschiderea oficială a celui de-al treilea proiect al platformei "Desenul Sans Rivages". Patricia Teodorescu a studiat la Universitatea Națională de Arte București și a primit, în 2005, premiul I al Centrului Național de Artă Contemporană. Expoziția, al cărei curator este Liviana Dan, poate fi vizionată până în 15 noiembrie. (L.N.) Expoziție de pictură Filiala Timișoara a Uniunii Artiștilor Plastici din România organizează mâine, de la ora 18, la Galeria "Helios" din Piața Victoriei nr. 6, vernisarea expoziției personale de pictură a artistului plastic bănățean Vasile Pintea. Oficiile de vernisare vor fi făcute de criticul și eseistul conf. univ. dr. Claudiu T. Arieșan, de la Universitatea de Vest. Lucrările vor putea fi vizionate până în 15 octombrie. (L.N.) Actualitate miercurii octombrie 2014 Mesajul președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, ocazionat de Ziua Internațională a Persoanelor Vârstnice Dragii noștri părinți și bunici. Ziua de 1 octombrie, dedicată omagierii celor ajunși în toamna vieții, este o zi specială pentru toți, tineri și vârstnici deopotrivă, zi încărcată de înțelepciune și har. Am deosebita plăcere și - în același timp - marea onoare de a mă adresa dumneavoastră în cel de-al treilea an de mandat ca Președinte al Casei Naționale de Pensii Publice, animată de dorința de a vă transmite expresia celor mai sincere sentimente de prețuire. Toate acțiunile și măsurile promovate de colegii din Casa Națională de Pensii Publice, precum și din casele teritoriale, au ca principală preocupare oferirea de servicii publice de calitate, accesibile și aproape de beneficiari, îmi doresc pentru mine și colegii mei să trăim, prin dumneavoastră, satisfacția misiunii îndeplinite. Astăzi însă, mai mult ca oricând, afecțiunea și recunoștința noastră se vor revărsa asupra dumneavoastră, făuritori de valori materiale și spirituale, suflete nobile care ne-ați călăuzit pașii în viață și ne sunteți modele de urmat. Doresc să vă asigur că priceperea și energia noastră vor fi orientate și în continuare pentru a vă fi sprijin atunci când veți avea nevoie, iar în mintea și sufletul meu aveți un loc aparte. Adresez tuturor calde urări de sănătate, liniște și bucurii alături de cei dragi. La Mulți Ani! Președinte CAPPILEANA CIUTAN Parcări în sprijinul părinților Primăria Timișoara derulează un proiect-pilot destinat fluidizării traficului rutier în zonele în care funcționează instituții de învățământ, în special în intervalele orare în care copiii vin și pleacă de la școală. în acest sens, au fost amenajate 12 locuri de parcare în fața Colegiului C.D. Loga și, de asemenea, 12 în fața Liceului Pedagogic, acestea fiind vopsite în culoarea mov. Intervalele de timp în care parcările funcționează în regim special, mașinile putând opri atât timp cât le necesar copiilor pentru a urca sau coborî în și din mașină, sunt: 7,30- 8,30,11,30-12,30 și 15,30-16,30. în aceste intervale orare este interzisă staționarea mașinilor în parcare, iar în restul timpului se va parca în regim Timpark normal pentru zona roșie. Primăria Timișoara intenționează să extindă acest proiect la școlile și liceele din oraș care nu beneficiază de parcări amenajate. (D.D.) Ploi de stele, eclipse și o cometă . Urmare din pagina 1 Dintre eclipse, cea dintâi va avea loc în 8 octombrie, între orele 10,55 și 14:55, și va fi una totală de Lună, vizibilă însă doar din emisfera Oceanului Pacific. Tot din acea parte a globului va putea fi observată, în 23 octombrie, și cea mai spectaculoasă eclipsă parțială de Soare din acest an; în schimb, europenii - deci și cititorii noștri - vor avea ocazia să urmărească în direct, în nopțile de 8 spre 9 și, respectiv, 9 spre 10 octombrie, ploaia meteorică a Draconidelor, un curent de "stele căzătoare" produs de resturile lăsate în urmă de cometa 21P Giacobini- Zinner. Deși strălucirea Lunii va oculta o parte din dârele produse de meteori la intrarea în atmosfera terestră, în cel puțin două nopți vor putea fi observate, mai ales după ora 1, dinspre nordul bolții cerești, între șase și opt căderi meteorice pe oră. Semnificativ mai intensă va fi următoarea ploaie de meteori a lunii, Orionidele, care este "dăruită" în același mod de cometa Halley în perioada 20-24 octombrie. Intensitatea maximă, de peste 25 de meteori pe oră, va putea fi observată în noaptea de 23 spre 24 octombrie, mai ales către dimineață. Deloc în ultimul rând, să consemnăm și faptul că în 19 octombrie, orbita planetei noastre va fi traversată de cometa Siding Spring (2013 Al, potrivit CNP-ului său astronomic) - o vizită care va crea emoții doar marțienilor, pentru că steaua cu coadă va trece la o distanță de doar 50.000 km de suprafața Planetei Roșii. (L.N.)