Renaşterea Bănăţeană, iulie 2015 (Anul 27, nr. 7740-7766)

2015-07-01 / nr. 7740

2 I Renașterea bănățeană Actualitate miercuri 1 iulie 2015 în numele fiului ■ Un tată crescut în orfelinate luptă pentru a rămâne alături de copilul său ■ Conducerea liceului în al cărui internat locuiesc s-a somat însă cu evacuarea ■ Pentru ca fiul său să nu rateze o bucurie, tatăl i-a serbat ziua de naștere mai devreme cu o lună Un tată și fiul lui, două copilării marcate de măsuri de protecție socială, luptă pentru a nu fi despărțiți. Vasile Irinel Cotoc și copilul său Vasile Lucas sunt somați să părăsească, în mai puțin de o lună, camiera mică de internat care le-a fost casă în ultima vreme. Tatăl, abandonat de la vârsta de trei luni, s-a maturizat în orfelinate, iar fiul a petrecut trei ani la o familie de asistenți maternali. Dacă destinul nu le rezervă o minune, o nouă înstrăinare le poate marca existența. Pentru a nu pierde o bucurie, eveniment rar în viața lor, tatăl a serbat ziua de naștere a fiului său, săptămâna trecută, cu o lună în avans. "Au venit șapte copii, prieteni, și am avut o mică petrecere în sala de sport a Liceului Auto, pentru că în camera noastră de la etajul doi a Căminului 1 nu a fost loc", spune Vasile. Viața pe cont propriu, dincolo de sistemul de protecție socială Născut în urmă cu 30 de ani în Moldova și crescut la "Casa Copilului ", Vasile a ajuns pe plaiurile bănățene în 1997, când mama lui s-a mutat la Centrul de Plasament nr. 2 din Timișoara. "Mama m-a vizitat lună de lună. Suntem șapte frați, toți crescuți la orfelinat", își amintește Vasile. După majorat, bărbatul a stat în chirie și a încercat să învețe să trăiască pe cont propriu, dincolo de sistemul de protecție socială. "La «Centrul Vieții» am cunoscut o tânără crescută și ea în orfelinat. Ne-am căsătorit și l-am avut pe Lucas în 2007, care împlinește în iulie opt ani, între timp, m-am despărțit de mama lui Lucas. El a crescut de la vârsta de doi ani și jumătate la o familie de asistenți maternali, de unde l-am luat la cinci ani și jumătate. în tot acest timp am strâns bani și am luat o locuință la Anina, dar acolo nu am de lucra. Mama sa lucra la Liceul Auto din Timișoara ca femeie de serviciu și directorul de atunci al unității de învățământ, profesorul de educație fizică, Prinț Iosif Frențiu, m-a angajat ca portar și ne-a dat o carieră la internat, pentru ca băiatul să crească alături de ambii părinți. Mama sa a plecat însă. Am rămas să-l cresc eu. Din păcate, conducerea actuală a liceului dorește să evacuez camera în iulie. E un spațiu mic, o fostă sală pe care am amenajat-o astfel încât să avem bucătărie, dormitor și sufragerie. N-am unde să plec... Lucas este la Școala 29, unde a terminat clasa I și s-a atașat de colegi", spune Vasile. "Vreau să rămânem împreună, aici" "Nu vreau să plec. Vreau să rămânem împreună aici, îmi doresc și o bicicletă bună, cu care să merg fără frică. Tata mi-a luat una, secondhand, dar nu are frâne și roțile cum joacă", spune Lucas, cu inocența specifică vârstei, un atu pe care nu vrea să-l piardă, așa cum ține cu dinții să câștige în jocul de cărți pe care le împarte cu tatăl său. "Mi se pare un om de bună-credință" * Siguranța relativă a familiei Cotoc s-a clătinat în momentul în care omul a solicitat acordarea unor zile libere sau contravaloarea acestora pentru munca prestată în weekenduri și sărbători la poarta liceului. în luna octombrie a anului trecut, la o zi după ce conducerea școlii a primit înștiințarea că Vasile a acționat-o în judecată, acesta s-a urcat pe geamul camierei sale, aflate la etajul doi al internatului, și a amenințat că se sinucide. După acest incident, bărbatul a fost mutat de pe postul de portar, pentru care a fost socotit inapt, pe cel de îngrijitor de curățenie, cu precizarea că la următoarea abatere disciplinară, conducerea liceului va lua măsurile de desfacere a contractului individual de muncă. "A fost prea multă presiune. Am cedat psihic...", spune Vasile. "Am avut trei întâlniri cu el. Mie mi se pare un om de bună-credință", spune Iuliana Ciovică, avocatul care îl reprezintă din oficiu în procesul intentat unității de învățământ. "A fost maximă toleranță" "Am avut mai multe reclamații la ITM (Inspectoratul Teritorial de Muncă Timiș - n.r.). A vrut să se sinucidă în toamnă. A fost la Văcărescu (clinica de psihiatrie a Spitalului Județean Timișoara, situată pe strada Văcărescu - n.r.). A fost maximă toleranță. A fost ajutat de toată lumea. N-a plătit nici chirie și nici cheltuieli. Nu i-am cerut nici un leu. Puteam să-i desfacem contractul de muncă. A furat din internat, din camerele copiilor, în timpul fostei conduceri. în toamnă, în octombrie, a furat toate țevile de cupru de la instalația de căldură. Nu-și vede de treabă ca angajat. Suntem în proces pentru orele suplimentare, ori acelea trebuiau luate în termen de 30 de zile. El e detașat pe alt post acum și are program de opt ore de lucru. Internatul este pentru elevi. Nu putem să-i asigurăm cazare pe timpul vacanțelor. Am anunțat că se va închide. Are și el concediu, poate să plece în perioada asta. Nu are nici un document că trebuie să stea în internat, nici nu avea ce să caute acolo. în perioada de vară trebuie să zugrăvim, să amenajăm, cel puțin să igienizăm. în 24 iulie termină ultima clasă de elevi și închidem internatul", a declarat Simona Ecaterina Bejan, directoarea Liceului Tehnologic Transporturi Auto Timișoara. Generozitatea lui Prinț Prinț Iosif Frențiu, fostul director al Liceului Auto, a dat dovadă de o generozitate princiară. "El a venit prin transfer deoarece am avut nevoie de paznic și el avea atestat, înainte a lucrat la o firmă de auto tot ca și paznic. L-am ajutat să stea în cămin. Eu nu am avut probleme cu el. Nu avea ce țevi să fure, numai dacă le dezlipea. întradevăr, am auzit că într-o noapte a fost o inundație la nivelul trei al internatului, care este nelocuit. Se spunea că cineva a vrut să desprindă țevile. Probabil a fost o avarie, pentru că nu au lipsit țevile", a declarat Prinț Iosif Frențiu. DANA ISTRAT Te abonezi și câștigi seri, la sediul redacției a fost efectuată tragerea la sorți a premiilor suplimentare acordate în cadrul campaniei "Abonează-te și câștigi", constând în trei aspiratoare și trei telefoane. Cei șase câștigători sunt: Ioan Minda - Timișoara, str. Labirint nr. 9, sc. A, ap. 7; Dimitrie Jucu - Ictar-Budinț nr. 147; Elena Bonea - Timișoara, str. H. Heine nr. 3, ap. 16 (câte un aspirator), respectiv, Florica Bodea - Deta, str. Libertății nr. 4, ap. 7; Stelu Steier - Timișoara, str. Martir Ioan Stanciu nr. 3, sc. 3, ap. 7; Nicolae Pârcălăbescu - Giroc, str. Muncitorilor nr. 2B (câte un telefon). Câștigătorii sunt așteptați să-și ridice premiile luni, de la ora 10, la sediul redacției. Atenție, premiile rămân valabile timp de doar zece zile de la publicarea acestui anunț. (L.N.) Subiecte ușoare la bacalaureat, și la limba maternă Ieri, absolvenții de clasa a XI-a din județul Timiș au susținut proba la limba maternă. La germană s-au înscris 102 candidați, la maghiară, 54, la sârbă, 26 și la ucraineană, 12, fiind prezenți doar nouă. Probele s-au desfășurat în patru centre de evaluare și nu s-au înregistrat incidente. La limba germană, la subiectul al doilea candidații au avut de caracterizat un personaj din "Faust" de Johann Wolfgang von Goethe, iar la cel de-al treilea au avut de redactat o scrisoare de angajare. Cei care au susținut examenul în limba maghiară au avut de comentat o poezie de Ady Endre. La al doilea subiect au avut de scris un text despre scriitorul maghiar Janus Pannonius, iar la punctul trei au avut de comentat, la alegere, una din cinci balade date. SIMONA VASI