Renaşterea Bănăţeană, august 2015 (Anul 27, nr. 7767-7783)

2015-08-01 / nr. 7767

Actualitate 2 Renașterea bănățeană Sărăcie, singurătate și o idilă cu un sfârșit crunt într-o zi cu o căldură năucitoare, cu un soare care ținea loc de cer, pe marginea drumului european, la intrarea în Turnu-Severin, venea, parcă dintr-un alt timp, o femeie. Căra un bagaj nefiresc de voluminos. La un moment dat a fost nevoită să urce pe trotuar, înainta mai greu, în locurile strâmte trebuia să calce cu băgare de seamă, într-o dungă, până ajungea iar în zona mai largă. Dădea, fără pic de intenție, un mic spectacol, nu puțini privind-o din goana mașinilor. Din mers, atentă la cum și unde calcă, "plimbată" fiind de balansul bagajului, am intrat în dialog. A răspuns fără nici o ezitare. Asta numai omul care nu are ce să ascundă și nici de ce să se ferească o poate face. - Cât primiți pe un transport? - Șase-șapte lei, eu știu cât mi-o da hoțul ăsta la care se duc, că niciodată nu e la fel. - De câte ori pe săptămână străbateți drumul? - Măcar de două ori, aș veni mai des, dar durează până adun plasticurile. - De pe unde le strângeți? - De la tomberoane, din parcări, printre blocuri, de peste tot. - Cum vă numiți? - Maria Stoian. - Aveți copii? - Am avut unul, dar mi-a murit, că toate sunt cum se rânduse Dumnezeu. L-au omorât unii, i-au rupt mâinile și i-au tăiat boabele... Am ajuns singură la 68 de ani. Și duce tragica întâmplare, povestind, până la capăt, între fiul ei, român fiind, și o fată dintr-un neam de romi se înfiripase, o pasională iubire. Tinerii trecând, prinși în copleșitoarea idilă, peste împotrivirea oricui, într-o zi, câțiva bărbați din familia fetei i-au croit băiatului acest crunt sfârșit. DUMITRU OPRIȘOR Serviciile medicale, acordate cu sau fără card de sănătate Serviciile medicale vor fi acordate și în luna august atât pacienților care au cardul național de sănătate, cât și celor care încă nu au intrat în posesia acestuia, din cele 15 milioane de carduri tipărite mai fiind de distribuit peste 300.000 "în luna august, ar putea veni în concediu românii din străinătate, fapt care le-ar da posibilitatea să își ridice cârdul de sănătate și, mai mult, să beneficieze la nevoie, fără restricții, de servicii medicale pe durata șederii în țară. De aceea, pentru august, modul de acordare a asistenței medicale rămâne neschimbat, în acest moment având de distribuit peste 300.000 de cârduri la nivel național", a spus președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurcea. El a mai precizat că,pentru a nu crea probleme pe perioada vacanței, modul de acordare a serviciilor medicale rămâne neschimbat în luna august, data de la care cârdul va deveni unicul instrument de validare și decontare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate urmând să fie anunțată din timp. Până în prezent au fost tipărite aproape 15 milioane de carduri, dintre care au rămas de distribuit peste 300.000. CNAS monitorizează în continuare serviciile acordate fără card, datele indicând că asigurații care au primit cardul îl utilizează atunci când accesează un serviciu medical. Asigurații care nu au intrat încă în posesia cârdului național se pot duce în perioada următoare să îl solicite la casele de asigurări de sănătate. sâmbătă, 1 august 2015 Te abonezi și câștigi sori, la sediul redacției a fost efectuată tragerea la sorți a premiilor suplimentare acordate în cadrul campaniei "Abonează-te și câștigi", constând în trei aspiratoare și trei telefoane. Cei șase câștigători sunt: Vaier Aron - Timișoara, str. C. Munteanu nr. 14, Ioan Hojda - Comloșu Mare nr. 25; Victor Pârvani - Gladna Română nr. 109 (câte un aspirator); Floarea Kovács - Timișoara, Str. Amforei nr. 10, sc. C,ap. 6; Silviu Vălcăneanu - Pesac nr. 248; Niculae Filip - Timișoara Bd. Cetății nr. 54, sc.C,ap. 11 (câte un telefon). Câștigătorii sunt așteptați să-și ridice premiile marți, de la ora 10, la sediul redacției. Atenție, premiile rămân valabile timp de doar zece zile de la publicarea acestui anunț. (L.N.) Seceta afectează navigația pe Dunăre Ca urmare a secetei prelungite din acest sezon, debitul fluviului Dunărea era ieri, la punctul de intrare în România (Baziaș), cu aproape 50 la sută mai scăzut decât nivelul mediu multianual corespunzător lunii iulie, situânduse în jurul valorii de 5.400 de metri cubi pe secundă. Datorită nivelului asigurat de lacul de acumulare Porțile de Fier, pe sectorul bănățean al Dunării nu au fost înregistrate incidente semnificative de navigație, însă în aval de confluența cu Oltul, grindurile de nisip apărute în apropiere de suprafață au contribuit la blocarea a 60 de vase, acestea fiind nevoite, pentru a-și continua circulația, să-și reducă încărcătura. (L.N.) Postul Adormirii Maicii Domnului Urmare din pagina 1 Ca vechime, postul pe care îl parcurgem acum este cel mai nou dintre cele patru mai serioase de peste an, iar originea lui trebuie căutată, probabil, prin sec. V,când cultul Maicii Domnului a început să cunoască o dezvoltare mai mare și când sărbătoarea Adormirii ei a început a căpăta o mai mare importanță. La început însă, nici timpul din an, nici durata și nici felul postirii nu erau la fel peste tot; prin părțile Antiohiei, unii posteau o singură zi (6 august), alții mai multe zile (patru la Constantinopol, opt la Ierusalim); în răsărit se postea în luna august, apusenii făceau același lucru în septembrie. Iar unii nu posteau deloc, socotind că sărbătoarea Adormirii este zi de mare bucurie, întrucât Maica Domnului a trecut de la amărăciunea pământească la bucuria cerească, unde stă în nemijlocită apropiere de Fiul ei iubit. Data și durata postului au fost uniformizate în toată Ortodoxia abia în secolul al XII-lea, la Sinodul Local din Constantinopol, ținut la 1166, sub patriarhul ecumenic Luca Crysoverghi, care a stabilit data de 1 august ca început al postului și durata lui de 14 sau 13 zile, până în 15 august. Mai ușor decât perioada Patruzecimii, dar mai aspru decât Postul Nașterii Domnului Se consideră că pregătirea pentru Sfântă Mărie Mare este mai ușoară decât perioada Patruzecimii, postul acesta fiind însă mai aspru decât acela al Nașterii Domnului și al Sfinților Apostoli. Tipicul cel mare (cap. 35, p. 44) și învățătura pentru posturi din Ceaslovul mare (ed. cit., p. 707) prescriu alunare lunea, miercurea și vinerea, până la Ceasul IX, când se consumă mâncare uscată; marțea și soia se consumă legume fierte, fără ulei, iar sâmbăta și duminica există dezlegare la untdelemn și vin. Dezlegare la untdelemn, pește și vin La 6 august (sărbătoarea Schimbării la Față), în orice zi ar cădea, se face dezlegare la untdelemn, pește și vin. în timpul acestui post se citesc în bisericile mănăstirești, zilnic (alternativ), cele două Paraclise ale Maicii Domnului din Ceaslov. O singură sărbătoare, mai multe denumiri Principala sărbătoare a Sfintei Maria, din 15 august, se numește oficial în biserica romano-catolică "Ridicarea la Ceruri a Fecioarei Maria", iar în bisericile ortodoxe "Adormirea Maicii Domnului". Recent, biserica anglicană a introdus "Sărbătorirea Binecuvântatei Fecioare Maria" la aceeași dată; în 15 august este celebrată și Ziua Marinei, Sfânta Maria fiind ocrotitoarea marinarilor. La malul mării, dar și în orașele dunărene sunt organizate, de Sfânta Maria, manifestări religioase, artistice și culturale. Obiceiuri și tradiții populare La țară se obișnuiește ca de Sântămaria Mare să fie angajați pândarii în vii și să fie "legat" ciocul păsărilor, pentru a nu mai putea strica boabele de struguri. De asemenea, se oferă ofrandă din noua poamă. De Sântănghia Mare se adună ultimele plante de leac, putându-se afla cum va fi toamna ce se apropie, și se culeg flori care se pun la icoana Fecioarei Maria, considerându-se că apoi sunt bune la tămăduirea feluritelor beteșuguri, între cele două sărbători dedicate Sfintei Maria - 15 august și 8 septembrie, când se prăznuiește Nașterea Maicii Domnului-este timpul prielnic semănării grâului. Nunți, târguri și iarmaroace De la Adormirea Maicii Domnului se redeschide perioada în care se pot face nunți, încep târgurile și iarmaroacele de toamnă, dar și praznicele de pomenire a morților; în unele zone, ziua de 15 august este considerată "a morților", fiind pomeniți toți răposații cu nume precum Maria, Mariana, Maria, Marian, în 8 septembrie, de Sfânta Maria Mică, fiind sărbătoriți cei vii care poartă asemenea nume: în ziua praznicului, femeile merg la biserică și duc cele mai frumoase flori din grădină, struguri, prune și faguri de miere, pe care le dau în amintirea răposaților, în ziua Sântămariei Mari, la mai multe mănăstiri au loc procesiuni cu icoane făcătoare de minuni ale Maicii Domnului și pelerinaje. în Banat, romano-catolicii, dar și ortodocșii frecventează cu acest prilej basilica de la Maria-Radna. CODRINA DIANA TOMOV