Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 2016 (Anul 28, nr. 8148-8172)

2016-11-01 / nr. 8148

2 Renașterea bănățeană Actualitate Eroi dispăruți, însă niciodată uitați... O amplă delegație a Fundației Române "George Pomuț" din Timișoara s-a deplasat recent în Ungaria, la Budapesta, dar și în localitățile învecinate Dany și Sülysáp, pentru a aduce cinstire românilor căzuți în cel de-al Doilea Război Mondial, eroi ai neamului, dispăruți, dar niciodată uitați. Inițiativa, care perpetuează o frumoasă tradiție, a aparținut și de această dată părintelui Stelian Borza, care a mobilizat aproape 50 de persoane pentru acest pelerinaj la mormintele soldaților care și-au jertfit viața pentru libertate. "Am trecut pe la Cimitirul Central din Budapesta, unde își duc somnul de veci circa o sută de români, victime ale marelui război. Pe alții, conaționali care și-au scris numele în cartea sfântă a martirilor români, i-am descoperit la 50 de kilometri de capitala maghiară,în satul Dany... încă de acum 20 de ani am vrut să aflu dacă acolo sunt înhumați frați de-ai noștri de sânge, dar autoritățile locale n-au știut să mă lumineze în această privință. Am fost trimis la preotul catolic de acolo și am dat de un cantor care absolvise Facultatea de Teologie Catolică din Alba Iulia. Cert e că, intrând în contact cu bătrânii satului, am primit confirmări legate de eroii români îngropați aici, vreo 400 la număr. Inițial, ei fuseseră înmormântați în jurul bisericii, dar în 1946 a venit un ordin care cerea să fie strămutați la marginea cimitirului. 310 dintre ei au avut această soartă, iar ceilalți se odihnesc întru eternitate la Sülysáp. Cu prilejul acțiunilor comemorative pe care le-am întreprins pe meleagurile maghiare, am avut parte de momente emoționante. N-am să uit niciodată spusele uneia dintre persoanele care au asistat la sfințirea troiței pe care am dus-o la Dany:« Soldații români nu mai sunt singuri aici, au o cruce adusă de-acasă». în jurul acesteia ne-am adunat și acum, iar printre noi s-a aflat și Ortansa Rada, urmașa lui Nicolae Rada, un bănățean din Remetea Mare, căzut în luptă în 1943 și îngropat în țara vecină", ne-a spus părintele Borza, timișoreanul care și-a făcut o misiune de onoare din a face îndătinata pomenire a eroilor neamului românesc. CODRINA DIANA TOMOV Zile aniversare Facultatea de Litere, Istorie și Teologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara împlinește 60 de ani de activitate neîntreruptă, de excelență în educație și de promovare a valorilor și modelelor umaniste în zona de vest a României. Cu acest prilej, începând de mâine și până vineri, facultatea organizează o serie de evenimente, cuprinzând mese rotunde, o conferință aniversară și o lansare de carte. Vor participa invitați de la universitățile din București, Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Sibiu, Craiova, Oradea, Târgu Mureș, Alba Iulia și Arad. Temele ce vor fi abordate la mesele rotunde sunt legate de poziția ocupată de disciplinele umaniste între domeniile girate de învățământul superior românesc actual, de viitorul dublelor specializări și configurarea planurilor de învățământ în contextul Bologna. Conferința aniversară, care se înscrie în seria Conferințelor Seniorilor UVT 2016, cu titlul "Balconul Julietei sau despre energia cuantică și literatură", este susținută de prof. univ. dr. Pia Brînzeu, prorector al Universității de Vest în mandatele 2004-2008 și 2008-2012. Evenimentul continuă, sub coordonarea prof. univ. dr. Otilia Hedeșan, cu lansarea volumului aniversar "Valori și modele umaniste în instituții din epoci de criză", analize de caz, o colecție de eseuri despre învățarea valorilor prin puterea exemplului unor cariere universitare umaniste de excepție. Ziua se va încheia cu semnarea în Cartea de onoare a Facultății de Litere, Istorie și Teologie, inaugurată cu această ocazie. (S.V.) în amintirea celor trecuți în veșnicie Urmare din pagina J în această perioadă, piețele orașului devin arhiaglomerate, oferta de flori - tufănele și crizanteme - se diversifică, se vând coroane, jerbe, ferigă, candele, buchete de imortele sau cununițe artificiale. în cimitirele Timișoarei se smulg buruienile, se mătură, se spală crucile, se strâng gunoaiele și frunzele uscate și se aruncă în locuri special amenajate. Pe mormintele curățate se pun lumânări și flori, iar lumea, indiferent de confesiune, se roagă pentru odihna sufletelor celor dispăruți. Nu puțini se reculeg astăzi la locurile de îngropăciune ale familiei, rudelor sau prietenilor, onorând Ziua Morților, un moment fixat ca atare în memoria colectivă, dar și cel din urmă prilej de primenire a mormintelor înainte de venirea iernii. O săptămână de celebrări liturgice la Domul Catolic Pentru romano-catolicii din orașul de pe Bega, săptămâna aceasta este asociată mai multor celebrări liturgice. Astăzi, cu ocazia Solemnității Tuturor Sfinților, sărbătoare de poruncă, la Domul din Piața Unirii slujbele se desfășoară după programul duminical. La ora 9 are loc sfânta liturghie în limba maghiară, la 10,în germană, la 11,30 și la 18 în română. în această după-amiază, în cimitirele comunităților catolice se oficiază deja ceremonii și servicii religioase specifice de pomenire a celor răposați. Mâine, de Ziua Tuturor Morților, romano-catolicii se vor reculege și vor înălța rugăciuni pentru toți cei trecuți în eternitate. La ora 8, Excelența Sa Martin Roos, episcop de Timișoara, va celebra la Dom un requiem pentru cei decedați. Joi, sub cupola aceleiași biserici, la ora 7,15, în prezența Capitlului Catedral se va oficia un requiem la intenția episcopilor diecezani răposați. Celebrantul principal va fi Excelența Sa Martin Roos, care va îndeplini același rol vineri, la orele 7,15, când la Dom va avea loc o liturghie pentru răposații episcopi Dr. Augustin Pacha și Sebastian Kräter. Sâmbătă, locul și ora rămânând aceleași, E. S. Martin Roos va celebra, în prezența Capitlului Catedral, un requiem în memoria membrilor decedați ai acestuia. CODRINA DIANA TOMOV marți, 1 noiembrie 2016 Al șaselea sezon Next Star, câștigat de un timișorean are doar 13 ani și talent cu cazul. Lucas Kohl, din Timișoara, a uimit o țară întreagă la concursul Next Star, el fiind câștigătorul celei de-a șasea ediții a competiției. Tânărul timișorean, alături de trupa de world music Peregrinis, face spectacole de zile mari. Talentul său nu e unul singur, asta pentru că Lucas cântă la pian, la fluier, dar și la acordeon. Iar la ultimul instrument nu o face oricum, ci pe un... monociclu. Studiază pianul de când era mic, de la șase ani, când a frecventat Școala populară de artă, iar din clasa a V-a este elev al Colegiului Național de Artă "Ion Vidu", unde studiază pianul. în secundar, învață tainele vioarei, îi plac mai mulți compozitori, dintre care Ludwig van Beethoven, Frederic Chopin și Franz Listt, dar în același timp iubește și muzica buggy și blues-jazz, pe care o interpretează genial. La fluier, la acordeon și pe monociclu La fluier a învățat să cânte singur, iar la acordeon, în urmă cu patru ani, când tatăl său i-a cumpărat un asemenea instrument muzical, dar care era foarte mic. "Claviatura nu mi-a dat bătăi de cap, însă restul am învățat după o fișă și cu ajutorul internetului". Pe monociclu știe să meargă de când era mic: "Tata a fost cel care mi-a luat primul vehicul cu o singură roată și în același timp și-a cumpărat și el unul. Din păcate, el a căzut și nu a mai avut curaj să-l folosească. Eu am căzut de mai multe ori, dar nu am renunțat. Așa am învățat să merg...". Lucas Kohl a ajuns la concursul Next Star dintr-o întâmplare. "Tatăl unui membru al trupei Peregrinii a vrut să aducă formația la această competiție, prezentată de timișoreanul Dan Negru. Din cauză că unii dintre componenții trupei erau prea în vârstă pentru acest gen de concurs, am ajuns eu în competiție", a spus Lucas Kohl. "La început am avut emoții", a precizat Lucas, însă în final, susținut și acompaniat de Fabian Galiș, Jacqueline Kohl, Diana Stoica și Ionuț Pandele, prietenii și colegii lui din trupa Peregrinii, tânărul și-a demonstrat virtuozitatea, degetele sale jucându-se cu clapele pianului. Apoi, Lucas a cântat la fluier, pentru ca în final să interpreteze o melodie la acordeon, și nu oricum, ci pe un monociclu. O formație cunoscută Aproape toți timișorenii cunosc trupa Peregrinii și o apreciază. S-a înființat în urmă cu patru ani, iar în prezent are un toboșar, patru muzicieni și doi dansatori. Formația a fost și este prezentă la foarte multe manifestări culturale din Timișoara, iar acum, prin prezența la Antena 1 a lui Lucas Kohl și a colegilor lui, s-a făcut cunoscută și la nivel național. Talent și muncă Pentru tânărul Lucas ziua începe la ora cinci dimineața, când timp de două ore exersează.Merge la școală, iar după ce ajunge acasă reia studiul la pian și își face face temele pentru a doua zi. Timp liber nu prea are. Viața sa e legată doar de muzică și rareori, când reușește, merge cu tatăl său la pescuit. Tânărul timișorean își dorește să interpreteze la pian muzică clasică și să fie ascultat Cu modestie, afirmă că nu visează să ajungă pe cele mai mari scene ale lumii: "Important pentru mine e ca interpretarea mea să fie ascultată". SIMONA VASI