Renaşterea Bănăţeană, februarie 2017 (Anul 29, nr. 8222-8243)

2017-02-03 / nr. 8222

Actualitate 2 Renașterea bănățeană RATT stă pe un butoi cu pulbere Urmare din pagina . Din punct de vedere financiar, situația de la RATT nu mai este, de mult timp, una prea fericită. Gaura de la achitarea subvențiilor a fost astupată în toamna lui 2012 de guvernul USL, cu multe zeci de milioane de lei. Apoi, transportul a devenit aproape gratuit pentru o grămadă de categorii de votanți din orașul de pe Bega, iar evidențele care existau, cât de cât, pe vremea administrației anterioare au dispărut cu totul. Sponsorizări băgate sub preș în luna decembrie 2015, consilierii locali timișoreni aflau, de la Poliția Timiș, că se află în desfășurare o anchetă penală legată de RATT. Regia ar fi sponsorizat, în ultimii ani, mai multe asociații, astfel: Parohia Ortodoxă Română din Zona Tipografilor - 71.000 de lei, Asociația "Prietenul meu Gabriel" - 9.000 de lei, Sindicatul Transportatorilor Timișoara - 8.400 de lei, Sindicatul TEPOTRANS - 2.400 de lei, Casa de Cultură a Municipiului Timișoara - 2.000 de lei, Centrul de îngrijire paleativă "Sfântul Nectarie" din Cluj - 10.000 de lei, în total, un nou fleac de peste 100.000 de lei, ce ar fi putut intra în conflict cu legea, care spune că nu se pot efectua activități de sponsorizare sau mecenat din surse obținute de la buget. Despre această situație de la RATT nu s-a mai auzit însă nimic de atunci... Anul trecut, tot în decembrie, RATT i-a anunțat pe consilierii locali că, în urma unei sentințe a înaltei Curți de Casație și Justiție, regia va trebui să plătească aproape 70 de milioane de lei către bugetul de stat, reprezentând TVA neachitată la lucrările de modernizare a liniilor de tramvai din anii 1999- 2008. "Stabilirea în sarcina RATT a obligațiilor fiscale care au făcut obiectul litigiului a dus la modificarea rezultatelor anului precedent, în sensul că profitul anului 2015 a devenit pierdere și, ca urmare, și repartizarea acestuia prevăzută în bugetul inițial de venituri și cheltuieli al anului 2016 (vărsămintele la bugetul local și participarea salariaților la profit). Un alt aspect de consemnat este faptul că în primele trei trimestre ale anului 2016 regia s-a confruntat cu o fluctuație și un deficit mare de personal de bord calificat (conducători de autobuze, tramvaie și troleibuze). Deficitul de personal de exploatare se înregistrează pe fondul dificultăților cu care se confruntă regia în procesul de recrutare și selecție de personal calificat de pe piața muncii, precum și de menținerea personalului angajat, de fidelizare a acestuia, în condițiile în care oferta salarială nu este una suficient de atractivă", se explica în materialul elaborat de RATI. Sindicat nerecunoscut După ce s-au aflat, acum un an, în pragul grevei, pentru că nu mai primiseră tichetele de masă și primele prevăzute în contractul colectiv de muncă, o parte a angajaților RATT a încercat să-și schimbe reprezentantul sindical, dar cererea nu le-a fost aprobată, mai ales după ce au anunțat că doresc verificarea situației financiare a sindicatului. Oamenii consideră că nu sunt ei vinovați pentru lipsa de performanță a regiei și problemele descoperite de Curtea de Conturi sau de alte organe ale statului. Un alt organism, denumit Sindicatul Independent Armonia din Regia Autonomă de Transport Timișoara, a fost înființat în mod legal, dar conducerea regiei nu a stat de vorbă cu reprezentanții acestuia. Noul sindicat are peste o sută de membri, iar reprezentanții acestuia susțin că li s-au transmis amenințări cu dosare penale de către celălalt sindicat, considerat unul "galben", adică supus conducerii. Tot de la reprezentanții Armonia vine și o explicație suplimentară pentru lipsa de personal de la RATT, care este foarte simplă: salariile sunt mici. O persoană care răspunde zilnic de integritatea și viața a sute de călători duce acasă cam 1.600 de lei susțin sindicaliștii - în condițiile în care salariul minim brut pe economie a devenit 1.450 de lei. Pentru comparație, un șofer de la o firmă de transport persoane din Timișoara câștigă lunar cel puțin 2.000 de lei, în condițiile în care face patru-cinci curse zilnic. Situația este, de fapt, recunoscută de RATT, care i-a vândut primarului Timișoarei o "gogoașă" de zile mari, aceea cu conducătorii de vehicule care pleacă în Rusia pentru a câștiga mai bine. Din păcate, situația de la regia de transport public din orașul de pe Bega nu dă semne de îmbunătățire. Datorii cât cuprinde, angajați nemulțumiți, trafic îngreunat prin oraș, grafice nerespectate și, tot mai des, incidente de circulație: un tramvai împins de călători prin Piața Bălcescu, altele deraiate sau blocate pe șine și, nu în ultimul rând, un vatman căzut pe caldarâm în timp ce vehiculul a mers singur câteva sute de metri; între timp, timișorenilor li se tot leagă sub nas tramvaiele reabilitate Armonia și viitorul plan de reorganizare a traseelor, la care se tot muncește și care, probabil, va reuși să-i zăpăcească și mai mult pe călători. Și ne mai mirăm că oamenii preferă mașina personală? " DANIELA DAMIAN vineri, 3 februarie 2017 Moș Martin nu și-a zărit umbra la Timișoara Cerul a fost înnorat, ieri, la Timișoara, de Ziua Ursului. Așadar, Moș Martin a ieșit din bârlog, însă nu și-a zărit umbra. N-a fost frig, dar nici senin, astfel încât, dacă ar fi să dăm crezare meteorologiei populare, ne putem aștepta ca iarna să fie pe sfârșite, în curând, vom renunța la cojoace, ghete și mănuși și ne vom pregăti pentru primăvară. Bunicii noștri așteptau întotdeauna cu mare interes ziua de 2 februarie. Se credea că, de praznicul ortodox al întâmpinării Domnului, ne mai așteaptă șase săptămâni doar dacă ursul își vede umbra. Tradiția populară spune că, în 2 februarie, Moș Martin se trezește din hibernare și iese din culcuș pentru a vedea ce se întâmplă în natură. Dacă soarele strălucește și cerul e senin, frigul mai durează o lună și jumătate. Dacă, dimpotrivă, ziua e mohorâtă, ne putem lua adio de la ger, în tradiția populară românească. Ursul este sărbătorit la Martinii de Iarnă (13 februarie), la Ziua Ursului (2 februarie), în Sâmbăta Ursului (o săptămână înainte de Moșii de Florii, de Sâmbăta lui Lazăr sau toamna, la Sfântul Andrei), de 1,2 și 13 august. Ieri am prăznuit Stretenia sau Martinul cel Mare, ziua de mijloc a Sânmartinilor, asociată în mitologia autohtonă cu ritualurile menite să apere gospodăriile de agresiunea urșilor. Primele trei zile ale lunii februarie sunt dedicate Martinilor de larnă, patroni ai urșilor. Cel mai puternic și mai periculos dintre ei, Martinus cel Mare, a ieșit ieri din adăpostul său, ca să-și privească umbra; în bătrâni se credea că, în anii în care n-o zărește, animalul își dărâmă bârlogul, trage un foc, merge la râu, bea o gură de apă și își vede de treburi prin pădure. Și alte date din calendarul popular fac referire la urși. Ziua de 1 august, închinată Sfântului Mucenic Macabei, este supranumită "Macaveiul Ursului" sau "împuiatul (împerecherea) Urșilor". în Țara Hațegului, se pun daruri în drumul sălbăticiunii cu blana brună, care este botezat Moș Martin, Moș sau Ăl Bătrân. A doua zi de Gustar este și ea a ursului și se ține pentru ca jivinele să nu facă pagube, în vreme ce data de 13 august se sărbătorește pentru ca ursul să nu ucidă animalele de casă. CODRINA DIANA TOMOV Concert sub bagheta maestrului Mihnea Ignat "Vals trist", op. 44 de Jean Sibelius, Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră în sol minor op.22 de Camille Saint-Saëns și Simfonia nr. 38 în Re Major KV 504 de Wolfgang Amadeus Mozart sunt lucrările pe care timișorenii le vor putea audia în această seară la Sala "Capitol". Aceasta va găzdui, cu începere de la ora 19, un nou concert simfonic al Filarmonicii Banatul, sub bagheta dirijorală a maestrului Mihnea Ignat (foto) și avându-l drept solist pe pianistul Sorin Petrescu. "Este cu adevărat extraordinar cum o compoziție incidentală, destinată unei situații cât de cât interesante, dar nu deosebite, poate deveni o capodoperă în miniatură. Este cazul «Valsului trist» al lui Sibelius. în 1902 el se întoarce la Helsinki ca să scrie muzica de scenă pentru piesa «Kuolema» («Moartea»). în partitură se află acest vals. Mama personajului principal, zăcând deja în pat și cu zilele numărate, îi povestește fiului că a visat că se află la un bal, în timp ce urmașul femeii adoarme, moartea vine să-și ia prada, iar bolnava, în delirul final, o confundă cu fostul soț. Cei doi se prind într-un vals și dispar apoi în lumea tenebrelor. Această piesă simplă, fără o valoare deosebită, a prins extraordinar la public, atrăgând atenția asupra compozitorului. Acest fapt l- a încurajat pe Sibelius să mai compună, și imediat a conceput celebrul concert pentru vioară, atât de îndrăgit de melomanii timișoreni (...). Saint- Saens a fost unul dintre cei mai mari pianiști și organiști de la sfârșitul veacului al XIX-lea: întreaga sa carieră de interpret, muzicolog și compozitor îl plasează printre figurile importante din istoria culturii franceze moderne. Dintre cele cinci concerte pentru pian, al doilea este cel mai cunoscut și îndrăgit. Scris în manieră romantică, el conține teme melodioase și expresive, pline de spiritualitate(...). La finele anului 1786 se năștea simfonia lui Mozart cu numărul 38, în luna ianuarie a anului următor, marele compozitor o prezenta la Praga, cu ocazia primei sale vizite în capitala Boemiei de atunci, fapt ce avea s-o facă ulterior cunoscută drept Simfonia Praga (...). Pe vremea compunerii ei, orașul avea o orchestră de suflători foarte bună, cunoscută în toată Europa. Lucrarea marchează deschiderea unui nou orizont în simfonismul mozartian (...).", subliniază Mircea Tătaru în avancronica dedicată acestui concert. (C.D.T)