Revista 22, iulie-decembrie 2001 (Anul 12, nr. 28-51)

2001-08-28 / nr. 35

28 aug - 3 sept 2 0 0 1 Nr. 35 Ann! X!I Naționalistul la Academia Română Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justiție s-a autosesizat în legătură cu apariția cărții Naționalistul, de Vlad Hogea, în colecția Românii în istoria universală, lucrare ce poartă pe copertă egida Academiei Române, filiala Iași, și a Centrului de istorie și civilizație europeană, tot din Iași, aflat în subordinea Academiei Române. Guvernul României, prin Ministerul Informațiilor Publice, salută decizia Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiție și „invită toate instituțiile statului, precum și societatea civilă să se pronunțe față de atitudinea exprimată de d-l Vlad Hogea în volumul Naționalistul“. Cartea este, în principal, o culegere de articole și interviuri antisemite și xenofobe, publicate de către deputatul PRM Vlad Hogea în ultimii ani, în revistele Politica, România Mare și Atac de Târgul leșilor. Vlad Hogea se declară „naționalist tânăr și mândroi", ca și C.V. Tudor (pe care, de altfel, îl glorifică în cartea sa), refuzând eticheta de antisemit. Cartea conține însă cele mai sumbre locuri comune antisemite, rasiste și xenofobe, Iată, aproape la întâmplare, un citat: „Neputându-se elibera de povara păcatului cumplit care apasă pe umerii lor de două mii de ani, antihriștii evreo-khazari au încercat să-și înfrângă complexul inferiorității lor spirituale printr-o animalizare completă a trăirilor afective” (sublinierea autorului, p. 44). Cartea citează pozitiv opiniile unui criminal de război nazist condamnat la Nürnberg, precum Julius Streicher. Autorul își declară adeziunea la ideologia de extremă dreaptă, patronată de partide precum Frontul Național din Franța, Vlamse Blok din Belgia, Alleanza Nazionale din Italia etc. Apariția lucrării Naționalistul a provocat deja numeroase reacții atât în presa română, cât și în cea străină. Sub titlul O lucrare antisemită publicată sub egida Academiei Române, Agenția France Presse notează: cartea cuprinde „articole antisemite și revizioniste, scrise de un deputat al partidului de extremă dreaptă, România Mare". Girul Academiei Române, dat pe copertă, ca și cel al unui centru din subordinea sa dau cărții onorabilitate și credibilitate în ochii cititorului neavizat. Centrul de istorie și civilizație europeană, unde a apărut Naționalistul, a fost fondat în 1990, prin desprinderea de mai vechiul institut de istorie și arheologie „A.D. Xenopo”. Fondatorul și conducătorul acestui centru, precum și al colecției Românii în istoria universală, editată de acesta, este istoricul Gheorghe Buzatu, profesor universitar, senator PRM și vicepreședinte al Senatului României. Pe coperta a IV-a a cărții Naționalistul, Gh. Buzatu îl prezintă astfel pe autor: „Colegul meu, avocatul Vlad Hogea (n. 1977), cel mai tânăr deputat ales în Parlamentul României în noiembrie 2000, se dovedește istoric prin vocație. Studiile și eseurile reunite în volum atestă incontestabil acest lucru“; în introducere, Vlad Hogea îi mulțumește lui Gheorghe Buzatu „pentru includerea volumului de față în prestigioasa colecție a Academiei, «Românii în istoria universal㻓. Cunoscut înainte de 1989 drept un specialist în istoria celui de al doilea război mondial, Gheorghe Buzatu devine după revoluție unul dintre „recuperatorii“ mareșalului Ion Antonescu, înființând Liga Mareșal Antonescu. Candidat la titlul de membru corespondent al Academiei Române, doar puțin a lipsit să nu obțină acest titlu: opoziția câtorva academicieni de la Iași, precum și un viciu de formă (incompatibilitatea între statutul de demnitar și cel de academician) i-au împiedicat alegerea, în calitate de conducător al Centrului de istorie și civilizație, Gheorghe Buzatu trece drept un bun administrator, în această perioadă de criză financiară acută pentru cercetarea românească reușind să găsească fonduri pentru întreținerea centrului. Gheorghe Buzatu este și conducător de doctorate, Vlad Hogea însuși fiind unul dintre doctoranzii săi. Publicarea cărții Naționalistul, colecția Românii în istoria universală nu putea, așadar, să apară fără acceptul lui Gheorghe Buzatu. Prin oameni ca Gheorghe Buzatu, care formează discipoli, Partidul România Mare continuă să infiltreze pe bani bugetari cele mai onorabile instituții ale statului, care, prin statutul lor, trebuie să fie neutre din punct de vedere politic și, cu atât mai mult, datoare să respingă extremismul, rasismul și xenofobia, iar Centrul de istorie și civilizație europeană de la Iași condus de Gheorghe Buzatu este o instituție bugetară. Deși în comunicatul Biroului Prezidiului Academiei Române se afirmă că „«Naționalistul» nu a fost editat sub egida Academiei Românee, această aserțiune este falsă. Tot în comunicat se precizează că lucrarea nu are aprobarea Prezidiului Academiei Române sau a filialei Iași a Academiei, nu a fost susținută din fondurile Academiei, iar autorul Hogea nu face parte din nici un institut de cercetare academic. Numai că Centrul de istorie și civilizație europeană, care apare,pe copertă, este al Academiei Române. Conform reglementărilor în vigoare, institutele și centrele de cercetare ale Academiei Române se bucură, începând din 1990, de autonomie de cercetare, lucrând pe baza unor planuri aprobate de secțiile de resort. Din comunicatul Secției de Istorie și Arheologie (21 august 2001), aflăm: „Volumul în chestiune a fost inclus în cadrul seriei Românii în istoria universală, pentru care Centrul de istorie și civilizație europeană nu a cerut nici un fel de dezlegare Secției de resort, în aceste condiții, responsabili pentru apariția cărții sunt factorii de decizie ai Centrului de istorie și civilizație europeană. Academia Română nu trebuie doar să se disocieze declarativ de domnii Buzatu și Hogea, ea trebuie să ia măsuri concrete, pe linie administrativă. Afirmarea bunelor intenții nu este suficientă. Oare Parchetul General, care s-a autosesizat acum trei luni în legătură cu cărțile antisemite afișate la Târgul de Carte București, în ce stadiu a ajuns cu ancheta? Dar Parlamentul României se poate spune despre faptul că la standul de carte din incinta sa există expuse pe rafturi lucrări antisemite „clasice“(Protocoalele înțelepților din Sion)? Conform Statutului Academiei Române, art. 49: „retragerea numirii, dacă este cazul, este de competența Prezidiului și se face în urma recomandării secției, de către președintele Academiei Române". Așadar, d-l Dan Berindei, președintele Secției de Istorie și Arheologie, și d-l Eugen Simion, președintele Academiei, sunt așteptați să se pronunțe de urgență asupra oportunității ca d-l Gh. Buzatu să rămână la conducerea acestui institut. Rodica Palade și Andrei Cornea P.S. Vinerea trecută, președintele PRM, Corneliu Vadim Tudor, a încercat să se disocieze de apariția volumului Naționalistul, declarând că această carte nu reprezintă poziția oficială a partidului. Totuși, C.V. Tudor, considerând probabil că cea mai bună apărare este atacul, a afirmat că va cere Parchetului să înceapă o anchetă împotriva Federației Comunităților Evreiești, deoarece acesta, chipurile, ar fi încercat să reintroducă cenzura, prin condamnarea cărții lui Vlad Hogea drept rasistă și antisemită. De asemenea, sâmbătă, la Iași, nu a mai avut loc, la sediul PRM, lansarea cărții Naționalistul. Motivul — s-ar fi terminat cele 1.000 de exemplare ale primei ediții. Se așteaptă ediția a doua.(A.C.) Vlad Hogea, Naționalistul, Academia Română — filiala Iași, Centrul de istorie și civilizație europeană, 2001,151 p. Declarația domnului Nicolae Cajal, președintele Federației Comunităților Evreiești din România Am constatat cu revoltă și cu durere apariția cărții Naționalistul. Foarte multe pasaje din această carte sunt scrise într-un stil suburban. Este o carte ațâțătoare la ură interetnică, la ură rasială, nu numai împotriva evreilor, ci și împotriva țiganilor, a tuturor etniilor. Este o carte, în special, împotriva României, pentru că îi strică fața și compromite democrația noastră. După părerea mea, este absolut o rușine. Este o carte, care printr-o abilitate a sprijinitorului domnului Hogea, domnul Buzatu, e introdusă în colecția Românii în istoria universală care apare la Centrul de istorie și cultură europeană de la Iași, acesta fiind un centru al Academiei. Cititorul e făcut să creadă că apare sub egida Academiei, pentru a aduce noi confuzii și a mânji și mai mult ceea ce este corect și mare în această țară. Domnul Hogea nu face parte din nici un institut al Academiei, domnul Buzatu nu este membru al Academiei, dar centrul pe care îl coordonează, din păcate, trebuie să subliniez, aparține Academiei. Cartea nu a fost văzută, nu a fost aprobată, nu a fost făcută cu buna știință a conducerii Academiei, iar faptul că se susține că este ieșită sub egida Academiei este un fals. Academia Română a avut întotdeauna o poziție departe de activitățile politice și este o instituție de prestigiu care a fost întotdeauna împotriva manifestărilor rasiste, xenofobe, antisemite. După părerea mea, această apariție intră sub incidența autorităților și a legislației în vigoare, fiind contrară Constituției României. Cred că autoritățile României sunt cele mai vizate de apariția aceasta monstruoasă și ar trebui să ia măsuri. Trebuie tras la răspundere nu doar autorul, ci și mentorul lui principal, profesorul Gheorghe Buzatu pentru faptul că a profitat de situația lui ca să facă să se creadă, prin această abilitate, că apariția cărții s-a făcut sub egida Academiei. Gheorghe Buzatu este un istoric, care, din păcate, a transformat această știință într-o unealtă politică, în care folosește ceea ce vrea el și nu adevărul istoric. Gheorghe Buzatu are o concepție negaționistă. Negând că în România a existat, în perioada Holocaustului, un martiriu evreiesc, el caută să găsească tot timpul niște scuze sub oblăduirea Partidului România Mare, alături de I. Coja, de exemplu, încercând să schimbe realitatea istorică. România nu-i antisemită, dar are antisemiți. Oameni ca Gh. Buzatu, I. Coja, V. Hogea transformă oamenii (în special tineri, care nu mai cunosc realitățile) în adepți ai unei mișcări de dreapta, complet pernicioasă. Am fost întrebat de un post de radio dacă propun retragerea acestei cărți. Am răspuns că eu nu pot decât să arăt revolta noastră și să rog autoritățile de resort să ia măsurile respective. 23 august 2001 (A consemnat Valentin Gheonea)