Revista 22, ianuarie-iunie 2007 (Anul 18, nr. 1-26)

2007-01-02 / nr. 1

www.revista22.ro • 20 pagini • 2 lei DRAGOȘ PAUL ALIGICĂ Relații românoamericane FILON MORAR Iranul «gnuclear ARMAND GOȘU Turkmenistan fără Turkmenbași în Declarația de constituire a Grupului pentru Dialog Social din 31 decembrie 1989, dată publicității în limbile română, franceză, engleză și germană, se preciza: „Grupul pentru Dialog Social este o instanță de reflexie critică asupra problemelor fundamentale care frământă societatea civilă românească, asupra inserării ei în contextul european: civilizație - cultură politică - societate civilă - ecologie. El este un grup de dezbateri între intelectuali de diverse profesii, care își propune să prospecteze căile de evoluție și organizare ale acestei societăți, o evoluție bazată pe valorile umane și pe drepturile omului. Grupul pentru Dialog Social își propune să fie un laborator în care economiști, sociologi, politologi, istorici, filosofi, urbaniști, scriitori, teologi să găsească împreună strategiile și soluțiile de care societatea românească va avea nevoie în viitorul imediat. (...) Temele de dezbatere vor fi: pluralism, sindicate libere, parlament, partide politice, libertăți civile, drepturile omului, separarea puterilor în stat, cultura și valorile ei, ecologie, urbanism etc.“. în 20 ianuarie 1990 Grupul pentru Dialog Social lansa revista 22, în al cărei prim editorial-program sunt reluate temele pluralism, partide politice, alegeri libere, sindicate independente, parlament, adăugându-se: „pentru a fi întreagă, această democrație (...) trebuie să aibă resorturile economice reale, instituții ale unui stat de drept, o viață socială în care interesele tuturor categoriilor socio-profesionale să fie corect reprezentate“. Pentru majoritatea semianalfabetă în materie de democrație și societate deschisă, cuvintele din program erau aproape de neînțeles, descriind doar un vis ascuns, o speranță renăscută peste noapte, cu cultura politică de azi, recunoaștem cu ușurință în programul GDS și al revistei 22, formulat în urmă cu 18 ani, chiar arta criterii RODICA PALADE Misiune îndeplinita lor politice de aderare la Uniunea Europeană, criterii pe care toată lumea s-a obișnuit să le manevreze în orice împrejurare, însă în sediul GDS din Calea Victoriei 120, chiar de la începuturile libertății noastre buimace, s-a format primul sindicat, Comitetul Helsinki pentru Apărarea Drepturilor Omului, Alianța Civică, Fundația Soros ș.a. Aici aveau loc întrunirile fierbinți prin care era amendată puterea opacă la pluralism, aici se lansau comunicate și proteste împotriva derapajelor aceleiași puteri rămase fidelă „centralismului democratic“ și tot aici veneau șefi ai misiunilor diplomatice, jurnaliști de la marile ziare și televiziuni din lume. Programul GDS și al revistei 22 a adunat în jurul lui o parte consistentă (însă niciodată majoritară) a societății care dorea schimbarea profundă, dând peste cap planurile socialismului cu față umană ale puterii FSN instalată imediat după alungarea Ceaușeștilor. GDS (rostit „ghedesc“ de către inamici, nu ultimul dintre ei fiind Ion Iliescu) și 22 au intrat rapid în malaxorul dezinformărilor securistice, lipindu-li-se eticheta de „elitism“, „agentură străină, antinațională“, „bârlog al lupilor“ ș.a. Aici au fost aduși în iunie 1990 minerii și cu această clădire, din care GDS și 22 trebuiau izgoniți, au fost „probleme“ până în urmă cu câteva săptămâni. Sute de întruniri, mii de pagini de revistă. O graniță subțire între jurnalism și activism civic. Un drum sinuos și de multe ori blocat catastrofal de mineriade. Mici victorii (în fapt, doar elemente de normalitate) și mari eșecuri. Un efort reluat de fiecare dată cu încăpățânare. De câteva zile, România este țară membră a Uniunii Europene. GDS și revista 22, alături de celelalte organizații ale societății civile care au privit neabătut spre Europa, pot spune: misiune îndeplinită. Doar pentru un scurt răgaz. Cât să ne bucurăm? Rămân încă foarte multe misiuni, începând chiar cu numărul următor. Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie? pag. 35 14 decembrie 2006 Traian Băsescu și Călin Popescu Tăriceanu „lipesc “ România în UE