Revista 22, iulie-decembrie 2008 (Anul 19, nr. 28-52)

2008-07-08 / nr. 28

ANUL XIX • Nr. 28 1957) • 8 -14 iulie 2008 www.revista22.ro • 28 pagini • 2,5 lei RODICA CULCER 3 Mintea cea de pe urmă a Europei IOAN STANOMIR pag. 14 despre repetabilul trecut și Arheologia terorii de Vladimir Tismăneanu TRAIAN UNGUREANU pag. 1o Fotbal și nimic mai mult Parlamentarii au intrat în vacanță. Partea bună e că, până spre toamnă, nu o să mai auzim prea multe despre ei la știri; doar pentru cei mai „mondeni“ dintre ei se va consuma ceva cerneală colorată în ziarele de scandal. Partea proastă e că aleșii au plecat în concediu și au lăsat în urma lor sute de legi întârziate, după o sesiune care a marcat noi culmi ale dezinteresului pentru obligațiile pe care le presupune funcția de parlamentar. Cel mai recent episod (mai mult ca sigur că nu și ultimul) dintr-o lungă serie de inovații legislative și procedurale s-a petrecut săptămâna trecută. Pe 25 iunie, ședința comună a celor două Camere a fost suspendată pentru că, în urma apelului și a votului nominal pentru prelungirea mandatului conducerii Curții de Conturi, s-a constatat că nu s-a întrunit cvorumul necesar, în urma nevalidării votului pentru conducerea Curții de Conturi, președintele Traian Băsescu a cerut întrunirea parlamentului în sesiune extraordinară pentru reexaminarea Legii Curții de Conturi, având în vedere că activitatea acestei instituții care controlează cheltuirea banului public ar fi fost blocată până în toamnă. De asemenea, președintele a solicitat ca, în sesiunea extraordinară, să se reia votul pentru avizarea urmăririi penale în cazul foștilor miniștri, anulat tot pe motiv de lipsă de cvorum. Birourile reunite ale celor două Camere au făcut tot posibilul ca să nu convoace o sesiune extraordinară, pentru ca vacanța parlamentară să nu fie stricată de chestiuni plictisitoare, precum conducerea Curții de Conturi, sau delicate, cu problemele domnilor Mitrea și Năstase cu DNA-ul. Așa că, deși anulat pe 25 iunie, votul pentru prelungirea mandatului conducerii Curții de Conturi a fost declarat valabil o săptămână mai târziu. Deoarece trebuia și o explicație pentru această scamatorie procedurală, conducerea Camerelor a hotărât să-i ia în calcul, în realizarea cvorumului, și pe parlamentarii care au fost prezenți la apel, dar n-au votat! Să înțelegem din asta că, dacă vin la apel destui parlamentari, dar la vot nu mai e prezent în sală niciunul, este cvorum? N-ar fi exclus, având în vedere că, oricum, respectul pentru lege, cetățean și, iată, logică al parlamentarilor pălește în fața perspectivei vacanței. Asta fără a lua în calcul faptul că, în cazul Curții de Conturi, prelungirea mandatului consilierilor este neconstituțional. Săptămâna trecută, parlamentarii l-au prelungit pentru a treia oară, dar cui îi mai pasă de Constituție la 37 de grade Celsius? Dacă ar fi fost vorba de o mărire a propriilor indemnizații, de o re-reînnoire a parcului de mașini sau de achiziții de televizoare și laptopuri, sigur că senatorii și deputații ar fi tratat-o cu maximă seriozitate, promptitudine și aplomb. Nu am auzit de lipsă de cvorum în astfel de cazuri, nici de voturi anulate, nici de scandaluri legate de votatul cu cartelele colegilor. Nu, în astfel de cazuri parlamentarii nu se joacă și nu riscă. Doar e în joc bunăstarea lor. Când e în joc nu bunăstarea, ci măcar normalitatea noastră, „probleme urgente“ le acaparează atenția și, presupunând că sunt în sală, votează orice, așa cum s-a întâmplat cu legea care ar fi garantat un număr egal de știri pozitive și negative la televizor. Grupul pentru Dialog Social a simțit pe propria-i piele lipsa de interes a aleșilor, atunci când mulți dintre cei care au aprobat evacuarea GDS din sediul de pe Calea Victoriei au declarat cu inocență că nu au știut ce au votat. Cine crede că mai e timp și la toamnă pentru ca legile restante să fie votate trebuie să ia în calcul faptul că suntem în an electoral. Când se vor întoarce din vacanță, parlamentarii vor avea cu totul alte priorități decât bunul mers al țării: vin alegerile, o să fie campanie, votul uninominal cere prezența politicienilor în circumscripțiile care i-ar putea trimite în parlament. Iar cei care nu vor mai candida vor avea grijă ca, pe final de mandat, să tragă de partea lor toate foloasele pe care le mai pot obține din funcția de parlamentar. Noi vom fi chemați din nou să le dăm votul. Ce păcat că Legea electorală nu prevede, pentru alegerile legislative, necesitatea întrunirii unui cvorum al populației cu drept de vot... VASILE DANCU RĂZVAN BRĂILEANU Cvorum în concediu I