Revista Căilor Ferate, 1966 (Anul 14, nr. 1-12)

1966-07-01 / nr. 7

442 REVISTA CĂILOR FERATE nr. 7 min. se călăfătuiesc cu cîlți sau hîrtie și se umplu cu beton. De asemenea, și blocurile de umplutură din beton se așază pe uscat, pe plăci de lemn cu grosimea de 1,5 cm. După așezarea fiecărui rind, rosturile se umplu cu mortar. In cazul umpluturii monolite se folosește beton cu marca cel mult 150, cu raportul A/C de cel mult 0,45.. .0,48. La executarea infrastructurilor prin această metodă se scurtează termenele de execuție a lucrărilor și se mărește cu mult productivitatea muncii. (Extras din „Transportnoe stroitelstvo“, nr. 5, 1965). Pană de cauciuc pentru cuzineți de fus de osie Pentru a îmbunătăți repartiția sarcinii concentrate pe ambele părți ale unei pene de cuzinet, a fost construită o pană tip „elastomerie“, din oțel și cauciuc, prin aplicarea unui bloc de cauciuc pe o placă de oțel. Cauciucul se deformează și permite euzinetului să se așeze în mod egal, iar prin absența sarcinilor concentrate se evită orice supraîncălzire a euzinetului. Nu este necesară nici o ungere ; prezența uleiului nu produce nici o degradare a penei. Stratul elastomeric din jurul penei de cauciuc o protejează contra coroziunii. Se prevede o arcuire suplimentară și o reducere a oscilațiilor. Această pană se construiește în mărimi corespunzătoare vagoanelor de 50, 70 și 100 t. Deformarea verticală a penei corespunzînd vagonului de 50 t este de 1,52 mm la o sarcină aplicată de 9 tf; rigiditatea laterală este de 6,35 mm pentru o forță de 15,9 tf. Aceste pene se pot monta la vagoane prevăzute cu pene de oțel uzate, fără ca suprafețele neuniforme să aibă vreun efect defavorabil, deoarece ele sunt „compensate“ de către cauciucul elastic.Extras din „Railway Gazette, 121, nr. 2, 1965). Pantografe ,,semifoarfece“ In ultimii ani a început să se dezvolte în Austria, în măsură tot mai mare, o construcție nouă de pantograf și anume de tip „semifoarfece“. In 1963 au fost echipate cu astfel de pantografe diferite vagoane de tramvai din Viena și Graz, precum și locomotivele din seria 1042.12. In prezent, aceste pantografe se aplică la noile vagoane motoare SGP ale trenului „Transalpin“, precum și la locomotivele din seria 1042.31.. .40. Precursorii acestei construcții sunt tipurile cunoscute de pantografe montate pe locomotivele de curent trifazat ale Căilor ferate italiene. In cursul anilor următori au început să se intereseze de pantografele semifoarfece și Căile ferate franceze. In același timp, și în mod independent, s-a căutat și în Austria să se elaboreze un tip de pantograf cu o înălțime de construcție redusă și care să prezinte siguranță în funcționare, la o înălțime mică a firului de tracțiune, în cursul proiectării s-a revenit la principiul pantografului tip semifoarfece, astfel că, încă din anul 1958, astfel de pantografe au fost date în exploatare experimentală la tramvaiele din Viena. Spre deosebire de construcția franceză — creată și introdusă în mod cu totul independent de cea de mai sus și care prezintă și multe deosebiri față de construcțiile austriece — acestea din urmă au fost de la început proiectate în vederea unei înălțimi de construcție cu mai mici. De aceea, noile pantografe au fost aplicate de mai mulți ani și de către tramvaiele din Zürich, precum și de către Calea ferată „Rhătische Bahn“. Căile ferate din R. F. Germană, căutînd un pantograf potrivit pentru noile locomotive prevăzute pentru viteza de 200 km/h, au procedat la experimentarea unui număr mare de tipuri, printre care și un pantograf semifoarfece austriac, care nu era utilizat încă la Căile ferate austriece. Rezultatele încercărilor au fost atît de bune încît locomotivele rapide din seria E03 ale Căilor ferate din R.F.G. au fost echipate cu acest tip austriac de pantograf semifoarfece. Pe baza rezultatului acestor experimentări s-a trecut apoi și în Austria la echiparea cu un astfel de pantograf a unei locomotive și anume la locomotiva 1032.14. Din cauza greutății reduse, simplității construcției și a altor avantaje pe care le prezintă această construcție, s-a luat decizia ca, începînd cu locomotiva 1042.31, întreaga serie să fie echipată cu pantograf tip semifoarfece. Noile vagoane motor 4010 („Transalpin") au fost echipate cu acest tip de pantograf, deoarece pe acoperișul lor trebuie să se realizeze o cit mai mare reducere de greutate și de gabarit. Pantograful tip semifoarfece cere un spațiu mult mai redus, astfel că pe acoperișul vagonului-motor se pot amplasa un număr suficient de rezistențe de frînare. Din cauză că pantograful tip semifoarfece are mai puține articulații și lagăre decit tipul vechi de pantograf, noua construcție de pantograf cere o întreținere mai simplă și mai ieftină. Acest lucru a și fost constatat la pantografele tip semifoarfece puse în serviciu de cîțiva ani în Austria și în Elveția. (Extras din „Eisenbahn“, nr. 3, 1965). Pantograf semifoarfece pe noua linie a Transalpinului.