Revista Economică, ianuarie-iunie 1976 (nr. 1-25)

1976-01-08 / nr. 1

SUNT ZONE IN ȚARA care încorporează în perimetrul lor geografic și uman tot ceea ce este propriu întregii Românii: relief, climă, bogății și oameni. O asemenea zonă poate fi considerată și cea a județului Mehedinți. Formele de relief variate, clima temperat continentală cu influențe submediteraniene, care favorizează dezvoltarea unei faune și flore specifice, resursele naturale ale solului și subsolului (minereu cuprifer, cărbune, argile superioare, calcar etc.), deschiderea largă la apele Dunării — iată doar cîteva elemente care definesc acest județ, cu o istorie străveche, în care sunt înscrise multe file de glorie ale neamului nostru românesc. Dar, cu toate condițiile favorabile unei intense dezvoltări social-economice și în trecut, Mehedințiul a cunoscut o adevărată înflorire abia în anii de după eliberarea țării. Profundele prefaceri revoluționare care au întinerit chipul patriei în deceniile parcurse pe drumul edificării noii societăți și-au pus puternic amprenta și asupra tuturor așezărilor acestui județ. Astăzi industria mehedințeană este reprezentată prin mari întreprinderi specializate în producția de nave și material rulant, în prelucrarea produselor agricole, forestiere, ale industriei ușoare etc. Numai în actualul cincinal au fost date în funcțiune 27 de obiective noi, între care: Combinatul de exploatare și industrializare a lemnului la Drobeta Turnu- Severin, o întreprindere de produse lactate, întreprinderea minieră și întreprinderea de reparații nave din Orșova, întreprinderea centrală hidroelectrică „Porțile de Fier", a fost dezvoltată și reutilată „Țesătoria" . Cazanele, în același interval de timp, au avut loc de asemenea multe alte dezvoltări de capacități și reutilări a unor unități mai vechi. Prin ponderea pe care o deține, industria construcțiilor de mașini și de prelucrare a metalelor este cea mai importantă ramură din județ, înregistrînd în decursul ultimilor 20 de ani o creștere de circa 11 ori. Deosebita activitate desfășurată în toate întreprinderile a făcut cu putință ca Mehedințiul să-și înche județele țării pe traiectoria progresului MEHEDINȚI mecanizat, s-au extins zonele irigate (a fost pus parțial în funcțiune sistemul de irigații Crivina—Vințu Mare), a fost dezvoltat sectorul zootehnic, s-au ameliorat rasele de animale, au fost construite centre de vinificație, conservare și păstrare a fructelor etc. Dezvoltarea economică a fost însoțită de însemnate înnoiri în condițiile de viață ale locuitorilor. Au fost construite în toate zonele urbane ale județului cartiere noi, însumînd sute și mii de apartamente, școli, case de cultură, creșe, spitale, spații comerciale și alte edificii. Schimbări profunde au avut și la sate, unde s-au ridicat numeroase școli, cămine culturale, magazine, dispensare etc. Astfel de înnoiri vor continua să se afirme și mai intens în perioada care urmeaza, în cincinalul 1976—1980, pe baza unor masive investiții alocate de stat, urmează să fie puse în funcțiune 64 de capacități noi și dezvoltări, cuprinzînd o diversitate de activități : chimie, construcții de mașini, industrie ușoară și alimentară, metalurgie etc. Parte din aceste obiective vor fi amplasate în zone noi din județ, creînd astfel posibilitatea ca în afara orașelor Drobeta Turnu-Severin și Orșova să se ridice și în altele gradul’ de industrializare însemnate investiții vor fi alocate și în agricultură pentru organizarea și dezvoltarea unor complexe zootehnice de creștere și îngrășare a animalelor, pentru extinderea zonelor de irigații, pentru sporirea gradului de fertilitate a pămîntului, cit și pentru sporirea nivelului de mecanizare a lucrărilor. Punerea în funcțiune a noi obiective atît în industrie cît și în agricultură va crea condiții pentru creșterea numărului locurilor de muncă — acestea fiind mai multe în 1980 față de 1975 cu 18,4%. în domeniul social-cultural se va pune în continuare accent pe construirea de noi locuințe (12 mii apartamente), spitale și policlinici, cinematografe, școli etc. în 1980, numărul locurilor în grădinițe va crește cu 104,50% față de 1975, la creșe cu 63,3%, la internate cu 24,5% etc. Așadar, un tablou măreț de înfăptuiri, concomitent cu un program vast de dezvoltare în viitorii ani, tablou al unei dezvoltări fără precedent atît pe tărîm economic cît și pe tărîm socialcultural, plinească prevederile actualului plan cincinal cu mai bine de 3 luni înainte de termen. Avansul cîștigat a permis obținerea, pînă la finele anului 1975, a unei producții suplimentare de peste 1,6 miliarde lei. Atingerea cotelor finale ale cincinalului a însemnat, la nivelul județului, o creștere a producției industriale în 1975 de 2,7 ori în comparație cu 1970, în activitatea economică a județului agricultura are o pondere mare, producția agricolă realizată în 1975 este mai mare cu 168,4%, față de 1970. în trecutul nu prea îndepărtat, cu toate condițiile existente, agricultura mehedințeană păstra amprenta unei serioase înapoieri, datorită mai ales lipsei de mijloace mecanizate pentru lucrarea pămîntului, a îngrășămintelor, a specialiștilor, etc. Prin măsurile adoptate la scară națională, și agricultura din această zonă a țării a beneficiat de avantajele socialismului, întreaga activitate pentru culturile cerealiere se efectuează V. В,