Revista Economică, 1923 (Anul 25, nr. 1-52)

1923-01-04 / nr. 1

2 REVISTA ECONOMICA au stat la dispoziţie. Căci valoarea şi forţa mijloacelor materiale nu-şi află expresiune absolută în cifre, ci numai una relativă şi depedentă de cursul unităţii de măsură. Am cruţat şi ne-am restrâns la mijloacele nostre modeste anul întreg, fără să fi cerut o singură dată urcarea abonamentului, deşi materialul şi mâna de lucru s-au scumpit în repeţite rânduri. Dacă totuşi unii dintre abonaţi, au crezut, că ne putem lipsi şi de cifra modestului abonament, tocmai fiind relativ atât de mic, fireşte, că ei se găsesc în eroare. Noi nu beneficiem nici de tipar gratuit, nici de hârtie de cinste şi nici de libertatea de parte. In consecinţă vom fi nevoiţi a pune capăt acestui exces de modestie şi pe viitor nu vom mai cheltui cu onor, abonaţi, cari persistă în eroarea lor fundamentală. A greşi este lucru firesc, dar a persista în greşală ani de zile este ceva extraomenesc. Dificultăţile şi obstacolele materiale însă nu ne-au putut şi nu ne vor putea opri în mijlocul drumului până mai avem speranţă, că nu s’a stins ultima schinteie a simţului de jertfă, ci din contră trăeşte încă în putere simţul datoriei şi al solidarităţii. Intrăm în al XXIV-lea an al vieţei noastre de organ economic financiar al băncilor româneşti. Ca mâne, ne vom vedea la finele unui sfert de veac de activitate pe teren. Gândul acesta ne face să vibrăm, să ne încordăm. Ne vom potenţa puterile. Rugăm însă pe toţi amicii şi colaboratorii noştri, credincioşi de un sfert de veac ai drapelului nostru, să continue a ne da tot concursul lor cu atât mai vârtos în anul ce vine şi atunci vom fi siguri de proximul pas de succes, de progres Mulţumindu-le pentru sprijinul din trecut garanţie sigură a celui din viitor, ne dorim la toţi. Sărbători fericite! Redacţia Cruţarea şi renunţarea sunt cele mai bune mijloace de apărare contra jafului şi contra pirateriei în comerţul de azi. Pedepsiţi speculatorii preţurilor, renunţând la cheltuiala, ce vi-o pretind ei. Mr. 1. —4 Ianuarie 1923 Conferinţa de la 22 Decembrie a. c. a „Solidarităţii“. Delegaţi băncilor Banca Agrară, Banca Centrală, „Albina“, întreprinderile Forestiere Române, „Victoria“, „Patria“, Casa de păstrare din Sălişte, „Mercur", „Silvania“, „Vulturul“ din Tăşnad, „Sălăgeana“, „Vlădeasa“ şi „Lăpuşeana“ au ţinut la 22 i. c. o conferinţă convocată de biroul „Solidarităţii“ în chestiunea impozitelor şi a altor chestiuni importante şi urgente. Conferinţa a fost prezidată de dl Dominic Raţiu, vicepreşedintele „Solidarităţii“ şi a discutat următoarele chestiuni, asupra cărora, directorul „Solidarităţii", dl. Ion I. Lăpedatu a prezentat rapoarte şi soluţiuni concrete. Chestiunea grevărei disproporţionate cu impozite a societăţilor pe acţiuni din Ardeal, care a dat prilej la înaintarea celor două Memorii cunoscute către Ministerul de Finanţe, a preocupat în special conferinţa. Delegaţii băncilor au prezentat cifrele stabilite de comisiunile de impunere asupra anilor de gestiune 1920 şi 1921 atât cu privire la impozitele către Stat, cât şi cu privire la impozitele judeţelor şi comunelor. Conferinţa a hotărât, ca o delegaţiune in numele băncilor româneşti, compusă din dl. Ion I. Lăpedatu, Dominic Raţiu, Gheorghe Adam, un delegat,rezervat din partea Albinei şi dl. Constantin Herţa să prezinte de urgenţă Ministrului de finanţe tabloul concret aranjat pe baza cifrelor adunate, cerând degrevarea corespunzătoare. Comisiunea are depline puteri a reprezenta pe toţi membrii „Solidarităţii“. In acelaşi timp se va înainta o adresă în consecinţă şi către Directoratul General din Cluj al Ministerului de finanţe. Banca Centrală a prezentat acte, din care se constată, că tantiemele şi dividendele, ce trebuesc deduse din venitul impozabil conform prevederilor imperative ale legii sunt totuşi taxate la impozite, chiar contrar ordinelor directe ale Directoratului General din Cluj. Ce priveşte impozitele comunelor şi judeţelor, arată lipsa controlului financiar cum şi urmările acestei lipse de control la comune şi judeţe. Propune să se ceară reducerea impozitelor comunale şi judeţene, să se facă intervenţie în vederea controlului gestiunei financiare a comunelor şi judeţelor şi să se ceară de la Minister redactarea unui budget suplimentar pentru judeţe şi comune. „Albina“ arată, că scopul urmărit de noi este să se schimbe, să se reducă baza impozitelor către Stat, prin ceea ce implicite apoi se vor reduce şi impozitele către comune şi judeţe. „Banca Centrală“ prezintă acte dovedind, că comisiunile de impunere nu respectă legea şi inspeciei nu admite deducerea dividendelor după acţiunile de participare, în cazul când proporţia de participare este mai mare de 1/5. Se invoacă un ordin inexistent