Revista Economică, 1930 (Anul 32, nr. 1-52)

1930-01-04 / nr. 1

2 REVISTA ECONOMICA Nr. 1 — 4 Ianuarie 1930. Un nou tip de bancă. Este ştiut că tendinţa specializării a cauzat în străinătate şi în cazuri singuratice şi la noi — fondarea a multiple institute bancare cari se ocupă numai cu anumite categorii de afaceri. Cea mai proeminentă şi cea mai problematică fondaţiune cu caracter special este Banca Internaţională de Reparaţiuni, ce a luat fiinţă la Paris. Scopul acestei bănci deocamdată nu este pe deplin determinat. Ea, poate, va finanţa şi proximul răsboiu, o afacere bună, căci cei cari duc un răsboiu sunt siliţi să accepte orice condifiuni. In 1924 s’a fondat la Neruljork o bancă cu firma: Investment Managers Company (Societatea Administratorilor de Investifiuni). Conform circularelor ce s’au trimis în ultimul timp tuturor băncilor mai însemnate, banca numită a fost reorganizată — după ce a prosperat și până acum foarte bine — și a devenit o afiliafiune a băncii trying Trust Company din Neruljork. Aceasta este una dintre cele mai puternice „bănci ale băncilor“ din Neruljork, și este într’un rând cu băncile : Bankers Trust Company, Central Hanover Bank and Trust Company, Chase National Bank, Equitable Trust Company of Neru-ljork, Guaranty Trust Company, National City Bank of Neru-ljork Banca cea nouă se numeşte acum: Iruing Investors Management Company (Iruing Societate pentru Administrațiunea de Investiţiuni). Faptul că este afiliată cu Irying Trust Company va provoca o mare creştere a încrederei din partea publicului, încredere de care s-a bucurat şi până acum. Această bancă este destinată să ajute publicul care doreşte să-şi plaseze capitalurile în hârtii de valoare de tot felul, pentru a obține o fructificare cât mai favorabilă. In viaţa capitalistică a Statelor Unite joacă un rol foarte mare acţiunile industriale şi alte hârtii de dividendă, şi oamenii particulari cari nu dispun de cunoştinţe destul de temeinice şi nici de informaţiunile necesare despre astfel de hârtii, şi nu pot observa fluctuaţiunile cursurilor cu pricepere, sunt expuşi la pierderi. Chiar în ultimul timp au raportat jurnalele din toată lumea despre scăderea bruscă şi nemotivată aproape a tuturor efectelor la bursa din Neruljork, un eveniment care a păgubit — ca de regulă — pe capitaliştii miei în favorul celor mari. Particularul mai întâmpină şi greutatea, că nu-şi poate face singur transacţiunile. Pentru cumpărarea sau vânzarea de efecte trebuie să se adreseze unui agent de bursă sau unei bănci care este membră la bursă,ultimul loc vacant la bursa din Neruljork s’a vândut pentru suma considerabilă de aproximativ Dolari 250.000) şi trebuie să plătească comision şi curtaj. Adesea ori sufere pierderi prin simplul fapt, că are nevoie de parale şi este silit să-şi vândă efectele la un moment dat. Toate aceste probleme s’au soluţionat prin organizaţiunea nouei bănci. Particularul depune o sumă de bani, primeşte un „certificat“ nominativ ce s’ar putea asemăna cu un bon de cassă — şi pe baza acestui certificat devine participant la veniturile fondului de efecte, ce l-a creat banca şi pe care îl administrează. In Statele Unite au existat şi până acum societăţi cari pe lângă comeretul cu efecte , se ocupau şi cu administraţiunea efectelor formând proprietatea clienţilor lor. Acestea se luptau cu dificultăţile manipulaţiunei multiplelor conturi de efecte, iar clienţii aveau fizicul eventualelor pierderi la efectele ce formau proprietatea lor. Trăsăturile cele noui însă, cari dau acestei bănci nota ei specială, sunt: Manipulaţiunea simplă şi raportul juridic între bancă şi clienţi. Nici unui client nu se deschide vreun cont de efecte, ei numai un cont de participaţiune, în care figurează suma de bani depusă în schimbul titlului. El deține creditorul băncii pentru suma depusă plus cotaparte a venitului realizat, iar banii îi poate ridica oricând, în ori care zi de lucru, fără nici un termen de abzicere, iar titlui pot fi puşi în circulaţiune prin cesiune. Vedem, că raportul juridic este simplu şi clar. Fiecare client sau participant intră în posesiunea dreptului de a participa la uniturile fondului de efecte cu data emiterei titlului, în proporţie cu suma cu care a participat. Contractul încheiat în sensul statutelor poate fi revocat şi desfăcut oricând, la cererea oricăreia dintre părţi, şi dreptul participării la veniturile fondului de efecte se stinge cu data răscumpărării titlului din partea băncii.