Revista Economică, 1933 (Anul 35, nr. 1-52)

1933-01-07 / nr. 1

Numarul 1 :Lei. Anul XXXV. Sibiiu, 7 Ianuarie 1933. REVISTA ECONOMICA ORGAN FINANCIAR.ECONOMIC Apare odata, pe săptămână. ifMf tiyy Redacţiunea şi administraţiunea : Sibiiu, Strada Bayer nr. 1—3. Abonamentul pe an: In ţară: pentru autorităţi, bănci şi întreprinderi Lei 500 —; pentru particulari Lei 400—^pentru cooperative funcționari publici, de bancă și comerciali Lei 300'—. In străinătate Lei 800'—. Taxa pentru inserțiuni; de fidfc^e^}-^tin.iL,et16'— Director: Constantin Popp. Redactor: Dr. Mihai Veliciu. iui elui di «min Nr. 1. iostililor IlHinemiiEtO i Mai, Banat, Cpo ji Minimi „SOblDAllTim Sumarul, In pragul Anului Nou. — Demagogie întârziată... — Produse cu preţ urcat sau cu preţ scăzut? — Necuviinţă. — Neconstituţionalitatea reducerii creanţelor. — Societăţile anonime. — Regimul devizelor în România. — Cronica: Recunoaşterea biletelor false de 1000 Lei. In pragul Anului Nou. Suntem obosiţi. In decursul anului 1932 am avut de suportat necunoscute emoţii. Criza economică, prin care trecem, pare a-şi fi ajuns punctul culminant. Avem aceasta impresie, — nu fiindcă s’ar întrezării perspectivele unui început de reînviorare a stărilor economice, de venire în fire a oamenilor şi a lucrurilor, ei o avem pentru că ne dăm seama, că efectele distrugătoare ale crizei generale nu-și pot continua acel nebun tempo, fără să nu ducă la o lichidare totală şi definitivă a ordinei vechi, dar încă actuale, economice. Ori noi, cam cu foate că vedem năruindu-se în jurul nostru atâtea orândueli crezute uceinice , vedem prăbuşindu-se atâtea credințe străvechi, — totuși nu am pierdut toate nădejdile în posibilitatea unei reculegeri, a acelei ordini. De aceea, intensificarea grozavă a crizei, oricâte victime ar face, nu o considerăm drept cataclism inevitabil, în fața căruia trebue să ne resemnăm, aşteptându-ne osânda. Nu avem de aşteptat vreo judecată, pentru păcate săvârşite împotriva societății sau a omenirii. Cel mult avem de suportat ispășirea unor greșeli făcute împotriva intereselor noastre. Intre aceste scoatem în primul loc lipsa unui simț de solidaritate a celor ce cred în uitalitatea ordinei burghezo-capitaliste. Nu s’a organizat nici până azi apărarea cu vrednieie și dârjenie eroică a patrimoniului material şi spiritual, moştenit de la înaintaşi, şi pe care ne bazăm toată eiuilizaria zilelor noastre. Pentru aceasta urnă merităm toată pedeapsa, mai ales când am putut constata înstăpânindu-se, peste îndrumarea şi ocârmuirea treburilor obşteşti, un tâmpit spirit distructiv şi anarhie, fără precedent în trecutul nostru de popor, cu o fire atât de conservativâ şi cu o mentalitate constructivă. Deşi prostia se pedepseşte prin adânci suferinţe, credem, că acum, când cuţitul a ajuns la os, nu vom mai avea mult de aşteptat, până ne vom trezi la realitatea adevărată a lucrurilor. Văzând mai clar decât alţi semeni, perspectivele suferinţelor zilelor noastre, ne-am dat toată silinţa să spulberăm indiferentismul atât de ruşinos şi păgubitor. De ani de zile atragem atenţiunea — martori sunt cetitorii noștri, asupra unor stări paradoxale de lucruri. Am atras atențiunea asupra isprăvurilor conducătorilor poliției, am arătat efectele păgubitoare ale legiuirilor superficiale și ale măsurilor pripite. Nu am izbutit să ne ajungem scopul evitării unei sdrmeinări a organismului Statului. Democraţia integrală, continuă a-şi scoate în relief valorile descoperite prin cele mai obscure ascunzişuri ale societăţii, nenorocindu-ne în baza majorităţii ei numerice. Suntem nemângăiaţi, văzând cum ni se realizează prevederile sumbre, de cam atât de mult doriam să ne vedem ferită patria. BIBLIOTECA UNIVERSITÂTII I9S1 )i 17 MURT, 1933