Revista Fundaţiilor Regale, aprilie-iunie 1938 (Anul 5, nr. 4-6)

1938-05-01 / nr. 5

22 REVISTA FUNDAŢIILOR REGALE fără mai mult, cu atât e mai însetat de Dumnezeu, de adevăr,, de linişte, de iubire. Apa, care în sensul magic şi religios reîntoarce pe om într’o stare nediferenţiată, amorfă, de « sămânţă », ajutându-l în acelaşi timp să se « nască din nou », apa aceasta, în sens mistic, « potoleşte » pe om, adică îi curmă experienţa, durerea. S’ar putea spune, fără paradox, că numai după ce a ajuns într’un « refrigerium » şi s’a adăpat până la saţietate, mortul « moare » cu adevărat. Adică, depăşeşte ultimele etape ale condiţiei umane —topindu-se într’o stare impersonală, totală, nediferenţiată. Câtă vreme este « însetat » , rămâne o larvă sub-umană, dar chinuită încă de « experienţe ». Supravieţuirea aceasta nu este nici moartea adevărată, nici nemurirea. In sens mistic deci, apa care potoleşte setea mortului curmă experienţa, ajutându-l să « moară » cu adevărat, să se desfacă definitiv de condiţia umană... MIRCEA ELIADE DEBUTURI ÎN revista fundaţiilor regale Trei din cărţile de proză ale acestui an, înainte de a fi tipărite în volum, au fost semnalate editurilor, criticii şi publicului cititor, de « Revista Fundaţiilor Regale ». Importante fragmente au apărut mai întâi în paginile Revistei, marcând astfel cu autoritate trei debuturi, pe care timpul s-a grăbit să le ratifice. E vorba de romanul d-nei Cella Serghi, « Pânza de păianjen » 1), de jurnalul de captivitate al d-lui G. Banea, « Zile de lazaret »* 2) şi de romanul d-lui Mircea Gesticone « Războiul micului Tristan » 3). Dacă adăugăm acestor trei volume şi romanul d-rei Lucia Demetrius, « Marea fugă »4), pentru dublul motiv că de o parte, autoarea, dacă astăzi nu mai este o debutantă, şi-a făcut totuşi pe vremuri debutul tot în R.F.R. (1 Septemvrie 1934, Anul I, Nr. IX), iar de altă parte, fragmente din noul său roman au apărut, de asemeni, în aceste pagini, atunci contribuţia Revistei, la activitatea acestui an literar, deschide un întreg capitol, care merită să fie cercetat în mod special. De altfel cele patru nume citate mai sus nu sunt singurele *) Editura « Universala », Alcalay & Co. ') Fundaţia pentru Literatură şi Artă « Regele Carol II ». '•') Editura « Cultura Naţională ». 4) Editura « Naţionala », Ciornei.