Revista Fundaţiilor Regale, aprilie-iunie 1939 (Anul 6, nr. 4-6)

1939-04-01 / nr. 4

CÂRTIRE POPULARE ÎN LITERATURA ROMÂNEASCĂ Ho lectivă păstrează sub formă de « ornament » sau element « decorativ » simboluri arhaice de esenţă pur metafizică). O bună parte din ornamentaţia populară este de origine metafizică, pentru că simbolurile primordiale— care au devenit, prin degradare, simple motive decorative — au întotdeauna sensuri metafizice precise (Viaţă, Renaştere, Iniţiere, « realitate » şi « devenire », etc.). Se ştie, bunăoară, că vechiul simbol al Vieţii fără de moarte (Pomul Vieţii) s-a transmis sub formă de motive ornamentale chiar în decoraţia farfuriilor de faianţă1 2). Memoria populară păstrează în deosebi simbolurile care se referă la « teorii », chiar dacă aceste teorii nu mai sunt înţelese. Gustul popular pentru « abstract » este, de altfel, tot mai hotărît pus în lumină de ultimele cercetări3). Amănunte care nouă ni se par întâmplătoare şi lipsite de semnificaţie, sunt, pentru mentalitatea populară, încărcate de sensuri multiple, şi ca atare, ele sunt preţuite şi conservate chiar când semnificaţia lor originară s’a întunecat. MIRCEA ELIADE 10* 1) Vezi câteva exemple în Franz Boas, Primitive Art (Oslo, 1927), p. 88 sq. *) Ananda Coomaraswamy, Yaskas, part II (Washington, 1931), passim. 3) Joseph Strygowski, Spuren indogermanischen Glaubens in der Bildenden Kunst (Heidelberg, 1936), passim ; Walter Andrae, Die ionische Saüle (Berlin, I93I). passim; Crawley, The Tree of Life, etc.