Revista Fundaţiilor Regale, februarie-martie 1941 (Anul 8, nr. 2-3)

1941-02-01 / nr. 2

IDEEA DE RASĂ LA DOI GÂNDITORI ROMÂNI 405 Prin sterilitatea intelectuală a păturei suprapuse se învederează incapacitatea unei categorii din populaţia țării de a participa efectiv la adâncirea fenomenului cultură, prin promovarea valorilor spiritului. Ceea ce noi am demonstrat cu numeroase fapte, şi anume, conflictul dintre politică şi cultură, este notoriu pentru întregul secol al XIX-lea. Protipendada greco-bulgărească nu cunoaşte decât speculaţiunea materialistă a vieţii, arivismul politic, şi este complet lipsită de înclinaţiunile nobile şi desinteresate. Este de ajuns a pune în cumpănă numele cele mai cunoscute ale culturii secolului al XIX-lea şi vom vedea că ele se aşează pe axa românismului, pe câtă vreme majoritatea celor politice menţin înclinaţiunea către axa străinismului. In cultură, secolul al XIX-lea a cunoscut pe un Hasdeu, Alecsandri, Gr. Alexandrescu, Odobescu, C. Negruzzi (citaţi de Mihai Eminescu), în politică pe C. A. Rosetti, Carada, Giani, Pherekyde, Fleva, Serurie, etc. (citaţi de Mihai Eminescu), toţi alcătuiţi sufleteşte din aceeaşi plămădeală fanariotă. Conflictul dintre spirit şi materie, dintre politică şi cultură, dintre rasa autohtonă şi elementele alogene, este categoric şi definitiv. Pătura superpusă, conducătoare, rezumă conştiinţa politică a statului. Când această clasă îşi alterează substanţa etnică, evident că şi ideile politice se îndepărtează de complexul vital al ideilor etnice. Legătura este cauzală, de raport constant între rasă şi structura etnică şi politică a statului. Spune Mihai Eminescu: « Orice formă cât de subtilă a vieţii se reduce la un substrat solid, experimental, şi că politica unei ţări, pornirile în bine şi în rău, atârnă de complexiunea fizică a indivizilor, dela originea lor, dela defectele sau calităţile înnăscute rassei lor » (Pătura superpusă, II, 1881). Această idee se leagă strâns cu cealaltă şi anume: « Predispoziţii şi aptitudini moştenite, calităţi sau defecte intelectuale şi morale, dau domniei unui element etnic alt caracter decât domniei celuilalt element. Suntem de exemplu convinşi că demagogia la noi e de origină fanariotă, că ea înseamnă ura înrădăcinată a veneticului fără tradiţii, fără patrie, fără trecut în contra celora ce au o tradiţie hotărîtă, trecut hotărît. De aceea roşii se şi recrutează mai mult dintre grecii şi bulgarii românizaţi ». (Id.). Rasa este un organism viu, supus legilor de selecţiune şi perfecţionare. Lupta împotriva elementelor exogene se integrează aşadar unui principiu biologic. Statul nu este altceva decât expresia politică, etică şi juridică a rasei. Rămâne deci bine stabilit că gândirea lui Mihai Eminescu se aşează pe marile linii de forţă ale biologiei şi ale istoriei. Statul ca principiu esenţial al eficienţei etnice, statul ca sinteză a evoluţiei istorice a unei naţiuni, statul ca element de vertebraţie a proceselor spirituale, este un fapt politic şi