Revista Minelor, 1951 (Anul 2, nr. 1-12)

1951-01-01 / nr. 1

Sectorul minier în cadrul Planului Cincinal Planul Cincinal de dezvoltare a economiei naționale dă o mare importanță desvoltării industriei miniere, unul din sectoarele de bază pentru construirea socialismului în R.P.R. Primele două Planuri anuale au fost planuri de refacere și de îndrumare pentru dezvoltarea economiei noastre naționale. Planul Cincinal va continua și intensifica această operă. Sarcina lui fundamentală constă în construirea unei baze puternice a socialismului în țara noastră. Sarcinile fundamentale ce se impun industriei extractive, pot fi rezumate astfel : 1. Să se intensifice cercetările geologice astfel ca bogățiile naturale ale țării, în special cele de țiței, cărbuni și minereuri să fie bine cunoscute în vederea exploatării lor. Accentul va fi pus și pe zăcămintele de lignit și de combustibil inferior din țară, necesar centralelor termoelectrice prevăzute a fi construite în Planul de Electrificare a țării. 2. Să se construiască noi uzine chimice bazate și pe rezervele bogate de cărbuni. 3. In minele de cărbuni și de minereuri să se extindă mecanizarea tuturor proceselor ce necesită un mare volum de muncă. 4. Să se pregătească cadre calificate de muncitori, tehnicieni și ingineri, — cadre necesare industriei extractive. Valoarea producției globale industriale pe perioada 1951—1955 este stabilită la 3550 miliarde lei în prețuri constante din 31 Decembrie 1948. In ultimul an al Planului Cincinal valoarea producției globale industriale va atinge un nivel de 244% față de anul 1950. Valoarea producției globale de cărbuni va atinge un nivel de 238% față de 1950. Planul prevede mărirea producției de lignit de 2,7 ori, iar a producției de ligniți deshidratați de 5,3 ori. Volumul total al investițiilor se va ridica, în timp de 5 ani la 25,9 miliarde lei. Investițiile vor fi folosite atât pentru desvoltarea minelor actuale, cât și pentru deschiderea de mine noi, în vederea măririi capacității de producție a industriei carbonifere. Ridicarea nivelului de trai al muncitorilor din industria carboniferă este o sarcină prevăzută în Plan. In acest scop, se vor învesti 7,3 miliarde lei, din care 5,4 miliarde pentru locuințe muncitorești. începând din 1953 industria carboniferă din Valea Jiului urmează să producă cărbuni spălați pentru alimentarea uzinei cocso-chimice ce se va construi. In cursul anului 1955 producția cărbunilor din prima categorie urmează să fie de un milion tone, iar producția de semicocs de 160 mii tone. Mecanizarea muncilor de tăiere în abataj urmează să atingă în anul 1955 o medie de 81%; mecanizarea muncilor de transport în abataj 97%; mecanizarea muncilor de transport în subteran 83%. Productivitatea muncii va crește cu 60% față de 1950. In industria minereurilor de fier, baza de aprovizionare a industriei siderurgice cu minereu din țară, se vor executa explorări și deschideri de noi zăcăminte. Se va dezvolta îmbogățirea minereurilor sărace prin concentrare. Planul Cincinal deschide perspective deosebite pentru desvoltarea industriei noastre miniere, industrie care alături de cea metalurgică, formează bazele fundamentale în propășirea economiei noastre naționale și în industrializarea țării. Fiecăruia din sectoarele de producție (cărbuni, minereuri de fier, minereuri de metale neferoase, minereuri nemetalifere) li sau rezervat mijloace de sporire a producției, de mărire a rezervelor de exploatat, prin investiții noi în construcții adecvate și prin dispoziții ce privesc modernizarea metodelor de exploatare și mărirea productivității muncii. In scopul împlinirii acestor imperative din Planul Cincinal, fiecare din sectoarele de mai sus, prin muncitorii, tehnicienii și inginerii săi, trebue să cerceteze atent sarcinile ce le revin și să găsească căile cele mai potrivite de realizare a Planului și de depășirea lui. Muncitorii, tehnicienii și inginerii din industria minieră, într’o strânsă colaborare, trebue să pună în practică toate cunoștințele, toată capacitatea lor de muncă și tot devotamentul lor, pentru realizarea și depășirea sarcinilor Planului Cincinal. 2