România Liberă, august 1945 (Anul 3, Nr. 304-329)

1945-08-01 / nr. 304

Redacția îl Administrația: Bucurați] Str. Sărindar 5-7-7 Centrala telefonică: 6.34.95 Cons Cec portal No. 1378 HDUISHITlC.n I k CAPITALA $1 PROVINCIA: MUNCITORI ȘI STUDENȚI: AUTORITĂȚI: INSTITUȚII: SO. 3 luni 2800 lei; 6 luni 5600 lei 3 luni 2300 lei; 6 luni 4600 leCIETAȚI: 20.000 lei pe an. Abonamentele încep la 1 ți 15 ale lumii se fac sub rezerva urcării prețului. REDACTOR RESPONSABIL: GRIGORE PREOTEASA llllll!IIIIIIIIIIIllilllllllllllillllllllli!lllll1llllllllIIIIIIIIIIIIIIllllIIIIIIIIIIIIIIll]ill!llllllllllllll!llill!l«ti!l!l!!llIllllllllllilil!illIIU!IIllillllIllllllllll!IIIIIIUlililllUli!U!!lllll]lll!lSiS!n]llltll3lllllifllil )lll>lllll8illllfl!llllflllSiSIIllllllll!tllllllllllllllllllllIllllllllllllll||Ullllllllillllllllllllllll]llllllillIlilllllllllllllllllIlllIIIlllllIlllUUlU DEMOCRAȚIA E VIGILENTĂ an -1 Prăbușirea Germaniei hitte- Mariste a dus la masiva slăbire Mifffî a reacțiunii din toate țările. IfW M Democrația marchează sucm I La cese tot mai mari, ceea ce face pe unii să vorbească _ I - despre „avalanșa] spre stânga”, deși creșterea forțelor democratice e un fapt normal și prevăzut. Democrația a mers viguros înainte și s-a dovedit plină de Inițiativă în țările de curând eliberate de Armata Roșie in est și sud est, dar ea nu și-a oprit înaintarea nici in țările din apus, cari participaseră dela inceput la lupta împotriva hitlerismului. In acest sens rezultatele alegerilor din Anglia vor continua să fie comentate deși noul și noul evenimente se succed cu aceeasi semnificație. Prestigiul d-lui Churchill n’a putut Împiedica Înfrângere conservatorilor. Aceasta s’a datorat experienței poporului englez, acumulată, după cum se subliniază, nu numai in timpul războiului antihitlerist dar și in urma primului război mondial ți a fenomenelor sociale și economice cunoscute atunci. La numai două zile după ce Churchill devenise șeful opoziției Maiestății Sale, generalul De Gaulle a suferit o infrângere semnificativă. Adunarea consultativă a Franței a respins ideea intăririi guvernului prin micșorarea drepturilor Adunării. Democrația e vigilentă. Odată insă cu acest mers înainte al democrației e necesar să urmărim manevrele reacțiunii, care, pierzând poziție după poziție și încercând cu disperare să se camufleze, procedează la necontenite mișcări, de schimbare a steagului. In România, după ce fascismul și Întreaga reacțiune, au luptat sub steagul lui Antonescu și Horia Sima, la prăbușirea acestora au trecut repede sub steagul Iui Iuliu Maniu. Când întreaga bandă de legionari maniști și criminali de război a fost demascată, insuși Iuliu Maniu s’a refugiat sub steagul diversionist al neînțelegerilor dintre marii aliați. Noi credem că nici chiar un guvern conservator in Anglia n’ar fi avut — pentru România — rezultatul scontat de clica manistă, deoarece în politica externă Anglia ține mai mult seamă de experiența ei istorică decât de smintelile bătrânilor reacționari din România. Cum insă faptele au mers atât de departe Încât in Anglia n’au reușit conservatorii, te întrebi ce steag va Împrumuta Iuliu Maniu pentru a putea continua diversiunea? In Grecia, Vulgaris ar dori să se schimbe cu Plastiras. In Spania Franco și-a descoperit Înclinări spre „democrație”. Viitorul an surâde de foc nici șefului reacțiunii românești redus la ridicul și disperare. A mai rămâne vreun steag? Atunci când procesele adânci pe care le suferă națiunile mari, nu cruță nici figuri cari au adus un aport considerabil la nimicirea Germaniei hitleriste turne d Churchill, nici figuri ale rezistenței, cum e generalul De Gaulle, este normal ca măruntele figuri ale reacțiunii din sud-estul european să fie destinate nmantului. SITUAȚIA INTERNAȚIONALĂ Conferința de la Potsdam.-Războiul și răspunderea poporului german.-Alegerile din Anglia.-Procesul Petain 60 ziare hitleriste în America de Nord Conferința de la Berlin a conducătorilor celor trei puteri aliate continuă. Ea simbolizează unitatea Națiunilor Unite Această unitate a constituit o puternică armă a coaliției antihitleriste in asprele zile ale războiului, ceea ce rămâne și acum, in ceasul victoriei. Foarte firesc să se presupună că în centrul atenției conferinței stă chestiunea viitorului Germaniei înfrânte. Germania, purtând răspunderea războiului, este obligată să execute toate pretențiunile aliaților. Cu atât mai caracteristic este faptul că chiar actualmente nu anumite cercuri din Germania de vest au început să se audă voci cari resping răspunderea germanilor pentru război și urmările acestuia. Despre aceasta mărturisește mesajul episcopilor catolici din Bavaria trimis zilele acestea posturilor londoneze de radio. Șapte episcopi bavarezi în frunte cu faimosul cardinal von Waulhaber, arhiepiscopul Muenchen-ului, au declarat deschis că „poporul german nu poartă răspunderea crimelor săvârșite de răufăcători răzleți“. Autorii mesajului se pronunță contra unei păci „care ar fi lipsită de adevăr și justiție și ar duri atâta timp cât este susținută de violență“. Această terminologie nu se deosebește cu nimic de aceea la care au recurs militariștii germani după primul război mondial In 1918, tăgăduirea răspunderii asupra războiului a fost poziția inițială în care militariștii germani de toate nuanțele și-au început „ofensiva de pace“. Extrem de caracteristic că începutul sub acest raport îl face astăzi clerul catolic german reacționar. Chestiunea răspunderii asupra războiului apare într-un anumit înțeles ca o hârtie de turnesol care distinge acum caracterul adevărat al diferitelor grupări politice germane. Nu degeaba ea ocupă un loc de frunte in programele celor patru partide democratice antifasciste, organizate în decursul ultimelor săptămâni la Berlin Mesajul celor șapte episcopi bavarezi, se separă fundamental de aceste documente El Încearcă să întoarcă chestiunile germane cu un pătrar de veac in urmă, dar cei șapte episcopi au uitat că in politică, șantajul repetat nu are succes. Jpoi au fost publicate rezultatele alegerilor parlamentare din Anglia. Partidele laburist și conservator și-au schimbat rolurile In parlament: cel liniar a-a transformat un partid al majorității parlamentare. Iar al doilea a trecut în opoziție. Bilanțul alegerilor a răsfrânt enorme salturi în massele alegătorilor britanici, înainte de toate trebue să fie subliniată activitatea politică avansată a populației: după date prealabile, în actualele ale(Continuare în pag. IV, col. 1—2) ii— „M’am folosit de puterea mea pentru a ocroti poporul francez” (din apărarea lui Petain în fața Tribunalului Poporului francez). S’a retras din circulație moneta de argint de 500 lei Printr’un decret al ministerului de Finanțe s’a dispus — Începând de la 30 Iulie 1943 — retragerea din circulație a monetelor de argint de 500 lei. Durata retragerii este de o lună, adică până la 30 August 1945. • La Potsdam a început redactarea declarațiilor comune. • Adunarea consultativă franceză a respins cu o majoritate zdrobitoare proectul guvernului. • Laval a plecat din Spania spre Franța? • Depoziția d-lui Harriot în procesul lui Pétain. • Manifestații împotriva lui Franco. • Telegramele în pagina ultimă — SITUAȚIA PE FRONTUL SPECULEI MĂRFURI IN VALOARE DE 500.000.000 LEI DESCOPERITE DE COMITETELE CETĂȚENEȘTI ALT DEPOZIT DE ȚIGĂRI ROMÂNEȘTI ȘI STRĂINE Am anunțat încă din ultimul nostru număr rezultatele deosebite obținute de autorități și de cetățeni in lupta contra speculei, ori organele Brigăzii Speciale Economice dar Prefectura Poliției în unire cu organele de control cetățenesc din Circ. 17 Poliție, au făcut o descindere la sediul firmei ,,Transport Unit“, unde au găsit mari cantități de mărfuri ascunse, în valoare de peste 500.000.000 lei. Aceste mărfuri constau din stofe pentru haine, paltoane (aproximativ 2.200 m.), diferiți coloranți, cauciucuri pentru automobile cu camerele respective (circa 100 bucăți), medicamente piei de căprioară, etc. Toate aceste mărfuri sunt în prezent inventariate la depozitul unde au fost descoperite. Amintim că firma „Transport Unit“ funcționa fără autorizația Camerei de Industrie și Comerț și nu poate prezenta nici un act justificativ asupra mărfurilor găsite și care urmau să fie plasate la „bursa neagră“ la prețuri de speculă. Din partea Brigăzii Speciale Economice a fost delegat cu sistematizarea lucrului și îndeplinirea formalităților de rigoare de comisar Anton Curcudache. La firma „Frații Goldenberg“ Comitetul de Control Cetățenesc al Circ. 21 Poliție, ajutat de Brigada Economică, a făcut o cercetare la firma Frații Goldenberg“, din strada Smârdan 16. Ac s’a dat peste alt depozit de mărfuri dosite, evaluate la suma de aproape 50.000 000 lei. S’au găsit: 5.000 perechi sandale de damă și 200 genți mari de piele pentru damă. S’au dresat cuvenitele acte împotriva conducătorilor firmei. 962.863 țigări române și bulgărești găsite la firma „Darnubo — Comerț Șeful Comisăritului Circ. 22 Poliție, împreună cu organele Brigăzii Economice, făcând o descindere la firma „Danubo-Comerț“ din str. Radu- Vodă 14, a găsit ascunse 317.360 țigări bulgărești, 645.500 țigări românești și 12-900 cutii cu chibrituri. Toate aceste produse trebuiau să fie transportate în provincie pentru a fi vândute cu... „2 poli bucata“, de bună seamă. După încheierea procesului-verbal, țigările și chibriturile au fost predate delegatului C. A. M.-ului. De ce nu se găsesc pe piață o serie de articole necesare ? Din cele de mai sus reiese clar de ce nu se găsesc pe piață o serie de articole absolut necesare. O categorie de indivizi, care nu vor să înțeleagă imperativul vremurilor de față, dlosesc o mulțme de mărfuri și alimente pentru a le specula și răspândesc continuu știri alarmiste asupra slabei producții economice a țării, încercând în felul acesta să-și ascundă activitatea lor imorală și în același timp să creieze o atmosferă de panică in populație. Dar efortul tuturor, al autorităților și al cetățenilor, vor duce la stârpirea definitivă a speculanților. Echipele cetățenești ale „Uniunea Patrioților“ sect. I Galben, conduse de d. Boroș Gheorghe, cu concursul Poliției Comunale, au descoperit în ziua de 26 iulie 1945, importante cantități de brânzeturi și zarzavaturi dosite de negustori în piața Obor. Mărfurile confiscate au fost distribuite populației, la prețuri oficiale, PRIMA REUNIUNE A COISIEI ALIATE DE CONTROL DIN GERMANIA BERLIN, 30, (Rador). — Corespondentul special al agenției „Reuter“ comunică: In ziua de 30 Iulie, Comisiunea Aliată de Control din Germania și-a ținut la Berlin prima reuniune oficială. Uniunea Sovietică era reprezentată prin mareșalul Jukov, Statele Unite prin generalul Eisenhower Anglia prin mareșalul Montogmery și Franța prin generalul Koenig. * BERLIN, 30. (Rador). — Corepondentul agenției „Reute“ comunică: Acțiunea finală pentru alocarea unei zone franceze în Berlin nu a fost încă luată, așteptându-se hotărîrea celor patru guverne interesante, după cum s-a declarat Luni din sursă autorizată. Scopul ședinței de azi a Comisiei de control a fost să institue un secretariat care să înlăture dificultatea celor părți limbi ale puterilor administratoare și a orașului administrat. Englezii au fost reprezentați prin generalul sir Brian Roberson — ce urmează să înlocuiască pe generalul sir Ronald Weeks și sir William Strang Beachet șeful politic al zonei britanice, nordamericanii prin generalul Clark și prin d. Robert Murphi, rușii prin generalul Sokolovski și d. Vișinski, vice-comisar al afacerilor străine și francezi, prin generalul Koenig și general Koeltz D De azi pe mâine CAUCIUC emonul „afacerilor”, simpaticul și Invizibilul Oaspe al anilor următori marilor războaie plictisit probabil de limuzinele capitonate sau de wagon-litS Clasa I, s’a urcat intr'o bună zi în tramvaiul 16 și a luat un bilet de Corespondență. Ca orice demon care se respectă el putea lua diferite înfățișări; pediata aceasta luase forma unui domn între două vârste, bine îmbrăcat, care se întreținea cu o agreabilă dudție blondă. — ■ Eu,, zise ea, (reluând o idee) lucrez la Ministerul de Externe. — Și eu aveam posibilitatea să intru acolo, in 1935 — răspunse el- Dar am renunțat. Nu pot să stau într’un birou. La întrebarea mută a interlocutoarea relativ la ocupația pe care o exercită, domnul răspunse sec, dar du mulțumire. — CAUCIUC ! După o pauză, — Așa „ciubuc’» zic și eu. Iei leafa CU Șase luni înainte... Minunat- Cauciucuri de mașină, de autocamion, de toate! Blonda tăcu, dusă pe gânduri. Intru sfârșit murmură ca pentru ea: Cauciuc! — Vezi, poate știi pe cineva, sugeră insinuat , demonul. — Da, ași avea pe cineva la Ford. — Spune-i, 16X650 — ? — Spune-i doar atât și o să știe Sau eventual 17X650... Victima demonului se îmbujora. — Te rog, scrie-mi pe o bucată de hârte. 16X650. Să nu uit. Bilețelul cu Cifrele năzdrăvane, ademenitoare, dispăruu într’un tainic buzunar al fustei- Ea adăugă. .— Dă-mi un telefon mâine! Și ochii celui Nenumit clipiră, lucitori și misterioși, mulțumiți câ Ziua nu trecuse în Zadar. L. Nițescu in cadrul a 3 mai, adunări frontul Unic tacitoress a sărbătorit victoria teocrațîei engleze - Reportajul în pag. IIl-a — D. G. Stroia (stânga) și G. Apostol (dreapta) vorbind în numele Confederației Generale a Muncii RESPINGEREA RECURSURILOR LOTULUI 5 DE CRIMINALI DE RĂZBOI Curtea de Casație secția 2-a, prezidată de d, consilier ștefan Teodorescu, fotoliul ministerului public fiind ocupat de d procuror general Vasile Panu, a judecat ori recursurile declarate de criminalii de război Vasile Frățescu, I. Stancu, José Iosub, Aurel Săftoiu, Toma Dănălache, Al. Vlădescu-Wartenberg, Al. Mușetescu, C. Voicescu, C. Marinescu-Rusen, C L Dinu, C. Teodorescu, Gh Hotăranu și Arminiu Petroni. Aceștia au fost condamnați la pedepsele știute de tribunalul poporului, complectul. II, făcând parte din lotul 5 de criminali de război. După ascultarea apărării și combaterea recursurilor de către d. procuror general, înalta Curte, după deliberare, a respins toate recursurile, pe toate motivele invocate. S’a dispus, în acelaș timp, trimiterea dosarului Secțiunilor Unite a înaltei Curți pentru judecarea pretinselor motive de neconstituționalitate. ASTĂZI, MĂLAI Primăria Municipiului București face cunoscut că Marți 31 Iulie 1945, va fi valabil bonul Nr- 215 pâine, pentru marație mălai a 0.000 pgr (trei sute grame). Prețul de vânzare al mălaiului, la brutării și băcănii este de tei 150 kgr. Justificarea distribuire! mălaiului, pe acest bon. se va face Miercuri 1 August 1945, la Oficiul Economic de Aprovizionare de pe lângă Primăria Municipiului București str. Vasile Boerescu Nr. 13—15. IM PREAJMA CONGRESULUI APĂRĂRII patriotice έnfiripată în condițiile neînchipuit de grele ale luptei ilegale, în anii de neagră teroare nazistă și antonesciană, „Apărarea Patriotică” a însemnat alături de celelalte formațiuni și mișcări patriotice, un factor real de luptă Împotriva opresiunii. In timp ce armatele lui Antonescu duceau in răsărit un război de cotropire, ce nu avea nimic comun nici cu tradiția, nici cu nădejdile acestui popor, „Apărarea Patriotică”, in cele mai grele condiții de muncă, avea grija miilor de deținuți politici, a zecilor de mi de deportați, avea grija familiilor rămase fără sprijin și fără niciun mijloc de trai Dar teroarea antonesciană a fost înfrântă- Forțele reale democratice ale țării au realizat cotitura istorică de la 23 August, întoarcerea țării la alințele sale firești. „Apărarea Patriotică’* își continua, de data aceasta munca la lumina zilei- Frontul antihitlerist, lupta soldaților noștri împotriva cotropitorilor naziști. Impuneau Apărării nou sarcini. Lovinca lansată atunci de „Apărare”. „Totul pentru front, totul pentru victorie” a găsit în toate straturile populației ecoul necesar. Sub egida „Apărării”, caravane cu alimente, cu îmbrăcăminte, cu medicamente au luat drumul frontului Echipe de artiști, de muzicanți, de călușari au plecat din îndemnul „Apărări” până pe linia Întâi, ajutând astfel lupta ostașilor descrețind fruntea celor încleștați intr’un război dârzemmpotriva cotropitorilor naziști ce ne pustiiseră țara. Aceste vaste regiuni pustiite — în special Moldova și Ardealul de Nord — au devenit obiectivele de muncă spornică și constructivă ale „Apărării”. Alte caravane cu cimente, cu îmbrăcăminte și medicamente au plecat în regiunile bântuite de foame, de tifos și de toate amintirile ocupației nemțești. Orfanii, victimele mici dar cele mai crunt lovite, ale măcelului deslănțuit de Hitler și de acoliții lui, au fost luați sub aceiaș aripă ocrotitoare a „Apărării”. Sute de cămine, de leagăne, de orfelinate au răsărit din munca neobosită a acelora ce au înțeles că războiul nu s-a sfârșit cu victoria dela 9 Mai și că dimpotrivă întreaga suflare românească trebue mobilizată pentru Începerea unei luptei noul, a unei lupte constructive simtetizată de data aceasta in lozinca: „Totul pentru vindecarea rănilor războiului". Apărarea Patriotică, acea eroică Apărare a vremurilor de urgie când din rândurile ei a dat numeroase jertfe în lupta României pentru democrație, își începe mâine primul ei congres în libertate Va fi fără Îndoială un prilej de rememorare a luptelor din trecut, dar și o dată ce marchează începutul unei noui ere de muncă și construcția în folosul binelui obștesc. Aurel Baranga In corpul ziarului • Cum se va exercita comerțil ambulant. • Reglementarea tarifelor la meseriașii patroni. • Deschiderea sesiunii Sfântului Sinod. IN CURÂND VA LUA FIINȚĂ T. A. R. S. SOCIETATEA DE TRANSPORTURI AERIENE SOVIETO-ROMÂNE Pentru a ne da seama de importanța nouă societăți de transporturi aeriene căreia i se pune bază acum, este bine să aruncăm o privire retrospectivă asupra activității aviației noastre civile, vom constata atunci că traficul aerian se desfășura numai in anumite luni ale anului, cu un utilaj uzat și cu putină garanție in ceea ce privește securitatea. Acestei stări de fapt se adaugă seria distrugerilor cauzate de război, astfel că ne găsim azi in fata sarcinei de a reorganiza transportul aerian, pe baze largi și solide, in așa fel incât să corespundă nu numai procesului de refacere și de dezvoltare al țării noastre, ci a întregului complex economic din acest sector. Ca atare, nu o rentabilitate mai mare sau mai mică este obiectivul principal al societății T.A.R.S., ci rolul ce urmează a-l deține in acest angrenaj, repercusiunile pozitive imediate ce vor fi Înregistrate. Societatea va deservi toate aeroporturile noastre, plus cele sovietice de pe litoralul Mării Negre. Ea are posibilitatea de a Încheia convenții cu linii aeriene internationale. Considerând desăvârșirea tehnică de zi cu zi, ținând seama de faptul că Uniunea Sovietică aduce ca aport in această societate avioane noui, piese de schimb in cantitate suficientă, personal tehnic cu pregătire corespunzătoare, T.A.R.S. se va desvolta în conditiuni optime. In mentalitatea publicului se va produce acea salutară primenire, care va îndrepta în măsură din ce în ce mai mare spre acest mijloc de locomotions, care îi va garanta viteza, securitatea și confortul la un preț care nu va depăși cu mult pe cel al căilor ferate. In ce privește poșta și transportul mărfurilor, vor fi deasemenea deservita in parte pe cale aeriană, incât societatea’ T.A.R.S. trebuie considerată ca unul din factorii cei mai importanți menit a dat o nouă pulsație întregului circuit economic. INna 1 Wat'M. «—•>duru MANIU: Mda! Uite o vllegiatură care nț-ag prii«. CONCERTUL ANSAMBLULUI DE FRONT AL ARMATEI ROȘII LA S. T. B. In ziua de 30 Iulie a. c. în sala de festivități a depoului Soc. de Tramvaie din București, a avut loc un festival artistic organizat de către „Arlus”, în cadrul căruia Quintetul Armatei Roșii a dat un concert urmat de o reprezentație de dansuri ale ansamblului Armatei Roșii, dirijate de către d. M. Blumin. Sala în care a avut loc acest concert era frumos pavoazată cu drapelele Statului Sovietic și cu cele românești. Cuvântul de ordin al acestui festival artistic era consacrat strângerii relațiunilor dintre U. R. S. S. și România. Peste 5000 de spectatori, în majoritate lucrători, au asistat la această serbare, care s-a bucurat de cel mai desăvârșit succes, executanții fiind furtunos ovaționați. La sfârșitul concertului un mare buchet de flori a fost oferit ansamblului și Quintetului Armatei Roșii. H CORPUL ZIARULUI REZULTATELE SPORTIVE DE DUMINICA