România Liberă, august 1947 (Anul 5, nr. 908-930)

1947-08-03 / nr. 908

Sâmbătă 2 AM*a n*sr4 IS41. Perspective de realizarea echilibrului bugetar Ce spun cercurile economice Extinderea cercetărilor in cazul fugarilor naţional-ţăranişti 16 depistaţi al opoziţiei saui prezentat eri la Cameră — Cunoscuta interpelare adresata ministrului de finanţe, asupra realizării bugetului, ţinându-se seamă de ponderea cu care a fost făcută, şi îndeosebi de caracterul ei critic constructiv, a fost în cursul zilei de erie comentată cu mult interes. , S'a observat astfel că, deşi la departamentul Finanţelor există situaţia cunoscută, nu s’a putut totuşi trece cu vederea faptul că aplicarea unor măsuri preconizate de Comisiunea interministerială, a avut darul să determine unele succese în domeniul realizărilor bugetare. De p.Zi poticluza că Sswgjetwîâ ţării se poate realiza şi că există perspective senine de echilibrare bugetară. Se sublinia cu acest prilej că aceste perspective sunt cu atât mai reale, cu cât principiile şi prevederile pe baza cărora a fost întocmit bugetul ţării, sunt în deplină concordanţă cu posibilităţile reale de executare ale acestui buget. Evident, rămâne ca ministerul finanţelor să respecte şi să acţioneze consecvent acestor principii, să lichideze practicile vechi şi politica fiscală veche şi să adapteze politica sa financiară şi fiscală la politica economică a refacerii Ţării. Ministerul Finanţelor tocmai în interesul realizării bugetului, adaptând şi organizarea aparatului său noilor principii democratice, trebue să realizeze încasările bugetare în conformitate cu veniturile reale ale contribuabililor, în aşa fel încât să nu fie favorizate unele categorii sociale cu venituri uriaşe în paguba păturilor muncitoare. Deoarece d. prim ministru dr. Petru Groza urmează să plece astăzi la Breaza pentru a participa la serbările militare, săptămânalul Consiliu de Miniştri carie trebuia să aibe loc astăzi s’a ţinut ori dimineaţă. La ridicarea şedinţei s-a dat presei următorul COMUNICAT Preşedinţia Consulului de Miniştri comunică: Astăzi, 31 Iulie 1947, Consiliul de Miniştri S’a întrunit la orele 12, sub preşedinţia d-lui dr. petru Groza, preşedintele consiliului de miniştri. S’au exantinat şi aprobat următoarele proecte de legi: — pentru înfiinţarea asociaţiunilor judeţene ale cultivatorilor de bumbac şi a uniunilor pe ţară; — pentru modificarea legii construcţiilor; — pentru modificarea unor dispoziţiuni din legea pentru organizarea silozurilor; La sezisarea d-lui prof. Traian Săvulescu ministrul Agriculturii şi Domeniilor, Consiliul de miniştri însărcinează pe d-nul ministru al Agriculturii şi Domeniilor şi ministru de Justiţie să ia măsuri împotriva tuturor celor care în mod individual s’au substituit în comitete, fac felurite abuzuri şi împiedică buna desăvârşire a reformei agrare. După ce s’au rezolvat şi alte lucrări curente, şedinţa s’a ridicat la ora 14. * Astăzi soseşte în Capitală d. Piotr Szymanski, noul ambasador al Republicei polone în România-Născut în anul 1900 d. Piotr Szymanski a studiat matematicile şi fizica la Universitatea din Varşovia obţinând apoi şi doctoratul în filozofie. De atunci se consacră activităţii pedagogice şi ştiinţifice. In perioada 1928—1929 se află la Paris ca bursier al Fundaţiei Rocketelor pentru studii speciale. In Septembrie 1939 se retrage cu formaţia sa militară în România unde îşi continuă activitatea ştiinţifică şi pedagogică, printre altele şi la Universitatea din Cluj. A luat parte la înfiinţarea liceului Polon din Bucureşti şi a fost mult timp director şi profesor la liceul Polon din Craiova. După 23 August 1944 ia parte la organizarea Uniunii Democratice Polone din România. In Aprilie 1945 revine președintele Uniunii. După întoarcerea în țară în 1 Iulie 1945 este chemat în cadrele Ministerului de Externe. In Septembrie 1945 este numit însărcinat de afaceri în Copenhaga, iar în Iulie 1946 — la Budapesta-Dr. Piotr Szymanski este un savant cunoscut în cercurile ştiinţifice din România şi un mare prieten şi cunoscător al poporului român. Ca însărcinat cu afaceri al Poloniei în Ungaria a desfăşurat în ultimul timp o vie activitate în legătură cu trecerea copiilor români în Polonia, iar Comitetul executiv al partidului Frontul Plugarilor a ţinut aseară şedinţă. Autorităţile care anchetează încercarea de fugă din ţară a grupului Mihalache au extins cercetările şi asupra altor fruntaşi al fostului partid manist. Astfel în ultimele zile au fost audiaţi d-nii: Eugen Haţeganu, Mihai Popovici şi prof. Gh. Zane. Toţi trei au declarat că nu aveau cunoştinţă de încercarea de fugă cunoscută. Zilele acestea urmează a fi audiaţi şi alţi fruntaşi manişti. Dri dimineaţă la locuinţa dlui Haţeganu s-a ţinut o consfătuire a deputaţilor aleşi pe listele fosteti grupări naţional-ţărăniste. După discuţiile ce s’au purtat s’a deda ca toţi deputaţii să se prezinte la lucrările Camerei ca independenţi şi activând separat. Şi In adevăr ori după amiază s’au prezentat la Parlament următorii 16 deputaţi ,, Independenţi”: Adam Nicolae (Arad); Anghelicolae (Buzău); Al. Cartojan (Vlaşca); Em. Cheţeanu (Turda); N. Ciorănescu (Dolj); N. Al. Constantin eseu (Futna); O. I. Cozloschi (Roman); Virgil Grosu (Brăila); Ilie I. Ioan (Dolj) * Dimitrie Ionescu (Botoşani); Banduimon Chirilă (Rădăuţi); N. Bolizu-Micşuneşti (Botoşani); Teodor Roxan (Bihor), Nicolae Suţa (Muscel), Tuliu Panait (Teleorman) şi dr. N. Todoran (Alba). De remarcat că d-nii: N. Ciorănescu, N. Al Constantinescu şi M. I. Ioan în momentul semnării în apelul nomiinal al deputaţilor au şters din dreptul numelui lor ---^partidul Naţional-Taran^scaPartenenţa Maniu’*. La redacţie ne sosesc numeroase scrisori din partea şefilor de organizaţii maniste din Întreaga ţară, prin care aceştia demisionând din partid desavuează încercarea de fugă a grupului Mihalache. Înfierând complotul organizat de Mamiu. La locuinţa chiui Gh. Tătărescu, vicepreşedintele Consiliului de minişti şi ministru al Afacerilor Străine, s-a ţinut dri dimineaţă o consfătuire a miniştrilor liberali şi la care a participat şi de prof. Tiberiu Moşoikr, guvernatorul Băncii Naţionale a României. Comitetul Executiv al Frontului Plugarilor convoacă preşedinţii şi secretarii comitetelor judeţene în şedinţă plenară, în ziua.de Duminică 3 August orele 7 dimineaţa la sediul central al partidului din str- Negustori No. I A. * D. dr. Petru Groza, preşedintele Consiliului die Miniştri, a primiteri dimineaţă pe d. Ştefan Wengherow, însărcinatul cu afaceri al Poloniei, în audienţă de plecare şi pe Pr. Vască, secretar general al ministeului Cultelor. * -1 Şedinţa de ezi a Camerei s-a deschis la orele 17.30 sub preşedinţia d-lui Mihail Sadoveanu. Pe banca ministerială erau prezenţă d-nii: prof. Traian Săvulescu, ing. V. Profiri, G. Gh. Vântu, general Mihail Lascăr, Radu Roşculeţ, C. Tegăneanu şi I. Ciolan. Se dă cetire sumarului şedinţei precedente şi se aprobă. D. Achille Şaraga (PSD) roagă pe d. ministru al Afacerilor Interne să dea dispoziţiuni ca toate căminele ce au fost sinistrate de războiu şi care au fost reclădite să fie scutite de rechiziţie. Deasemeni d-sa roagă pe d. ministru de Finanţe să scutească de impozitul asupra clădirilor pe timp de cel puţin zece ani pe lucrătorii mici meseriaşi, funcţionarii, militarii şi pensionarii care şi-au refăcut căminurile sinistrate de bombardament. D. Marin Salică (PNP) face o comunicare d-lor miniştri, ai Apărării Naţionale şi Educaţiei Naţionale tot legătură cu situaţia terenului cu care a fost împromietărită obştea satului Giuleşti Sârbi-Ilfov. Al. Vântu ministrul Lucrărilor Publice dă cetire mesagiilor regale care Însoţesc următoarele preside de lege: — Pentru abrogarea legii 433-916 referitoare la creiarea cadrului disponibil în armată; — Pentru complectarea unor articole din legea pentru organizarea Corpului Maiştrilor şi Submaiştrilor militari; . — Pentru recunoaşterea drepturilor ofiţerilor voluntari români din armata republicană spaniolă, armatele aliate, armata regulată franceză şi forţele franceze din interior, detaşamentele de partizani din URSS, Iugoslavia, Cehoslovacia, Bulgaria şi Belgia. Joan Tömesen (PSD) întreabă pe d. ministru al Economiei Naţionela dacă obligaţia de a precepe urumul la morile ţărăneşti a fost extinsă şi la judeţele deficitare şi lovite de secetă. In continuare d-sa semnalează d-nui ministru al Agriculturii şi Domeniilor situaţia populaţiei din comunele de munte ale jud. Neamţ in ceea ce privebe posibilitatea de achiziţionare ale materialelor lemnoastre necesare refacerii sau întreţinerii gospodăriilor. D. Vasile Ionaş(PNL) atrage atenţia d-nui ministru al Muncii, Asistenţei şi Ocrotirilor Sociale asupra incumei şi neregulilor ce domneşte la instituţia Casei de Pensii IOVH, cerând organizarea unui Subsecretariat de Stat IOVE. Epuizându se timpul rezervat pentru Întrebări şi comunicări se intră în ordinea de zi. D. Sever Paschievici (PNL) citeşte raportul asupra gestiunei şi asupra chetuelilor Camerei, pe care Adunarea îl aprobă. Sunt apoi luate în considerare şi votate următoarele proecte de lege; — Pentru modificarea şi complectarea unor dispoziţiuni din legea 230 943 pentru statutul personalului Casei Autonome a Monopolurilor Regatului României; — Pentru modificarea unor dispoziţiuni din legea nr. 354 945 pentru premiile naţionale de literatură şi artă românească. La orele 19.20 şedinţa se ridică anunţindu-se următoarea pentru astăzi la orele 17. LUCRĂRILE PARLAMENTULUI RECUNOAŞTEREA DREPTURILOR VOLUNTARI ROMÂNI CARE AU LUPTAT IN ARMATE STRĂINE ÎMPOTRIVA FASCISMULUI PSOECTUL DE LEGE A FOST DEPUS PE BIROUL CAMESEIl ROMÂNIA LIBRA 150 miliarde lei pentru refacerea şi reorganizarea Gării de Nord Primele onoruri vor fî gata la 23 August Potrivit dispoziţiunilor date de d. Chivu Stoica, directorul general CFR, Gara de Nord s-a transformat totrum vast -Şantier de lucru. Lucrările au fost puse sub conducerea d-lui arhitect Alex. Cogan din Direcţia Construcţiilor CFR şi se împart în două serii. Prima, care va fi gata la 23 August, cuprinde următoarele: refacerea intrării cu colonade, partea care a fost distrusă de bombardament; construirea de socluri de mozaic de marmură în interiorul gării (sala ghişeelor, peroanele acoperite, etc.); înlocuirea tuturor geamurilor; vopsitul in ulei al întregei gări în interior; execuţie de pardoseli de mozaic şi refacerea pavajelor, refacerea întregei învelitori, fiind necesare ccam vag, de tablă galvanizata; refacerea sălilor de aşteptare; refacerea pavajului pieţii Gării de Nord; modernizarea restaurantului Gării. Cea de a doua serie de lucrări va fi gata la sfârşitul lunei octombrie şi cuprinde: refacerea peroanelor ;; acoperirea cu tablă ondulată; înzestrarea sălilor de aşteptare pentru toate trei clase cu mobier nou, refacerea instalaţiilor de calorifer, apă, canal, lumină şi înfrumuseţarea faţadelor. Lucrările în totalitatea lor necesită învestirea sumei de cca 150 miliarde lei, şi întrebuinţează până la 500 de oameni pe zi. Pentru a se putea termina lucrările în timp util, se lucrează și ziua și noaptea. Prin terminarea refacerii Gării de Nord, aceasta va căpăta un aspect occidental. 2510 m Home pentru salariaţii Direcţiunii Silozurilor Direcţiunea Generală a Silozurilor a fost autorizată să contrarieze la CAFA un credit de 2500 milioane, necesari pentru finanţarea operaţiunilor de aprovizionare a salariaţilor săi. ,, Capitalul” lui Marx in româneşte (Urmare din pagina Iavelor, apariţia traducerii româneşti a principalei opere a lui Karl Marx înseamnă o întărire considerabilă a armăturii de idei şi principii cu care trebue să operăm asupra realităţii. In lupta pentru înfăptuirea climatului «temocratic românesc, prezenţa „Capitalului“ lui Marx într-o formă accesibilă unor pături cât mai largi, este echivalentă cu aruncarea în foc a celei mai de elită divizii: divizia ideologică. Şi, salutând acest eveniment, nu putem să nu facem constatarea că absenţa, până în zilele noastre, a unei cunoaşteri aprofundate a literaturii marxiste a contribuit într’o mare măsură la crearea unei atmosfere în care confuzia, diletantismul nu totdeauna desinteresat şi naivităţile neştiinţifice, au putut să se desfăşoare în voe. Dacă până astăzi, nu avem încă o istorie adevărată şi complectă a poporului român, dacă intelectualii noştri au putut fi de atâtea ori pradă uşoară celor mai absurde diversiuni, dacă realităţile româneşti nu şi-au găsit în multe daţi decât expresii fie demagogice, fie sentimentale, aceasta se datoreşte şi faptului că în cultura noastră marxismul era cunoscut numai din dicţionare şi articole de ziar. De doi-trei ani situaţia a început să se schimbe. Apariţia de astăzi a traduceri „Capitalului“ complectează şi încununează o acţiune de limpezire şi documentare, ale cărei consecinţe anii care vor veni le vor resimţi desigur, lt. Dona Măsuri împotriva falsificatorilor de medicamente Organizarea corpului de controlori farmaceutici Ministerul Sănătăţii, Direcţia Farmaciilor s-a sesizat în ultimul timp că pe piaţă circulă atât la farmacişti cât şi prin bursa neagră tort felul de medicamente şi substanţe chimice falsificate. Organele de control au descoperit că la unele laboratoare se fabrică produse care n’au corespuns la analiză cu formulele autorizate. Aceste laboratoare au fost sancţionate cu maximum de amenda, confiscarea produselor şî suspendarea pe timp determinat a dirienţilor tehnici. Deşi medicii constată zilnic cazuri de intoxicări cu medicamente falsificate, străduinţele Direcţiei Farmaciilor de a descoperi falsificatorii, traficanţii şi speculanţii acestor produse , sunt mult îngreunate de faptul că nimeni din cei excrocaţi nu reclamă Ministerului Sănătăţii pe aceşti criminale care atenteaze la sănătatea publică. Se iistaţim as’iwe sancaimra,I ! împotriiia fals£ffcatair»Ior ' Întrucât sancţiunile prevăzute de legile sanitare sunt destul de aspre, iar cantitatea medicamentelor falsificate creşte mereu s’a intervenit la Ministerul Justiţiei spre a se stabili printr’un text de lege că deţinerea şi comercializarea de medicamente falsificate sau alterate să fie considerată crimă împotriva colectivităţii cu aspra sancţiune a vinovaţilor. Totdeodată stabilîndu-se că medicamente aparţinând instituţiilor de Stat şi înprimul rând Ministerului Sănătăţii sunt comercializate pe piaţă la preţ de speculă şi în dauna bolnavilor îngrijiţi în Spitalele Statului, s’au luat măsuri pentru încadrarea acestor delicte într’un text de lege, ■menţionăndu-se şi procedura de sancţionarea respectivă. Organizarea corpului de controieri Din cauza lipsei organelor de control al întreprinderilor Farmaceutice şi depozitelor Ministerului Sănătăţii şi Ocrotirilor Sociale, organe care ar trebui să descopere pe falsificatori şi să controleze produsele medicamentoase — s’a intervenit pe lângă d-na ministru dr. Florica Bagdasar să se aprobe Direcţiei Contencios introducerea unui text de lege referitor la complectarea corpului de inspectori farmaceutica. In acest sens s’a întocmit un proiect modificator al legii sanitare care se va înainta parlamentului în actuala sesiune. Se va cere modificarea art. 66 din legea de organizare sani IftUr . * îi NOI FEMEILE.. (Urmare din pagina I-a) Mă uitam în timpul discursurilor la toate femeile acelea cum aplaudau în perfectă cunoştinţă a lucrurilor, pătrunse de experienţă, credincioase datoriilor lor. Nu mai e vorba de inferioritate, acum lucrul se împarte între bărbaţi şi femei, în această împărţire femeile sunt încărcate cu treburi pe care le cunosc mai bine decât bărbaţii sau care le sunt cu mult mai dragi (copiii, pacea în lume). Ele au să facă lucruri imense. Iar eu simt născându se în mine un simţământ nou o nouă emoţie: devin o patriotă a femeilor. Elsa Triolet Deși mai ieftin decât tramvaiul „PIȚIGOIUL“ vine la timp AMERICANO ROMÂNĂ AMEROM' EXPOZIȚIA FABRICEI LĂMPI, LUSTRE. REFLECTOARE. FARURI LUTERANA 25 Telei©n 3.90.29 FILATELISTI! Aci poştale cumpărări vinde cu preţuri excepţionala ■(STUDIOUL FILATELIC Bucureşti, str. Smârdan 29 -■j (etaj). !! (Reg. com. 1352/944) In depozit: Clasoare, cataloage, reviste filatelice străine, carnet© de schimb, etc. Üurs© cu turism de lux „Baik“ Bucureşti— Sovata şi retur adresați CB- nnco, telefon 70529. A *&* ^ m, or*** tui 4$ *'£8 SENTINŢA IN PROCESUL FURTURILOR DE AUR DELA BRAD Tuturor celor condamnaţi li s’au confiscat averile DEVA. 81. — Eri s’a dat sentinţa în procesul fraudelor dela soc. Mica din Brad. Completul de judecată al secţiei I Trib. Deva, prezidat de d. prim preşedinte dr. Aurel Oprean a pronunţat următoarea sentinţă: Ing. Pavel Lazăr, ing. Pache, sub.int. Trifa Vasile, subing. Şchiopu Mihai şi Lazăr Avram, condamnaţi la 3 ani închisoare. Ing. Lazăr Gheorghe 3 ani 6 luni închisoare, subing. Ciobanu Simion şi subing. Bineş Augustin ,4 ani închisoare. Subing. Jula Aurel, subing. Boldeanu, subing. Mihăişteanu loan câte 3 ani şi 3 luni închisoare. Şef, cond. Irimia 3 ani şi 2 luni, Valea loan 2 ani şi 3 luni închisoare. Ceilalţi au primit pedepse variind între 2 luni şi 1 an închisoare. Tuturor li s-au aplicat amenzi de la 2 la 100 milioane lei. Au fost achitaţi: ing. Rizescu Ştefan, subing. Victor Iosif, funcţ. Incze Ana, înv. Coif Aurel, prof. Pop Ştean, Mogoşan Petru şi protopop Secărea Dumitru. Sentinţa dispune ca celor găsiţi vinovaţi să li se confişte aurul pecare l-au furat precum şi averea imobiliară pe care şi-au procurat-o, cu ajutorul acestui aur sustras prin fraudă. Simplificarea şi raţionalizarea aparatului de stat Şedinţa comisiei ministeriale pentru redresarea economică şi stabilizarea monetară Joi 31 iulie la orele 17, a avut loc şedinţa Comisiunei Ministeriale pentru Redresarea Economică şi stabilizarea monetară. Au participat d-nii: Gh. Gheorghiu-Bej, maistrul industriei şi comerţului, Traian Săvulescu, ministrul Agriculturii şi Domeniilor, Al. Alexandrini, ministrul Finanţelor, I. G. Maurer, ministru ,subsecretar de Stat la Industrie şi Comerţ, Miron Constantinescu, secretarul general al Comisiei Ministeriale, precum şi d-nii: Bucur Şchiopul, ministru subsecretar de Stat al Comerţului, Aurel Vijali, viceguvernator al Băncii Naţionale, Eugen Bălan, secretar general la Ministerul de Finanţe, Simion Zeiger, secretar general la Ministerul Industriei şi Comerţului şi Marin, Gasten, consilier superior. D. preşedinte Gh. Gheorghiu-Dej şi darii miniştri Al. Alexandrini şi I. G. Maurer, au propus meni măsuri menite să asigure condiţiunilor necesare redresării economice şi financare, măsuri pe care Comisiunea şi le-a însuşit. Comisiunea a examinat raportul asupra comprimărilor în aparatul de Stat şi a constat necesitatea unei simplificări şi raţionalizări a acestu aparat, luând hotărîri în consecinţă. S’a decis deasemenea înfiinţarea, pe lângă Consiliul Superior Economic, a unei Comisiuni Mixte for- la ridicarea acestei Facultăţi mată din delegaţi ai Ministerului Agriculturii şi Domeniilor şi ministerul Industriei şi Comerţului, în vederea îmbunătăţirii creşterii vinelor, a valorificării produselor animale şi a raţionalizării consunmului acestor produse. D. ministru Traian Săvulescu, a făcut cunoscut Comisiei că a terminat lucrările pentru alcătuirea planului agricol şi forestier pe pairu ani, pe care îl va prezenta Intr’o şedinţă viitoare. D sa a mai anătat că, după constatările făcute de d-sa pe teren, perspectivele refcoltei în acest an sunt excelente. Şedinţa a luat sfârşit la orele 22. i ani de la înfiinţarea Facultăţii de Medicina din Timişoara In ziua de 27 Iulie a avut loc la Timişoara sărbătorirea a doi ani de la joi fiinţarea Facultăţii de medicină prin grija guvernului dr. Petru Groza. Primit cu vii aplauze şi cu căldură tf. dr. Petru Groza luând cuvântul a arătat că tot ceea ce va depinde de Guvern pentru ridicarea culorii va fi făcut, „Timişoara va avea, şi poate mai curând decât sşi închipue, tot ce ea se doneşte. Această afirmaţie se bazează pe clanul tineretului, pe dragostea arătată GALERIILE CONSIGNEE Având cerinţe mari de: Haine, încălţăminte, lingerie, Blănuri, Bijuterii, Covoare, etc. COMPARA OFERIIE PREŢURI MARI VRISTâ LA MAGAZINELE NOASTRESAU TELEFONAŢIî B dn! CAROL 8 CALOMFIRESCIl 2 PAS. ROMAN 13 (Stadia Carpaţi) (Str. UhBsrgifee) (strin Vistorieî 14)6.18 58 5.30.98 3.39.98 3OSTURILE GENERAÜSSIMU STALIN SI KARL MARX SE POT COMANDA DE U LIBRĂRIA CARTEA RUSĂ - CALEA VICTORIEI 42 TELEFON 6.0 6.67 sau 3.79.ÎS DISTRIBUITORI și VÂNZĂTORI de ziare, cei leafa şî comision, Onga»jeazâ c®Ip@rt®iiii „România Liberă Str. Sărindar 5—7—9. Bl C. A. P. s. A NUNŢ■ Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că în ziua de 14 August 1947, orele 10 la CAPS, B-dul Take Ionescu 31, etajul V camera 42 se va ţine licitaţie publică pentru furnizarea a 80.000 buc. cărămidă; 200 mc. pietriş; Silfi 170 mc. nisip. Materialele pot fî oferite în total sau pe loturi. Cadtul de sarcini se poate consulta la Serviciul Arhitecturii Capa în timpul orelor de serviciu. Garanţia provizorie pentru a putea fi admis la licitaţie este de 5% din valoarea furniturei. Garanţia definitivă este de0 %, şi se va depună în numerar sau în recipisa Casei de Peaunexi ti Consemnațiuni pentru elects, Nr. - - -- - •