Romînia Liberă, ianuarie 1960 (Anul 18, nr. 4734-4758)

1960-01-03 / nr. 4734

Duminică 3 ianuarie 1930 «*•■ nr. 4734 * Bucuria celor mici Pentru copiii docherilor CONSTANŢA (de la corespondentul nostru). Ieri, la clubul „Desrobirea“ din oraşul Constanţa, peste 300 de copii ai muncitorilor din cadrul Direcţiei regionale Navale Maritime au asistat la serbarea pomului de iarnă. Peste 3.100 de copii ai muncitorilor şi funcţionarilor din diversele sectoare de activitate ale portului Constanţa au primit şi vor mai primi în zilele următoare numeroase daruri: jucării, obiecte de îmbrăcăminte, dulciuri etc. Sumele alocate în acest scop se ridică la peste 80.000 de lei. De ce a avut mai mult de lucru portarul uzinei ORAŞUL STALIN (de la corespondentul nostru). — La 31 decembrie 1959 portarul uzinei „Strungul“ din Oraşul Stalin a avut de lucru mai mult ca în alte zile. El a trebuit să „legitimeze“ circa 500 de persoane care cereau intrarea în uzină. Cine erau ei ? Copii de diferite vîrste ai salariaţilor din întreprindere, invitaţi să participe la serbarea Pomului de Iarnă. La intrarea în sala unde a avut loc serbarea, copiii au deschis ochii mari spre locul unde se afla frumos împodobit. Pomul de Iarnă şi la sutele de pachete. S-a făcut linişte. Colectivul Teatrului de Păpuşi din Oraşul Stalin a rezervat copiilor o surpriză în plus. Pe scena în miniatură s-au prezentat două spectacole „Prima lecţie“ şi „Gîscănel“. Se împart daruri. E rîndul copiilor oţelarului Ion Bob , Cornel, Constantin şi Gavrilă. Primul a primit un costum de haine din lină, ceilalţi alte articole de îmbrăcăminte. Nerăbdători, ei s-au înapoiat la mămica lor, să-i arate darurile. Fetiţa lăcătuşului Mihai Pop, în vîrstă de zece ani, a primit un loden. Ceilalţi doi copii ai lăcătuşului au primit de asemenea metraje pentru rochiţe şi bluze. A trecut timp îndelungat pînă ce s-au împărţit toate cadourile. Nici nu-i de mirare, căci au fost multe şi bogate. Fondul destinat pentru Pomul de Iarnă a fost de două ori şi jumătate mai mare ca cel din anul trecut. S-a împărţit îmbrăcăminte, încălţăminte, cărţi, jucării şi dulciuri pentru cei 500 de copii ai muncitorilor din uzină. In ziua de Anul Nou, pionierii au primit în palatul lor din Bucureşti musafiri de seamă, pe Moş Gerilă şi pe fraţii şi prietenii lor mai mici, care încă nu sunt pionieri, dar care au siguranţă că nu peste multă vreme vor fi şi ei purtători ai cravatei roşii. In clişeu: In faţa faptului că Moş Gerilă s-a ocupat cu prioritate în această zi de cei mai mici, pionierii au adoptat o atitudine îngăduitoare şi înţeleaptă de „oameni mari“ Foto : AGERPRES Carnaval în... cosmos «- Insigna de astronaut, vă rog ! Prinsă pe reverul tunicii de cavaler medieval, pe costumul de drac cu reflexe roşietice, sau pe gulerul de dantelă al rochiei de domniţă, insigna miraculoasă dăruieşte copiilor bilet de călătorie in cosmos, cu valabilitate de... trei ore. Odată îmbarcaţi pe imensa navă cosmică minunat decorată — şi amenajată în trei din spaţioasele săli ale Palatului Pionierilor din Capitală — se încep pregătirile de plecare. La masa de comandă (în cuvinte pămînteşti citiţi „scenă") becurile multicolore fac semnalizările de rigoare. Din cabina sa, aşezată în fundul sălii, comandantul expediţiei transmite laconic ultimele ordine. Viitorii şi cei mai tineri călători în lumea plină de taine a cosmosului, sunt pe deplin subjugaţi de emoţia şi însemnătatea momentului. In mintea lor, realitatea pe care le-o oferă carnavalul şi imaginile create de fantezia lor care trăieşte încă sub puterea şi farmecul nedesminţit al basmelor, îşi pierd contururile bine determinate şi se contopesc într-un tot minunat. In asemenea clipe, nu ştiu dacă există vreun singur prichindel care să se îndoiască de autenticitatea acestei călătorii. Şi nava o porneşte în cosmos, în timp ce vocile subţirele intonează imnul astronauţilor. Cu ochii măriţi de propria lor emoţie, astronauţii improvizaţi urmăresc, prin intermediul muzicii sau al dansului, minunăţiile planetelor despre care au auzit vorbindu-se la ora de geografie : Venus, Jupiter, Marte... Program de gimnastică, recitări, melodii, numere de jonglerie şi contursionism prezentate de actori profesionişti, piese muzicale interpretate de cîntăreţi cunoscuţi sunt urmărite cu plăcere de spectatorii acestei săli din... „cosmos". Dar întretimp, pasagerii fac cunoştinţă unii cu alţii, intr-un limbaj ciudat : — Eu sunt Zîna Nopţii, se vede după rochie, nu ? Era foarte frumoasă, dar acum vălurile s-au cam şifonat. Iţi place coroniţa mea de stele ? De la noi de la şcoală sînt singura cu diademă. Tu ce note ai luat pînă acum ? Această mică ziuă a nopţii se numeşte în viaţa particulară Lucia Gheorghiţă şi atunci cînd îşi schimbă rochia lungă din foiţă creponată cu uniforma de şcoală devine aceeaşi elevă conştiincioasă din clasa Vl-a elementară a şcolii de 7 ani nr. 66. Interlocutoarea ei este o fermecătoare Scufiţă Roşie, descrisă direct din paginile de poveşti ale fraţilor Grimm O cheamă Ecaterina Vozianu şi învaţă la aceeaşi şcoală. Diferenţa de ani — ultima este mai mică cu trei ani şi deocamdată cel puţin, faptul o deranjează — nu le împiedică totuşi să discute foarte serios chestiuni feminine : cum a lucrat şorţuleţul, cum se face diadema, cum se coase foiţa creponată. Sobru — ca să nu spun timid — un Pierrot cu mantie lucioasă, guler infoiat şi scrobit şi pălărie înaltă şi ţuguiată, urmăreşte discuţia fetiţelor. Pentru un băiat însă, discuţia nu e interesantă. Şi în plus nu mai poate rezista : — Mamă, ţine-mi mantia şi pălăria, că mi-e tare cald !... Redevenit...„civil", poţi recunoaşte In băiatul brunet cu trăsături fine pe Adrian Cervatiuc, fruntaş in clasa lll-a a şcolii nr. 32 ,,Filimon Sîrbu“. El a fost premiat nu numai la învăţătură, dar şi la acest carnaval, unde a obţinut premiul II la parada costumelor. Premiul i-a fost acordat de însuşi Moş Gerilă care, oricît de necrezut vi s-ar părea, este prezent la datorie, lingă pomul său de iarnă, şi în această navă cosmică... Chiar dacă bătrînul o fi ezitat să se suie în noua descoperire a... imaginaţiei celor mici, putea el să lipsească atunci cînd ştia cită neasemuită bucurie aduce în sac copiilor . Aşa se face că legendarul moş a devenit şi astronaut ! Şi nava scormoneşte în continuare cosmosul, în timp ce pasagerii ei petrec, dansează şi rîd din inimă, sub măştile de carnaval. Un singur lucru n-au ştiut copiii : că pînă şi în „cosmos" acele ceasornicului măsoară trecerea timpului. Şi biletul de călătorie de 3 ore expiră. După tradiţionalul pluguşor — adaptat la grijile şcolăreşti — echipajul astronaut purtînd căşti de radiorecepţie la gît anunţă revenirea navei pe pămînt. Micii pasageri nu cred decit atunci cînd se trezesc la... garderobă. Călătoria s-a terminat, dar ea va continua în povestirile însufleţite pe care cei mici le vor face părinţilor, bunicilor şi prietenilor despre acest minunat carnaval în... cosmos. PIA RADULESCU La muzeul Castelului Bran a avut loc festivitatea de deschidere a unei noi secţii : secţia „vama medievală“. Aceasta funcţionează în clădirea veche care a adăpostit vreme de 400 de ani vama situată la hotarul Ardealului, cu Ţara Romînească. Aici sunt expuse mostre de mărfuri care treceau odinioară prin această vamă, produse ale iscusiţilor meşteşugari braşoveni, monede din secolele XIV-XIX etc. La Oradea s-a deschis expoziţia agricolă regională. Sunt expuse peste 700 terastre de produse agricole, precum şi grafice, panouri, fotografii. Cu prilejul deschiderii expoziţiei au fost înmînate diplome şi insigne de fruntaş în agricultură unui număr de aproape 300 de unităţi agricole de stat şi cooperatiste, precum şi la 600 de tractorişti şi mulgători fruntaşi. Mecanizatorii din regiunea Ploeşti, însufleţiţi de Plenara C.C. al P.M.R. din 3—5 decembrie 1959, s-au angajat ca in acest an să sporească randamentul la fiecare tractor cu 42 de hantri şi să reducă preţul de cost per hantru cu 13,60 lei, contribuind astfel la obţinerea de produse agricole cit mai ieftine. Tragerea la sorti a libretelor de economii C.E.C. cu cîştiguri La 31 decembrie 1959 a avut loc în Capitală, tragerea la sorţi trimestrială a libretelor de economii C. E. C. cu cîştiguri. Au ieşit cîştigătoare libretele de economii C.E.C. cu cîştiguri ale căror numere au următoarele terminaţii : 999 cu 250% 399 „ 200% 219 319 072 190 215 407 cu 50% 427 cu 25% 502 „ 50% 687 „ 25% 570 „ 50% 728 „ 25% 697 „ 50% 834 „ 25% 709 „ 50% 849 „ 25% 096 „ 25% 988 „ 25% 184 „ 25% Toate cîştigurile se calculează faţă de soldul mediu trimestrial al libretelor ieşite cîştigătoare la această tragere. Viitoarea tragere la sorţi trimestrială a libretelor de economii C.E.C. cu cîştiguri, va avea loc la 31 martie am Sala mare a Casei Universitarilor din Cluj a găzduit sîmbătă seară concertul Filarmonicii de Stat din localitate, în cadrul căruia a apărut cunoscutul violonist ceh Josef Suk. Programul concertului dirijat de Antonin Ciolan, a cuprins două schiţe simfonice de Teodor Rogalsti, Concert pentru vioară şi orchestră de Beethoven (solist I, Suk) şi Simfonia IV-a de Schuman. Constructorii de tractoare de la uzinele „Ernst Thälmann“ din Oraşul Stalin, au obţinut anul trecut succese deosebite în acţiunea de reducere a consumului de metal pe tractor şi nu reducerea greutăţii tractorului. Ca urmare a extinderii tehnicii noi, a perfecţionării unor piese, al aplicării unor LISTA DE CURSURI Nr. 1 A BĂNCII DE STAT A REPUBLICII POPULARE ROMÂNE PENTRU VALUTELE IN CONT în vigoare cu începere de la 1 ianuarie 1960 preţioase inovaţii, consumul specific de metal pe tractor a fost redus cu 212 kg, iar greutatea tractorului a fost redusă cu aproape 100 kg. ★ întreprinderi ca moara „13 Decembrie“, uzinele de ţevi „Republice“, „Combustibil“ din Capitală, staţia de sortare a minereurilor de la Galaţi şi altele, au lichidat aproape în întregime locaţiile vagoanelor. Unităţile economice depe cuprinsul regionalei C.F.R. Bucureşti au economisit în primele 11 luni ale anului trecut aproape 10 milioane de lei. ★ Teatrul de Stat din Timişoara a prezentat în premieră piesa ,,Moartea unui comis voiajor“ de dramaturgul progresist american Arthur Miller. Piesa a fost pusă în scenă de regizorul Ion Maximilian. Printre protagoniştii rolurilor principale se enumeră : Gh. Leahu, artist emerit, Marina Başta, Radu Avram şi alţii. Piesa s-a bucurat de succes. ★ La tragerea de amortizare a asigurărilor mixte de persoane A.D.A.S. din 31 decembrie 1959, au ieşit următoarele opt combinaţii de litere: X.G.M.; N.C.N. ; I.J.L. ; X.G. N.I.V. ; G.L.H. ; P.L.S. ; X.G.K. 100% 100% 50% 50% 50% ----- ■■■■ ''O ■ ■ -Țara Unități cotate Curs în lei Albania 100 leva 12,00 Anglia 1 liră 16,80 Australia 1 liră 13,44 Austria 100 șilingi 23,08 Belgia 100 franci 12,00 Bulgaria 100 leva 83,23 Canada 1 dolar 6,33 Cehoslovacia 100 coroane 83,33 R.P. Chineză , 1 jen-min piao 3,00 R.P.D. Coreeană 100 woni 500,00 Danemarca 100 coroane 86,87 Egipt 1 liră 17,23 Elveția 100 franci 138,18 Finlanda 100 mărci 1,87 Franța 100 franci noi 121,53 R.D. Germană 100 mărci 270,00 R.F Germană 100 mărci 142,86 Grecia 100 drahme 20,00 India 100 rupli 126,00 Islanda 100 coroane 23,77 Italia 1000 lire 9,60 Iugoslavia 100 dinari 2,00 Mongolia 100 tugrik) 150,00 Norvegia 100 coroane 84,00 Olanda 100 florini 157,89 Polonia 100 zloţi 150.00 Siria 100 lire 168,30 S.U.A. 1 dolar 6,00 Suedia 100 coroane 115,9“ Turcia 100 lire 66,67 Ungaria 100 forint) SI,15 U.RS.S.1 rublă 1,50 R.D Vietnam 100 dongf 204,00 -------------ooo------------ Sa înceteze înscenarea judiciară de la Dortmund ! C.C. al U.T.M. şi Consiliul U.A.S.R. au trimis preşedintelui tribunalului din Dortmund o telegramă de protest în legătură cu procesul înscenat lui Klaus Steffen, Günter Hillmann şi Walter Fischer pentru activitatea depusă de ei in vederea participării tineretului din R. F. Germană la Festivalurile mondiale ale tineretului pentru pace şi prietenie. „Milioanele de tineri şi studenţi din ţara noastră — se spune în telegramă — profund revoltaţi de intentarea acestui proces ilegal şi samavolnic, cer încetarea imediată a procesului şi îşi exprimă solidaritatea cu patrioţii din R. F. Germană care se pronunţă în favoarea ideii păcii, prieteniei şi înţelegerii intre popoare". (Agerpres) LOTO CENTRAL La tragerea specială Loto Central a Anului Nou au fost scoase din urnă la extragerea principală pentru premiile în bani, următoarele numere : 35 77 14 41 62 56 53 55 4 La extragerea secundară pentru premiile în bani au fost scoase din urnă numerele : 76 67 14 34 70 33 90 49 69 La prima extragere pentru premiile suplimentare în obiecte, au fost scoase din urnă numerele : 47 85 31 La a doua extragere pentru premiile suplimentare în obiecte, au fost scoase din urnă numerele : 23 9 33 70 10 La a treia extragere pentru premiile suplimentare în obiecte, au fost scoase din urnă numerele : 3 50 77 12 18 14 63 Fondul general de premii este de 4.011.776 lei. România liberă SĂRBĂTORIREA PESTE HOTARE A PROCLAMĂRII R. P. ROMÍNE R. P. CHINEZA PEKIN 31 (Agerpres). — La 30 decembrie presa din R. P. Chineză a publicat articole în cinstea celei de-a 12-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române. În ziarul „Guanminjibao“ a apărut articolul ,,Republica Populară Romînă păşeşte înainte ziarul tineretului la rubrica „Foaie de calendar“ a publicat o scurtă prezentare intitulată „Ziua de naştere a R.P.R", iar „Dagunbao" a publicat articolul ,,Tinereţea Bucureştiului" de acad. Geo Bogza. R. P. BULGARIA In sala Clubului Activiştilor Culturali din Sofia a avut loc o seară închinată celei de-a 12-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române. Festivitatea a fost organizată de Comitetul pentru Prietenie şi Relaţii Culturale cu Străinătatea Comitetul Orăşenesc al Frontului Patriei şi Clubul Activiştilor Culturali. Anghel Şişkov, preşedintele Comitetului Orăşenesc al Frontului Patriei, a vorbit despre importanţa proclamării Republicii Populare Române şi despre succesele obţinute de poporul român în anii puterii populare. Vorbitorul s-a oprit asupra iniţiativei pe care guvernul român a întreprins-o în privinţa stabilirii unor legături de prietenie între popoarele ţărilor balcanice, şi la transformarea Balcanilor într-o zonă a păcii. A. Şişkov a amintit, de asemenea, că la cea de a 4-a sesiune extraordinară a Adunării Populare a R. P. Bulgaria, Todor Jivkov, prim secretar al C.C. al P.C. Bulgar, a vorbit despre importanţa problemei relaţiilor dintre ţările balcanice şi a scos în evidenţă faptul că relaţiile R. P. Bulgaria cu R. P. Romină se dezvoltă excelent, în spiritul unei depline înţelegeri. In numele Ambasadei R.P.R. din Sofia, a vorbit Nicolae Dragomir, secretar al ambasadei. în continuare au fost prezentate filmele romîneşti: „Pe drumurile Romîniei“ şi „La horă“. Presa bulgară centrală comentează amplu aniversarea proclamării Republicii Populare Române. Ziarul „Otecestven Front“ publică un articol intitulat „Sărbătoarea R.P.R.“, semnat de acad. Zaharia Stancu. Numeroase alte publicaţii relatează pe larg succesele obţinute de poporul român în dezvoltarea economică şi culturală în cei 12 ani care au trecut de la proclamarea Republicii Populare Romíne. A. ANDREEVSKI Sofia, 1 ianuarie 1960. R. D. GERMANA BERLIN 31. Corespondentul Agerpres transmite : Presa din R. D. Germană consacră diferite , materiale celei de-a 12-a aniversări a proclamării Republicii Populare Romíne. Intr-o correspondență din Bucureşti intitulată „Anul cel mare pentru Romînia“, ziarul „Neues Deutschland“ scrie pe larg despre dezvoltarea industriei, agriculturii şi despre ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii din R. P. Romînă. Ziarul „Junge Welt“ a publicat la 29 decembrie clişee reprezentînd aspecte ale construcției socialiste din R. P. Romînă, precum și o informație intitulată „Cei 12 ani ai Republicii Populare Romíne“. R.P.D. COREEANA PHENIAN 31 (Agerpres). — În cinstea celei de-a 12-a aniversări a proclamării Republicii Populare Romíne, ambasadorul R. P. Românen R.P.D. Coroană, D. Olteanu, a oferit la 28 decembrie 1959 o gală de filme. Au fost prezentate filmele ,,Pe drumurile României" și „Pasărea Furtunii“, PHENIAN 31 (Agerpres). La 29 decembrie, la Phenian a avut loc o adunare a muncitorilor Fabricii de confecții a Ministerului Industriei Uşoare consacrată celei de-a 12-a aniversări a proclamării Republicii Populare Romine, în cadrul adunării au luat cuvîntul Ocean Ul, directorul fabricii, şi Liviu Adam, secretar al ambasadei R. P. Romíne la Phenian. Muncitorii Fabricii de confecţii din Phenian au înmînat reprezentantului ambasadei R. P. Romane o scrisoare de salut şi un steag de mătase, rugîndu-l să-i transmită muncitorilor de la Fabrica de confecţii „Gheorghe Gheorghiu-Dej“. R. P. ALBANIA TIRANA 31 (Agerpres). — A.T.A. transmite: Presa albaneză din 30 decembrie salută cu căldură poporul romín cu prilejul celei de-a 12-a aniversări a proclamării R. P. Romíne. In articolul „Noile victorii ale poporului romín“ ziarul „Zeri i Popullit“ subliniază succesele înregistrate de R. P. Romînă. Ziarul „Bashkimi“ publică un articol redacţional intitulat „Pe calea luminoasă a socialismului“. E nevoie de încheierea grabnică a unui acord cu privire la încetarea experienţelor cu arma nucleară MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite: In legătură cu informaţiile apărute în ultima vreme în presa occidentală, potrivit cărora experţii sovietici la conferinţa de la Geneva în problema încetării experienţelor cu arme nucleare ar fi refuzat să studieze cu seriozitate datele americane referitoare la metodele seismice de detectare a exploziilor nucleare subterane Evgheni Feodorov, membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S., conducătorul grupului experţilor tehnici sovietici, a declarat printre altele unui corespondent al ziarului „Pravda“ . După cum se ştie, în 1958 conferinţa experţilor tehnici din opt ţări a ajuns în unanimitate la concluzia că este deplin posibilă detectarea a oricărei explozii nucleare şi că există mijloace necesare pentru aceasta. Raportul şi recomandărilor experţilor au fost aprobate de guvernele U.RS.S., S.U.A şi Marii Britanii Cu toate acestea, a spus Feodorov în continuare, in cursul tratativelor desfăşurate la conferinţa de la Geneva în problema încetării experiențelor cu arme nucleare, puterile occidentale au cerut în repetate rînduri ca problemele tehnice deja rezolvate să fie reexaminate. Aceste cereri se bazau pe faptul că în urma exploziilor nucleare subterane efectuate de S.U.A. la sfîrșitul anului 1958, iar în ultima vreme , a cîtorva explozii chimice subterane, care imitau pe cele nucleare, au fost culese noi date importante cu privire la metodele seismice de detectare a exploziilor nucleare subterane. In lunile noiembrie-decembrie 1959, la o conferinţă specială de la Geneva a experţilor, specialiştii sovietici s-au documentat amănunţit asupra acestor date americane. Experţii sovietici, arată Feodorov, sunt de părere că observaţiile seismice efectuate în cursul exploziilor subterane vor prezenta fără îndoială o însemnătate pentru funcţionarea sistemului de control. S-a dovedit de pe acum posibil să se propună o serie de perfecţionări ale metodelor şi aparatajului folosite pentru detectarea exploziilor nucleare. Asemenea propuneri, prezentate atît de partea americană cit şi de cea sovietică, au fost aprobate în unanimitate de toţi participanţii la conferinţă. In acelaşi timp, după ce au analizat cu atenţie întregul material prezentat, experţii sovietici au respins în mod categoric modul în care au fost abordate datele iniţiale în documentul de la 5 ianuarie 1959 şi in rapoartele prezentate la ultima conferinţă de către specialiştii americani. După ce au descoperit diferite erori, iar uneori şi afirmaţii vădit greşite cuprinse în declaraţiile şi documentele americane, experţii sovietici au ajuns pe baza aceloraşi materiale faptice într-o serie de cazuri la concluzii diferite. Astfel, de pildă scrie Feodorov, experţii sovietici nu au găsit temeiuri pentru a nega posibilitatea practică de a se deosebi exploziile de cutremurele de pămînt, aşa cum au făcut-o de fapt specialiştii americani. Nu există de asemenea temeiuri serioase pentru a se revizui recomandările conferinţei experţilor din 1958. După părerea lui Feodorov, numai aplicarea în practică a sistemului de control va permite să se aprecieze cut mai bine cu putinţă eficacitatea lui şi să se introducă perfecţionările corespunzătoare în acest sistem. Este evident că sarcina pentru viitorul apropiat nu trebuie să o constituie discuţiile nesfîrşite asupra eventualelor calităţi ale sistemului de control, ci încheierea cit mai grabnică a unui acord cu privire la încetarea experienţelor, instituirea unui sistem de control şi perfecţionarea lui pe baza experienţei. Manifestări fasciste în R. F. G. BONN 2 (Agerpres). — TASS transmite : in ultimul timp în Germania Occidentală sunt tot mai frecvente cazurile de profanare a monumentelor închinate victimelor nazismului și provocările organizate de elementele fasciste. Recent, în suburbia Braunschweig, pe monumentul victimelor fascismului şi pe băncile din parcul în care se află acest monument, au fost desenate svastici. Pe bănci au fost scrise lozinci antisemite. Svastici au mai fost desenate pe porţile caselor din centrul oraşului Schwelm şi pe zidurile bisericii catolice din Gelsenkirchen Referindu-se la ştiri furnizate de poliţia din Gelsenkirchen, agenţia D.P.A. arată că aceste cazuri constituie o demonstraţie politică conştientă legată de recenta batjocorire a sinagogii din Colonia de către un grup de membri ai organizaţiei neofasciste „Partidul german al Reichului“. Sub presiunea opiniei publice indignată de ieşirile foştilor nazişti, ministrul Afacerilor interne al landului Renania de Nord Westfalia a fost nevoit să confişte ziarele editate de acest partid. PROTESTE ÎMPOTRIVA INTENŢIILOR S.U.A. DE A RELUA EXPERIENŢELE CU ARMELE ATOMICE NEW YORK 31 (Agerpres). — După cum transmite agenţia, Associated Press, ministrul Afacerilor Externe al Canadei, Howard Green, referindu-se la refuzul preşedintelui Eisenhower de a prelungi renunţarea la experienţele cu arma nucleara a declarat că Canada se pronunţă în mod hotărît împotriva continuării experienţelor cu armele nucleare de orice tip. LONDRA 31 (Agerpres). — TASS transmite: Declaraţia preşedintelui Eisenhower cu privire la posibilitatea unei reluări a experienţelor nucleare de către S.U.A. în urma unui preaviz, este denumită, la 30 decembrie, de ziarul englez „BIRMINGHAM POST" drept ,,o ştire oprimantă în ajunul Anului Nou“. O serie de comentatori ai ziarelor engleze acuză guvernul american pentru faptul că creează intenţionat obstacole in calea realizării unui acord internaţional cu privire la încetarea experienţelor cu arma nucleară. Ziarul „DAILY MAIL" subliniază într-un articol redacţional, că „ştirea descurajatoare din America poate constitui începutul unei noi serii de explozii nucleare". Caracterizînd declarația guvernului american ca „un fapt regretabil", ziarul provincial ,,Birmingham Post" subliniază că „cursa înarmărilor nucleare şi a experiențelor nucleare intensifică primejdia izbucnirii unui război atomic". ★ 71777777777.777 Tf IJ.T T f I , ,T f T1 '7177 f : ACCEPTAREA DEMISIEI CELOR PATRU MINIŞTRI SIRIENI LONDRA—Reuter: Preşedintele R.A.U. Nasser, a acceptat demisia a patru miniştri sirieni : Hurani, ministru al justiţiei şi vicepreşedinte al R.A.U., Salah Bitar, ministru al Culturii şi al Orientării Naţionale, Abdel Ganin Kanut, ministru al Muncii şi Problemelor Sociale în Consiliul Executiv al regiunii siriene a R.A.U., şi Mustafa Hamdun, ministru pentru Problemele Reformei Agrare în Consiliul Executiv al regiunii siriene a R.A.U. ÎNSCENAREA JUDICIARA DE LA DÜSSELDORF BERLIN — Agerpres, în cadrul procesului de la Düsseldorf intentat reprezentanţilor Comitetului luptătorilor pentru pace din R. F. Germană a luat U‘ti i iii SCURTE STIRI EXTERNE lllllll!lll!lllll!lll!ll!llllll!lllll!llll!ll!!iii"’illlllliilll!l!llllllllllllllUUIIilllll!lllllli|llllllll!!lllliHllilll!l!l!lil!l!l!!!lll!!!ll!illl!ll|UlUllill!ill!lllll N. S. HRUSCIOV DECORAT CU MEDALIA „PENTRU EROISM IN MUNCA" MOSCOVA. — TASS : La 31 decembrie Kliment Voroşilov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S., a remis la Kremlin medalii „Pentru eroism în muncă“ lui Nikita Hruşciov, Nikolai Ignatev, Averki Aristov şi Dmitri Poleanski. Medaliile au fost înmînate în conformitate cu decretul Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. din 25 decembrie 1959 cu privire la decorarea cu ordine şi medalii ale U.R.S.S. a unor fruntaşi în agricultură, lucrători ai organelor de partid şi agricole. Medalii „Pentru eroism în muncă“ au fost înmînate de asemenea lui Vladimir Matkevici, ministrul Agriculturii al U.R.S.S. academicianului Trofin Lîsenko şi altor oameni de ştiinţă, lucrători ai organelor de partid, sovietice şi agricole. ADUNAREA NAŢIONALA A R. D. VIETNAM SPRIJINĂ APELUL SOVIETULUI SUPREM AL U.R.S.S. CU PRIVIRE LA DEZARMARE HANOI — Agenţia Vietnameză de informaţii: In şedinţa din dimineaţa zilei de 31 decembrie deputaţii Adunării Naţionale a R. D. Vietnam au salutat cu căldură Apelul Sovietului Suprem al U.R.S.S. adresat parlamentelor tuturor ţărilor lumii cu privire la dezarmarea generală şi totală. Deputaţii au sprijinit de asemenea călduros Apelul Adunării Populare Supreme a R.P.D. Coreene adresat parlamentelor tuturor ţărilor în care se cere sprijin pentru măsurile în vederea reunificării paşnice a Coreei. Deputaţii au intimpinat aceste două documente cu aplauze furtunoase, scandînd: ,,Sprijinim călduros propunerea pașnică sovietică", ,,Coreea să fie unificată!", „Vietnamul să fie unificat !". GRECIA PARTICIPA LA ÎNARMAREA ARMATEI VESTGERMANE ATENA — TASS . După cum relatează ziarul „KATHIMERINI", Martis, ministrul Industriei al Greciei, a declarat că industria greacă participă la înarmarea armatei vestgermane. Intre guvernul vestgerman și firma greacă „KALIKOPIION si PIRI TI DOPI ION" a fost încheiat un nou acord care prevede că pentru armata vestgermana va fi fabricat echipament militar în valoare de 2.100.000 dolari. Aceeaşi societate a încheiat o înţelegere preliminară cu privire la livrarea de echipament militar în valoare de 1.700.000 dolari pentru forţele armate vestgermane CONCENTRAREA DE TRUPE IRANIENE LA FRONTIERA CU IRAKUL BAGDAD — TASS. Ziarele irakiene au publicat declaraţia ministrului Afacerilor Externe al Irakului, Nawad, în legătură cu concentrările continue de trupe iraniene la frontiera cu Irakul „Din păcate, se spune în declaraţie, trebuie să constatăm că în regiunea fluviului Satt El Arab continuă concentrările de trupe iraniene în ciuda poziţiei clare a Irakului în această problemă". Jawad a amintit recenta declaraţie a primului ministru Nassem care a spus că Irakul doreşte rezolvarea tuturor conflictelor pe cale paşnică, că guvernul irakian respectă toate tratatele şi acordurile internaţionale şi işi apără în mod hotărit drepturile. , . cuvîntul acuzatul Johannes Oberhof. După cum anunţă agenţia A.D.N., J. Oberhof, vorbind despre activitatea pe care a desfăşurat-o pentru apărarea păcii, a subliniat : „Sînt mîndru de faptul că în cursul ultimilor 10 ani am luptat pentru coexistenţa paşnică şi pentru pacea între popoare“. Oberhof a condamnat cu hotărîre încercările reprezentanţilor acuzării de a folosi drept material de acuzare în acest proces sentinţele pronunţate anterior de tribunalele vestgermane împotriva membrilor Comitetului pentru organizarea referendumului popular împotriva înarmării atomice a Germaniei occidentale, precum și împotriva activistilor Frontului National al Germaniei Democrate. GREVA LUCRATORILOR RADIODIFUZIUNII TELEVIZIUNII FRANCEZE PARIS. — Agerpres: De cinci zile continuă greva lucrătorilor radiodifuziunii şi televiziunii franceze, care cer îmbunătăţirea situaţiei lor material din seara zilei de 31 decembrie Simonetti, secretar general al Sindicatului unit al lucrătorilor radiodifuziunii şi televiziunii franceze, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă că regretă că milioanele de radioascultători şi telespectatori francezi nu au putut asculta şi viziona programele de Anul Nou. Lucrătorii radiodifuziunii şi televiziunii, a spus el, nu au avut însă altă posibilitate de a-şi susţine revendicările cu privire la îmbunătăţirea situaţiei materiale. Simonetti a subliniat că greva generală va continua pînă cînd autorităţile vor satisface cererile greviştilor. ÎN ALGERIA AU FOST ELIBERAŢI DOI PRIZONIERI FRANCEZI DE RĂZBOI RABAT — Agerpres, în urma unei hotărîri a guvernului provizoriu algerian, cu prilejul Anului Nou au fost eliberaţi doi prizonieri francezi de război. Cei doi francezi au fost predaţi societăţii de Semilună Roşie din Maroc. Ei au mulţumit pentru tratamentul uman pe care l-au avut din partea armatei de eliberare algeriene şi şi-au exprimat regretul pentru actele săvîrrşite în timpul participării la războiul din Algeria. SI Pan. 3-a1 Scrisoare de pe „Loturile prieteniei chino-romine“ ŞANHAI 31 (Agerpres). Chînti Nouă transmite : Intr-o scrisoare adresată recent prietenilor lor romîni, membrii unei comune populare de lingă Şanhai exprimă urări de Anul Nou şi îi informează despre recoltele record obţinute pe două loturi de pămînt cultivate în colaborare cu membrii unei delegaţii agricole române care a vizitat China anul acesta. Cele două loturi sînt cunoscute sub numele de „Loturile prieteniei chino-romîne’'. La această scrisoare, membrii comunei au adăugat şi un pachet cu orez din recolta obținută. Semnarea unor protocoale privind schimburile comerciale ale Romîniei cu Franţa şi R. F. G. PARIS 31 (Agerpres). — La 30 decembrie a.c. s-a semnat la Paris un Protocol prin care, în cadrul Acordului de lungă durată existent între R.P.R. şi Franţa, valabilitatea listelor de import şi export pe 1959 a fost prelungită şi pe 1960. Potrivit acestor liste, Republica Populară Romînă va livra: produse lemnoase, chimice, agro-alimentare, petroliere, covoare, articole de artizanat etc. Franţa va livra : laminate, instalaţii industriale complete, maşini diverse, materii prime textile, produse chimice, medicamente etc. BONN 31 (Agerpres). — în urma tratativelor purtate între 14 și 23 decembrie 1959, s-a semnat la Bonn un Protocol privind schimburile de mărfuri ce se vor efectua între R.P. Romînă și R.F. Germană în anii 1960—* 1962. Volumul acestor schimburi prezintă pe 1960 o creştere de 30 la sută faţă de 1958 şi va putea fi majorat în anii următori. Republica Populară Romînă va livra: produse lemnoase, chimice, electrotehnice, produse de petrol, agroalimentare, fructe, legume proaspete şi conservate, covoare, articole de artizanat etc. Republica Federală Germană va livra: laminate, instalații industriale complete, mașini diverse, materii prime textile, produse chimice, medicamente etc. *■ In Irak s-a adoptat o lege care permite activitatea diferitelor partide BAGDAD 2 (Agerpres). — TASS transmite: în seara zilei de 1 ianuarie primul ministru al Irakului, Nassem, a organizat o conferinţă de presă pentru ziariştii locali în cadrul căreia a dat citire noii legi care permite activitatea în ţară a diferitelor partide şi organizaţii. În aceeaşi zi această lege a fost aprobată de Consiliul Revoluţionar Suprem şi de Consiliul de Miniştri al Republicii Irak. Legea va intra în vigoare la 6 ianuarie din ziua încheierii perioadei de trecere. In conformitate cu această lege activitatea partidelor şi a organizaţiilor politice nu trebuie să vină în contradicţie cu Independenţa ţării, unitatea ei naţională, regimul republican, „cerinţele sistemului democratic". Prin activitatea lor partidele nu trebuie să stîrnească dezbinări între reprezentanţii diferitelor naţionalităţi, religii şi secte din ţară, nu trebuie să urmărească scopuri subversive, activitatea lor nu trebuie să contravină legilor republicii.