Romînia Liberă, mai 1960 (Anul 18, nr. 4836-4860)

1960-05-03 / nr. 4836

. Proletaridin toate țtările, uniți-val uimii liberi ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA POPULARĂ ROMINA » [ ■ Măreaţa demonstraţie din Bucureşti ! Duminică dimineaţa a avut loc tradiţionala manifestaţie a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, Piaţa Stalin, este dominată de portretele genialilor învăţători ai proletariatului mondial: Marx, Enfels, Lenin. Deasupra tribunelor rupate în roşu şi străjuite de zeci de steaguri purpurii şi tricolore, sunt înscrise chemări închinate măreţei zile: „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă!", „Slavă Partidului Muncitoresc Romín, organizatorul şi inspiratorul victoriilor noastre !", „Trăiască prietenia de nezdruncinat a poporului român cu popoarele Uniunii Sovietice şi cu popoarele celorlalte ţări ale lagărului socialist!", „Trăiască pacea şi prietenia între popoare !". Pe un mare glob pămîntesc este înscrisă pe fond roşu chemarea de luptă a clasei muncitoare internaţionale: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!"1. In piaţă, în rînduri strînse, se află mii de muncitori din fabricile şi uzinele Capitalei, activişti ai organizaţiilor de partid, de stat şi obşteşti, militari, oameni de cultură, studenţi care participă la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Deasupra rîndurilor sunt ridicate pancarte cu chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, mari panouri cu portretele lui Marx, Engels, Lenin şi portretul lui I. V. Stalin. Oamenii muncii poartă, de asemenea, portretele tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej şi ale celorlalţi membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., portretele lui N. S. Hruşciov şi ale altor conducători ai partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. , In tribune sunt prezenţi numeroşi invitaţi: membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului şi ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale, conducători ai organizaţiilor de masă, numeroşi fruntaşi în muncă din întreprinderi şi instituţii, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă, artă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti romîni şi corespondenţi ai presei străine. In tribune se află, de asemenea, numeroşi oaspeţi veniţi să sărbătoreai alături de poporul nostru ziua de 1 Mai, reprezentanţi ai sindicatelor din Algeria. R. P Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. P. Chineză, Cipru Franţă, R. D. Germană, Iran, RPF. Iugoslavia, R. P. Polonă, R. P. Ungară, U.R.S.S. şi alţi oaspeţi de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic iau loc şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. La ora 9 oamenii muncii prezenţi în piaţă salută prin îndelungi ovaţii pe conducătorii partidului şi statului. In tribuna centrală iau loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Ianoş Fazekaş, Alexandru Bîrlădeanu, Gherasim Popa, Florian Dănălache. Marea fanfară militară intonează Imnul de stat al R. P. Române. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia cuvîntul tovarăşul Nicolae Ceauşescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru prietenia cu Uniunea Sovietică, şi celelalte ţări ale lagărului socialist, pentru pace şi prietenie între popoare. Trec gărzile muncitoreşti Fanfara intonează solemn „Marşul partizanilor". Se aud cîteva comenzi scurte. încep apoi să defileze gărzile muncitoreşti. Cu mîinile încleştate pe oţelul lucitor al armelor, bătînd pasul ritmic, trec prin piaţă mii de oameni. In fruntea coloanei, un bărbat cărunt încadrat de doi tovarăşi, poartă steagul care flutură falnic In adierea vîntului de primăvară. Acum aproape 16 ani, în zilele furtunoase ale lul august, sub faldurile acestui drapel de luptă s-au adunat patrioţii, la chemarea partidului, penfContinuare in pag. 2 a) Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Oamenii muncii din ţara noastră sărbătoresc în acest an 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a clasei muncitoare, minunata sărbătoare a primăverii cu noi şi importante succese în dezvoltarea economiei naţionale, în ridicarea nivelului de trai material şi cultural al poporului. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român şi Guvernul Republicii Populare Romíne transmit oamenilor muncii din Capitala ţării, clasei muncitoare, ţărănimii muncitoare, intelectualilor, întregului popor muncitor un fierbinte salut tovărăşesc şi felicitări pentru succesele obţinute în munca de construire a socialismului în patria noastră. Salutăm din toată inima pe oaspeţii noştri, reprezentanţi ai oamenilor muncii din alte ţări, care participă împreună cu noi la sărbătorirea acestei mari zile de luptă a celor ce muncesc de pretutindeni. Tovarăşi, 1 Mai constituie de fiecare dată pentru noi un prilej de trecere în revistă a victoriilor obţinute de poporul muncitor pe drumul făuririi vieţii noi, socialiste în patria noastră. E bine să ne reamintim în această zi de sărbătoare, de trecutul nu prea îndepărtat, de exploatare şi asuprire cruntă în care trăiau clasa muncitoare, ţărănimea muncitoare, toţi oamenii muncii, în timpul regimului burghezo-moşieresc. In acele vremuri, Partidul Comunist, luptînd cu consecvenţă pentru înfăptuirea unităţii clasei muncitoare, pentru apărarea intereselor ei vitale, organiza de 1 Mai manifestaţii şi alte acţiuni de luptă unită a celor ce muncesc împotriva exploatării şi asupririi, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, pentru cucerirea drepturilor democratice, împotriva fascismului şi a războiului, pentru pace. Eliberarea de sub jugul fascist şi cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare aliată cu ţărănimea muncitoare a pus capăt pentru totdeauna întunecatului regim burghezo-moşieresc şi a deschis drum larg înfăptuirii celor mai vitale năzuinţi ale celor ce muncesc, pentru care şi-au dat viaţa mulţi dintre cei mai buni fii ai poporului român. Astăzi, poporul nostru muncitor sărbătoreşte 1 Mai cu mîndrie şi încredere în forţele sale. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, învingînd numeroase obstacole şi greutăţi, el a străbătut într-un timp relativ scurt un drum glorios, obţinînd victorii de însemnătate istorică în lichidarea exploatării omului de către om şi în opera de construire a orînduirii noi, socialiste. Economia naţională a patriei noastre a cunoscut un puternic avînt în anii puterii populare. In 1960 producţia globală industrială a ţării va fi de 5 ori mai mare decit cea din 1938. Sarcinile puse de Congresul al IIea al partidului cu privire la creşterea producţiei industriale se înfăptuiesc cu succes, iar la o seamă de produse de bază se realizează înainte de termen. Datorită aplicării cu fermitate a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a ţării pe baza dezvoltării cu precădere a industriei grele şi a pivotului ei, industria constructoare de maşini, a fost creată o puternică bază tehnică, care asigură progresul continuu al întregii economii naţionale. Luptînd pentru realizarea planului de stat pe 1960, oamenii muncii au şi obţinut primele succese importante, îndeplinind planul producţiei globale pe trimestrul I în proporţie de 104 la sută. Pe baza rezultatelor dobîndite în dezvoltarea economiei naţionale, au crescut an de an veniturile oamenilor muncii, iar în urma măsurilor luate de Plenara Comitetului Central din iulie 1959, cu privire la creşterea salariilor, pensiilor şi reducerea preţurilor la o seamă de produse industriale, salariul real a crescut cu peste 30 la sută faţă de 1955, îndeplinindu-se şi depăşinduse cu un an mai devreme sarcinile stabilite de Congresul al II-lea al partidului privind creşterea nivelului de trai al celor ce muncesc. Transformări de însemnătate istorică s-au petrecut şi în viaţa satelor. Ţărănimea noastră muncitoare merge cu hotărîre pe calea vieţii noi socialiste. Peste 76 la sută din familiile ţăranilor muncitori s-au unit în gospodării colective şi întovărăşiri agricole, unităţile socialiste din agricultură cuprind astăzi mai mult de trei sferturi din suprafaţa arabilă a ţării. Ajutorul puternic acordat de statul democrat-popular în tractoare, maşini agricole, seminţe selecţionate, credite şi folosirea agrotehnicii înaintate au asigurat avântul continuu al tuturor ramurilor agriculturii. Folosind cu pricepere acest ajutor, harnica ţărănime muncitoare sporeşte an de an producţia agricolă şi-şi ridică continuu nivelul de trai material şi cultural. Sectorul socialist al agriculturii asigură în cea mai mare parte cerealele, carnea şi alte produse, necesare satisfacerii cerinţelor crescînde de consum ale populaţiei şi aprovizionării industriei cu materii prime agricole. In procesul luptei pentru făurirea (Continuare In pag. 3-a) Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Oamenii muncii din Capitală trec prin faţa tribunelor într-un şuvoi neîntrerupt, manifestîndu-şi din toată inima dragostea şi partid şi guvern ataşamentul faţă de Foto: MIHAI POPESCU  Anul XVIII nr. 4836 — 14 pagini 20 bani — Marți 1 3 mai 1960 Sărbătorind ziua de 1 Mai, oamenii muncii de pe întreg cuprinsul ţării, strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, şi-au manifestat hotărîrea de a întîmpina cel de-al III-lea Congres al Partidului cu noi succese în muncă pentru înflorirea continuă a scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă —, de a contribui cu toate forţele la întărirea unităţii şi colaborării frăţeşti cu Uniunea Sovietică şi cu celelalte ţări ale lagărului socialist, şi-au manifestat solidaritatea cu oamenii muncii de pretutindeni pentru triumful cauzei păcii în întreaga lume. ■ SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI • • ■ i: • * ' •" __ oamenilor muncii din Capitală. Un aspect al tribunei centrale din piaţa „I. V. Stalin în timpul demonstraţiei