România Liberă, aprilie 1961 (Anul 19, Nr. 5121-5146)

1961-04-01 / nr. 5121

Sîmbătă 1 aprilie 1961 — nr. 5121 Semnarea Protocolului privind schimbul de mărfuri și plătite între Republica Populară Romînă și Republica Socialistă Cehoslovacă pe anul 1961 Ca urmare a tratativelor, care au decurs între o atmosferă de prietenie și Interserb rătiprocă, la 29 martie s-a semnat la București Protocolul privind schimbul reciproc de mărfuri și plățile pe anul 1961 între R. P. Romînă și R. S. Cehoslovacă. In baza acestui Protocol, Republica Rifulara Romînă va livra în Republica Socialistă Cehoslovacă : instalații de foraj, utilaje pentru fabrici de ciment, utilaje chimice, mașiniunelte, motoare electrice, transformatori, noduri rulante, excavatoare, rulouri compresoare, remorci basculante, păcură și alte produse petroliere, produse sodice, negru de fum, Ciment, produse lemnoase, porumb, metale neferoase, fructe și legume proaspete, conservate și prelucrate. Struguri, vin și diverse bunuri de larg consum. Republica Socialistă Cehoslovacă va livra în Republica Populară Romînă : utilaj energetic, utilaje portuare, utilaje pentru industria alimentară, mașini și utilaje pentru industria ușoară, utilaje pentru industria lemnului, mașini-unelte, materiale și echipament pentru telecomunicații, aparate de măsură și control electrice și electronice, autocamioane, autobuze, cărbuni cocsificabili, cocs, laminate de oțel, țevi , de oțel, materiale refractare, celofibră, produse chimice, produse textile și diverse bunuri de larg consum. Față de anul trecut, Protocolul pe anul 1961 reprezintă o nouă creștere a schimbului reciproc de mărfuri dintre R. P. Romînă și R. S. Cehoslovacă. Din partea romînă, Protocolul a fost semnat de Mihai Petri, adjunct al ministrului Comerțului. Din partea cehoslovacă, Protocolul a fost semnat de Jan Poula, locțiitor al ministrului Comerțului Exterior. La semnare au fost de față tovarășii Gogu Rădulescu, ministrul Comerțului, A. Măimășan, adjunct al ministrului Afacerilor Externe, membrii delegațiilor, R. P. Române și R. S. Cehoslovace, precum și funcționari superiori din Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Comerțului. Au fost prezenți Jaroslav Sykora, ambasadorul R. S. Cehoslovace la București și membri ai ambasadei. Noul orar al curselor externe TAROM Cu începere de azi intră în vigoare noul orar al curselor externe TAROM. în zilele de luni, marți, joi și vineri, la ora 7, vor pleca avioanele ,pe ruta București — Budapesta — Praga — Berlin — Copenhaga (cursele de luni și joi circulă numai pînă la Berlin), marțea și vinerea alte curse vor mai pleca din București spre Atena prin Sofia și Belgrad la ora 7,30; miercurea și vinerea vor pleca din București la Bruxelles prin Viena la ora 7,45; în direcția București — Viena — Zürich — Paris, cursele au plecarea din Capitală la orele 7,35; în fiecare joi la ora 8,05 o altă cursă va mai pleca din București la Moscova prin Odesa și Kiev. Toate aceste curse TAROM se vor întoarce în București a doua zi, la orele 21,05 — 19,40 — 20,50 — 20,20 și respectiv 8,55. 1 1 ............ iiimmummmmmmiiiimiiimimimiii -- "" SPORT Meciul Tal-Botvinnîk MOSCOVA (prin telefon). — Cea de-a opta partidă a meciului Tal—Botvinnik pentru campionatul mondial de șah, a oferit un spectacol dramatic, care a încîntat mai ales prin finalul său. S-a jucat iarăși o variantă originală a deschiderii Caro-Kani. Botvinnik, cu negrele, a ales un sistem nou de joc. Tal a imprimat partidei un caracter extrem de tăios, care s-a accentuat și mai mult după efectuarea rocadelor diferite. în revenire de formă, campionul lumii a început să asalteze cu pionii flancul regelui negru. Botvinnik a încercat să echilibreze poziția, efectuînd schimbul daunelor. Cu toate acestea, Tal și-a menținut și și-a accentuat superioritatea. Ex-campionul a făcut încercări disperate de a-și crea contrașanse, de a da o contralovitură, însă aceasta n-a făcut decit să ofere lui Tal posibilitatea unei $ zi . Pe patinoarul artificial „23 August" a luat sfîrșit vineri seara campionatul republican de hochei pe gheață. Un rezultat surpriză a furnizat echipa Știința Cluj, care a învins cu 5—3 (2—2; 3—1; 0—0) echipa C.C.A. Voința Miercurea Ciuc a întrecut cu 8—3 (4—3; 2—0; 2—0) pe Știința București. Anul acesta titlul de campioană a revenit echipei C.C.A. cu 10 puncte. Pe locurile următoare, s-au clasat Știința Cluj (7 puncte), Voința Miercurea Ciuc (5 puncte) și Știința București (2 puncte). • Astă seară de la ora 19 în sala Dinamo va avea loc o reuniune de box în cadrul căreia vor evolua pugiliști de la Dinamo, Voința, Știința, Metalul și alte combinații finale frumoase. La mutarea 29, Botvinnik s-a recunoscut învins. Scorul meciului este de 4,‘/și 8,'/s. Partida următoare, a 9-a, va avea loc luni. Cu albele va juca Botvinnik. v. PANOV maestru internațional Iată desfășurarea partidei t Alb: Tal Negru: Botvinnik 1. e4, c6 2. d4, d5 3. e5, c5 4. dc5, e6 S. Dq4, Cc6 6. Cf3, Dc7 7. Nb5, Nd7 8. N:c6, D:c6 9. Ne3, Ch6 10. N:h6, q:h6 11. Cbd2, D:c5 12. c4, 0-0-0- 13. 0-0, Rb8 14. Tfdl, Db6 15. Dh4, a5 16. Taci, Tq8 17. Cb3, a4 18. c5, Dc7 19. Cbd4, Tc8 20. b3, ab3 21. ab3, Dd8 22. D:dS T:d8 23. b4, Tq4 24. b5, Tc8 25. c6, He8 26. Tc2, Nq7 27. Ta1 ! N:e5 28. C:e5, T;d4 29. Cd7+ și neqrul cedează I cluburi. In cel mai interesant meci la categoria cocoș Toma Constantin (Dinamo) va intîlni pe A. Morăruș (Victoria). Alte intîlniri : Gh. Dumitru (Metalul)—A. Gănescu (Progresul) ; C. Gherasim (Voința)— I. Gheorghe (Dinamo) ; Gh. Predescu (Știința)—Stan Bîrsu (Dinamo) ; M. Dumitrescu (Dinamo)—I. Pătruț (Rapid). • Stațiile noastre de radio vor transmite duminică, începînd din jurul orei 17,25 repriza a doua a meciului de fotbal C.C.A.—Rapid din cadrul campionatului republican. Transmisia se va face pe programul I. Echipa selecționată de box a R. P. Române va susține peste cîteva zile primele intîlniri internaționale ale anului. Pugiliștii romîni vor întîlni în zilele de 4 și 6 aprilie la Kiev echipa reprezentativă a R. S. S. Ucrainene. Echipa romînă este alcătuită din M. Dobrescu, Puiu Nicolae, C. Gheorghiu, G. Simonka, I. Mihalik, V. Bogoi, M. Balaș, I. Monea, Gh. Negrea și V. Mariuțan. • In turneul internațional de șah de la Mer del Plata, după 14 runde pe primul loc în clasament se află marele maestru argentinian Miguel Najdorf cu 12 puncte, urmat de Filip (R.S. Cehoslovacă), Byrne (S.U.A.) și Rossetto (Argentina) cu alte IOV2 puncte fiecare. Tragerea la sorți a libretelor C. E. C. cu ciștiguri La tragerea la sorți trimestrială a libretelor de economii C.E.C. cu cîștiguri din 31 martie 1961 care a avut loc la Uzinele „Semănătoarea" din Capitală, au ieșit cîștigătoare libretele ale căror numere au următoarele terminații : 832 cu 250’% ; 173 cu 2007 ; 960 și 018 cu 100% ; 356, 387, 411, 579, 614, 762, 810 și 949 cu 50% ; 077, 171, 200, 217, 459, 505, 622 și 710 cu 25%. Sumele cuvenite drept cîștig, se calculează față de soldul mediu trimestrial al libretelor ieșite cîștigătoare. LISTA DE CURSURI Nr. 5 a Băncii de Stat a Republicii Populare Române pentru valutele în cont în vigoare cu începere de la 1 aprilie 1961 * pentru anumite plăți necomerciale se aplică un curs special, după cum urmează : 100 leva «• 9,70 lei 100 leva - 108,90 „ 100 coroane = 83,33 „ 100 J.MiP. - 581,88 , 100 woni ** 556,00 ,, 100 mărci «* 250,26 ,, 100 tugriki «* 213,42 ,, 100 zloți m 64,67 „ ÎOO forind - 69,28 „ 1 rublă * 9,70 , 100 dongi «=* 315,00 H România libová In România se tipărește într-un ritm impetuos Declarațiile scriitorului francez Hubert Juin, care ne-a vizitat țara Scriitorul francez Hubert Juin, care a vizitat timp de peste trei săptămîni țara noastră, la invitația Uniunii scriitorilor din R. P. Romînă, a părăsit Capitala. Cunoscător al literaturii române, scriitorul francez a făcut traduceri din lirica romineasca, a publicat diverse articole referitoare la creația scriitorilor romîni, în reviste franceze de specialitate, în cadrul unei întîlniri cu un redactor al Agenției Române de Presă, scriitorul Hubert Juin a declarat, printre altele : „Deoarece cunosc foarte bine țara dv. din timpul celor șase luni pe care le-am petrecut aici acum trei ani, progresele realizate în * *acest răstimp în Romînia sînt atât de evidente încît le-am remarcat imediat. Sunt locuri în București pe care nu le-am mai recunoscut — de exemplu cvartalele de locuințe din jurul Pieței Palatului. Plecând la Constanța, acolo ne-au așteptat alte surprize : la sosire am coborît într-o gară care nu exista acum trei ani. Ea este înconjurată sau, mai bine zis, duce spre cartiere cu totul noi, către blocuri cum sînt cele din apropierea sfatului popular al orașului din jurul statuii lui Ovidiu, care nu existau de fel înainte. Apoi, vizitînd Mamaia, Eforie și Mangalia am văzut și acolo cum au apărut, intr-un timp atît de scurt, noi hoteluri și case de odihnă pentru cei veniți să-și petreacă vacanța“. Ca om de litere, scriitorul Hubert Juin a ținut să-și împărtășească și unele impresii în legătură cu literatura românească : „Am remarcat în primul rînd ritmul impetuos in care se tipărește în țara dv. — a spus el. După cum am scris într-un articol din ,,Lettres Franfaises“, apărut cu cîteva zile înaintea plecării mele spre București, în acești trei ani a evoluat și prezentarea grafică a cărții romînești. Mă refer îndeosebi la colecții ca acelea bibliofile sau la ..Biblioteca pentru toți“, această admirabilă culegere a unora dintre cele mai bune lucrări. Există de asemenea o intensă activitate în domeniul traducerilor. Dintre cele mai recente pe care le-am văzut este și cartea lui Aragon „Săptămâna patimilor“, extrem de dificilă de tradus, precum și traduceri din opera Elsei Triolet și a lui Pierre Daix. Cred, de asemenea, că o revistă ca „Secolul XX“ este desigur un lucru foarte reușit“. Solicitat să vorbească despre munca sa de traducător din literatura romînească, Hubert Juin a spus : „De curînd am tradus poemul lui Jebeleanu „Surîsul Hiroșimei“ și o culegere de poeme de Mihai Beniuc, în afara volumelor publicate acum trei ani din lirica lui Arghezi, a lui Eminescu și în afara Antologiei de poezii romînești, care urmează să fie reeditată“. în timpul șederii în Romînia, Hubert Juin s-a întîlnit cu scriitori romîni, printre care numără mulți prieteni; în fața unui numeros public a făcut o expunere despre Aragon la Casa scriitorilor „Mihail Sadoveanu“ din Capitală. INFORMAȚII La invitația Academiei R.P.R. a sosit in Capitală prof. O. A. Rentov, membru corespondent al Academiei de Științe a U.R.S.S., profesor la Facultatea de chimie a Universității „Lomonosov“ din Moscova. Șr în cartierul Tractorul din Brașov s-a început construcția mai multor blocuri care însumează 330 apartamente. Sub auspiciile Ministerului Invățămîntului și Culturii și Uniunii artiștilor plastici din R. P. Romînă, vineri s-a deschis în Capitală, in sălile Muzeului Simu, expoziția de pictură, grafică și sculptură a artiștilor plastici R. Bergander și G. Geyer din R. D. Germană. Colectivul uzinei „Semănătoarea“ a produs peste plan în trimestrul 1, 20 combine. Constructorii de la șantierul naval din Oltenița au lansat la apă, înainte de termenul prevăzut, un nou ceas de 1000 de tone. Acesta este cel de-al II-lea vas de acest fel construit aici în acest an. La Slobozia și Corabia au fost deschise recent librării cu autodeservire. Acestea sunt primele unități de acest gen create de cooperația de consum. Librării cu autodeservire sunt prevăzute a fi înființate, de asemenea, anul acesta și în alte orașe și sate din regiunile București, Ploiești, Banat, Dobrogea etc. ★ La tragerea de amortizare a asigurărilor mixte de persoane ADAS din 31 martie 1961 au ieșit următoarele opt combinații de litere : D.R.Y. ; D.S.T. ; X.A.U. ; N.W.O. ; F.O.Z. ; X.J.L ; F.A.B. ; Z.I.C. LOTO CENTRAL La tragerea Loto-Central din ziua de vineri 31 martie au fost extrase din urnă următoarele numere : 37 66 61 47 50 72 44 49 65 51 Premiul special A: 37 65 51 Premiul special B : 61 66 72 Premiul special C : 49 44 50 Fond de premii: 1.293.116 lei. LISTA DE CÎȘTIGURI la depunerile pe obligațiuni C.E.C. Tragerea de bază din 31 martie 1961 Talon nr. 8 (1962) întreg Producția de legume liflapiii poate să sporească (Urmare din pag,lază timpurie și conopidă. Colectiviștii din Tomnatic au hotărît să mai construiască două sere noi; cultura legumelor le-a adus anul trecut de pe o suprafață de numai 12 hectare de grădină, un venit de 756.000 lei. Aceasta ca să nu mai vorbim despre munca asiduă la grădină din aceste zile a colectiviștilor din Curtici, cărora în 1960 legumicultura le-a asigurat venituri de 1.800.000 lei sau de hărnicia celor din Dorobanți — ce au înscris în anul trecut un venit net de 1 milion lei — care și-au propus un venit de 2 milioane în anul curent din cultura legumelor. Se cuvin menționate eforturile pentru sporirea producției de legume (și îndeosebi a celei timpurii) și in alte zone ale țării. Pe planul doi... Din păcate trebuie arătat că nu tu toate regiunile se acordă atenția care se cere sporirii producției de legume timpurii și trufandale, într-un articol publicat pe la jumătatea lunii noiembrie anul trecut, se semnala lipsa de preocupare a comitetelor executive ale sfaturilor populare din Regiunea Bacău, pentru aprovizionarea populației de la orașe și din centrele muncitorești cu legume. Era vorba în special de necesitatea creării unei baze proprii pentru producerea de legume timpurii. Au trecut de atunci 4 luni de zile, timp suficient pentru ca organele agricole, comitetele executive ale sfaturilor populare să poată lua măsurile ce se impuneau. Ce s-a făcut în această direcție ? Abea în a 2-a jumătate a lunii februarie a.c. comitetul executiv al sfatului popular regional a analizat această problemă și a întocmit un plan de măsuri privind asigurarea unei producții sporite de legume. Printre altele planul prevede sporirea suprafețelor cultivate cu legume, amenajarea de noi terenuri, extinderea suprafețelor cultivate cu legume la unitățile agricole socialiste din zona preorășenească, sporirea suprafeței de răsadnițe calde și semi-calde etc. Aceasta impunea construirea de răsadnițe noi. Conform planului acest lucru trebuia realizat pînă la data de 25 februarie. Din ultima situație existentă la secția agricolă a sfatului popular, reiese însă că pînă la sfirșitul săptămînii trecute nu se construiseră decit circa trei sferturi din suprafața prevăzută. Se știe că după amenajarea răsadnițelor, este nevoie de aproape două săptămîni pentru incingerea bălegarului și încălzirea pămîntului. Dacă pînă la această dată răsadnițele nici nu au fost construite măcar, este ușor de dedus cînd se vor putea face însămînțările. In asemenea condiții mai poate fi vorba de legume timpurii ? Și în ceea ce privește extinderea suprafețelor de legume la unitățile agricole socialiste din zona preorășenească se pot semnala deficiențe Edificatoare în această privință este situația din comuna Letea Veche, subordonată orașului Bacău, unde întovărășirile agricole cu teren în zona sistemului de irigație Bistrița-Siret, nu și-au propus să cultive în acest an nici măcar un han de legume. Oarecum își califică munca factorii de resort ai sfatului popular orășenesc analizînd cauzele pentru care într-o comună ca aceasta, dispunînd de mari resurse de irigații, se cultivă numai 10 ha. de legume și acelea în sectorul individual? Ce dovedesc toate acestea ? Că comitetul executiv al sfatului popular regional (vicepreședinte ing. Gh .Ibănescu), s-a mulțumit să întocmească planul de măsuri dar a rămas dator cu controlul îndeplinirii sarcinilor. ★ Potrivit datelor comunicate de Ministerul Agriculturii se constată că in regiunile Cluj, Maramureș, Oltenia etc. se fac simțite serioase rămîneri in urmă în ceea ce privește construirea de noi răsadnițe. în Regiunea Crișana, bunăoară, este necesar a se impulsiona plantările in răsadnițe a castraveților, ardeilor și vinetelor. Timpul prielnic a creat condiții ca să se poată trece la însămințarea și plantarea legumelor timpurii în timp. Cu toate acestea însă în regiunile Galați, Ploiești, Oltenia și Crișana lucrările se desfășoară cu o mare încetineală. Socotim că este de datoria comitetelor executive ale sfaturilor populare să ia de îndată măsurile necesare pentru a asigura pe plan local o producție sporită de legume timpurii. Pentru aceasta este necesar ca specialiștii să îndrume cu competență unitățile agricole socialiste, să arate veniturile pe care le pot realiza din valorificarea producției. Cooperația de consum la rindul ei are obligația să asigure pe legumicultori cu materialele necesare, să urmărească ca produsele obținute să ajungă fără întîrziere la consumator. A. MARTINESCU Paa„ 3-a ȘTIRI EXTERNE „Toate popoarele au dreptul la independență" Rezoluțiile adoptate de sesiunea Consiliului Mondial al Pacii DELHI 31 (Agerpres). — Sesiunea Consiliului Mondial al Păcii a adoptat o serie de rezoluții in problemele arzătoare ale actualei situații internationale. In rezoluția cu privire la independența națională și lichidarea colonialismului se spune printre altele: Destrămarea sistemului colonial sub loviturile mișcării de eliberare națională este cel mai important fenomen al epocii noastre. Toate popoarele au dreptul inalienabil la independență totală, la exercitarea suveranității și la alegerea liberă a sistemului economic și politic care le convine. Pacea nu poate fi trainică și prietenia între popoare nu poate fi asigurată fără lichidarea totală, necondiționată și grabnică a colonialismului sub toate formele și manifestările sale. Lupta pentru suveranitate și independență națională este nu numai sarcina popoarelor coloniale, ci și a tuturor popoarelor din lume care năzuiesc spre asigurarea unei păci trainice, spre înfăptuirea dezarmării și a colaborării prietenești reciproc avantajoase între popoare. In rezoluția cu privire la dezarmare se subliniază că fără o dezarmare generală și totală nu poate exista o adevărată garanție a păcii. Este necesar, se spune în rezoluție, ca în viitorul cel mai apropiat să înceapă noi tratative în problema dezarmării. Consiliul Mondial al Păcii adresează oamenilor din întreaga lume chemarea solemnă de a lupta pentru satisfacerea revendicărilor popoarelor, revendicări care au o importanță vitală pentru excluderea războiului din viața omenirii, pentru dezarmare în locul înarmării, pentru o colaborare internațională și coexistență pașnică într-o lume fără războaie. Sesiunea Consiliului Mondial al Păcii a adoptat o serie de rezoluții cu privire la Congo, Laos, Cuba, Algeria, Goa, Damao, Diu, Uniunea Sud-Africană, Coreea, Vietnam, Indonezia, precum și o rezoluție în legătură cu persecuțiile la care sunt supuși mii de participanți activi la lupta pentru pace, eliberare și independență națională din Congo, Grecia, Iordania, Spania, R.A.U., Germania occidentală și din multe alte țări. Rezoluțiile conferinței popoarelor Africii CAIRO 31 (Agerpres). In seara zilei de 30 martie a avut loc ședința plenară de încheiere a celei de-a 3-a conferințe a popoarelor Africii. Participanții la conferință au aprobat în unanimitate rezoluțiile și recomandările elaborate de cele cinci comisii ale conferinței, în rezoluția în problema eliberării teritoriilor dependente participanții la conferință salută pe luptătorii eroici și popoarele din Algeria, Angola, Basutoand, Beciuanaland, Somalia Franceză, Kenya, Mozambic, Nyassaland, Rhodesia de nord, Guineea Portugheză, Ruanda—Urundi, Rhodesia de sud, Africa de sud-vest, Swasiland, Uganda, Zanzibar și alte teritorii coloniale și dependente care dau bătălia decisivă împotriva imperialismului și colonialismului. CREAREA UNUI FOND AL ELIBERĂRII AFRICII „Convinși că țările africane independente trebuie să joace un rol de importanță vitală în lichidarea definitivă a imperialismului și colonialismului, se arată în rezoluție, participanții la conferință salută propunerea de a se creea un fond al eliberării Africii și dorința țărilor independente din Africa de a participa la acest fond". In problema algeriană conferința a sprijinit inițiativa guvernului provizoriu al Republicii Algeria de a începe tratative cu guvernul francez în scopul traducerii in viață a principiului autodeterminării pentru care luptă poporul nigerian. SA ÎNCETEZE AMESTECUL PUTERILOR IMPERIALISTE ÎN CONGO ! In problema Congoului conferința a adoptat o hotărîre în care își exprimă indignarea profundă în legătură cu asasinarea mișelească a lui Patrice Lumumba, primul ministru legal al guvernului Republicii Congo și membru al comitetului de conducere al secretariatului permanent al conferinței popoarelor Africii. Caracterizînd conferința de la Tananarive drept o „adunătură de marionete", cu ajutorul cărora puterile imperialiste vor să continuie să aplice față de țările dependente metoda „dezbină și stăpînește", participanții la conferință subliniază în hotărîrea lor că Organizației Națiunilor Unite îi revine răspunderea directă pentru evenimentele din Congo și pentru înrăutățirea considerabilă a situației din această țară". Subliniind necesitatea reluării activității Parlamentului congolez, conferința declară : „Singurul guvern legal în Republica Congo unită este guvernul condus de R. Gizenga. Conferința cheamă toate țările africane să recunoască acest guvern și să stabilească cu el relații diplomatice efective". In hotărîrea cu privire la Angola, participanții la conferință cheamă țările Africii și Asiei să lupte pentru ca Portugalia să respecte în Angola declarația O.N.U. cu privire la acordarea independenței țărilor și popoarelor coloniale. „Aflînd cu indignare, se arată în hotărîrea conferinței, că la 5 februarie 1961 în Luanda, ca rezultat al represiunilor forțelor reacționare au fost omorîți 3.000 de locuitori ai Angolei, conferința stabilește ca ziua de 5 februarie să devină ziua solidarității cu popoarele care luptă împotriva crîncenului colonialism portughez“. Conferința a condamnat refuzul autorităților engleze de a elibera pe Jorritj Kenyatta, lider al mișcării național»le de eliberare a poporului Kenyei. Participanții la conferință au condamnat cu asprime politica de discriminare rasială dusă de guvernul Uniunii Sud-Africane și a cerut țărilor Assiei și Africii să lupte pentru excludearea din O.N.U. a Uniunii Sud.Africane. NEOCOLONIALISMUL — UN PERICOL PENTRU ȚARILE AFRICANE In rezoluția conferinței în problema neocolonialismului se arată că noile forme de instaurare a dominației țărilor imperialiste asupra tinerelor state independente din Africa în domeniile politic, economic, social, militar etc., prezintă un pericol uriaș pentru țările africane. Exemple de manifestare a neocolonialismului, se arată în rezoluție, se întîlnesc în prezent în Congo, în așa-numita Comunitate franceză, în Federația Rhodesiei și Nyassalandului și în alte țări. Ședința ordinară a Comisiei Permanente C.A.E.R. pentru Construcții BERLIN 31 (Agerpres). Recent a avut loc la Berlin ședința ordinară a Comisiei Permanente C.A.E.R. pentru Construcții. La lucrările Comisiei au luat parte reprezentanții tuturor țărilor membre C.A.E.R., precum și observatori din partea R.P. Chineze și R. P. Mongole. Comisia a analizat activitatea desfășurată în vederea coordonării eforturilor depuse de către țările membre C.A.E.R. pentru rezolvarea sarcinilor de plan privind construcțiile din țările respective. Comisia a examinat problemele privind introducerea în practica construcțiilor agricole a proiectelor , tip pentru fermele zootehnice, întocmite cu luarea în considerare a tehnologiei avansate de întreținere a animalelor și păsărilor, și a stabilit măsurile în vederea desfășurării ulterioare a colaborării în acest domeniu. S-a examinat și aprobat referatul despre necesarul de utilaje în principalele sectoare ale industriei materialelor și prefabricatelor de construcției în perioada pînă în 1965 și despre direcțiile de dezvoltare tehnică în acest domeniu. Comisia a aprobat referatul privind dezvoltarea producției și utilizării prefabricatelor de beton armat și beton armat precomprimat. S.au examinat și aprobat materialele privind metodologia unitară de apreciere a eficacității economice a introducerii tehnicii noi în constricții, formarea prețurilor și normele de deviz, precum și stimularea economică a organizațiilor de construcții. Comisia a aprobat recomandări pentru îmbunătățirea activității de sistematizare teritorială. S-au examinat măsurile în vederea colaborării ulterioare pentru problemele de perspectivă în dezvoltarea construcțiilor, precum și în vederea stabilirii problemelor de colaborare economică și tehnico-științifică între țările membre C.A.E.R. în acest domeniu pe perioada respectivă. Comisia a aprobat planul cuprinzînd direcțiile principale ale activității sale pe perioada pînă în 1965 și a examinat problemele îmbunătățirii în viitor a formelor și metodelor de colaborare multilaterală între țările membre C.A.E.R. în domeniul construcțiilor. Ședința Comisiei Permanente C.A.E.R. pentru Construcții s-a desfășurat în spiritul prieteniei, colaborării frățești și a unei depline înțelegeri reciproce. Aderarea Greciei la „Piața Comună“ BRUXELLES 31 (Agerpres). La sediul din Bruxelles al Comisiei executive a Comunității Economice Europene a avut loc joi semnarea acordului cu privire la aderarea Greciei, la „Piața Comună“. Se știe că aderarea Greciei la „Piața Comună“ este rezultatul presiunilor făcute de guvernul vestgerman asupra guvernului Karamanlis cu scopul de a transforma Grecia într-o piață de desfacere pentru monopolurile vest-germane. Acordul prevede încheierea pe timp de 22 de ani a unei așa-numite uniuni vamale între Grecia și „Piața Comună“: în această perioadă Grecia urmează să-și reducă treptat tarifele de import și numai după reducerea tuturor acestor tarife ea va fi admisă ca membru cu drepturi depline în „Piața Comună“. Presa greacă consideră înjositor faptul că mulți ani Grecia va avea în organele de conducere ale acestei organizații doar un vot consultativ, neputînd participa la rezolvarea unor probleme importante, inclusiv la rezolvarea acelor probleme care o interesează în mod direct. Ziarul „TANEA“ scrie că acest acord va fi „aspru criticat“ în parlamentul grec. In cercurile economice, scrie ziarul „ESTIA“, se declară cu îngrijorare că alăturarea Greciei la „Piața Comună“ se va solda pentru aceasta printr-o catastrofă economică. -o»<c> Conferința de presă a lui Suvanna Fumma LONDRA 31 (Agerpres). — „Vrem pace, independență și neutralitate“, a declarat la 31 martie la Londra la o conferință de presă, prințul Suvanna Fumma, primul ministru al Laosului. Suvanna Fumma a subliniat că îndeplinirea hotărîrilor conferinței de la Geneva din 1954 cu privire la crearea unui Laos neutru a fost zădărnicită mai cu seamă din cauza poziției S.U.A. și aceasta a dus la izbucnirea războiului civil în țară. Ocupîndu-se de căile de reglementare a situației din Laos, Suzanna Fumma a subliniat că Comisia internațională de supraveghere și control din Laos trebuie să-și reia activitatea nu după încetarea focului, așa cum o propune Anglia, ci înainte de aceasta, pentru a se putea exercita un control asupra îndeplinirii acordului cu privire la încetarea focului. După ce și-a exprimat convingerea că neutralitatea țării poate fi asigurată, Suzanna Summa a adăugat că vecinii Laosului — Republica Populară Chineză și Republica Democrată Vietnam — sunt gata să sprijine atingerea acestui țel, Vești din R. P. Ungară La fabrica de aparate de radio și televizoare din Székesfehérvár s-a pus la punct o nouă metodă de tratare a carcaselor din lemn ale aparatelor. In timp ce Înainte acestea erau acoperite cu un strat de nitrolac, acum ele se lustruiesc cu o substanță poliesterică lichidă căpătând astfel o suprafață mai lucioasă și mai rezistentă. Poliesterul lichid este suflat cu un pistol special, formându-se un strat protector care asigură carcasei rezistența chiar și la unele lovituri. ★ La întreprinderea „Hajtomagyar“ din Budapesta s-a trecut la producția industrială a roților dințate trase la rece, un sistem nou pus la punct la uzină, în loc să fie lucrată la mașini speciale, materia primă este trecută prin forme din ce în ce mai mici și decălită permanent pînă se obține forma definitivă. Prin noua metodă se economisește o cantitate mare de material și muncă, ceea ce permite reducerea la jumătate a prețului de cost. Anul acesta, conform noului procedeu se vor produce 60 tone de roți dințate cu diametru de 6 pînă la 70 mm. Uzina de telefoane și instalații de telecomunicații „Beloyannis“ din Budapesta este binecunoscută în întreaga R. P. Ungară și chiar peste granițele ei, pentru varietatea și calitatea produselor sale, în fotografie . Unul din noile ateliere de montaj pentru aparate electronice ale acestei uzine.