Romînia Liberă, ianuarie 1963 (Anul 21, nr. 5667-5690)

1963-01-03 / nr. 5667

t Proletari din toate laide, uniți* va ! minin liberă ORDANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA POPULARĂ ROMÍNA Anul XXI nr. 56674 pagini — 20 bani Joi 3 ianuarie 1063 Cuvintarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Populare Române, Intîmpinămi într-o atmosferă sărbătorească, cu voie bună şi încredere în viitor, anul 1963, an nou de muncă creatoare pentru înflorirea patriei, pentru prosperitatea tuturor făuritorilor de bunuri materiale şi spirituale — oamenii muncii, care îmbogăţesc şi înfrumuseţează an de an Republica noastră. A 15-a aniversare a proclamării Republicii Populare Române a prilejuit un însufleţitor bilanţ al realizărilor obţinute de poporul român. In aceste realizări este întruchipată munca fiecăruia dintre noi, muncitori, ţărani, intelectuali, activişti de partid şi de stat. Pe întreg întinsul ţării, în uzine,, pe şantiere, în gospodării colective şi de stat, în instituţii de ştiinţă, învăţămînt şi cultură domneşte o atmosferă de muncă plină de avînt, fiecare îşi aduce contribuţia la opera comună de făurire a vieţii noi, socialiste. Anul de care ne despărţim a dat rod bogat în înfăptuirea măreţelor obiective stabilite de partidul nostru în domeniul sporirii producţiei industriale, al dezvoltării şi întăririi agriculturii socialiste, în transporturi şi construcţii, în ridicarea continuă a nivelului de trai material şi cultural al poporului. Prevederile planului de stat pe 1962 au fost îndeplinite şi depăşite, creîndu-se astfel o bază trainică pentru noi victorii ale construcţiei socialiste în anul care vine. Imaginea ţării noastre este o mărturie strălucit a justeţei politicii partidului, călăuză încercată şi cut răzătoare a poporului. Anul care s-a scurs a fost încă un an de luptă pentru apărarea păcii — bunul cel mai scump tuturor oamenilor de pe pămînt, un an al întăririi forţelor socialismului, păcii şi progresului, a forţelor care luptă pentru coexistenţa paşnică între toate statele, pentru libertatea şi independenţa popoarelor, întregul mers al istoriei ne arată că, în ciuda tuturor piedicilor, aceste forţe cresc mereu, că lor le aparţine viitorul. Intîmpinînd Anul Nou în mijlocul familiilor, prietenilor şi tovarăşilor de muncă, ne exprimăm cu toţii dorinţa caldă ca în anul care vine pacea între popoare să fie consolidată, omenirea să-şi poată consacra toate forţele muncii paşnice, creatoare, pentru făurirea unei vieţi de belşug şi bunăstare. Dragi tovarăşi, Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează întregului nostru popor calde felicitări. Urăm muncitorilor şi muncitoarelor din industria noastră socialistă să lucreze cu spor pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, să dea ţării produse tot mai multe şi mai bune , ţărănimii colectiviste, lucrătorilor din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare — să asigure prin munca lor harnică o recoltă îmbelşugată , tinerilor şi tinerelor din uzine şi de pe ogoare — să-şi consacre tot entuziasmul şi elanul lor pentru a aduce din plin contribuţia la avîntul economiei socialiste, tineretului studios — să muncească cu sîrguinţă pentru a-şi însuşi tezaurul de cunoştinţe pe care i le pune la îndemînă şcoala pentru a fi cît mai de folos patriei. Vă dorim tuturor succese în munca voastră plină de abnegaţie, sănătate şi fericire dumneavoastră şi celor ce vă sunt dragi ! Să ridicăm paharul pentru poporul nostru muncitor, pentru patria noastră dragă, pentru viitorul ei luminos, pentru pace, prietenie şi colaborare între toate popoarele ! Vă urăm La mulţi ani, iubiţi tovarăşi şi prieteni ! BUCUREŞTI TELEGRAME Tovarăşului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al C.C. al PM.R. Preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Romíne ‘Tovarăşului ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Romíno Dragi tovarăşi, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi întregul popor sovietic vă transmit dv. şi întregului popor român frate felicitări cordiale şi cele mai bune urări cu ocazia Anului Nou. Pentru oamenii muncii romîni ajunul anului 1903 a coincis cu remarcabila dată — împlinirea a 15 ani de la abolirea monarhiei şi proclamarea Romîniei republică populară, care a însemnat constituirea primului stat al muncitorilor şi ţăranilor din istoria poporului romín. Ca rezultat al muncii pline de abnegaţie a poporului român, sub conducerea partidului muncitoresc, socialismul a obţinut în Republica Populară Romînă victorii hotărîtoare în toate ramurile economiei naţionale. Aceste victorii constituie un nou pas pe drumul înfăptuirii sarcinilor trasate de cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român pentru desăvîrşirea construcţiei socialiste în R. P. Romînă. Poporul sovietic urează din toată inima poporului romin ca în noul an să obţină succese continue în muncă, în construcţia socialistă şi în lupta nobilă pentru triumful cauzei păcii şi prieteniei între popoare. Suntem ferm încredinţaţi că noul an va însemna o dezvoltare şi întărire continuă a prieteniei frăţeşti de nezdruncinat şi lărgirea colaborării multilaterale între popoarele noastre şi toate popoarele familiei frăţeşti a ţărilor socialiste, va însemna noi victorii ale forţelor păcii asupra forţelor agresiunii şi războiului. N. S. HRUŞCIOV L. I. BREJNEV Prim-secretar al C.C. al P.C.U.S. Preşedintele Prezidiului Preşedintele Consiliului de Miniştri Sovietului Suprem al U.R.S.S. al U.R.S.S. Moscova, Kremlin 30 decembrie 1962. Tovarăşului A. S. HRUŞCIOV Prim-secretar al C.C, al P.C.U.S. Preşedintele Consiliului de Miniştri al Uniunii Sovietice Tovarăşului L. I. BREJNEV Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al UniuniiSovietice 3 MOSCOVA Dragi tovarăşi, In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române, al întregului popor român şi al nostru personal, vă transmitem dv., şi prin dv. poporului frate sovietic cele mai calde felicitări cu prilejul Anului Nou. Poporul nostru se bucură sincer de realizările remarcabile obţinute de poporul sovietic în anul care a trecut, sub conducerea înţeleaptă a partidului său comunist, în toate domeniile construcţiei comunismului şi acordă o înaltă preţuire luptei neobosite a C.C. al P.C.U.S. şi a guvernului sovietic, în frunte cu N. S. Iliuşciov, pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru instaurarea unei păci trainice în lume. Sîntem convinşi că în anul care vine relaţiile de strînsă prietenie şi colaborare frăţească dintre ţările şi popoarele noastre se vor dezvolta continuu spre binele marii comunităţi socialiste, al cauzei păcii şi comunismului. Vă trimitem, dragi tovarăşi, dv. şi poporului sovietic cele mai bune urări de sănătate şi fericire, de noi succese în înfăptuirea măreţelor obiective trasate de istoricul Congres al XXII-lea al P.C.U.S. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al C.C. al P.M.R. Preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Romíné ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Romíne 1 ş i Primirea la Consiliul de Stat a şefilor misiunilor diplomatice din R.P. Romina Preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Romine, Gheorghe Gheorghiu- Dej, împreună cu preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Ştefan Voitec, ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, şi secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, au primit luni la amiază la Palatul Consiliului de Stat pe şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R. P. Romînă. Au prezentat felicitări preşedintelui Consiliului de Stat, Gheorghe Gheorghiu-Dej, și urări de prosperitate poporului român, cu ocazia celei de-a 15-a aniversări a proclamării Republicii Populare Romíne şi, cu prilejul Anului Nou, ambasadorii: R. P. Polone — Janusz Zambrowicz, decanul corpului diplomatic, R. D. Germane — Wilhelm Rick, R. P. Chineze — Siu Gien-guo, R.P.F. Iugoslavia — Arso Milatovici, R. P. Bulgaria — Ivan Kinov, R. S. Cehoslovace — Jaroslav Sykora, Uniunii Sovietice — I. K. Jegalin, R. P. Albania— Răpi Gyermeni, Indoneziei — Sukrisno, Cubei — Manuel Yepe Menendez, Indiei — Mohan Prakash Mathur, Ghanei — Emmanuel Kodjoe Dadzie, R. P. Ungare — Jenő Kuti, R. D. Vietnam — Dinh Van Duc, R. P. D. Coreene — Gian Du Hoan ; miniştrii Italiei — dr. Alberto Paveli Fontana, Franţei — Pierre Paul Bouffanais, Izraelului — Kathel Salmon, Elveţiei — Emile Bisang, Marii Britanii — James Dalton Murray, Braziliei — Carlos Jacyntho de Barros, Belgiei — Honoré Cambier ; însărcinatul cu afaceri al Finlandei — V. Vesa Hiekkanen; însărcinaţii cu afaceri adinterim ai Suediei — Olof Landenius, Danemarcei — W. Winther Schmidt, Argentinei — E. J. B. Chaillon, Uruguay — Jose Pedro Bastarrica, Republicii Arabe Unite — Attia Mahmoud Attia, Greciei — Euripide Kerkinos, Austriei — Franz Irbinger, Statelor Unite ale Americii — John P. Shaw, Turciei — Cahit Ozean, precum şi ataşatul comercial al Ambasadei R. P. Mongole, Esenin Nyama. Preşedintele Consiliului de Stat, Gheorghe Gheorghiu-Dej, împreună cu preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, şi ceilalţi conducători de stat prezenţi, au m mulţumit şefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările şi urările făcute şi le-au adresat urări de prietenie, prosperitate şi pace. (Agerpres)’ Pentru activitate îndelungată, contribuţie în dezvoltarea ştiinţei şi merite deosebite în dezvoltarea învăţămintului superior, Consiliul de Stat al Republicii Populare Române, a emis un decret prin care se conferă titlul de „Om de Ştiinţă Emerit al Republicii Populare Române“ următoarelor cadre didactice din învăţămîntul superior: prof. univ. Teodor Angheluţă, prof. univ. Vaier Bologa, prof. univ. Alexandru Borza, prof. univ. Ion Goia, acad. Arthur Kreindier, acad. Gheorghe Ionescu Siseşti, acad. Octav Mayer, acad. Ştefan Milcu, acad. Alexandru Myller, acad. Ştefan S. Nicolau şi prof. univ. Ovidiu Ţino. Prin alt Decret al Consiliului de Stat, pentru merite excepţionale şi realizări deosebite în domeniul ocrotirii sănătăţii oamenilor muncii, s-a conferit titlul de „Medic Emerit al Republicii Populare Române“, următorilor medici: acad. prof. dr. Aurel Moga, prof. dr. Tiberiu Andrasofszky, prof. dr. Ludovic Csogor, prof. dr. Constantin C. Dimitriu, prof. dr. Mante Dumitrescu, prof. dr. Ion Fagarasaim, membru corespondent al Academiei R. P. Romíne, prof. dr. Ștefan Gîrbea, prof. dr. Ion Mureșan, prof. dr. Constantin Nico Iata, prof. dr. Gheorghe Olănescu, prof. dr. Ion Păcurarul, prof. dr. Alfred Rusescu, prof. dr. Tiberiu Spîrchez, prof. dr. Ion Țurai, membru corespondent al Academiei R. P. Romíne, prof. dr. Marin Voiculescu, dr. Leon Bereu, dr. Ernest Kahana, dr. Berthold Merdler şi dr. Octavian Nichita. (Agerpres) Conferirea titlurilor de „Om de ştiinţă emerit al R.P. Romíné" şi „Medic emerit al R.P. Romíné" La Palatul Consiliului de Stat al R. P. Romíné în timpul primirii şefilor misiunilor diplomatice acreditaţi în U. P. îi omină Foto : NICU VASILE în eleganta sală a cantinei uzinelor „Griviţa Roşie“, revelionul a fost sărbătorit de aproape o mie de familii de muncitori, tehnicieni, ingineri şi funcţionari. Iată-i, în clişeu, pe strungarii Remus Mărăcineanu, pe muncitorii Nie Bujin şi Ion Apostol şi pe controlorul de calitate Gheorghe Muşetescu, intîmpinînd noul an cu paharele pline de vin şi cu tradiţionalele urări. REVELION 1963 Carnavalul tinereţii ORA 21:30. In sala de marmură a Palatului Republicii, trompetişti în haine împodobite cu fireturi au deschis Carnavalul tineretului. Toate sălile Palatului, frumos împodobite cu ghirlande multicolore şi brazi maestru îmbrăcaţi, răsunau de veselie tinerească. Cei 3000 de tineri din Capitală, muncitori, constructori, studenţi, elevi, s-au aşezat in jurul meselor. S-au legat numeroase cunoştinţe, s-au întărit multe prietenii, s-au închinat pahare pentru realizările frumoase din 1962, pentru viitoarele succese din 1963. Orchestre şi interpreţi de frunte ai muzicii uşoare şi populare au dăruit tineretului melodii dintre cele mai frumoase. ORA 24. A sosit noul an. Tinerii coboară în curte. Deasupra Palatului Republicii s-au revărsat feeric fluvii de lumină şi jocuri de artificii. S-au încins hore şi sîrbe îndrăcite. Pe neaşteptate, Moş Gerilă, a sosit intr-un automobil-răchetă , însoţit de proaspăt născutul 1963. Moş Gerilă este purtat pe braţe de la estradă la estradă prin toate sălile Palatului, de unde cinsteşte asistenţa cu urări de anul nou. Pînă dimineaţă tinerii fruntaşi în muncă şi la învăţătură au petrecut în cîntece, dans şi voie bună, clipe care vor stărui mult timp în memoria lor.1' In pagina a 11-a : Relatările corespondenţilor noştri regionali despre sărbătorirea revelionului. Șarja de penicilină nr. 126 DECRET pentru stabilirea datei alegerii deputaţilor în sfaturile populare ale oraşelor raionale şi ale comunelor In baza art. 52 din Constituţia Republicii Populare Romine şi a art. 69 din Decretul nr. 391/1955 cu privire la alegerea deputaţilor în sfaturile populare, Consiliul de Stat al Republicii Populare Române decretează: Art- Unic — Alegerile de deputaţi pentru sfaturile populare ale oraşelor raionale şi ale comunelor vor avea loc la data de 3 martie 1963. Constituirea sfaturilor populare noi alese se va face după data de 5 martie 1963. Preşedintele Consiliului de Stat GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Muncă rodnică în noul an Prima zi de lucru în noul an, a şi adus întiine succese în muncă. La marile agregate siderurgice de la Hunedoara, la sondele de pe dealurile Moineştiului, la uzina chimică de pe malul Mării Negre, ca şi la celelalte Întreprinderi din ţară, colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni au început cu bine munca pe anul acesta. Intrînd pe porţile noului an cu încredere în viitor, oamenii muncii din ţara noastră continuă cu hotărîre să dezvolte realizările dobîndite pînă acum, îşi concentrează eforturile pentru îndeplinirea ritmică şi la toți indicii a sarcinilor ce le revin din planul pe 3963. La marile agregate ale Hunedoarei HUNEDOARA (coresp. R.L). — La Combinatul din Hunedoara, harnicii siderurgişti au început din plin noul an, dobîndind primele realizări. In toiul nopţii de revelion, cînd la cluburi şi restaurante oamenii petreceau, nu departe, la marile agregate, se înscriau întîile cifre pe grafi- cele acestui an. La o ' oţelăria nr. 2, echipa prim-topitorului Paul Orelt a elaborat cea dinţii şarjă a anului, şarjă cu o greutate de aproape 30.000 kg oţel mai mult decit în mod obişnuit. Cam în aceeaşi vreme, echipa condusă de Gheorghe Safta de la oţelăria I, a elaborat primele cantităţi de metal din planul pe anul acesta. Astfel, rînd pe rind, siderurgiştii hunedoreni au înscris în bilanţul primei zile a noului an, 89 tone minereu aglomerat, 69 tone oţel trecut prin carele blumingului, 5 tone laminate la laminorul de 800 mm și alte produse peste plan. Sondorii I MOINEŞTI (coresp. R.l.) — Prima zi a noului an i-a găsit pe sondorii de la întreprinderea de foraj Moineşti la datorie. La sondele 595, 596 şi altele sondorii din schimburile de noapte au veghiat cu atenţie ca toate instalaţiile să funcţioneze ireproşabil. încă din prima zi de lucru, metoda forajului cu turbina a fost o o datorie privată la toate sondele în foraj. Până seara, în jurnalul de activitate al sondorilor din brigada condusă de ing. Floricel Georgescu au fost consemnaţi primii 40 de metri foraţi peste plan. în aceeaşi zi, brigada condusă de Constantin Prohozescu a forat cu 57 de metri mai mult decit prevede planul. întîile CONSTANŢA (coresp. R.Î.). — Prima zi de lucru din noul an a adus colectivului de muncă al Uzinei de superfosfaţi şi acid sulfuric de la Năvodari şi întiile succese. Schimburile conduse de maiştrii Constantin Ionescu şi Ştefan Bulumete au succese dar peste plan între 5—3 tone de acid sulfuric. Şi lucrătorii de la sectorul superfosfat au obţinut succese însemnate. Schimburile maiştrilor Vasile Florescu, Ştefan Stamate şi Nicolae Oprea au produs peste plan 210 tone de superfosfat. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! Decret privind amnistierea infracţiunilor silvice şi graţierea unor pedepse Cu prilejul celei de-a 15-a aniversări a Republicii Populare Române, Consiliul de Stat a emis un decret privind amnistierea infracţiunilor silvice şi graţierea unor pedepse. Potrivit prevederilor decretului se amnistiează infracţiunile prevăzute şi sancţionate de Codul silvic şi se sting toate drepturile privind valoarea materialelor, despăgubirile civile şi cheltuielile penale, în măsura în care nu au fost încasate. Se graţiază în întregime pedepsele privative de libertate pentru infracţiunile neintenţionate inclusiv cele prin care s-a pricinuit avutului obştesc o pagubă pînă la 50.000 lei. Dacă valoarea pagubei este mai mare de 50.000 lei, pedepsele se reduc la jumătate. Pedepsele privative de libertate pînă la 2 ani inclusiv pentru infracţiuni intenţionate se graţiază în întregime. Totodată se reduc cu jumătate pedepsele între 2-5 ani inclusiv, cuI cele între 5-10 ani inclusiv şi cu 1 şi cele între 10-25 ani inclusiv. De asemenea se graţiază în întregime pedepsele cu amendă. In cauzele aflate în curs de urmărire penală sau de judecată procesul penal continuă, iar graţierea se va face după pronunţarea pedepsei. Nu beneficiază de graţiere cei ce au încercat sau săvîrşit infracţiuni care periclitează securitatea statului, omor intenţionat, infracţiuni intenţionate prin care s-a pricinuit o pagubă avutului obştesc, dare şi luare de mită, incendiu intenţionat, neglijenţă în serviciu care a avut ca urmare o catastrofă, denunţare calomnioasă, omor fără voie săvîrşit prin depăşirea vitezei legale de circulaţie, ori în stare de beţie voluntară, viol, tîlhărie, furt şi înşelăciune împotriva proprietăţii personale, precum şi huliganism ; participanţii, tăinuitorii şi favorizatorii la aceste infracţiuni, în cazurile în care legea prevede aceeaşi pedeapsă ca pentru autor; recidiviştii şi cei care nu au început executarea pedepsei deoarece s-au sustras de la aceasta. Pedepsele celor condamnaţi la muncă silnică pe viaţă se transformă în 25 ani muncă silnică. Dispoziţiile decretului se aplică şi pedepselor reduse ca efect al unor graţieri anterioare. Decretul prevede de asemenea graţierea în total sau în parte a pedepselor unor condamnaţi pentru infracţiuni contra securităţii statului sau pentru alte infracţiuni, care în timpul executării pedepsei au avut o comportare bună, dovedind că s-au reeducat. TELEGRAMĂ Excelenţei Sale Domnului dr. OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba Excelenţei Sale Domnului Comandant dr. FIDEL CASTRO RUZ Primul ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba HAVANA In numele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, al guvernului şi al poporului romín, ca şi în numele nostru personal, vă transmitem dumneavoastră şi prin dumneavoastră eroicului popor cuban şi guvernului revoluţionar în frunte cu eminentul conducător al poporului cuban — Fidel Castro — cordiale felicitări cu prilejul celei de-a patra aniversări a victoriei revoluţiei cubane. Cu deosebită satisfacţie constatăm că prietenia trainică şi relaţiile de colaborare dintre Republica Populară Romînă şi Republica Cuba se întăresc neîncetat şi se dezvoltă în interesul comun al ambelor noastre ţări şi al cauzei păcii între popoare. Exprimînd calda simpatie şi solidaritatea frăţească a poporului român cu lupta poporului cuban care îşi apără cu curaj independenţa şi cuceririle sale revoluţionare împotriva ameninţărilor imperialiste, vă urăm dumneavoastră şi întregului popor culan noi succese în construirea unei vieți socialiste, prospere în patria dumneavoastră. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Stat Preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P Romíné al R. P. Romíne ■. ....... fllllllllUllllllllllllil MMlliniV------------