România Liberă, mai 1966 (Anul 24, nr. 6700-6724)

1966-05-03 / nr. 6700

nr. 6700 3.V.1965 — pag. a 3-a „România liberă* MITU MIRILOR NCTHRII $1» STUHL PISTIM port ne mărturiseau : „în ultimii patru ani am petrecut ziua de 1 Mai în cursă sau prin alte porturi îndepărtate. Bucuria de a ne afla în patrie se împletește cu revărsarea de entuziasm la care sîntem martori, cu realizările pe care colectivele de muncă le raportează partidului“. Noi opere de valoare patrimoniului nostru cultural In coloane ce aflau mulţi scriitori, compozitori, pictori şi sculptori, tineri şi vîrstnici, oameni ai artei chemaţi să ridice tradiţiile înaintate ale culturii româneşti pe culmi tot mai înalte, să îmbogăţească cu noi opere de valoare patrimoniul nostru cultural, să contribuie la dezvoltarea conştiinţei socialiste. Iată-i păşind alături de oamenii de ştiinţă : medici, chimişti, biologi, farmacişti etc., mare parte dintre ei tineri cu temeinică pregătire ştiinţifică. In ansamblul reţelei de cercetare ştiinţifică lucrează în prezent aproape 23 000 cadre. Paralel cu cercetările ştiinţifice fundamentale şi de perspectivă, lucrătorii celor 264 unităţi de cercetare ştiinţifică acordă atenţie în mod special soluţiilor cu aplicabilitate imediată. De la Iași ni s-a comunicat că la demonstrație au participat cercetători ai Institutului de chimie macromoleculară „Petru Poni“ care au realizat în cinstea aniversării partidului studii valoroase privind grefarea de ioni pe macromolecule căpătînd astfel proprietăţi de semiconductori. Cercetătorii ieşeni din agricultură au obţinut noi soiuri de hibrizi dubli de porumb cu conţinut sporit de proteine. Valorificînd tot mai bine condiţiile create de partid şi de stat, folosind întreaga capacitate creatoare, oamenii de ştiinţă şi cultură şi-au afirmat şi cu acest prilej hotărîrea lor de a munci din plin la înflorirea culturii noastre socialiste, contribuind la dezvoltarea multilaterală a patriei. Tînăra generaţie răspunde: învăţăm, muncim, visăm Demonstraţia celor mici, multicoloră, vie, exuberantă, ca însăşi primăvara, a început cu un mic intermezzo solemn. Fanfara a intonat un semnal prelung. Prompt, de la capătul Bulevardului Aviatorilor, au răspuns pionierii prin răpăit de tobe şi glas sonor de trompete. O clipă, toţi cei prezenţi în tribune au avut senzaţia că asistă la un dialog plin de multiple şi profunde semnificaţii. Dintotdeauna s-a pretins pleadei celor ce vin ca, preluînd ştafeta, s-o ducă pe culmi mai înalte, să-i depăşească pe înaintaşi. Niciodată însă, în trecut, tineretul n-a avut atîtea posibilităţi la îndemînă pentru a se pregăti, pentru a se desăvîrşi astfel încît să poată fi la înălţimea acestei misiuni. Şi, după cum au ţinut să ne arate şi în această zi de 1 Mai, tinerii, de la cei mai mici şi pînă la cei ce se află în pragul maturităţii, ştiu să folosească condiţiile ce li se oferă. In rîndurile lor, care păreau o grădină de flori pornită în sărbătoresc alai, am văzut un car alegoric închipuind macheta în mărime naturală a unei clase dintr-o şcoală nouă. In bănci se aflau elevii, preocupaţi de cea mai de seamă îndeletnicire a lor — învăţătura. Studiul este grija lor de căpetenie, pasiunea lor cea mai puternică. Tînăra generaţie însă, în rîndul căreia se află în germene nu numai muncitorii cu înaltă calificare de mîine, ci şi viitorii ingineri, arhitecţi, scriitori, savanţi, se dezvoltă multilateral, armonios. Ne-au încîntat, de aceea, dovezile de virtuozitate pe care au ţinut să ni le dea radio-amato Telespectatorii din ţara noastră au putut viziona aspecte de la sărbătorirea zilei de 1 Mai de la Moscova, Varşovia, Budapesta, Berlin, Fraga, Sofia. în acelaşi timp, imagini de la demonstraţia oamenilor muncii din Bucureşti au fost preluate în cadrul Interviziunii. în după amiaza şi seara zilei, in pieţele oraşelor, la casele de cultură şi căminele culturale au avut loc programe artistice, iar pe stadioane, manifestări sportive, fii, postaţi în faţa micilor lor aparate, constructorii de nave şi de avioane liliputane, cosmonauţii de-o şchioapă, cu privirile aţintite spre înălţimile siderale. Copiii noştri cresc sănătoşi şi veseli. Ei iubesc dansurile şi cîntecele străbune şi aceşti căluşari iuţi ca nişte spiriduşi, acordioniştii, chitariştii pe care i-am văzut trecînd voioşi prin faţa tribunelor ascund în ei comori de talent, perpetuînd tradiţii a căror faimă a trecut de mult peste fruntarii. Sportul face şi el parte integrantă din universul tinereţii. Este ceea ce ne-au probat minusculii aruncători de disc, echipa de pitici a handbaliştilor, care ştiu stînii încă de pe acum mingea cu dexteritate, boxerii, cei cu mănuşi mari cu pepenii, şiruri de ciclişti perfect aliniate. Din coloana pionierilor s-a desprins un grup de băieţi şi de fete care au urcat la tribuna centrală şi au oferit buchete mari de flori conducătorilor de partid şi de stat în semn de recunoştinţă pentru grija părintească pe care le-o poartă. Dialogul cu tînăra generaţie, dialog la care au luat parte, cu delicată emoţie, toţi cei ce au urmărit, din tribune sau în faţa micilor ecrane demonstraţia de 1 Mai, a avut darul să ne întărească certitudinea că în societatea noastră schimbul de mîine, fondul de aur al viitoarelor cadre destinate economiei, ştiinţei, culturii, cei care vor prelua sarcina de a duce mai departe cuceririle dobîndite de generaţia vîrstnică sînt pregătiţi cu cea mai mare grijă, cu cea mai mare atenţie. A fost un dialog tonic, optimist. Sportul românesc pe orbita performanţelor Coloana sportivilor care a demonstrat de 1 Mai în capitală era dominată de un car alegoric de dimensiuni impunătoare. Cei care l-au conceput s-au gîndit, probabil să (Urmare din pag. I) reselor fundamentale ale poporului român, ale cauzei socialismului şi păcii, ţara noastră pune în centrul politicii sale externe alianţa frăţească cu statele socialiste, dezvoltă multilateral legăturile de prietenie şi colaborare cu toate ţările sistemului mondial socialist. Cu prilejul zilei de 1 Mai, transmitem popoarelor din Uniunea Sovietică, China, Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Republica Democrată Germană, Albania, Republica Democrată Vietnam, Republica Populară Democrată Coreeană, Mongolia, Cuba — un cald salut tovărăşesc, sincere urări de noi succese în opera de construire a socialismului şi comunismului ! România socialistă militează activ pentru promovarea în relaţiile internaţionale a principiilor suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, pentru respectarea strictă a dreptului sfînt al fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, de a-şî afirma fiinţa naţională, de a-şi alege nestingherit calea dezvoltării politice şi economice. Consecvent acestor principii, poporul nostru îşi manifestă deplina adeziune la cauza dreaptă a poporului vietnamez, sprijină lupta sa eroică pentru libertate şi independenţă. Condamnînd agresiunea Statelor Unite în Vietnam, România se pronunţă pentru încetarea bombardamentelor împotriva R.D. Vietnam, pentru retragerea tuturor trupelor străine din Vietnamul de sud şi aplicarea acordurilor de la Geneva, pentru recunoaşterea Frontului de Eliberare Naţională ca unicul reprezentant al poporului sud-vietnamez, încercînd să stăvilească mersul înainte al omenirii, cercurile agresive imperialiste organizează comploturi, provocări, presiuni politice şi economice, intervenţii militare şi represiuni îndreptate împotriva intereselor şi securităţii popoarelor. Poporul român este solidar cu lupta popoarelor din întreaga lume pentru libertate şi independenţă, este alături de popoarele Asiei, Africii şi Americii Latine în lupta lor împotriva colonialismului şi neocolonialismului, pentru dezvoltarea de sine stătătoare a economiei şi culturii pe calea progresului. Transmitem mesajul de solidaritate internaţionalistă al poporului român clasei muncitoare, tuturor forţelor înaintate din ţările capitaliste, care luptă împotriva dominaţiei monopolurilor, a exploatării şi asupririi, pentru democraţie, progres şi independenţă naţională. Partidul nostru adresează cu acest prilej un cald salut tovărăşesc tuturor partidelor comuniste frăţeşti — organizatori şi conducători ai luptei popoarelor pentru eliberare socială şi naţională— organizaţiilor şi mişcărilor democratice, progresiste şi socialiste. Exprimăm deplina noastră simpatie şi sentimentele de solidaritate faţă de luptătorii pentru cauza libertăţii şi fericirii popoarelor — comunişti, patrioţi şi alţi militanţi progresişti — care în numeroase ţări capitaliste şi coloniale, înfruntă cu dîrzenie şi eroism prigoana şi teroarea, condiţiile grele ale luptei ilegale, cu încrederea neclintită în victoria idealurilor de libertate şi dreptate socială. Avînd convingerea profundă că de cea mai mare însemnătate pentru victoria cauzei socialismului şi păcii este coeziunea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste mondiale, că interesele şi ţelurile comune ce unesc partidele comuniste frăţeşti sunt precumpănitoare şi mai puternice decit deosebirile de vederi, partidul nostru a făcut şi va face şi în viitor tot ce depinde de el pentru întărirea unităţii sistemului mondial socialist şi a mişcării comuniste internaţionale. Manifestîndu-se activ pe arena mondială, România desfăşoară o activitate perseverentă pentru îmbunătăţirea climatului internaţional, asigurarea securităţii europene, promovează raporturi de bună vecinătate şi prietenie între ţările balcanice, dezvoltă relaţii de colaborare cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială. Poporul român îşi exprimă încrederea că prin acţiunea unită şi hotărîtă, în vederea preîntîmpinării războiului, a tuturor celor cărora le sînt scumpe interesele fundamentale ale umanităţii, cauza păcii va triumfa ! Tovarăşi, Anul acesta, sărbătorim 1 Mai în preajma unui măreţ eveniment — împlinirea a 45 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, aniversare scumpă clasei muncitoare, întregului nostru popor. De-a lungul întregii sale existenţe, partidul nostru comunist n-a cunoscut îndatorire mai înaltă decît slujirea plină de devotament şi abnegaţie a intereselor poporului şi patriei, a cauzei socialismului. Mai puternic decit oricînd, reunind în rîndurile sale peste un milion şi jumătate dintre cei mai înaintaţi muncitori, ţărani şi intelectuali, urmat cu încredere nestrămutată de întregul popor, Partidul Comunist Român îşi îndeplineşte, cu cinste rolul de detaşament de avangardă al clasei muncitoare, de forţă politică conducătoare a societăţii noastre. Conducerea partidului nostru este ferm încredinţată că muncitorimea, ţărănimea, intelectualitatea, toţi oamenii muncii, vîrstnici şi tineri, bărbaţi şi femei, de toate naţionalităţile, vor munci cu toată energia şi priceperea pentru ca patria noastră, liberă şi stăpînă pe destinele sale, să devină tot mai puternică, să realizeze noi şi tot mai mari progrese pe drumul civilizaţiei socialiste ! Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască Republica Socialistă România. Trăiască poporul român — constructor al socialismului ! Să se întărească unitatea şi coeziunea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale ! Trăiască pacea în întreaga lume ! Sub conducerea Partidului Comunist Român, a Comitetului său Central, înainte, spre noi victorii în desăvîrşirea construcţiei socialiste închipuie o trambulină atribuindu-i semnificaţie simbolică. Pe laturile sale, numeroase cifre indicau, în graiul lor sobru, palmaresul impresionant înregistrat de sportul românesc în anii noştri, ai socialismului, cînd, prin grija partidului şi a statului s-au creat condiţii admirabile pentru practicarea culturii fizice. Numeroase titluri de campioni şi recordmeni mondiali şi olimpici, trofee cucerite în întîlnirile susţinute pe plan european sau în cadrul întrecerilor balcanice — iată succesele înfăţişate într-o formă concentrată ca într-un bilanţ. Ajunşi în mijlocul Pieţii Aviatorilor, sportivii au executat diferite exerciţii dovedind nu numai o înaltă măiestrie, ci şi un perfect simţ al ritmului, al armoniei. La semnalul fanfarei, coloanele s-au oprit pentru cîteva clipe şi zecile de tineri au format cu trupurile lor iniţiale sau cuvinte scumpe nouă, tuturor — P.C.R., R.S.R., Pace, 1 Mai. A fost o manifestare grandioasă a forţei, a îndemînării, a supleţei. A fost o demonstraţie, a faptului că sportul nostru, intrat azi pe orbita marilor performanţe, are forţe nebănuite pentru a se afirma din ce în ce mai puternic în anii care vin. Angajat într-o vastă operă de construcţie paşnică, poporul nostru devotat cauzei socialismului şi păcii, dînd glas sentimentelor internaţionaliste şi-a exprimat solidaritatea cu prilejul zilei de 1 Mai, solidaritatea cu cei ce muncesc de pretutindeni. Demonstranţii au făcut urări pentru întărirea unităţii ţărilor socialiste, a coeziunii mişcării comuniste şi muncitoreşti, internaţionale, pentru luptătorii de pretutindeni, pentru pace şi progres social. Mitingurile şi demonstraţiile din Capitală, din cetăţile de fier ale Hunedoarei şi Reşiţei, de pe înfloritoarea Vale a Trotuşului, din cetatea universitară a Clujului, de pe şantierele Argeşului şi de la Porţile de Fier, din întinerită Suceavă, au înscris pe panourile purtate de demonstranţi, în limbajul sobru al cifrelor, succesele dobîndite în întrecerea socialistă, în înfăptuirea sarcinilor primului plan cincinal-Putem spune că prin aceste panouri, oamenii muncii din patria noastră au prezentat partidului un raport entuziast şi cuprinzător al marilor victorii dobîndite sub steagul partidului. Este un entuziasm ce izvorăşte din tot ceea ce s-a înfăptuit pînă acum şi din perspectivele luminoase ce le-a deschis cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Reporteii de : CONST. SIRBU, ION PAVELESCU, TUDOR GHEORGHIU cu colaborarea corespondenţilor noştri din ţară. Cuvîntarea tovarăşului Paul Viculescu -Midi Primăvara, cu culorile ei exuberante, a Inundat bulevardele oraşului Ploieşti în ziua de 1 Mai, cînd, asemenea întregului nostru popor, oamenii muncii din această cetate a petrolului au manifestat exprimîndu-şi bucuria pentru viaţa liberă pe care o trăiesc. (clişeul din stingă). Instantaneu luat în ziua de 1 Mai la Craiova. Tineri şi vîrstnici, manifestează umăr lingă umăr în aceeaşi coloană, exprimindu-şi hotărirea de a munci iară preget pentru realizarea şi depăşirea angajamentelor luate în cinstea celei de a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român (clişeul din dreapta) Foto AGERPRES Piaţa Aviatorilor din capitală s-a transformat ieri într-o grădină plină de toate florile primăverii. Erau florile bucuriei, florile încrederii nestrămutate în viitorul fericit al patriei, angajată în marşul său avîntat pe drumul desăvirşirii construcţiei socialismului. Foto : NICU VASILE Declaraţiile unor oaspeţi de peste hotare La demonstraţia oamenilor muncii care a avut loc în Capitală cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai au luat parte şi numeroşi oaspeţi de peste hotare. Ne-am adresat cîtorva dintre ei cu rugămintea de a ne împărtăşi impresiile lor. Iată ce ne-au declarat : Fedor Egorov, preşedintele Consiliului regional al sindicatelor din Ivanovsk (U.R.S.S.). „A fost o demonstraţie impresionantă. Mi-au plăcut oamenii, veselia lor exuberantă. Urmărind coloanele, cu aspectul lor sărbătoresc, îţi dai seama că oamenii aceştia care manifestează cu atîta entuziasm, cu atîta voie bună, iubesc profund puterea populară, sînt devotaţi Partidului Comunist Român, idealurilor pentru care militează acesta. Port în suflet impresiile de neuitat pe care mi le-au lăsat pionierii, sportivii. M-am gîndit cu emoţie că şcolarii aceştia care au trecut acum prin faţa tribunelor vor trăi în comunism. Intr-un cuvînt, manifestaţia la care am avut cinstea şi bucuria să particip mi-a arătat că poporul român este strîns unit în jurul partidului şi al guvernului său“. Li Cuantin, director general adjunct a întreprinderii naţionale „Tehnoimport“ din China. „Mă aflu în România de mai bine de o lună de zile, în acest timp am vizitat oraşele Bucureşti, Ploieşti, Braşov şi Sibiu. Pretutindeni am fost primiţi cu prietenie, cu cordialitate. Şi peste tot am fost martorul entuziasmului şi abnegaţiei cu care oamenii muncii din România se străduiesc să îndeplinească planurile îndrăzneţe iniţiate de Partidul Comunist Român pentru dezvoltarea economiei şi culturii ţării. Sunt deosebit de bucuros că mi s-a oferit prilejul să iau parte şi la această demonstraţie impunătoare de 1 Mai. Este o manifestare a bucuriei oamenilor pentru viaţa fericită pe care o trăiesc, a dorinţei lor nestrămutate de a munci mereu mai bine sub condulcerea partidului şi a conducerii sale încercate. N-aş vrea să scap prilejul de a spune cîteva lucruri despre frumoasa dv. capitală. Este un oraş foarte ospitalier, cu o arhitectură de o rară eleganţă“. D. Ferruh Bozbeyli, preşedintele Marii Adunări Naţionale a Turciei: „Ne aflăm de şase zile în România. Sunt foarte mulţumit că vizita delegaţiei noastre parlamentare a coincis cu sărbătorirea zilei de 1 Mai pentru că am avut prilejul să ne intîlnim şi pe această cale cu oamenii din ţara dumneavoastră, cu oameni care lucrează în diferite sectoare de activitate. Aş putea să spun că la această mare demonstraţie poporul a venit cu braţele pline de flori. închei cu o veche zicală a noastră : „Cum doriţi, aşa să vă fie zilele“. Faripur Mohamed Hosein, director şi proprietar al ziarului „Sedaie Mordani“ („Vocea poporului“) Iran: „Grupul nostru de ziarişti iranieni, care se află în România, este prima delegaţie de acest fel care vizitează Bucureştiul, încă de la sosirea noastră ne-am dat seama că aveţi o capitală foarte frumoasă, cu o arhitectură nouă, modernă. La sărbătorirea zilei de 1 Mai poporul român a venit voios şi bucuros. Pentru mine e foarte interesant tot ceea ce văd. Am posibilitatea să-mi dau seama că poporul este mîndru de Ceea ce a dobîndit prin munca lui. Aş dori să mă refer şi la unele aspecte care privesc relaţiile dintre cele două ţări ale noastre. Vizita d-lui Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri al României în Iran a contribuit la întărirea relaţiilor de prietenie dintre ţările noastre. Sunt sigur că legăturile noastre se vor dezvolta şi mai mult, închei mulţumind pentru invitaţia ce mi s-a făcut de a lua parte la această mare sărbătoare“.