România Liberă, iulie 1966 (Anul 24, nr. 6751-6777)

1966-07-01 / nr. 6751

4 ÎNPHI 1966-1070 VA CRESTE CU Anul XXIV nr. 6751 8 pagini 30 bani REDACŢIA ! Piaţa Scrnteli. Telefon 17 80 10. Administraţia 17 60 10. Interior 14 00. Telex 1790 Bucureşti ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA Vineri 1 iulie 1966 LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAŢIONALE Şedinţele din ziua de 30 iunie joi au continuat lucrările celei de-a V-a sesiuni a Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România. La lucrări participă tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv şi secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri. Sunt prezenţi vicepreşedinţii, secretarul şi membrii Consiliului de Stat. In tribune se află şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti, numeroşi invitaţi, ziarişti români şi străini. Şedinţa a fost deschisă de tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale. In continuarea discuţiei generale la punctul doi al ordinii de zi — Proiectul de lege pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966—1970 — au luat cuvîntul tovarăşii : Constantin Drăgan, Gheorghe Roşu, Neculai Agachi, Remus Răduleţ, Clement Rusu, Nicolae Doggendorf, Dumitru Ţambric, Emil Drăgănescu, Ioan Bordaş, Vasile Vîlcu, Ion Nasta, Zaharia Stancu, Teodor Haş, Iosif Uglar. Deputatul acad. Hona Hulubei a cerut cuvîntul pentru a adresa o întrebare preşedintelui Consiliului de Miniştri în legătură cu bombardarea de către a ■ viaţia S.U.A. a suburbiilor Hanoiului şi a oraşului Haifong din Republica Democrată Vietnam. „Aţi aflat, ca şi mine, din presa noastră — a spus el — că aviaţia americană, conform ordinului guvernului S.U.A., a bombardat în mod sălbatic suburbiile Hanoiului, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi Haifongul, cel mai mare port al ţării. Gestul reprezintă o nouă crimă gravă contra poporului vietnamez. El ne-a umplut de indignare pe noi, deputaţii Marii Adunări Naţionale, şi, desigur, pe toţi cetăţenii ţării noastre. El reprezintă un pericol major la pacea lumii. De aceea adresez tovarăşului preşedinte al Consiliului de Miniştri întrebarea : ce atitudine înţelege să ia guvernul ţării noastre în legătură cu această gravă extindere a războiului în Vietnamul de Nord prn noua decizie a guvernului Statelor Unite ale Americi ?“. Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a declarat că va da răspuns la întrebare in şedinţa de după-amiază. La reluarea lucrărilor sesiunii Marii Adunări Naţionale, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer a răspuns întrebării deputatului Horia Hulubei. Poziţia guvernului român în legătură cu bombardarea de către aviaţia (Continuare în pag. a 5-a) Tovarăşi deputaţi, Răspunzînd întrebării tovarăşului deputat Horia Hulubei, declar în numele guvernului Republicii Socialiste România următoarele : Atacurile aviaţiei americane asupra suburbiilor oraşului Hanoi, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi asupra oraşului Haifong, cele mai importante centre populate din Vietnamul de nord, care au provocat victime omeneşti şi pierderi materiale, reprezintă o nouă fază a războiului în Vietnam, accentuarea politicii de încălcare flagrantă a celor mai elementare norme ale dreptului internaţional, constituind în acelaşi timp o gravă ameninţare pentru pacea lumii. Nereuşind să înfrîngă lupta dîrză a poporului vietnamez, Statele Unite ale Americii au recurs, în mod deliberat, la aceste noi acte de război, care pun în adevărata lor lumină declaraţiile de aşa-zise intenţii paşnice ale forurilor conducătoare americane, arată ce credit se poate acorda acestor declaraţii. Extinderea agresiunii împotriva Republicii Democrate Vietnam a stîrnit mînia legitimă a poporului român, ca şi a opiniei publice din întreaga lume, aduce autorilor ei izolare tot mai mare, dezaprobarea şi condamnarea generală. Credem că forţele cărora Ie este scumpă cauza păcii vor acţiona cu hotărîre pentru a determina încetarea agresiunii Statelor Unite ale Americii în Vietnam. Guvernul Republicii Socialiste România, exprimînd sentimentele poporului român, condamnă cu toată fermitatea noile acţiuni agresive împotriva R. D. Vietnam, şi atrage în acelaşi timp, în mod hotărît, atenţia guvernului Statelor Unite ale Americii asupra grelei răspunderi pe care şi-o asumă prin continuarea şi intensificarea acestui război. Susţinînd pe deplin poziţia guvernului Republicii Democrate Vietnam şi a Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud, guvernul Republicii Socialiste România cere să se pună capăt imediat şi necondiţionat bombardamentelor împotriva R. D. Vietnam, să înceteze războiul de agresiune în Vietnam. Este necesar să fie retrase toate forţele militare americane şi celelalte trupe străine intervenţioniste din Vietnamul de sud. Să se respecte dreptul sacru al poporului vietnamez de a-şi hotărî singur soarta, fără nici un amestec din afară, să fie aplicate acordurile de la Geneva cu privire la Vietnam în numele poporului român, al guvernului Republicii Socialiste România, doresc să adresez poporului vietnamez, de la această înaltă tribună, mesajul cald de solidaritate frăţească şi să exprim admiraţia noastră faţă de curajul şi bărbăţia cu care el ripostează agresorilor. Suntem hotărîţi să acordăm în continuare poporului vietnamez întregul sprijin material şi moral-politic în lupta sa eroică pentru apărarea independenţei şi suveranităţii naţionale, a integrităţii patriei sate. Ne exprimăm, tovarăşi deputaţi, încrederea noastră nestrămutată in triumful cauzei drepte a poporului vietnamez, al cauzei păcii şi libertăţii popoarelor. Răspunsul tovarăşului Ion Gheorghe Maurer cu privire la poziţia guvernului român faţă de bombardarea oraşelor Hanoi şi Haifong de către aviaţia americană In naş, a 2-a, a 3-a, a 4-a şi a 5-a Discuţii pe marginea expunerii cu privire la planul de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966-1970 Bombardarea împrejurimilor Hanoiului şi a portului Haifong O nouă fărădelege care umple inimile de indignare şi minte • Mitingul de protest din Bucureşti organizat de Liga Română de prietenie cu popoarele Asiei şi Africei împotriva noilor bombardamente americane în R. D. Vietnam • Puternice mitinguri de protest şi în alte regiuni ale ţării Cetăţenii Bucureştiului, ca şi cei din întreaga ţară, au aflat cu minte şi indignare de noul pas, mişelesc şi primejdios, întreprins de Statele Unite în escaladarea agresiunii din Vietnam : bombardarea sălbatică a suburbiilor Hanoiului şi a Haifongului. O expresie a acestor sentimente de minte şi indignare a constituit-o şi mitingul organizat ieri după amiază în Piaţa Universităţii din Capitală de Liga Română de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa, în semn de protest faţă de acest nou act agresiv, miting la care au venit să participe, după terminarea lucrului, mii de oameni ai muncii din Bucureşti. ...Din străzile laterale sosesc mereu noi grupuri. Manifestanţii condamnă politica dusă de S.U.A. în Vietnam; ei poartă pancarte cu lozinci care exprimă solidaritatea cu poporul vietnamez şi înfierează noua crimă gravă comisă de imperialismul american împotriva Vietnamului. Participanţii la miting îşi exprimă de asemenea admiraţia faţă de poporul eroic al Vietnamului care, apărîndu-şi interesele naţionale sacre, ţine piept cu un eroism neînfricat agresiunii banditeşti dezlănţuite de armatele S.U.A., împotriva statului socialist liber, independent şi suveran — R.D. ,Vietnam. La ferestrele blocurilor care înconjoară piaţa, la ferestrele Universităţii s-au aşezat numeroase persoane care urmăresc desfăşurarea mitingului. Trecători pe care ocupaţiile zilnice i-au găsit în centru în aceste ore ale zilei se opresc şi ei, alăturîndu-şi protestul miilor de demonstranţi. Am stat de vorbă cu cîţiva dintre participanţi. Inginerul Guţă Gheorghe, de la Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, prezent aici cu un grup de colegi, ne declară: „Sunt indignat şi condamn aceste bombardamente barbare care distrug ceea ce oamenii muncii din Republica Democrată Vietnam au construit cu trudă. Bombardamentele acestea nu sunt semnul forţei ci al slăbiciunii politicii americane. Atacînd R.D. Vietnam, imperialiştii americani urmăresc să influenţeze războiul civil din Vietnamul de sud, unde regimul lui Ky abia îşi trage sufletul, şi asta doar cu sprijinul baionetelor S.U.A....“ Tovarăşa Aurelia Scăunaş, muncitoare la Uzinele Chimice Române, ne-a spus : „Am auzit despre noile bombardamente încă aseară şi am discutat despre aceasta cu soţul şi cu mama mea. Au căzut bombe, au fost ucişi oameni , probabil şi copii. E revoltător.“ Mitingul a fost deschis de prof. univ. Stanciu Stoian, secretar general al Ligii române de prietenie cu popoarele din Asia și Africa. Subliniind gravitatea fărădelegilor comise împotriva poporului vietnamez, vorbitorul a arătat că noul pas făcut de imperialismul american în escaladarea războiului din Vietnam nu poate lăsa, indiferent pe nimeni, căci pacea lumii însăşi este greu ameninţată prin asemenea acţiuni barbare. în cadrul mitingului a luat cuvîntul prof. univ. Tudor Popescu . Bombardamentele împotriva oraşelor Hanoi şi Haifong,‘ asasinatele împotriva populaţiei paşnice din aceste oraşe constituie o nouă crimă de războiu a imperialismului american, care stîrnește re-PETRE SIMIONESCU (Continuare în pag. a 7-a) In pagina a 5-a LEGEA pentru adoptarea Planului de Stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966-1970 Conferirea de titluri şi ordine unor cadre didactice Cu prilejul Zilei învăţătorului, la Consiliul de Stat a avut loc joi la amiază solemnitatea înmînării unor titluri şi ordine. Au participat un mare număr de învăţători şi profesori, care de-a lungul anilor s-au evidenţiat în mod deosebit în nobila şi frumoasa muncă de instruire şi educare a tinerei generaţii, cadre didactice care prin bogata lor activitate şi-au adus contribuţia la dezvoltarea învăţămîntului în ţara noastră. Cei prezenţi au salutat cu vii aplauze pe tovarăşii Chivu Stoica, Emil Bodnaraş, Leonte Răutu. Erau de faţă tovarăşii Constanţa Crăciun şi Ilie Murgulescu, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Ştefan Bălan, ministrul învăţămîntului, Ion Teoreanu, şeful secţiei de învăţământ şi sănătate a C.C. al P.C.R. S-a dat citire decretelor privind conferirea titlului de „învăţător emerit al Republicii Socialiste România", „Profesor emerit al Republicii Socialiste România", Ordinul Muncii clasa a III-a, unor învăţători şi profesori, din învăţămîntul de cultură generală şi din învăţămîntul profesional şi tehnic. Preşedintele Consiliului de Stat a înmînat înaltele distincţii acordate. Luînd apoi cuvîntul, tovarăşul Chivu Stoica, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat , şi al Consiliului de Miniştri a transmis învăţătorilor şi profesorilor un salut călduros cu prilejul tradiţionalei sărbători a „Zilei învăţătorului“, felicitîndu-i pentru înaltele distincţii primite. Partidul şi guvernul, întregul nostru popor — a spus vorbitorul — dau o preţuire deosebită rodnicei activităţi a învăţătorilor şi profesorilor în îndeplinirea nobilei lor misiuni de formare a omului nou, a omului societăţii socialiste, prin îndrumarea şi educarea tineretului nostru în spiritul profundului ataşament faţă de muncă, al dragostei neţărmurite faţă de patrie, faţă de popor şi faţă de Partidul Comunist Român. Planul cincinal, care se află chiar azi supus dezbaterilor Marii Adunări Naţionale, cuprinde o serie de prevederi importante a căror împlinire va traduce în viaţă sarcinile trasate de Congresul al IX-lea al Partidului în ceea ce priveşte dezvoltarea şi perfecţionarea continuă a învăţămîntului, condiţie indispensabilă pentru desăvîrşirea şi înflorirea economiei, ştiinţei şi culturii în ţara noastră. Partidul şi Guvernul au convingerea deplină că învăţătorii şi profesorii de toate gradele vor continua cu abnegaţie munca lor fără preget, sădind în inimile şi minţile elevilor, dragostea pentru glorioasele tradiţii ale luptei poporului nostru pentru eliberarea socială şi naţională, educîndu-i astfel să devină cetăţeni luminaţi şi patrioţi, constructori activi şi conştienţi ai socialismului şi comunismului. Distincţiile acordate reprezintă, aşa cum a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la Congresul al IX-lea al P.C.R., aprecierea partidului, a întregului nostru popor pentru munca plină de devotament pe care o desfăşoară, zi de zi, cei 175 000 de slujitori (Continuare în pag. a 7-a) In timpul decernării înaltelor distincţii „ii întărim şi în acest fel mandatul“ De la fereastra unui birou, ing. Sorin Călăraşu ne adresează o invitaţie la lirism: — Iată — spune el — priviţi peisajul de vizavi! Este o poezie... Vizavi e rafinăria Ploieştisud , cu dantelăria conductelor ei suspendate, cu supleţea coloanelor sale de distilare, cu efortul de spargere a moleculelor de ţiţei trădat de contorsiunile numeroaselor ţevi aeriene. Tînărul inginer ne sugerează o poezie a geometriei în spaţiu transpusă in metal... De ce oare ? — Vedeţi coloanele acelea vopsite în roşu ? — adaugă el. Sunt construite aici în uzina noastră !... N-au apucat încă să îmbrace cunoscuta culoare bronz-argintie, fiindcă de abia le-am livrat Tînărul care ne vorbește este inginerul responsabil cu sudura al Uzinei de utilaj chimic din Ploiești. Specializarea întreprinderii a făcut necesară — după cum se vede — crearea și a acestui post în schemă ! De altfel, pe deplin justificată. — Dacă ar fi să punem cap la cap cordoanele de sudură aplicate produselor noastre — precizează entuziastul nostru interlocutor — am realiza intr-un singur semestru o lungime de 90 km. Sudura are un rol preponderent în procesul nostru de fabricaţie. Tocmai de aceea ne-am străduit să construim cu mijloace proprii două instalaţii de sudură automate. Astăzi, datorită lor, atelierul de pregătire a fabricaţiei debitează cu 40 la sută mai multe piese sudate. — Această realizare — completează inginerul şef cu producţia, tov. Vasile Mihăescu — a avut o influenţă favorabilă asupra întregului flux tehnologic. Putem spune chiar că este una din măsurile tehnice care a contribuit ca uzina noastră să-şi realizeze cu succes planul semestrial la toţi indicatorii. De altfel, tot datorită grijii pe care o acordăm pregătirii fabricaţiei, am obţinut un avans ce ne permite să păşim cu dreptul în semestrul al H-lea. Deşi sarcinile sunt mai mari decât în primul semestru, avem de pe acum asigurate 80 la sută din piesele ce le vom livra în cursul lunii iulie. Afirmaţia ce ne este dată o confirmăm pe loc ! La atelierul de cazangerie nr. 2 echipele conduse de Mihai Dorneanu, Virgil Stan şi Constantin Mihalache efectuează ultimele probe la trei mari schimbătoare de căldură pentru Combinatul de cauciuc de la Borzeşti. — Cînd trebuie livrate aceste piese ? — Potrivit termenului contractual, la 25 iulie. După amiază însă tovarășii de la Borzești vor veni cu remorcile să le ridice. Aceeași atmosferă de muncă o întîlnim, și în celelalte ateliere de cazangerie. La nr. 3 se fac probele unei coloane de 47 de tone destinată Combinatului chimic din vecinătatea celui de cauciuc. La ar. 4 sunt pregătite pentru expediţie 10 preîncălzitoare aşteptate în diferite rafinării din ţară. Pe rampă sunt gata de livrare două uriaşe filtre de nisip ce urmează a fi montate în cea mai nouă instalaţie a Rafinăriei de la Brazi. Este o zi de lucru obişnuită şi totuşi cineva ne spune : — Ştiţi, directorul uzinei noastre este prezent acum la lucrările Marii Adunări Naţionale ca deputat din partea noastră. Vrem să simtă cînd participă la această importantă sesiune care are pe ordinea de zi adoptarea planului cincinal că noi, cei din uzină, îi întărim și în acest fel mandatul. PAUL LAMPERT Corespondentul „României libere“ TELEGRAME Cu ocazia zilei naţionale a Republicii Italia, preşedintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, a adresat preşedintelui Giuseppe Saragat, cele mai bune urări pentru progresul şi prosperitatea Italiei. în răspunsul său, preşedintele Republicii Italia, Giuseppe Saragat, a transmis Consiliului de Stat şi poporului român cele mai vii mulţumiri pentru mesajul adresat. (Agerpres).