România Liberă, octombrie 1966 (Anul 24, nr. 6829-6854)

1966-10-01 / nr. 6829

in ajunul unei sărbători populare „Ziua recoltei“ Prin telefon de la corespondenţii regionali In toate satele şi comunele de pe întinsul patriei, în oraşele şi centrele muncitoreşti, s-au făcut ample pregătiri pentru sărbătorirea „Zilei recoltei“. Publicăm mai jos declaraţiile făcute corespondenţilor noştri regionali de membri ai comisiilor de organizare. NICOLAE ALIONTE, vicepreşedinte al uniunii raionale a cooperativelor agricole de producţie — Ploieşti : „Uniunea raională a cooperativelor agricole, în colaborare cu consiliul agricol raional şi alte organizaţii obşteşti a asigurat amenajarea în fiecare comună a unor expoziţii cu vînzare de produse agricole, industriale, articole de sezon, precum şi pregătirea unui bogat program de manifestări culturale, artistice şi sportive. Pe traseele mai importante din Ploieşti, spre Gorgota, Albeşti, Dărmăneşti, , Bujoreanca şi Lipăneşti s-au organizat de asemenea , expoziţii, unde nu numai localnicii, dar şi orăşenii, aşteptaţi să li se alăture în duminica sărbătorii, vor putea cumpăra tot ceea ce belşugul acestei toamne aduce pe marea şi cinstita masă a recoltei“. EUGEN BARATOŞ, vicepreşedinte al Uniunii regiotru obţinerea titlului de cel mai bun cîntăreţ, dansator, recitator etc. Nu au fost omise nici întrecerile sportive de fotbal, oină“. V. TRANDAFIR, vicepreşedinte al Comitetului Executiv al Sfatului popular regional Dobrogea . „Ziua recoltei constituie un bun prilej şi pentru desfacerea unui volum sporit de mărfuri industriale şi agro-alimentare. In acest scop au fost instalate, în mai toate localităţile urbane şi rurale, chioşcuri şi tonete, bufete şi grădini de vară în care cetăţenii vor găsi mult gustosul tulburea, pastrama şi batalul la proţap, produse industriale specifice sezonului de toamnă-iarnă (tricotaje, confecţii, încălţăminte şi obiecte de uz casnic). La îndemîna tuturor vor sta estradele amenajate în aer liber în care formaţiile artistice de amatori vor prezenta programe dedicate acestei zile a recoltei şi belşugului“. PRODUSELE INDUSTRIEI LOCALE PREZENTE LA „ZIUA RECOLTEI“ In cadrul expoziției-tîrg ce se va deschide la 2 octombrie în Halele Obor, produsele industriei locale aparținînd grupelor textile-încălțăminte și metalo-chimice, vor fi prezentate de Magazinul de desfacere al industriei locale din Bucureşti. Expoziţia organizată la primul etaj ocupat în întregime de produsele industriale, cuprinde linele dintre cele mai solicitate sortimente nale a cooperativelor agricole de producţie Cluj . „Precedată de acţiuni menite să contribuie la terminarea cât mai grabnică a lucrărilor agricole din actualul sezon, sărbătoarea recoltei va înmănunchia o serie de manifestări privind stimularea unităţilor şi cooperatorilor fruntaşi, se vor organiza în fiecare cooperativă expoziţii cu produse agricole, cu cusături naţionale, ceramică, costume naţionale etc. în toate oraşele de reşedinţă raională, precum şi în oraşul Cluj vor fi amenajate expoziţii tîrg, în cadrul cărora cooperativele agricole îşi vor valorifica o parte din produsele obţinute. Manifestările cultural-artistice sunt de asemenea aşteptate cu mult interes. Pe scenele căminelor culturale sau în aer liber, zeci şi zeci de formaţii corale, de dansuri, orchestre etc. vor imprima „Zilei recoltei“ o atmosferă din cele mai plăcute. Se preconizează de asemenea organizarea unor concursuri pen Sîmbătă 1 octombrie 1966 Proletarii din toate ţările, uniţi-vă ! Anul XXIV — nr. 6829 4 pagini 30 bani REDACŢIA : Plata Scroled. Telefon 17 60 10. Administraţia 17 60 10. Interior 14 00. Telezo 179 — Bucureşti ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA ,**■***: : \ im s* mm# mt/mfc- I • .viziri X Remorca agricolă care se vede în fotografia de mai sus este pusă în mişcare de către un tractor condus de la distanţă, din cabina de comandă. Trecînd pe o pistă de obstacole, remorcile sunt supuse astfel unor încercări pentru determinarea rezistenţei lor la şocuri şi deformări ale sistemului de rulare, suspensie şi construcţie. Asemenea incercări se fac la Institutul de cercetări pentru mecanizarea agriculturii din Bucureşti. Foto : ION POPOVICI TELEGRAMĂ Excelenţei Sale Arhiepiscopului MAKARIOS Preşedintele Republicii Cipru NICOSIA în numele poporului român, al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România şi al meu personal, vă rog să primiţi, Excelenţă, cu ocazia sărbătorii naţionale a Republicii Cipru, cele mai cordiale felicitări şi urări pentru sănătatea şi fericirea dv. personală, pentru prosperitatea poporului cipriot. CHIVU STOICA Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România26 .zrftg A INTRAT ÎN FUNCŢIUNE FABRICA DE DOLOMITĂ METALURGICA DEVA. — In apropierea Combinatului siderurgic Hunedoara, pe valea Zlaştilor, a intrat în funcţiune o fabrică de dolomită metalurgică, cea mai mare unitate industrială de acest fel din ţară. Ea produce în cuptoare rotative dolomită metalurgică sinterizată, material necesar agregatelor siderurgice de la Hunedoara, întregul proces de producţie este mecanizat şi în cea mai mare parte automatizat. Capacitatea construită şi dată în exploatare în prima etapă este de 50 000 tone pe an, cu perspective de dezvoltare în viitor. Noua fabrică constituie o importantă realizare a tehnicii româneşti. Ea a fost proiectată în întregime de specialiştii de la Institutul de proiectări metalurgice Bucureşti, iar utilajele şi construcţiile metalice au fost executate la Uzinele constructoare de maşini Reşiţa, „Independenţa“-Sibiu, Uzinele „23 August“ din Capitală şi altele. (Agerpres). Măsuri pentru aprovizionarea de toamnă-iarnă a populaţiei La Ministerul Comerţului Interior a avut loc o şedinţă de colegiu, în cadrul căreia au fost discutate probleme legate de aprovizionarea populaţiei în perioada de toamnăiarnă, adoptîndu-se măsurile corespunzătoare. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, fondul de mărfuri afectat prezintă creşteri simţitoare. Numai la produse alimentare sporul de creştere este de 13—14 la sută, în scopul asigurării îndeplinirii ritmice a graficelor de livrare — la principalele produse — stabilite între întreprinderile comerţului cu ridicata şi întreprinderile producătoare, Ministerul Comerţului Interior va analiza periodic, împreună cu Ministerul Industriei Alimentare şi cu alte foruri, stadiul livrărilor. în felul acesta, va exista posibilitatea de a se interveni, operativ în vederea impulsionării livrărilor, în raport cu cerinţele pieţei. Alte măsuri luate privesc asigurarea condiţiilor pentru depozitarea şi însilozarea produselor care constituie „rezervele de iarnă“, precum şi asigurarea mijloacelor de transport necesare vehiculării mărfurilor destinate aprovizionării de toamnă-iarnă. în ce priveşte desfacerile de produse agroalimentare către populaţie, au fost luate măsuri pentru înfiinţarea de centre volante pentru desfacerea cartofilor în incinta şi în preajma întreprinderilor, instituţiilor etc., în pieţe şi cartiere de locuinţe, pentru extinderea desfacerii de legume şi fructe preambalate şi pentru lărgirea aprovizionării populaţiei la domiciliu. FERMERELE BEMI/WIE ŞI LWMEA PIESELOR BE SCHIMB Cu un an în urma s-au adus o serie de reglementări sistemului de garanţie pentru buna funcţionare şi durabilitate privind unele mărfuri de folosinţă îndelungată. Aceste prevederi au menirea să înlesnească rezolvarea în cel mai scurt timp a cazurilor cînd un produs sau altul se defectează. Totuşi, numeroşi cetăţeni, în special posesorii de autoturisme şi televizoare, sunt în situaţia de a nu putea folosi uneori bunurile cumpărate pentru că de la centrele depanatoare lipsesc piesele de schimb necesare. In legătură cu această problemă am pus cîteva întrebări tov. M. LIVEANU, director al Direcţiei Aprovizionare şi Desfacere din UCECOM. Interesîndu-ne de măsurile luate în cooperaţia meşteşugărească, care are obligaţia contractuală de a întreţine şi repara produsele în termen de garanţie precum şi pe cele care au depăşit limitele acestui termen, interlocutorul nostru ne-a declarat: „ Avînd în vedere importanţa aprovizionării cu piese de schimb destinate reparării bunurilor de folosinţă îndelungată, U.C.E.C.O.M. a luat o serie de măsuri dintre care menţionăm crearea în cadrul serviciilor de aprovizionare ale Uniunilor regionale a unor compartimente specializate în această problemă. începînd cu contractările pentru anul în curs s-a organizat şi participarea delegaţilor — economişti, merceologi, tehnicieni — din partea fiecărei uniuni regionale a cooperativelor meşteşugăreşti — la aceste acţiuni, ceea ce contribuie la aprecierea mai exactă a necesarului de piese de schimb. Totodată s-a stabilit că, atunci cînd furnizorii nu livrează piesele cerute şi nici nu emit acte de negaţie certificînd lipsa lor în termen de 60 de zile de la data prezentării bunului în termen de garanţie la reparat, uniunile regionale vor emite ele dovezi în acest sens. Pe baza acestora, cetăţenii vor putea cere organizaţiei comerciale de unde au cumpărat obiectul schimbarea bunului respectiv sau restituirea contravalorii lui. — Ce ne puteţi spune însă despre felul în care au respectat furnizorii obligaţiile ce Ie reveneau ? — După părerea noastră, numeroşi furnizori manifestă în prezent o grijă mai mare ca în trecut, pentru îndeplinirea obligaţiilor contractate. In rîndul acestora, putem cita CORNELIA PREDA (Continuare în pag. a 2-a) Cînd indisciplina şi automulţumirea fac casă bonă . Dintre multiplele satisfacţii pe care le poate avea un conducător de întreprindere, una din cele mai de preţ este posibilitatea de a putea afirma : „în unitatea noastră n-am avut nici un accident de muncă“, — ne spunea deunăzi ing. Jan Beiu, directorul general al uzinelor „Griviţa Roşie“. Inţelegînd destăinuirea tovarăşului director nu ca o simplă dorinţă „pasivă“ ci ca un scop care mobilizează întreaga atenţie, am căutat să aflăm ce măsuri a luat conducerea uzinei pentru prevenirea oricărei posibilităţi de accidentare în procesul muncii. în primele luni s-au cheltuit pentru protecţia muncii fonduri de peste 1 500 000 lei. în uzină funcţionează un cabinet de tehnica securităţii muncii bine dotat, care face propagandă prin conferinţe, discuţii la locul de muncă şi organizează agitaţia vizuală. Dintre măsurile luate pe linia eliminării posibilităţilor de accidente am remarcat punerea în funcţiune a instalaţiei de ventilaţie şi consolidarea căilor de rulare la podurile rulante din secţia turnătorie, amenajarea grupurilor sociale din secţiile forjă şi cazangerie şi mecanizarea operaţiilor de dezbătut pămînt în turnătorie, împreună cu M. Stoian, dispecerul care răspunde de cabinetul de tehnica securităţii şi Niculae Mihăilescu, reprezentantul direcţiei generale Pe teme ale protecţiei muncii din forul tutelar, am trecut în revistă şi situaţiile „la zi“ pe linie de protecţia muncii. Cele 350 de măsuri aplicate în acest an dovedesc intr-adevăr preocuparea care există la „Griviţa Roşie“ pentru sănătatea oamenilor muncii. Dar oare cifra 350 oglindeşte real condiţiile de muncă din secţii, condiţii care să prevină orice posibilitate de accidentare, oricît de neînsemnată ar fi aceasta ? Răspunsul l-am primit vizitînd secţia cazangerie. De la intrare remarcăm că locurile destinate sudurii sînt lipsite de paravanul de protecţie. La cîţiva metri depărtare tînărul Marin Drăghici polizează fără a avea ochelari. — De ce ? — îl întrebăm pe Mihai Andrei, maistrul atelierului. — Eu le-am atras atenția, dar... Ne continuăm drumul. Doi muncitori prind cîteva bucăţi de tablă în cîrligul macaralei. N-a fost greu să ne dăm seama că acest cîrlig nu este destinat transportului de tablă. „Nu avem altele“, ne spune maistrul Bejamin Acatrinei. Aşa să fie ? Nu, căci în cîteva minute au apărut cîrlige corespunzătoare. — Este singurul, intervine ing. Vasile Tăpălagă, adjunctul şefului de secţie. De altfel în domeniul cîrligelor de la ANTON DROST (Continuare in pag. a 2-a) Stofelor * de lină, noi atribute calitative Cunoscutele fabrici producătoare de stofe : „Partizanul roşu“-Braşov, „Dorobanţul“Ploieşti, „Postăvăria Română“-Bucureşti, „Libertatea“Sibiu şi altele sunt în curs de dotare cu o serie de utilaje moderne de finisaj — maşini de decatat cu luciu, anticontractante şi de condiţionare, de fixat umed etc. Care va fi eficienţa unor asemenea măsuri ? Stofele „tratate“ pe aceste noi utilaje vor primi un luciu discret permanent, o neşifonabilizare mărită, stabilitate dimensională şi un tuşeu plăcut, atribute ale unei calităţi superioare. Pe maşinile moderne se vor finisa ţesăturile din lînă sută la sută, cele de tip tergal şi din lînă cu mohair (tip lustrin). Colecţia destinată contractărilor viitoare include numeroase sortimente de ţesături din lînă cu finisaj superior. La noile locuri de muncă în ziua de 30 septembrie s-a terminat repartizarea absolvenţilor, promoţia 1966 — a institutelor de medicină şi farmacie — în regiuni, ministere şi unităţi de interes general. Peste 1200 de medici şi farmacişti vor fi încadraţi anul acesta în unităţile sanitare, ceea ce va contribui la creşterea continuă a asistenţei medicale acordată populaţiei. Repartizarea noilor absolvenţi pe regiuni s-a efectuat ţinîndu-se seama de necesarul de cadre al unităţilor medico-sanitare de pe întreg cuprinsul ţării. Noul detaşament de cadre medicale și farmaceutice își va începe activitatea la locurile de muncă pe data de 1 noiembrie. (Agerpres). Cum va fi vremea Pentru zilele de 2, 3 şi 4 octombrie se anunţă următorul timp probabil : Vremea schimbătoare cu cer variabil. Vor cădea ploi locale mai ales sub formă de averse însoţite de descărcări electrice, mai frecvente în jumătatea de nordvest a ţării. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 2—12 grade, iar maximele între 14—24 grade. La munte . Vremea va fi schimbătoare cu cerul temporar noros. Vor cădea ploi temporare şi sub forme de averse însoţite de descărcări electrice. Vînt potrivit. Temperatura în creştere uşoară. Reguli şi obligaţii ale studenţilor privind studiul şi comportarea lor învăţămîntul superior din ţara noastră cunoaşte o continuă dezvoltare. Prin grija partidului şi a guvernului, sunt create posibilităţi de cuprindere a unui număr mereu sporit de studenţi, în prezent în instituţiile de învăţămînt superior studiază 136 000 studenţi, care se pregătesc în peste 200 de specialităţi. în acest an vor păşi pentru prima oară în instituţiile de învăţămînt superior peste 33 000 de tineri adică mai mult decit numărul total al studenţilor existenţi în România anului 1938. Gratuitatea învăţămîntului, bursele de care beneficiază peste 60 la sută din studenţii ţării, căminele şi cantinele moderne construite în centrele universitare, asigură studenţilor noştri condiţii bune de pregătire şi de viaţă, scutindu-i de greutăţile materiale chinuitoare care împovărau în trecut cea mai mare parte a tineretului universitar. Datorită eforturilor întregului popor, studenţii noştri îşi pot consacra întreaga putere de muncă pregătirii lor temeinice, pentru a deveni cadre de nădejde în opera de desăvîrşire a construcţiei socialiste. Marea majoritate a studenţilor învaţă cu sîrguinţă, avînd conştiinţa îndatoririlor lor faţă de societate. Sînt însă, cazuri izolate, cînd unii studenţi neglijează îndatorirea lor principală, învăţătura, sau, prin comportarea lor, încalcă normele vieţii universitare. Cu prilejul deschiderii noului an universitar, ministrul învăţămîntului a emis un ordin prin care stabileşte reguli şi obligaţii ale studenţilor privind studiul şi comportarea lor în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior şi în viaţa socială. Studenţii au îndatorirea — se precizează în ordin — de a îndeplini în bune condiţii şi la timp toate sarcinile ce le revin potrivit planului de învăţămînt şi programelor de studii, de a frecventa cu regularitate şi punctualitate cursurile, seminariile, de a participa la lucrările practice şi celelalte forme de activitate prevăzute în orarii. Totodată, se cere studenţilor să respecte pe profesori, conferenţiari şi celelalte cadre didactice, atît în cadrul instituţiei de învăţămînt superior, cit şi în afara acesteia,să aibă o atitudine plină de deferenţă în timpul desfăşurării activităţilor didactice. Comportarea demnă şi civilizată a studenţilor trebuie să se manifeste şi prin ţinuta lor exterioară, faţă de care îşi vor impune o deosebită exigenţă. Stridenţa vestimentară, aspectul neîngrijit şi neplăcut sunt incompatibile cu ţinuta unui student. Atitudinea tovărăşească şi respectul reciproc, politeţea şi decenţa în comportare trebuie să caracterizeze relaţiile dintre studenţi. Este necesar ca atitudinea civilizată să se manifeste în toate împrejurările, atît în instituţia de învăţămînt, cit şi în societate. In cămine şi cantine, studenţii sunt datori să respecte normele de convieţuire în comun. In continuare se precizează obligaţiile studenţilor cu privire la îngrijirea şi păstrarea bunurilor materiale puse la dispoziţia lor. Studenţii au datoria să ia atitudine combativă împotriva acelora care se abat de la normele de disciplină studenţească şi să dezvolte o opinie sănătoasă care să contribuie la întărirea şi creşterea prestigiului calităţii de student. Conducerile instituţiilor de învăţămînt superior sunt chemate să ia măsurile necesare pentru asigurarea desfăşurării în bune condiţii a activităţii studenţilor. (Agerpres). TELEGRAMĂ Tovarăşului MAO TZE-DUN Preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarăşului LIU SAO-TI Preşedintele Republicii Populare Chineze Tovarăşului CIU DE Preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanţilor Populari din întreaga Chină Tovarăşului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze PEKMN In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri ale Republicii Socialiste România, vă adresăm dumneavoastră şi prin dumneavoastră Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Comitetului Permanent al Adunării reprezentanţilor populari din întreaga Chină, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze şi poporului chinez prieten un salut frăţesc şi calde felicitări cu prilejul celei de-a XVII-a aniversări a Republicii Populare Chineze. Victoria revoluţiei şi proclamarea Republicii Populare Chineze au constituit un moment de cotitură în viaţa poporului chinez, un eveniment de mare însemnătate al epocii noastre. Devenit stăpîn pe propriul său destin — sub conducerea partidului său comunist, poporul chinez înfăptuieşte cu succes opera de construcţie a socialismului, a dobîndit realizări însemnate în dezvoltarea industriei, agriculturii, a forţelor de producţie ale ţării, în ridicarea nivelului său de trai şi îşi aduce o contribuţie de seamă la lupta pentru zădărnicirea acţiunilor agresive ale imperialismului, pentru cauza eliberării popoarelor, a progresului şi păcii în lume. Poporul român se bucură din inimă de aceste succese şi îi urează poporului chinez cu prilejul sărbătorii sale naţionale noi victorii în opera de construire a socialismului în patria sa. Divc o înaltă preţuire relaţiilor de prietenie şi colaborare între ţările şi partidele noastre, ne exprimăm convingerea că acestea se vor dezvolta continuu pe baza principiilor marxismleninismului şi internaţionalismului proletar, corespunzător intereselor celor două popoare, cauzei socialismului şi păcii in lume. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român CHIVU STOICA Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România