România Liberă, iunie 1967 (Anul 25, nr. 7035-7060)

1967-06-01 / nr. 7035

Masă oferită de Consiliul şi Consiliul Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri ale Republicii Socialiste România au oferit miercuri seara o masă în saloanele Consiliului de Miniştri, în cinstea participanţilor la adunarea activului de bază al Forţelor Armate. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, membri şi membri supleanţi ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au participat, de asemenea, generali în rezervă. In timpul mesei, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, a rostit un toast, în care a subliniat că activitatea armatei noastre se bucură de o înaltă apreciere din partea partidului şi statului, apreciere exprimată în cadrul adunării activului de bază al Forţelor Armate prin glasul cel mai autorizat al secretarului general al C.C. al P.C.R., Nicolae Ceauşescu. Preşedintele Consiliului de Miniştri a relevat, în continuare, că armata română este astăzi mai solid şi mai conştient vnie- C. C. dl P. C. R., de Stat de Miniştri grată ca oricînd în aspiraţiile poporului nostru. O importanţă deosebită pentru această unitate indestructibilă între popor şi armată o constituie faptul că fiecare ostaş al ţării este în acelaşi timp un soldat credincios al partidului. In toastul său, general-colonel Ion Ioniţă, ministrul Forţelor Armate, a exprimat recunoştinţa fierbinte a soldaţilor, subofiţerilor, ofiţerilor şi generalilor armatei noastre pentru grija deosebită manifestată de conducerea partidului şi statului faţă de Forţele Armate ale patriei noastre. Ministrul Forţelor Armate a dat glas angajamentului solemn al armatei de a munci cu pasiune şi perseverenţă pentru perfecţionarea continuă a măiestriei militare. Armata noastră, profund devotată cauzei partidului şi poporului, este oricînd gata să îndeplinească orice misiune încredinţată de partid şi guvern, să apere cuceririle revoluţionare ale poporului, libertatea şi suveranitatea sa naţională. A luat cuvîntul, de asemenea, amiralul în rezervă ,Petre Bărbuneanu, cel mai vîrstnic dintre participanţii la întîlnirea cu activul Forţelor Armate. întîlnirea s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească. (Agerpres). In zilele de 30 ?i 31 mai, Insula Academiei Militare Generale din Capitală a avut loc adunarea activului de bază al Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, care a făcut bilanţul activităţii de pregătire profesională şi politică a militarilor, desfăşurată in cadrul unui ciclu de instrucţie. Au luat parte generali şi ofiţeri din comandamente de armată şi de armă, din direcţiile centrale ale Ministerului Forţelor Armate, comandanţi de mari unităţi şi unităţi, secretari ai consiliilor politice şi ai comitetelor de partid. La lucrările adunării au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Vasile Patilineţ. La discuţii au luat cuvîntul generali şi ofiţeri, comandanţi şi activişti de partid din armată. Exprimind mîndria patriotică a militarilor pentru marile realizări obţinute de oamenii muncii din patria noastră in construirea socialismului, adeziunea lor deplină la întreaga politică, internă şi externă, a Partidului Comunist Român, vorbitorii au relevat hotărirea tuturor ofiţerilor şi ostaşilor Forţelor Armate de a nu precupeţi nici un efort pentru transpunerea în viaţă a politicii partidului, pentru îndeplinirea, în cele mai bune condiţiuni, a nobilei misiuni încredinţate de popor. In acest spirit, ei au analizat activitatea desfăşurată pînă acum în unităţi şi mari unităţi, au subliniat căile şi metodele pentrucontinua perfecţionare a pregătirii profesionale şi politice a militarilor patriei noastre. In cuvîntul său, generalulcolonel Ion Ioniţă, ministrul Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, a subliniat rezultatele obţinute de militari în pregătirea de luptă şi politică în ciclul de instrucţie care s-a încheiat şi a înfăţişat sarcinile care stau in faţa Forţelor Armate in perioada următoare. Primit cu vii şi puternice aplauze, a luat cuvîntul, în încheierea lucrărilor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Proletaridin toate ţările, uniţi-vă ! Anul XXV nr. 7035 # 4 pagini 30 bani REDACŢIA Plai» Scintei! Telefon 17 6010 Administrat!» 17 6010 Interior 14 00 Telex 179 — Bucureşti ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMANIA '!m!( jfii/ui'i ADUNAREA ACTIVULUI DE BAZÃ AL FORŢELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Dragi tovarăşi, Aş dori să încep prin a vă saluta în numele conducerii de partid şi de stat pe dv., pe toţi ofiţerii, subofiţerii şi soldaţii armatei noastre populare. (Aplauze, urale) Adunarea la care participă cadrele de bază ale armatei a făcut bilanţul activităţii desfăşurate pentru ridicarea pregătirii de luptă şi politice a trupelor. Din rapoartele prezentate şi din cuvîntul vorbitorilor au reieşit multe aspecte pozitive, privind atît activitatea de pregătire de luptă şi politică, cît şi întărirea disciplinei şi ordinii militare. In expunerea tovarăşului Ion Ioniţă, ministrul Forţelor Armate, au fost arătate pe larg rezultatele obţinute în perioada precedentă, succesele înregistrate de unităţile şi marile unităţi ale Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România. Putem spune că nivelul de pregătire al trupelor este bun din toate punctele de vedere, că armata patriei noastre este pregătită pentru a-şi putea îndeplini în orice moment îndatorirea faţă de popor, faţă de patrie (Aplauze). După cum ştiţi, partidul şi guvernul acordă o atenţie deosebită înzestrării armatei cu tehnica de luptă necesară. In general, putem aprecia că înzestrarea actuală cu armament, mai cu seamă cu cel clasic, este satisfăcătoare. Unităţile noastre militare dispun de mijloacele necesare pentru a putea îndeplini cu succes orice misiune de luptă. In mod deosebit consider necesar de subliniat faptul că dispunem de un corp de ofiţeri cu înalte calităţi, cu o bună pregătire tactică, cu solide cunoştinţe militare şi politice, ataşaţi trup şi suflet intereselor poporului român, hotărîţi să-şi îndeplinească cu cinste îndatorirea de a apăra cuceririle revoluţionare ale maselor. (Aplauze). De asemenea, subofiţerii, toţi militarii sînt animaţi de un înalt spirit patriotic, muncesc cu rîvnă pentru a-şi însuşi cunoştinţele de care au nevoie spre a îndeplini orice misiune de luptă, a-şi face datoria faţă de patrie. Putem spune cu satisfacţie că întreaga noastră armată, — ofiţeri, subofiţeri şi soldaţi — temeinic pregătită şi strîns unită în jurul partidului şi guvernului, corp comun cu întregul popor, urmează neabătut politica internă şi externă a Partidului Comunist Român şi a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice). Doresc să exprim satisfacţia deplină a conducerii de partid şi de stat pentru nivelul înalt de pregătire al tuturor militarilor noştri, pentru rezultatele bune obţinute în pregătirea militară şi politică, în ridicarea capacităţii de luptă a trupelor , vă felicit din toată inima pe dv., pe toţi ofiţerii, subofiţerii şi soldaţii armatei noastre socialiste. (Aplauze, urale). Tovarăşi, După cum ştiţi, ne aflăm în al doilea an al planului cincinal. Primul an s-a încheiat cu realizări importante, cu depăşirea sarcinilor de plan în industrie, în agricultură, cu succese în toate sectoarele activităţii sociale. De asemenea, producţia industrială în primele patru luni ale acestui an reprezintă 113 la sută faţă de producţia perioadei similare a anului 1966. In întreaga ţară se desfăşoară o activitate intensă pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al partidului. Rezultatele, obţinute pînă acum dovedesc realismul prevederilor Congresului şi totodată evidenţiază faptul că avem toate condiţiile pentru a îndeplini şi chiar depăşi obiectivele planului cincinal. Cu toate acestea, considerăm că în economia noastră există încă mari rezerve care, puse în valoare, pot determina un ritm şi mai înalt de dezvoltare a patriei noastre. Aşa cum s-a subliniat la Plenara din decembrie 1966 a Comitetului Central, este necesar să acordăm mai multă atenţie creşterii eficienţei economice a întregii noastre activităţi. Trebuie să facem totul ca pentru fiecare leu cheltuit să obţinem o producţie mai mare, un beneficiu mai ridicat. In aceasta constă eficienţa unei bune activităţi economice. Numai astfel vom asigura condiţii pentru dezvoltarea în ritm tot mai înalt a economiei noastre, numai astfel ne putem apropia într-un termen mai scurt de ţările avansate din punct de vedere economic. O atenţie deosebită acordăm bunei organizări a producţiei şi a muncii, creşterii productivităţii muncii, întăririi disciplinei în producţie. In primele patru luni, productivitatea a crescut cu 10 la sută, ceea ce reprezintă un nivel superior prevederilor planului. Dar trebuie să spunem că şi în acest domeniu mai avem încă rezerve mari. In multe întreprinderi şi instituţii forţa de muncă nu este folosită în mod raţional. Pentru un produs sau o activitate care ar putea fi executate de un om, la noi sunt necesari de multe ori doi sau chiar trei oameni. Este de la sine înţeles că nu putem admite o asemenea stare de lucruri dacă dorim să asigurăm un mers înainte tot mai rapid al patriei noastre. Or, întregul nostru popor doreşte să lichideze cît mai iute moştenirea regimului burghezo-moşieresc, să ajungă într-un timp cît mai scurt la nivelul ţărilor economiceşte dezvoltate, să creeze condiţii pentru desăvîrşirea şi perfecţionarea construcţiei socialiste, pentru, trecerea la comunism. (Aplauze). Timpul de lucru de 8 ore nu este peste tot folosit în mod raţional. După constatările făcute în multe întreprinderi şi instituţii, în fapt se lucrează 7 ore şi în unele locuri chiar mai puţin. Aceste stări de lucruri au determinat Comitetul Central şi guvernul să adopte recenta hotărîre care reglementează folosirea judicioasă a timpului de lucru, asigură întărirea disciplinei în producţie şi în muncă şi implicit creşterea productivităţii muncii sociale, îmbunătăţirea întregii noastre activităţi. Desigur, tovarăşi, că în perspectivă — probabil la elaborarea viitorului plan cincinal — va trebui să ne gîndim la o reducere a timpului de lucru. Pentru a ajunge acolo trebuie însă să asigurăm folosirea lui cît mai raţională. Reducerea în viitor a timpului de lucru va fi făcută în mod organizat, prin întărirea disciplinei, nu pe calea indisciplinei şi a dezordinii. Iată de ce considerăm că tocmai în vederea reducerii în perspectivă a timpului de lucru, ordinea şi disciplina în muncă sunt absolut indispensabile. Numai astfel se va putea aborda în viitor această problemă în mod raţional şi eficient. Partidul şi guvernul au luat o serie de măsuri privind îmbunătăţirea conducerii activităţii economice, perfecţionarea organizării şi planificării sectorului agricol de stat, intensificarea comerţului exterior şi altele. Toate aceste măsuri au drept scop să aşeze pe baze ştiinţifice întreaga activitate economică şi socială, să asigure folosirea cît mai judicioasă a mijloacelor materiale, financiare şi a forţei de muncă în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiţiuni a directivelor trasate de Congresul al IX-lea al Partidului, a accelerării progresului multilateral al României socialiste, în mod deosebit ne preocupăm de ridicarea nivelului de viaţă al oamenilor muncii. Anul trecut, veniturile oamenilor muncii au fost mai mari cu 10 la sută decît în 1965, cele ale salariaţilor crescînd cu 11 la sută. De la începutul acestui an se aplică noul sistem de pensionare care prevede îmbunătăţirea regimului general de acordare a pensiei, precum şi mărirea pensiilor actuale , măsură de care, după cum ştiţi, au beneficiat şi ofiţerii şi subofiţerii pensionari. Au fost mărite salariile la unele categorii de salariaţi, s-au redus preţurile la o serie de produse industriale. Comitetul Central şi guvernul au în vedere ca în lunile următoare să adopte măsuri de ridicare a salariilor oamenilor muncii cu salarii mai mici, astfel ca încă în acest an să realizăm sarcina pusă de Congresul al IX- lea al partidului de a ridica plafonul minim al salariilor la 700 lei. Realizarea acestei măsuri în 1967, în loc de 1968—1969 cum era prevăzut în Directivele Congresului al IX-lea, se datoreşte rezultatelor bune obţinute în dezvoltarea economiei, posibilităţilor create prin creşterea productivităţii muncii şi ridicarea eficienței economice. Pe această cale s-au putut crea mijloacele necesare realizării încă din acest an a acestei sarcini pe care noi o considerăm deosebit de importantă. (Aplauze). Punînd în centrul activității sale preocuparea pentru dezvoltarea continuă a tuturor ramurilor economiei, partidul se îngrijește totodată de dez (Continuare în pag. a 3-a) Conducătorii da partid și de stat cosind in aula Academiei Militare Generale Ziua copilăriei Duminică, în locuinţa de vară a lui Ţăndărică de la Herăstrău, s-a petrecut unul din acele evenimente care aştern culorile emoţiei pe obrajii mamelor, taţilor, bunicilor (mai ales bunicilor !), în plimbare matinală prin parc , a avut loc un concurs de recitări pentru copii. Juriu, asistenţă încordată, o masă vîrfuită cu premii — mă rog, competiţie cu tot dichisul de rigoare. Numai concurenţii în rochiţe apretate şi pantaloni „la dungă" făceau opinie separată faţă de starea de spirit generală. Îşi găsiseră de lucru la solarul cu nisip şi leagăne din preajmă, se fugăreau cu chiote și hohote, spre exas-GRAZIELA VÂNTU (Continuare în pag. a 2-a) Foto : N. CRISTOVEANU ASTĂZI ÎNCEP înscrierile pentru concursul de admitere in liceele de specialitate şi şcolile profesionale Incepînd de azi, şi pînă la 16 iunie, la secretariatele liceelor de specialitate, industriale, agricole şi economice, se primesc cererile de înscriere pentru sesiunea de vară a concursului de admitere în aceste licee, învăţămîntul de zi. Se pot înscrie la concurs absolvenţii şcolii generale în vîrstă pînă la 18 ani, împliniţi în cursul anului 1967 indiferent de localitatea în care îşi au domiciliul. Sesiunea de vară a concursului va avea loc între 17 şi 27 iunie a. c., concurenţii avînd de trecut probe scrise şi orale de limbă română şi matematică din materia claselor V—VIII ale şcolii generale. Tot începînd de azi şi pînă la 30 iunie se primesc la secretariatele şcolilor profesionale înscrierile pentru sesiunea de vară a concursului de admitere în aceste şcoli, învăţămînt de zi, concurs ce se va desfăşura între 1 şi 10 iulie a. c. Se pot înscrie la concurs absolvenţi ai şcolii generale în vîrstă pînă la 18 ani împliniţi în cursul anului 1967. Pentru specialităţile oficiant sanitar, moaşă şi soră medicală, vîrsta minimă de admitere este de 18 ani, iar pentru specialitatea soră pediatră vîrstă minimă de admitere este de 17 ani. Pentru meseriile de vînzător magazine săteşti şi mecanic agricol se primesc candidaţi pînă la vîrsta de 25 de ani (în funcţie de necesităţi) cu stagiul militar satisfăcut, iar pentru meseria de pădurar se primesc numai candidați cu stagiul militar satisfăcut. In numărul de azi: O Cronica teatrală • Ieri, azi, mîine (pag. a 3-a) După reuniunea la nivel înalt de la Roma: „Cei şase“ şi Europa (pag. a 4-a) (pag. a 2-a) Primirea de către tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a ministrului economiei al Olandei Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, a primit miercuri după-amiază pe ministrul afacerilor economice al Olandei, Leo de Block, care face o vizită în ţara noastră. La primire a luat parte Gheorghe Cioară, ministrul comerţului exterior. A fost de faţă Joost B. Haverkorn van Rijsewijk, ambasadorul Olandei la Bucureşti. Cu acest prilej au fost discutate posibilităţile de dezvoltare a relaţiilor românoolandeze, exprimîndu-se dorinţa de extindere a colaborării dintre cele două ţări, precum şi unele probleme privind situaţia actuală internaţională, întrevederea a decurs într-o atmosferă cordială. (Agerpres) de înaltă tensiune pentru alimentarea unui nou centru minier SUCEAVA. —A Început construcţia liniei de Înaltă tensiune care va alimenta cu energie electrică noul centru minier de la Fundu Moldovei. De la staţia de transformare din Frasin şi pînă în Cîmpulung Moldovenesc, constructorii instalează o linie de 110 kV, care este continuată pinâ la centrul minier cu o alta de 6 kV. Au început, de asemenea, lucrările de construcţie a celor două staţii de transformare de la Cîmpulung Moldovenesc şi Fundu Moldovei. (Agerpres). Campionatele europene de box ROMA. — In cadrul Campionatelor europene de box de la Roma, în meciul cu turcul Yadigara, reprezentantul nostru la categoria muscă, Constantin Ciucă, s-a dovedit abil si tenace, obtinînd victoria la puncte. In finala categoriei muscă, Ciucă se va întîlni cu polonezul Skrzypcak. La categoria cocoş, Nicolae Gîju, tehnic şi rezistent, a cîştigat la puncte în faţa italianului Pieracci. Adversarul său în finală va fi boxerul vestgerman Horst Raschere. I. Hodoşan, în cadrul categoriei semimijlocie, a fost învins, prin oprire în repriza a doua, de către Nemecek (Cehoslovacia). In limitele categoriei mijlocie mică I. Covaci a pierdut la puncte la Agheev (U.R.S.S.). Mijlociul italian Cassatti a întrecut la puncte pe Chivăr. TELEGRAME Excelenţei Sale domnului HABIB BOURGHIBA preşedintele Republicii Tunisiene TUNIS Cu prilejul Zilei naţionale a Republicii Tunisiene, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al guvernului român şi al meu personal, rog pe Excelenţa Voastră să primească cordiale felicitări, împreună cu cele mai calde urări de prosperitate şi progres poporului tunisian prieten, îmi exprim convingerea că relaţiile dintre România şi Tunisia se vor dezvolta continuu, în interesul ambelor popoare şi al păcii în lume. CHIVU STOICA preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, a primit o telegramă de mulţumire pentru felicitările pe care le-a adresat preşedintelui Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, Iosip Broz Tito, cu ocazia realegerii sale în această funcție.