România Liberă, octombrie 1967 (Anul 25, nr. 7139-7163)

1967-10-03 / nr. 7139

OGOARELE AGRICULTURII SOCIALISTE RĂSPLĂTESC HĂRNICIA în prezenţa conducătorilor de partid şi de stat a avut loc tradiţionala sărbătoare a „Zilei recoltei” « ~.M. . » Conducătorii de partid şi de stat, însoţiţi de oaspeţii bulgari, sunt întimpinaţi cu bucurie în expoziţia-tîrg din Piaţa Obor Cuvîntarea tovarăşului Todor Jivkov Dragi tovarăşe şi tovarăşi, Dragi prieteni, Am primit cu bucurie invitaţia de a fi oaspete la festivităţile dv. cu prilejul sărbătorii minunate, pline de conţinut, sărbătoarea recoltei din Republica Socialistă România, în această zi festivă, de bilanţ, de recunoaştere şi de proslăvire a muncii agricole, permiteţi-mi, tovarăşe şi tovarăşi, să vă salut pe dv., iar prin dv. pe toţi cei ce muncesc în agricultură, pe specialiştii, oamenii de ştiinţă şi activiştii pe frontul agriculturii care îşi consacră munca, cunoştinţele şi talentul propăşirii agriculturii socialiste din România (vii aplauze). Roadele grele ale pămîntului, belşugul din fermele de stat şi din cooperative umplu de bucurie inimile celor ce muncesc la sate, ale tuturor, acelora care desfăşoară activitatea în agricultură, ale întregului popor. Aceasta pentru că sporirea şi ieftinirea producţiei agricole contribuie la întărirea economiei socialiste a ţării, creează condiţii pentru ridicarea bunăstării materiale şi culturale a celor ce muncesc atît la sate, cît şi la oraşe. Acum, spre sfîrşitul anului agricol, se văd limpede rezultatele muncii dv. rodnice din întreg anul. Este deosebit de plăcut să fiu părtaş la bucuria dv. pentru marile succese obţinute, la nădejdile şi năzuinţele dv. spre noi cuceriri în agricultura socialistă (aplauze puternice). Noi, cei din Bulgaria, avem, de asemenea, temeiul să fim mulţumiţi de dezvoltarea şi (Continuare in pag. a 3-a) Duminică 1 octombrie, pe tot cuprinsul patriei, la sate ca şi la oraşe, oamenii muncii de pe ogoare şi, laolaltă cu ei, întregul nostru popor, au sărbătorit într-o atmosferă de voie bună, cu cîntece şi cu jocuri „Ziua recoltei“, prilej de cinstire a succeselor agriculturii noastre socialiste, dar şi de cumpănire gospodărească a sarcinilor de viitor pentru ca pămîntul românesc să fie şi mai rodnic. în Capitală, la festivităţile care au avut loc la Halele Obor, la Expoziţia zootehnică de la Floreasca, la serbarea populară din pădurea Pustnicu, au participat conducătorii partidului şi statului nostru, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu. A participat, de asemenea, tovarăşul Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedinte al Consiliului de Miniştri al R.P. Bulgaria, care împreună cu soţia, a făcut o vizită prietenească în țara noastră. %'■ 2M H5 T oamna s-a asociat întotdeauna cu aspiraţia atît de firească a celor de pe ogoare spre plenitudine. Anotimp al culorilor bogate şi şi aromelor tari, al sporului şi al rodului, ea stimulează prin bilanţurile pe care le oferă, năzuinţa spre împliniri materiale şi spirituale. E o datină veche să sărbătorim în ast cadru ziua recoltei. Tradiţia îşi are obîrşia în veacurile de demult. In zilele noastre, această sărbătoare dobîndeşte atribute şi semnificaţii noi. Ea constituie înainte de toate, un omagiu adus tuturor celor care hărnicesc să înmulţească belşugul cîmpurilor, al podgoriilor şi livezilor, al fermelor şi grădinilor pentru a dovedi marea experienţă a agriculturii noastre socialiste care se dezvoltă pe fundamentul trainic al politicii agrare a partidului nostru. In acelaşi timp, ea este un prilej de analize lucide, de sinteze şi confruntări care, evidenţiind rezultatele dobîndite în agricultură, laturile pozitive şi limitele lor, indică fără greş jaloanele succeselor de mîine, care se cer şi mai mari, şi mai spornice pentru ridicarea continuă a bunei stări a poporuIu această zi de octombrie, poleită cu aur de-un soare molcom, mii de oameni şi-au dat întîlnire la Obor.’ Se aflau aici cooperatori, mecanizatori, lucrători din întreprinderile agricole de stat din Bărăgan şi din regiunile învecinate şi, alături de ei, bucureşteni veniţi să ia parte la sărbătoarea rodului. Pentru această împrejurare festivă Oborul, loc tradiţional de destul sub acest îndoit semn, al bucuriei şi al meditaţiei active, generatoare de noi avînturi şi energii, s-a desfăşurat anul acesta sărbătorirea zilei recoltei, facere a produselor agricole, punct de confluenţă între negoţ şi petrecerile populare specifice Capitalei, a arborat marele pavoaz. Ambele sale intrări sunt străjuite de porţi înalte de stejar acoperite cu draniţă de brad. Arcadele lor largi, boltite, par nişte aripi larg desfăcute în văzduhul de cristal şi evocă, prin asociere, imaginea avîntului spre bunăstare şi spre lumina culturii a satului românesc de astăzi. In faţa intrării principale, adăstau grupuri de fete şi flăcăi îmbrăcaţi în costume naţionale caracteristice tuturor zonelor folclorice : dopuri din Oaş, alături de marame de borangic olteneşti, bande căptuşite cu blană de vulpe, cum se poartă în satele de la poala obcinelor bucovinene şi căciuli brumării din partea de mijloc a Moldovei. Neobişnuita împerechere de culori şi de motive simbolizează participarea întregii ţărănimi, a întregului nostru popor, la sărbătoarea recoltei. ...Ora 9. Din turnul de la poartă, tulnicăresele dau zvon prelung. In incintă au sosit tovarăşii Nicolae Ceauşescu cu soţia, Chivu Stoica cu soţia, Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici cu soţia, Ilie Verdeţ cu soţia, Constantin Drăgan, Leonte Răutu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Florian Dănălache, Janoş Fazekaş, Mihai Gere, Petre Lupu, Manea Mănescu, Mihai Dalea, Gheorghe Gaston Marin, împreună cu conducătorii partidului şi statului nostru au sosit la sărbătoare tovarăşul Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist Bulgar, preşedinte al Consiliului de Miniştri al R.P. Bulgaria, aflat în ţara noastră, împreună cu soţia, într-o vizită de prietenie. Este prezent, ambasadorul Bulgariei la Bucureşti, Gheorghi Bogdanov. înalţii oaspeţi sunt întîmpinaţi de tovarăşul Vasile Vîlcu, preşedintele Uniunii Naţionale aCooperativelor Agricole de Producţie, Nicolae Giosan, preşedintele Consiliului Superior al Agriculturii, Gheorghe Necula, prim-secretar al Comitetului regional Bucureşti al P.C.R., Ion Cosma, preşedintele Sfatului popular al oraşului Bucureşti, Vasile Mateescu, preşedintele Sfatului popular regional Bucureşti, Ion Savu, secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.C.R., de membri ai C.C. al P.C.R., miniştri. Oaspeţii sunt primiţi după datina străbună. Un grup de fete se îndreaptă în întîmpinarea lor aducînd, pe tipsii uriaşe, pîini mari, rumenite şi ploşti pline cu must tînăr din recolta anului acesta. Bătrînul cooperator Constantin Toma, din comuna Domneşti, o (Continuare în pag . 7a) Porţi şi de roade lumini Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Dragi tovarăşi, Participăm cu mare placere, împreună cu dv., cu întregul popor, la sărbătorirea „Zilei recoltei“, care a devenit o zi de manifestare a bucuriei pentru recoltele obţinute, un prilej de a face bilanţul realizărilor în sporirea producţiei agricole, în ridicarea nivelului de viaţă şi cultură al satelor noastre. Vă rog să-mi permiteţi ca la această sărbătoare, a tuturor celor ce muncesc din patria noastră, să vă adresez dv., întregii ţărănimi, tuturor oamenilor muncii din agricultură, un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, şi a guvernului Republicii Socialiste România (urale, aplauze puternice). Totodată, doresc să felicit călduros ţărănimea, pe muncitorii, inginerii, oamenii de ştiinţă din agricultură pentru rezultatele bune obţinute şi în acest an pe ogoarele patriei noastre şi să le urez spor la muncă, belşug şi fericire (vii aplauze, ovaţii). Suntem deosebit de bucuroşi că la această sărbătoare participă, alături de noi, scumpul nostru tovarăş Todor Jivkov, prim secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Bulgaria, şi stimata sa soţie. Ii salutăm din inimă ca pe adevăraţi prieteni (urale, aplauze îndelungi). Cu deosebită satisfacţie constatăm că programul de (Continuare in pag. a 3-a) Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA Anul XXV nr.7139 Marti 3 octombrie 1967 6 pagini 30 bani Convorbiri intre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov In timpul vizitei de prietenie pe care a făcut-o în ţara noastră, tovarăşul Todor Jivkov, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Bulgaria, a avut convorbiri cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La convorbiri au participat tovarăşii Alexandru Bîrlădeanu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Alexandru Drăghici, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., primvicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Iosif Banc, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Manea Mănescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Mihai Dalea, secretar al C.C. al P.C.R., şi Andrei Păcuraru, şef de secţie la C.C. al P.C.R., precum şi ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Bulgariei la Bucureşti, Gheorghi Bogdanov. In cursul convorbirilor, tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov s-au informat reciproc asupra activităţii ce se desfăşoară în cele două ţări vecine şi prietene în domeniul construcţiei socialiste. Au fost abordate, de asemenea, probleme legate de agresiunea S.U.A. în Vietnam, subliniindu-se însemnătatea intensificării luptei tuturor forţelor revoluţionare şi democratice din lumea întreagă pentru curmarea planurilor agresive ale imperialismului S.U.A., pentru încetarea necondiţionată a bombardamentelor asupra R.D. Vietnam, lăsînd poporului vietnamez dreptul de a-şi hotărî singur soarta sa. Au fost discutate, totodată, probleme privind situaţia din Orientul Apropiat, securitatea europeană şi alte probleme ale vieţii internaţionale. In cadrul convorbirilor s-a accentuat asupra necesităţii intensificării eforturilor pentru întărirea unităţii şi solidarităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. S-a relevat cu satisfacţie că prietenia strînsă şi dezvoltarea colaborării dintre cele două ţări şi cele două partide corespund intereselor fundamentale ale popoarelor român şi bulgar, cauzei construirii socialismului şi apărării păcii, constituie o contribuţie la întărirea unităţii ţărilor socialiste. Convorbirile s-au desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească, în spiritul tradiţionalei prietenii care uneşte cele două partide, ţări şi popoare. Plecarea oaspetelui bulgar La plecare, pe aeroportul Băneasa, înaltul oaspete bulgar, a fost condus de tovarăşii Nicolae Ceauşescu cu soţia, Chivu Stoica cu soţia, Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici cu soţia, Ilie Verdeţ cu soţia, Iosif Banc, Manea Mănescu, Mihai Dalea, de membri ai C.C. al P.C.R. şi de alte persoane oficiale. Au fost de faţă Gheorghi Bogdanov, ambasadorul Bulgariei la Bucureşti, şi membrii ambasadei. Un mare număr de bucureşteni aflaţi pe aeroport au salutat cu căldură pe oaspeţi şi pe conducătorii noştri de partid şi de stat. Pionieri au oferit buchete de flori. La despărţire, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi soţia şi tovarăşul Todor Jivkov cu soţia s-au salutat cu deosebită căldură şi prietenie. (Agerpres) Tovarăşul Todor Jivkov, care împreună cu soţia a făcut o vizită de prietenie în ţara noastră la invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a părăsit duminică după-amiază Bucureştiul. TELEGRAME Cu prilejul celei de-a 157-a aniversări a independenţei Republicii Chile, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, a transmis preşedintelui Republicii Chile, Eduardo Frei, urări de prosperitate pentru poporul chilian şi pentru fericirea sa personală. In telegrama de răspuns, preşedintele Republicii Chile a exprimat sincerele sale mulţumiri pentru felicitările cordiale transmise cu ocazia zilei naţionale a ţării sale. Comitetului Central al P.C.R. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu Colectivele de muncă ale energeticienilor centralei electrice de termoficare Craiova raportează conducerii partidului şi dv. personal, scumpe tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că am realizat montarea grupului de 315 MW, cel mai mare grup energetic al ţării noastre, şi a celor 2 cazane de alimentare cu abur, care la data de 30 septembrie a.c. s-a cuplat în paralel la sistemul energetic naţional. Termenul de construcţie, montaj şi punere în funcţiune a grupului este mai scurt cu circa 3 luni faţă de realizările mondiale, deşi un asemenea agregat se montează pentru prima oară în ţara noastră. Realizarea acestui important obiectiv al industriei energetice din ţara noastră este o contribuţie la înfăptuirea marilor sarcini ce ne revin din documentele partidului, este răspunsul nostru faţă de grija şi sprijinul moral şi material nemijlocit acordat de conducerea de partid şi de stat. Succesul pe care il raportăm astăzi a creat condiţii să realizăm înainte de termenul planificat şi cel de-al doilea grup seminal, astfel ca centrala electrică de termoficare Craiova să atingă capacitatea finală de 1 040 MW înainte de termen şi să furnizeze o producţie suplimentară de energie electrică de sute de milioane kWh. Asigurăm Comitetul Central şi pe dumneavoastră personal, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că vom consacra toate eforturile, capacitatea, forţele şi energia noastră realizării cu succes a sarcinilor ce ne revin din directivele şi grandiosul program de electrificare a ţării adoptat de Congresul al IX-lea al P.C.R. Din partea conducerilor colectivelor de eftergeticieni inginer ALEXANDRU CURELARU ADRIAN ŞTEFANESCU ŞTEFAN COVALIU Din partea comitetelor de partid ILARION COTEANU VASILE MĂNESCU In pag. a 5-a : Relatarea de la darea in funcţiune Din nou în amfiteatre Însemnări de la deschiderea anului nou universitar Marile oraşe ale ţării au cunoscut ieri freamătul începutului de an nou universitar, încă din primele ore ale dimineţii, zeci de mii de studenţi s-au adunat pentru a sărbători evenimentul împreună cu profesorii lor, cu reprezentanţii Ministerului Invăţămîntului şi ai altor ministere şi instituţii centrale, ai Uniunii Tineretului Comunist şi ai Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din România. După cum ne relatează corespondenţii ziarului din diferite centre universitare, peste tot evenimentul a prilejuit o trecere în revistă a rezultatelor obţinute la învăţătură în anul care a fost încheiat recent, ca şi a condiţiilor de muncă şi de viaţă deosebit de favorabile în care îşi încep activitatea, profesorii şi studenţii în noul an universitar. Subliniind perspectivele ample pe care le deschid învăţămîntului superior căutările creatoare care se desfăşoară în prezent, larga dezbatere publică a Studiului privind dezvoltarea acestui învăţămînt, propunerile pentru perfecţionarea sa necontenită, vorbitorii au înfăţişat măsurile luate încă în acest an pentru îmbunătăţirea organizării şi a conţinutului învăţămîrtului superior. Ei şi-au exprimat recunoştinţa faţă de partidul şi guvernul ţării pentru grija şi atenţia , acordate tineretului studios şi cadrelor didactice, precum şi hotărîrea de a munci temeinic pentru însuşirea ştiinţei şi culturii. Au fost salutate de către vorbitori măsuri cu înfiinţarea în acest an a Institutului de petrol din Ploieşti care va pregăti viitorii specialişti în domeniul maşinilor şi utilajului (Continuare in pag. a ,1-a)