România Liberă, iulie 1970 (Anul 28, nr. 7990-8016)

1970-07-10 / nr. 7998

Pagina a 2-a — 10 iulie 1970 LUCRĂRILE PLENAREI COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN CUVÎNTUL TOVARĂŞULUI RICHARD WINTER Vorbitorul a apreciat în mod deosebit faptul că la plenară, alături de preocupări de perspectivă, se pun în dezbatere si probleme ale activităţii curente a întregului partid şi popor, ca aceea a măsurilor ce se impun a fi luate in continuare pentru înlăturarea efectelor calamităţilor naturale ce s-au abătut asupra ţării noastre în ultimele luni. Nu numai acum — a subliniat vorbitorul — ci din primele ore ale inundaţiilor, am simţit grija conducerii partidului şi statului nostru, care prin indicaţiile preţioase date organelor centrale şi judeţene, prin chemarea lansată întregului nostru popor, a determinat o atmosferă de încredere şi optimism, de dîrzenie şi calm, care a asigurat în acele momente de grea încercare concentrarea eforturilor tuturor spre salvarea vieţilor omeneşti, a bunurilor materiale şi limitarea daunelor provocate de inundaţii. Măsurile adoptate de conducerea de partid şi de stat în zilele imediat următoare începutului calamităţilor, sprijinul direct dat de conducerea partidului, judeţelor şi localităţilor inundate ne-au întărit dîrzenia şi hotărîrea de a face totul ca urmările calamităţilor să fie cît mai curînd înlăturate, inundaţiile au afectat şi în judeţul nostru 23 de localităţi, 250 unităţi socialiste industriale, agricole şi comerciale, 2147 locuinţe, drumuri, poduri, căi ferate şi şosele etc. cauzînd pagube directe în valoare de peste 225 milioane lei. La acestea se adaugă şi pagubele indirecte, provocate de nerealizarea planului de producţie în unităţile economice calamitate, cu peste 172 de milioane lei, iar în unităţile agricole cu 53 milioane lei. Vorbitorul a arătat în continuare că, datorită mobilizării tuturor forţelor existente, toate unităţile economice din judeţ şi-au reluat activitatea : întreprinderea ,,Emailul Roşu“ şi Uzina textilă Tîrnava din Municipiul Mediaş, cel mai greu lovite de inundaţii, vor atinge parametrii normali de producţie în această lună. Efortul comun al oamenilor muncii români, germani, maghiari sub conducerea organelor de partid din judeţ, a făcut posibilă realizarea şi depăşirea tuturor indicatorilor planului producţiei industriale pe primul semestru al acestui an şi livrarea suplimentară a unei producţii marfă vîndută şi încasată in valoare de 147 milioane lei. Aceeaşi atenţie s-a acordat şi activităţii din agricultură pentru însămînţarea şi reinsămînţarea diferitelor suprafeţe, pentru dezvoltarea zootehniei şi asigurarea recoltării furajelor. Cu toate greutăţile întîmpinate, a fost realizat pe judeţ fondul de stat la carne. Alături de aceste preocupări, în atenţia noastră a stat aprovizionarea în bune condiţii a populaţiei, fapt ce a determinat realizarea planului de desfacere pe primul semestru în proporţie de 104,5 la sută. Paralel cu munca în industrie, agricultură, comerţ, pe şantierele de construcţii şi în celelalte domenii ale vieţii sociale ne-am ocupat de sprijinirea sinistraţilor, prin distribuirea ajutoarelor primite din ţară şi din străinătate. Un număr mare de familii sinistrate s-au mutat deja în apartamente noi, a căror execuţie a fost urgentată, iar pînă în prezent au fost acordate ajutoare băneşti la 2 987 de familii, in valoare de peste 21 milioane lei, asigurîndu-li-se în acelaşi timp materiale de construcţii pentru a-şi putea reface căminele distruse. Copiii sinistraţilor sunt îngrijiţi în cele mai bune condiţii in taberele pioniereşti de la Silişte şi Cisnădie. In numele comitetului judeţean de partid, al tuturor" locuitorilor din judeţul Sibiu"doresc să exprim caide mulţumiri şi recunoştinţă conducerii partidului şi statului, personal secretarului general, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru ajutorul multilateral acordat judeţului nostru. Am fost profund impresionaţi de solicitudinea de care au dat dovadă toate judeţele şi capitala ţării, care ne-au oferit un important sprijin marterial, tehnic şi uman, chiar şi fără solicitările noastre. Exprim şi pe această cale mulţumirile noastre organelor centrale, judeţene, primilor secretari, populaţiei şi armatei ţării noastre pentru tot ceea ce au făcut cu acest prilej. Suntem conştienţi de faptul că în activitatea noastră va trebui să acordăm o atenţie sporită realizării integrale a planului de investiţii. Deşi în luna iunie în ceea ce priveşte investiţiile s-a atins un ritm de peste 11 la sută, realizările pe semestrul I reprezintă doar 41,7 la sută, din sarcina anuală Vom depune toate eforturile, în a doua jumătate a anului, pentru ca planul ultimului an al cincinalului să fie realizat în mod exemplar, să îndeplinim angajamentele suplimentare luate de colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni ,de toţi oamenii muncii — români, germani, maghiari, aducîndu-ne din plin contribuţia la efortul comun al întregului popor pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor din acest an,, pentru crearea condiţiilor necesare îndeplinirii planului pe anul 1971. Informarea prezentată cu privire la activitatea externă a partidului şi statului nostru ne-a înfăţişat preocuparea constantă a conducerii pentru promovarea unei politici internaţionale în lumina hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului, pe care toţi oamenii muncii de pe meleagurile sibiene o aprobă şi o susţin cu convingerea că este expresia năzuinţelor şi intereselor lor, ale tuturor cetăţenilor patriei noastre, fără deosebire de naţionalitate. Dăm o înaltă preţuire efortului făcut de partidul şi statul nostru, pentru prietenia şi colaborarea cu toate ţărilele socialiste, pentru întărirea solidarităţii cu partidele comuniste frăţeşti şi alte forţe antiimperialiste, progresiste, pentru triumful cauzei socialismului, pentru a promova un climat de înţelegere şi securitate în Europa şi în lume. în acest sens, ţin să-mi exprim aprobarea faţă de rezultatele pozitive ale vizitei, care s-a încheiat ieri, a delegaţiei de partid şi guvernamentale a U.R.S.S., condusă de tovarăşul Kosîghin, care prin semnarea noului Tratat de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală, prin convorbirile tovărăşeşti pe care le-a prilejuit, a adus o contribuţie de seamă la dezvoltarea colaborării multilaterale dintre România şi U.R.S.S., la cauza unităţii ţărilor socialiste, la lupta pentru apărarea şi întărirea păcii. Suntem convinşi că noul tratat încheiat între cele două state socialiste va fi un puternic instrument de dezvoltare a prieteniei şi alianţei româno-sovietice — pe baza principiilor marxism-leninismului şi internaţionalismului socialist — va favoriza extinderea cooperării pe toate planurile, va sluji unităţii ţărilor socialiste, întăririi păcii în lume. Mă declar întrutotul de acord cu măsurile propuse pentru aniversarea a 50 de ani de la crearea partidului şi îmi exprim convingerea că oamenii muncii din judeţul Sibiu, în frunte cu comuniştii, vor cinsti acest eveniment deosebit din viaţa partidului şi poporului nostru, cu rezultate remarcabile în toate domeniile vieții economice, politice şi social-culturale. CUVÎNTUL TOVARĂŞULUI ALEXANDRU ILIESCU Proiectele de lege studiate în prezent, a arătat vorbitorul, sunt de natură să releve încă o dată, cu toată pregnanţa, faptul că principalele domenii ale activităţii economice şi sociale sunt supuse, conform practicii partidului nostru, unor exigente examinări menite să asigure cadrul necesar edificării socialismului în patria noastră. In judeţul Suceava, ca de altfel în intreaga noastră ţară, proiectele acestor legi au fost primite cu multă satisfacţie, cu un viu interes de întreaga masă de oameni ai muncii, participanţi la aceste dezbateri, apreciind că aceste noi reglementări vor aduce o contribuţie substanţială la organizarea mai temeinică a producţiei şi a muncii în agricultură, cit şi la stabilirea unui riguros cadru legal pentru întărirea răspunderii în gospodărirea mijloacelor materiale şi băneşti ale statului nostru. Am luat, de asemenea, cunoştinţă, cu viu interes, de conţinutul informării privind pagubele pricinuite de marile inundaţii din acest an şi care au lovit greu avutul nostru naţional, perturbînd temporar unele compartimente din domeniile economic si social. Deşi, aşa cum se arată in materialul studiat, greutăţile provocate de calamităţi simt mari, cetăţenii patriei noastre, dind dovadă de eroism şi înaltă conştiinţă patriotică, au acţionat cu hotărire, umăr la umăr, toţi ca unul, în frunte cu comuniştii, salvînd, uneori chiar cu preţul vieţii lor, bunurile materiale. S-a muncit cu multă pasiune pentru înfăptuirea complexului de măsuri stabilite de conducerea partidului, personal de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care în acele momente grele s-a aflat in mijlocul poporului, fiindu-ne ca întotdeauna strălucit exemplu, dinamizînd şi mobilizind energiile, marile potente creatoare ale naţiunii noastre socialiste. In această atmosferă de muncă încordată se încadrează şi eforturile oamenilor muţşcji din judeţul Suceava. Angajamentele iniţiale luate în întrecerea între judeţe au fost suplimentate in toate unităţile economice. Prin mobilizarea oamenilor muncii, lucrîndu-se şi duminicile şi în schimburi prelungite, obiectivele industriale afectate de inundaţii au fost repuse în funcţiune integral după scurtă vreme, iar golurile din producţie au fost integral recuperate, astfel că putem raporta astăzi plenarei că sarcinile de plan pe semestrul I şi angajamentele asumate au fost îndeplinite şi depăşite. Industria suceveana a dat peste plan o producţie marfă însumind peste 60 milioane lei. S-au livrat suplimentar la export produse in valoare de peste 15 milioane lei, s-au redus cheltuielile de producţie pe primele 5 luni cu aproape 9 milioane lei şi s-au realizat peste plan beneficii în valoare de 24 milioane lei. în acelaşi timp, planul de investiţii a fost realizat în proporţie de aproape 47 la sută faţă de prevederile anuale, din care 50 la sută la construcţii-montaj, punmdu-se în funcţiune obiectivele prevăzute pentru această perioadă. Şi în agricultură — sector ce a fost afectat de inundaţii — s-a reuşit ca toate suprafeţele să fie însămînţate şi reînsăminţate, depăşindu-se cu 600 ha planul la cultura cartofului. în prezent, cooperatorii acordă toată atenţia întreţinerii în bune condiţii a culturilor, desfăşurării in condiţii optime a campaniei de recoltare, îndeplinind şi depăşind angajamentele luate, vom spori contribuţia judeţului nostru la asigurarea aprovizionării populaţiei şi a industriei cu materia primă necesară. Oamenii muncii suceveni, sub îndrumarea şi conducerea permanentă a organelor de partid, sunt hotărîţi să facă totul pentru îndeplinirea exemplară şi depăşirea sarcinilor ce ne stau în faţă, pentru anul 1970, ultimul an al actualului cincinal. Comuniştii, toţi oamenii nun cii din judeţul Suceava, alături de întregul nostru popor, dau o înaltă apreciere activităţii laborioase, neobosite a conducerii partidului nostru, contribuţiei personale a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la rezolvarea în chip strălucit a problemelor dezvoltării şi progresului neîntrerupt al patriei, muncii stăruitoare de promovare a principiilor fundamentale, marxist-leniniste, statornicite la baza politicii externe a partidului şi statului nostru, politică ce exprimă năzuinţele cele mai fierbinţi ale naţiunii noastre, fiind orientată cu consecvenţă spre întărirea sistemului mondial socialist şi asigurarea păcii în lume. In primăvara acestui an, poporul nostru a fost pus la o grea încercare, cauzată de dezlănţuirea celor mai catastrofale inundaţii cunoscute vreodată in istoria României. Acest fenomen natural a afectat deosebit de grav şi judeţul Satu Mare. Intr-un interval de timp extrem de scurt, zona din bazinul Someşului, reprezentînd circa 30 la sută din suprafaţa judeţului, inclusiv municipiul Satu Mare, a fost acoperită de apă. Someşul era la 14 mai un fluviu uriaş, in unele locuri cu o lăţime de 15 km şi cu un debit de apă la Satu Mare de 3600 mc./s, faţă de 2 000 mc la care au fost dimensionate digurile şi podurile existente. Cotele apelor au atins la Satu Mare 9 m, depăşind cu peste 2 m nivelul cotei de inundaţii. In faţa acestei situaţii, biroul Comitetului judeţean de partid a întreprins o seamă de măsuri, vizînd limitarea distrugerilor pricinuite de inundaţii, apărarea populaţiei, salvarea avutului obştesc şi a bunurilor personale. La supraînălţarea şi consolidarea digurilor, la combaterea infiltrărilor au muncit peste 40 000 de oameni, efectuînd lucrări pe o distanţă de 57 km. Numărul persoanelor evacuate s-a ridicat la 25 000. Au fost puse la adăpost peste 250 maşini şi utilaje de mare valoare, precum şi peste 7 500 de materii prime şi materiale ; în acelaşi timp, au fost evacuate din locurile periclitate de inundaţii peste 3 400 de mărfuri industriale şi alimentare. O vastă acţiune, de-a dreptul dramatică, s-a desfăşurat pentru salvarea populaţiei rămase izolate în mijlocul apelor. Muncitori, ţărani, intelectuali, militari, membri ai gărzilor patriotice, ai detaşamentelor de pregătire a tineretului au înfruntat cu eroism stihiile dezlănţuite ale naturii, smulgînd furiei apelor mii şi mii de vieţi omeneşti. . In acţiunile de salvare au fost folosite numeroase bărci, tractoare, remorci, camioane, profibii şi elicoptere trimise în ajutorul nostru de către Comitetul nostru Central. Pentru cazarea provizorie a populaţiei sinistrate s-au amenajat 33 de centre urde au fost adăpostite peste 20 000 persoane. Acţiunile de salvare a populaţiei şi a bunurilor materiale s-au desfăşurat în împrejurări extrem de grele. S-a muncit zi şi noapte, fără lumină electrică, fără legături telefonice, fără combustibil, fără apă, reţeaua transporturilor şi de cale ferată a fost complet paralizată. Cu acest prilej, a ieşit încă o dată la iveală spiritul de abnegaţie al oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, înaltul lor patriotism, încrederea neclintită în partidul nostru, în conducerea sa. Cu toată uriaşa mobilizare de forţe, s-au înregistrat mari pierderi în judeţul nostru. Numărul celor morţi este de 56 , au fost inundate 39 localităţi şi municipiul Satu Mare. Au fost distruse sau grav avariate 5 919 locuinţe, rămînînd fără adăpost peste 21 000 de persoane. Inundaţiile au provocat în judeţul nostru daune materiale de circa 500 milioane lei. Trebuie să subliniem că pierderile de vieţi omeneşti şi de bunuri materiale ar fi fost incomparabil mai mari dacă nu am fi avut în acele momente de grele încercări ajutorul permanent, deosebit de preţios, al conducerii superioare de partid şi de stat, al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, personal, care s-a interesat zi şi noapte de evoluţia situaţiei, a indicat măsuri în legătură cu ajutorarea sinisrtraţilor. Un moment de o excepţională importanţă a fost prezenţa nemijlocită a tovarăşului Nicolae Ceauşescu în mijlocul nostru în toiul luptei pe viaţă şi pe moarte împotriva stihiilor dezlănţuite. Cuvintele de îmbărbătare şi preţioasele indicaţii primite la faţa locului au avut un rol determinant în mobilizarea tuturor forţelor umane şi materiale, pentru diminuarea efectelor catastrofei, pentru normalizarea vieţii economice şi sociale. Cunoaşterea nemijlocită a situaţiei grave în care se afla judeţul nostru a permis conducerii superioare de partid şi de stat să stabilească măsuri de maximă operativitate şi eficienţă. Au fost mobilizate noi detaşamente de militari şi mijloace tehnice. S-a acordat un preţios ajutor în aprovizionarea populaţiei, organizarea asistenţei sanitare, cazarea provizorie a persoanelor sinistrate, înlăturarea distrugerilor şi repunerea grabnică în Asigurăm conducerea partidului şi statului, pe dumneavoastră personal, tovarăşe, secretar general — a subliniat în incheiere vorbitorul — că oamenii muncii din judeţul.jSuceava, mobilizaţi de organizaţiile de partid, vor munci ’cu toată abnegaţia, cu înalt spirit de răspundere şi dăruire pentru înfăptuirea into-''mai a jaoliticii interne şi externe a partidului nostru,, aducîhdu-ne o contribuţie sporită la înfăptuirea programului elaborat de Uongresul alX-lea, int impinir,d în acest fel, cu rezultate deosebite, glorioasa aniversare a creării Partidului Comunist Român, funcţiune a capacităţilor de producţie. . Daţi-mi voie, tovarăşi, ca, în numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii din judeţ, să exprim Calde mulţumiri conducerii superioare a partidului, asigurind-o că suntem hotărîţi să muncim în aşa fel incit în cursul acestui an să refacem tot ce a fost distrus de furia apelor. Biroul Comitetului judeţean de partid şi Comitetul Executiv al Consiliului popular judeţean au întocmit un amplu plan de măsuri în vederea recuperării pierderilor şi lichidării consecinţelor inundaţiilor. . Scopul principal al acestor măsuri îl constituie asigurarea tuturor condiţiilor pentru realizarea integrală a planului de stat pe 1970. In 15 zile, au fost repuse în funcţiune toate capacităţile industriale afectate de inundaţii. Prin eforturile stăruitoare ale muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor, a fost recuperată o producţie de 28 milioane lei, iar pînă la sfîrşitul trimestrului III vom asigura recuperarea întregii producţii restante. In domeniul agriculturii, s-au întreprins măsurî de refacere a culturilor compromise în urma inundaţiilor, reînsămînţîndu-se o suprafaţă de peste 80 000 ha. De asemenea, s-a trecut la refacerea construcţiilor zootehnice distruse sau avariate si la completarea.. efectivelor de animale. In acelaşi timp, ne preocupăm de asigurarea necesarului de furaje prin folosirea tuturor rezervelor existente. Vom asigura realizarea integrală a planului în legumicultura şi zootehnie. O atenţie deosebită vom acorda refacerii fondului de locuinţe care a avut de suferit foarte mult de pe urma inundaţiilor. Constructorii au dat în folosinţă, pînă acum, familiilor sinistrate 224 apartamente. Ne-am propus să acţionăm în aşa fel incit pînă la sîrşitul anului toate familiile rămase fără adăpost să intre în case noi. In continuare, vorbitorul a arătat că pentru evitarea în viitor a unor consecinţe de amploarea celor pricinuite de marile inundaţii din iuniie mai şi iunie sunt deosebit de importante măsurile preconizate în documentul care este supus dezbaterii plenarei Comitetului Central. Biroul Comitetului judeţean de partid, la indicaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a analizat împreună cu un colectiv de specialişti din cadrul Academiei Republicii Socialiste România şi al Ministerului Agriculturii ,şi Silviculturii factorii care au generat inundaţiile, din primăvara acestui an şi măsurile de prevenire a unor astfel de calamităţi. In lumina acestei analize, considerăm necesar să se asigure pe viitor «dimensionarea digurilor actuale ale norilor Someş, Tur şi Crasna, corespunzător debitelor şi nivelurlor înregistrate în acest an, regularizarea albiei rîului Someş în zona Satu Mare pe cca. 12 km,dimensionarea deschiderilor celor două poduri pe Someş» din municipiul Satu Mare în concordanţă cu lucrările de regularizare a albiei şidimensionare a digurilor. Suntem pe deplin conştienţi că pentru a şterge în întregime, urmele lăsate de inundaţii va trebui să depunem încă mari eforturi. Comitetul judeţean de partid, comuniştii, toţi oamenii muncii români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi din judeţ, nu vor uita niciodată ceea ce a făcut pentru noi Comitetul Central, personal tovarăşul Nicolae Ceauşescu, nu vor uita solidaritatea cu care au fost înconjuraţi de întreaga ţară. Suntem ferm hotărîţi să nu ne precupeţim energia pentru refacerea cit mai grabnică a obiectivelor distruse, pentru îndeplinirea şi depăşirea tuturor sarcinilor de plan, aducîndu-ne astfel contribuţia activă la făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în scumpa noastră patrie. Sunt intru totul de acord cu informarea Comitetului Executiv cu privire la inundaţii şi la măsurile pentru înlăturarea efectelor acestor calamităţi şi cu propunerea ca plenara să adreseze o chemare organizaţiilor de partid, comuniştilor din întreaga ţară, de a se situa permanent în fruntea acţiunilor de reconstrucţie pentru depăşirea greutăţilor cauzate de inundaţii. In încheiere, îmi exprim adeziunea totală faţă de activitatea internaţională a partidului şi a statului nostru, activitate slujind intereselor vitale ale poporului român, cauzei întăririi prieteniei frăţeşti cu toate ţările socialiste, cauzei păcii şi progresului social de elan a întregului popor pentru înlăturarea tuturor pagubelor pricinuite. Avem posibilitatea ca incă pînă la sfirșitul anului să lăsăm de domeniul amintirilor efectele distrugerilor provocate și să dovedim tuturor ci poporul nostru este capabil să recupereze pagubele mări, să îndeplinească întocmai sarcinile cincinalului actual şi să pregătească toate condiţiile pentru îndeplinirea viitorului plan economic pe cinci ani. In urma indicaţiilor şi îndrumărilor pe car le-am primit cuocazia vizitei în judeţul nostru a tovarăşului, Nicolae Ceauşescu, ne-am propus ca pînă la finele anului să dăm peste plan peste 300 milioane lei la producţia industrială, 15 milioane de lei valută la export, să reducem simţitor cheltuielile de producţie, să dăm însemnate beneficii peste plan. De asemenea, ca răspuns la chemarea cooperatorilor din judeţul Teleorman, ţărănimea cooperatistă din judeţ va contribui suplimentar, cu însemnate cantităţi de produse agroalimentare la fondul centralizat alstatului. Aş dori să informez ■ plenara , Comitetului Central, pe tovarăşul secretar general, Nicolae Ceauşescu, că angajamentele luate se îndeplinesc cu succes. La finele semestrului I mai mult de jumătate din angajamente s-au realizat, în industrie, planul producţiei marfă a fost depăşit cu 163 milioane lei, planul la export cu peste 9 milioane lei Valută, iar beneficiile suplimentare însumează circa 60 milioane lei. Avem toate condiţiile ca pînă la sfîrşitul anului , să îndeplinim şi chiar să depăşim aceste angajamente majorate. Referindu-se la producţia pentru export, vorbitorul a arătat că în primul semestru. .deşi planul a fost depăşit, realizările nu reprezintă decit 45 la sută din sarcina anuală, deoarece nu sunt asigurate contracte şi comenzi pentru mărfurile produse. Ministerele, întreprinderile de comerţ exterior, cu care, ce-i drept, conlucrăm mai bine anul acesta, trebuie să acţioneze mult mai operativ pentru desfacerea produselor noastre, desigur concomitent cu întreprinderile, de judeţ. Este bine că se urmăreşte conjunctura şi obţinerea unor preţuri cît mai avantajoase, însă, după părerea noastră, trebuie să avem în vedere şi pierderile pe care le suferim din cauza stocării produselor luni de zile în magazii. In continuare, vorbitorul a spus : vă rog să-mi îngăduiţi sa folosesc prilejul de a mă afla în tribuna plenarei Comitetului Central, spre a-mi exprima cu cel mai înalt sentiment de mîndrie, adeziunea deplină faţă de modul în care Comitetul Executiv al Comitetului Central şi, îndeosebi, secretarul general al partidului nostru, înfăptuiesc cu hotărire şi perseverenţa politica externă stabilită de Congresul al X-lea al partidului nostru. Viaţa dovedeşte că România are astăzi, şi la bine şi la greu, mulţi prieteni şi că este înconjurată de cel mai înalt respect din partea tuturor oamenilorde bună credinţă din lume. Aceasta se datoreşte în primul rînd politicii externe marxist-leniniste a partidului şi statului nostru, fermităţii şi consecvenţei cu care promovăm, în toate împrejurările, liniile fundamentale ale acestei politici. Aşa cum este bine cunoscut, elementul central al acestei politici îl constituie adîncirea continuă, a prieteniei frăţeşti şi colaborării cu toate ţările socialiste, preocuparea constantă pentru întărirea unităţii ţărilor sistemului mondial socialist, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, pe baza marşism-leninismului. Doresc să-mi exprim satisfacţia şi aprobarea faţă de rezultatele pozitive, ale vizitei delegaţiei de partid şi guvernamentale a U.R.S.S., "vizită care s-a încheiat ieri. Comuniştii, întregul nostru popor acordă o înaltă preţuiră Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală, semnăt, cu ocazia acestei vizite. Noi considerăm că acest Tratat va deschide perspective şi mai largi colaborării multilaterale dintre România şi Uniunea Sovietică, pe baza principiilor marxism-leninismului şi întră-' jutorării frăţeşti, ale egalităţii , în drepturi, respectării ,independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc. De asemenea, avem convingerea că Tratatul va avea un rol pozitiv în lupta pentru menţinerea păcii, zădărnicirea planurilor cercurilor imperialiste agresive, apărarea libertăţii şi independenţei, a dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Doresc de asemenea să subliniez importanţa şi rodnicia vizitei făcute de delegaţia Marii Adunări Naţionale şi a Consiliului de Stat în Republica Populară Democrată Coreeana şi în Republica Populară Chineză. Această vizită a contribuit la dezvoltarea relaţiilor atît pe linie de partid, cît şi pe linie de stat cu Republica Populară Chineză, ceea ce este în interesul celor două popoare, al socialismului şi păcii. Apreciez de asemenea importanţa dezvoltării relaţiilor cu Partidul Muncii din Coreea cu Republica Populară Democrată Coreeană. .Din activitatea desfăşurată de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. şi în perioada din urmă pe care o analizam rezultă încă o dată consecvenţa neabătută cu care partidul nostru înfăptuieşte politica de dezvoltare a legăturilor prieteneşti şi de colaborare cu partidele comuniste din ţările socialiste, în scopul întăririi unităţii ţărilor sistemului mondial socialist. Doresc de asemenea, să relev contribuţia activă a României la destindere şi cooperare în Europa, cauză importantă căreia i-au fost consacrate numeroase contacte, schimburi de vizite ale şefului statului nostru şi ale altor conducători ai ţării cu factori de răspundere ai ţărilor europene. Ţin să menţionez, de asemenea, acţiunile întreprinse de România pentru amplificarea şi îmbogăţirea conţinutului relaţiilor dintre statele continentului, inclusiv în cadrul organizaţiilor şi reuniunilor internaţionale, guvernamentale şi neguvernamentale, manifestările ştiinţifice, culturale, precum şi pe linia organizaţiilor obşteşti, de tineret , toate acestea pun în evidenţă pur ocuparea constantă, a partidului şi guvernului ţării noastre de a contribui la cauza păcii, colaborării şi securităţii în Europa, îmi exprim deplinul acord cu poziţia consecventă a conducerii noastre de partid şi de stat că Înfăptuirea securităţii europene, inclusiv pregătirea şi organizarea conferinţei consacrată acestui scop, trebuie să fie rodul contribuţiei tuturor popoarelor, a tuturor forţelor progresiste ale continentului. Sunt convins de necesitatea subliniată recent de tovarăşul Ceauşescu ca în viaţa internaţională să se pună capăt politicii de forţă şi dictat, să se renunţe la ameninţare şi amestec în treburile interne, să se promoveze o politică pe respect şi colaborare, asigurindu-se posibilitatea ca fiecare naţiune să-şi hotărască soarta conform voinţei sale. Ca prim-secretar al unui comitet judeţean de partid am dese îptilniri cu comuniştii, cu oamenii muncii ; cunosc bine sentimentul lor de mîndrie că suntem membrii unui asemenea partid care militează în numele unei asemenea politici principiale, marxist-leniniste, corespunzătoare intereselor vitale ale poporului român și ale întregii omeniri — a spus în încheiere vorbitorul, după aceea la sate, în cooperativele agricole de producţie , iar cel de-al doilea în întreprin- deri. Cu acest prilej, au fost făcute o serie de propuneri, care au fost înaintate organelor cen-, trale, şi pe rutele dintre ele le-am regăsit in sinteza propunerilor de îmbunătăţire a proiectelor respective, ce a fost prezentată aci. Iată de ce susţin ca plenară să aprobe aceste documenta şi să hotărască ca ele să fie supuse spreadoptare Marii Adunări Naţionale. Vorbitorul a continuat. Ca şi în celelalte plenare şi întruniri, şi de data aceasta conducerea partidului ne-a prezentat sintetic activitatea internaţională a partidului şi statului nostru. Ca şi in atîtea alte daţi, încerc un sentiment de mare satisfacţie pentru desfăşurarea rodnicei activităţi internaţionale, pentru consecvenţa cu care partidul nostru luptă pentru întărirea relaţiilor de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste, pe baza principiilor suveranităţii şi independenţei naţionale, neamestecului în treburile interne, pentru strîngerea legăturilor cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti. personal ,apreciez, alături de . activitateaîntregii conduceri a partidului, rolul deosebit al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, care...prinînaltasa ţinută principiala, prin consecvenţa sa revoluţionară, prinfidelitatea sa faţă de interesele poporului şi ale partidului nostru, ale’ naţiunii noastre, ne dă un înalt exemplu de dăruire comunistă. Oamenii muncii din judeţul nostru,organizaţia 'judeţeană de partid aprobă întru totul politica creatoare internă şi externă a partidului şi statului nostru, dau o înaltă’apreciere muncii neobosite care se depune în toate sferele de activitate pentru ca ţara noastră să prospere necontenit, pentru ca societatea noastră socialistă să devină cu fiecare zi mai înfloritoare, maibogată în realizări. CUVlNTUL TOVARĂȘULUI IOSIF UGLAR CUVINTUL TOVARĂŞULUI ŞTEFAN BOBOŞ Vorbitorul a arătat că ambele proiecte de legi supuse dezbaterii plenarei, proiecte ce au fost date publicităţii, au fost primite cu mult interes de către oamenii muncii din judeţul Neamţ. Meritul deosebit al acestor importante documente îl constituie faptul că reunesc, într-un sistem unitar, fundamentat din punct de vedere juridic, o serie întreagă de norme privind căile şi mijloacele de utilizare a întregii bază materiale şi a forţei de muncă, pentru a obţine maximul de randament in folosul întregii societăţi. Aceasta le conferă o deosebită valoare practică. Referindu-se la pagubele pricinuite de calamităţile naturale din primăvara anului acesta, vorbitorul a subliniat că ele sunt impresionante şi au afectat foarte serios economia ţării. Este adevărat că în judeţul nostru efectele inundaţiilor au fost mult mai reduse. Pagubele se cifrează la peste 1o milioane Iei, însă noi depunem eforturi ca acestea să fie cit mai repede recuperate. Şi nouă ne este propriu optimismul ce caracterizează munca plină CUVÎNTUL TOVARĂŞULUI NICOLAE VEREŞ Însufleţirea cu care întregul nostru popor, oamenii muncii din toate judeţele au pornit la îndeplinirea planului de dezvoltare economică şi social-culturală a ţării,pe anul 1970 constituia premisa sigură a unor realizări remarcabile. Cursul acestor realizări ascendente a fost, însă, brusc şi vremelnic conturbat de catastrofele cunoscute intr-o mare parte din judeţe, printre care şi în judeţul Mureş. Tabloul pagubelor de peste un miliard provocate economiei judeţului Mureş este cunoscut Comitetului Central, conducerii partidului şi statului nostru şi nu doresc să prezint descrierea lor. Doresc să raportez plenarei Comitetului Central — a continuat vorbitorul — că organizaţia judeţeană de partid, Comitetul judeţean — atît în timpul inundaţiilor, cît şi de atunci încoace, au acţionat organizat pe întregul front al refacerii economiei, a întregii vieţi economiceşi sociale. Astăzi, întreaga activita,te economică a judeţului se desfăşoară în mod normal, toate unităţile lucrează la capacitatea normală. Comitetul judeţean a elaborat un program de recuperare a pierderilor de producţie care se ridică la peste 400 de milioane lei. Numeroase întreprinderi, din dorinţa de a contribui ,la recuperări, lucrează peste capacitate. Munca cu adevărat eroică desfăşurată de oamenii muncii români, maghiari şi germani, într-o unitate indestructibilă în jurul partidului şi conducerii sale în timpul înfrunţării calamităţii, este continuată cu toată intensitatea şi în prezent pentru recuperarea pierderilor. Deşi planul pe semestrul I nu a fost realizat ca urmare a calamităţilor, noi suntem hotărîţi să facem toate eforturile şi să realizăm pînă la sfîrşitul acestui an întreaga producţie pierdută, să realizăm integral planul de investiţii, îmi fac o înaltă îndatorire aducînd în faţa plenarei întreaga recunoştinţă, toată stima şi consideraţia oamenilor muncii români, maghiari şi germani din judeţ pentru grija, ajutorul şi atenţia acordata de conducerea superioară de partid, în acele grele clipe, şi, în continuare pentru refacerea economică şi socială a judeţului, Prezenţa secretarului general şi a celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului în judeţ în zilele dureroase ale dezastrului a încălzit inima fiecărui locuitor, care a simţit în adîncul firii sale cuvintele de îmbărbătare, curaj şi chemare la dîrzenie, la unirea şi mai strînsă a rîndurilor în lupta pentru depăşirea greutăţilor. Comitetul judeţean de partid, toate cadrele, din momentul sosirii în mijlocul nostru a stimatului nostru tovarăş Nicolae Ceauşescu, au cîştigat forţă şi tărie. Pentru tot ajutorul acordat judeţului nostru, pentru grija ce ni s-a purtat şi ni se poartă în refacerea economiei şi vieţii sociale, pentru sutele de apartamente primite , suplimentar peste plan, pentru marile cantităţi de materiale de construcţii — din care am şi refăcut deja sute de case —, de asemenea pentru grija care s-a acordat in continuare aprovizionării tehnico-materiale a întreprinderilor, doresc să adresez cu acest prilej mulţumirile noastre conducerii partidului, personal tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în acelaşi timp îmi exprim sentimente de caldă recunoştinţă militarilor forţelor noastre armate care au dovedit un înalt eroism în eforturile pentru apărarea populaţiei şi a întreprinderilor de furia apelor revărsate. Adresez cu acest prilej mulţumirii ministerelor, Comitetului municipal de partid al Capitalei, tuturor judeţelor, tuturor oamenilor muncii din întreaga ţară care ne-au copleşit cu ajutorul lor omenos, dînd dovada înaltului spirit de unitate şi întrajutorare care domină trainica şi viguroasa noastră orînduire socială. Doresc, de asemenea, să informez plenara că proiectele de lege cu privire la organizarea producţiei şi a muncii în agricultură şi cu privire la răspunderea conducerilor organizaţiilor socialiste pentru gospodărirea mijloacelor materiale şi băneşti au fost larg dezbătute in judeţul nostru. Primul proiect a fost suspus dezbaterii în cadrul comitetului judeţean de partid şi „România liberă" CUVlNTUL TOVARĂŞULUI GEORGE HOMOŞTEAN Doresc să subliniez de la început însemnătatea deosebită a problemelor pe care plenara Comitetului Central al partidului nostru le examinează azi, probleme care se încadrează armonios în preocupările susţinute ale conducerii partidului pentru înfăptuirea neabătută a programului elaborat de Congresul al X-lea. Importantele proiecte de legi supuse dezbaterii plenarei urmăresc crearea unor condiții mai bune pentru munca organelor de stat economice, a organizațiilor cooperatiste, pentru stimularea răspunderii, în ceea ce priveşte organizarea producţiei şi a muncii, pentru întărirea ordinei şi disciplinei în unităţile noastre socialiste. Această plenară a Comitetului Central este prima după marea încercare la care calamităţile naturale au supus ţara noastră şi care au lovit şi judeţul Alba. Doresc să arăt în faţa Comitetului Central că prezenţa secretarului general al partidului in mijlocul maselor, îndrumările, sprijinul şi orientarea date întregii noastre activităţi au constituit un ajutor deosebit pentru Comitetul judeţean de partid, pentru organele de stat şi economice. Şi cu acest prilej s-au verificat trăinicia legăturilor partidului nostru, ale conducerii sale cu masele, unitatea de granit a poporului in jurul şi sub conducerea partidului, hotărirea şi abnegaţia cu care oamenii muncii răspund chemării partidului La noi un judeţ toare acestea se văd în entuziasmul şi hotărirea cu care toate colectivele de oameni ai muncii şi-au înzecit eforturile pentru recuperarea grabnică a pagubelor şi îndeplinirea exemplară a sarcinilor înscrise în planul de stat pe acest an. Raportez plenarei Comitetului Central că prin munca plina de abnegaţie a muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor, întreprinderile industriale din judeţ au recuperat integral pierderile de producţie cauzate de inundaţii, astfel încît planul producţiei globale pe primul semestru al anului a fost îndeplinit în procent de 102,5 la sută, iar producţia marfă vîndută şi încasată a fost depăşită cu 44 milioane lei. sarcinile creşterii productivităţii muncii aufost îndeplinite cu 102,3 la sută, 90 la sută din sporul de producţie fiind obţinut pe seama creşterii productivităţii muncii. De asemenea, informez plenara Comitetului Central că peste 50 la suta din planul anual de investiţii a fost realizat în primele 6 luni ale acestui an. Menţionez că şi ţărănimea în judeţ se încadrează în acest efort general de refacere, în prezent muncindu-se fără răgaz pentru reînsăminţarea ultimelor suprafeţe afectate de inundaţii, pentru consolidarea şi mărirea şeptelului, integral salvat de la calamităţi, pentru întreţinerea culturilor, urmărindu-se astfel reducerea la minim a pierderilor. O dată cu eforturile pentru roluarea activităţii economice Comitetul judeţean de partid a întreprins măsuri energice pentru înlăturarea celorlalte urmări ale inundaţiilor. Familiile sinistrate au fost adăpostite, s-a asigurat aprovizionarea normală a populaţiei. Cei care au avut de suferit au primit pînă în prezent peste 24 milioane lei ajutor de la stat, pe bază hotărrii conducerii de partid şi de stat. „ In oraşul Alba Iulia au şi fost date în folosinţă sinistraţilor peste 100 de apartamente, iar în judeţ peste 200 de familii au început să-şi ridice locuinţe noi pe loturile primite şi cu sprijinul acordat de stat. Astfel şi la Alba rănile pricinuite de inundaţii încep să se şteargă. Dacă pină nu de mult cuvîntul inundaţii era cel mai frecvent rostit, acum, peste tot, la ordinea zilei este cuvîntul refacere, pe primul plan este munca susţinută, eroică, plină de abnegaţie a tuturor pentru inlaturarea pagubelor, pentru ca industria şi agricultura judeţului să se dezvolte, pentru ca oraşul Alba Iulia, satele din acest colţ de bătrin pămînt strămoşesc să-şi recapete întreaga frumuseţe. Permiteţi-mi — a continuat vorbitorul — să transmit, în numele comitetului judeţean de partid, al comuniştilor şi al întregii populaţii a judeţului, mulţumirile cele mai călduroase şi recunoştinţa noastră conducerii partidului, personal tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru grija pe care ne-au arătat-o in aceste momente grele, pentru sprijinul substanţial pe care l-au acordat judeţului nostru ca şi tuturor celorlalte judeţe lovite de inundaţii. Am luat cunoştinţă — a arătat vorbitorul — cu deosebită atenţie şi interes de bogata activitate internaţională desfăşurată în ultima vreme de către conducerea partidului şi statului nostru. Dați-mi voie să-mi exprim aici deplina mea aprobare pentru poziția promovată de conducerea partidului în cadrul intilnirilor internaţionale pe linie de partid şi de stat din ultimul timp asupra cărora am fost informaţi, despre principialitatea şi consecvenţa cu care Comitetul Executiv, personal tovarăşul Nicolae Ceauşescu, înfăptuiesc linia politică externă definită de Congresul al X-lea al partidului. Aş vrea să relev aici amploarea activităţii pe care Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a desfăşurat-o pentru dezvoltarea legăturilor de prietenie şi solidaritate cu partidele comuniste şi muncitoreşti. Cu toţii ştim că şi in perioada pe care o analizăm am avut ca oaspeţi o serie de conducători ai unor partide comuniste şi muncitoreşti, ai mişcărilor de eliberare naţională. De asemenea, reprezentanţi ai partidului nostru au participat la congresele unor partide frăţeşti. Subliniez şi eu boltăvîreg şi consecvenţa cu care partidul nostru înfăptuieşte linia Congresului al X-lea de dezvoltare a relaţiilor cu toate partidele comuniste, de realizare a unui larg schimb de opinii cu acestea asupra problemelor de interes comun. Este incontestabil că aceasta reprezintă o contribuţie importantă la cauza unităţii partidelor comuniste, a tuturor forţelor antiimperialiste, la cauza socialismului şi a păcii. Viaţa demonstrează, iar partidul nostru ia atent în considerare acest adevăr fundamental, că astazi cînd partidele comuniste activează intr-o mare varietate de condiţii, cînd pe arena internaţională se afirmă forţe revoluţionare democratice atit de diverse, singura linie raţională aceea care întemeiază relaţiile intre partide, între statele socialiste pe principiile independenţei, suveranităţii, egalităţii in drepturi, neamestecului în treburile interne, că numai aspectarea strictă a acestor principii poate sa asigure incetăţenirea . ţ? , Partide, între statele socialiste a încrederii, bunei înţelegeri, stimei şi respectului reciproc, poate asigura dezvoltarea prieteniei şi colaborării fructuoase intre ele. Exprimîndu-mi încă o dată acordul deplin faţă de politica externa a partidului nostru, faţa de documentele supuse spre dezbatere plenarei — a spus în încheiere vorbitorul — asigur plenara Comitetului Central că organizaţia noastră de partid comuniştii, toţi oamenii muncii din judeţ, se vor dovedi şi de acum , înainte la înălţime, şi bucurndu-se de sprijinul partidului şi statului nostru, vor face totul pentru învingerea pînă la capat a consecinţelor calamităţilor naturale, pentru întărirea şi dezvoltarea economică şi social-edilitară a judeţului, pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor ce ne revin din planul general al înfloririi patriei noastre socialiste.. CUVÎNTUl TOVARĂŞULUI LUDOVIC FAZEKAS. Ordinea de zi a plenarei Comitetului nostru Central înscrie de fiecare dată probleme de însemnătate majoră în viaţa ţării, a poporului nostru. Actul legislativ vizînd organizarea şi disciplina muncii în agricultură, ca şi cel privind gospodărirea mijloacelor băneşti ale întreprinderilor socialiste, pornesc de la realităţile şi cerinţele actuale ale activităţii economice şi sociale, asigură cadrul juridic unitar în înfăptuirea politicii economice şi financiare a partidului nostru. Cele două proiecte de legi se încadrează organic în procesul amplu şi unitar de perfecţionare a activităţii în toate domeniile vieţii sociale a ţării. Supuse dezbaterii publice, practică consecventă a conducerii partidului şi statului nostru, proiectele de lege au fost primite cu interes şi satisfacţie ci® comunişti, de toţi oamenii muncii, români şi maghiari, din judeţul Harghita. Această aprobare exprimă încrederea profundă în politica partidului nostru comunist, al cărei ţel suprem este prosperitatea patriei, bunăstarea şi fericirea poporului. Această politică înţeleaptă, ştiinţifică, ancorată în realităţile ţării, se bucură de adeziunea unanimă a oamenilor muncii ,indiferent de naţionalitate, şi este tradusă cu abnegaţie şi hotărîre în viaţă Referindu-se la efectele calamităţilor naturale, vorbitorul a arătat că judeţul Harghita a avut de suferit pierderi de aproape 70 milioane lei, iar pe ansamblul economiei naţionale, inundaţiile au pricinuit pagube uriaşe. Această grea încercare a pus cu deosebită tărie în lumină forţa orînduirii noastre socialiste, a economiei noastre naţiona(Continuare în pag. a 4-a)