România Liberă, ianuarie 1971 (Anul 29, nr. 8147-8171)

1971-01-22 / nr. 8163

Pagina a 2-a22 ianuarie 1971 JOI, TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a vizitat unele întreprinderi din Capitali (Urmare din pag. I) Iată nici o licenţă, totul este produs original. Şi încă un amănunt semnificativ pus în evidenţă de directorul general al uzinei, Gheorghe Ionescu : toate produsele vechi ale uzinei, fabricate pînă în 1966, au fost înlocuite în anii următori cu altele noi, solicitate de industria noastră, şi cu un grad superior de competitivitate pe piaţa internaţională. De altfel, produsele întreprinderii sunt cunoscute pînă în prezent în 26 de ţări ale lumii, iar numărul partenerilor străini, printre care firme prestigioase, este în creştere. — Aveţi un colectiv bun, cu spirit creator, remarcă secretarul general al partidului. — Sunt muncitori care lucrează aici din tată-n fiu, unii se află în uzină la a treia generaţie. In actualul plan cincinal valoarea producţiei uzinei va creşte de la 215 milioane lei în acest an, la 420 milioane lei în 1975. In ceea ce priveşte folosirea raţională a maşinilor şi a suprafeţelor de producţie, se relevă faptul că aproape 90 de procente din acest spor se vor obţine prin creşterea productivităţii muncii. Se desfăşoară o activitate asiduă în spiritul indicaţiilor date de conducerea partidului pentru reducerea consumului de metal, pentru folosirea înlocuitorilor ieftini şi rezistenţi, pentru înzestrarea cu utilaje de concepţie proprie, pentru eliminarea importurilor costisitoare, sarcini de cea mai mare răspundere care stau în faţa tuturor colectivelor în acest cincinal. Un exemplu elocvent care ilustrează preocupările colectivului de aici : biela care în vechea variantă cîntărea 10 kg a ajuns, în urma unor reproiectări şi calcule noi să cîntărească 5 kg, fără ca prin aceasta să-i fie în vreun fel afectată rezistenţa ori gradul de funcţionalitate. în secţia de prelucrări mecanice se prezintă oaspeţilor o serie de pie-In zona Berceni... La intrarea în blocul-turn care adăposteşte birourile centralei industriale de utilaj termo-energetic şi Institutul de cercetări şi proiectări energetice şi termo-energetice, de pe lîngă Uzina de maşini grele — Bucureşti, gigant al industriei noastre constructoare de maşini, conducătorii de partid şi de stat sunt întîmpinaţi de ing. Nicolae Constantin, director general al Centralei industriale, şi de ing. Tiberiu Grecu, director general al uzinei, care prezintă cîteva din realizările şi perspectivele întreprinderii. Intrată în se şi subansamble din componenţa motoarelor şi compresoarelor care în urma reproiectării lor sunt fabricate astăzi cu gabarite mult mai mici. Intre acestea, se află o gamă largă, de cilindri de motoare care datorită modernizării procesului de fabricaţie au în prezent o greutate cu 40 la sută mai mică, iar puterea motoarelor la care sunt folosiţi, creşte culo— 15.C.P. în secţia montaj motoare, se dau alte explicaţii în legătură cu parametrii îmbunătăţiţi ai motorului D. 120, introdus recent în fabricaţie. La turnătorie, date fiind unele dificultăţi de spaţiu, apare necesară mutarea acestei secţii şi a întregului sector de lucrări la cald în altă parte, iar spaţiul a rămas disponibil urmînd să fie afectat exclusiv secţiilor de uzinaj. Intre oaspeţi şi factorii de răspundere ai uzinei are loc un schimb de opinii în legătură cu dezvoltarea în continuare a acestei întreprinderi şi cu profilarea ei mai precisă. Pentru realizarea acestor obiective se dau indicaţii în vederea extinderii unor suprafeţe de producţie, dotarea întreprinderii cu noi instalaţii şi utilaje, folosirea la întreaga capacitate a maşinilor din dotarea întreprinderii. Se ajunge la concluzia că uzinele „Timpuri noi“ îşi pot spori eficienţa printr-o mai bună profilare, printr-un grad mai înalt de tipizare a produselor. Se recomandă conducerii Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, specialiştilor uzinei, găsirea unor modalităţi de cooperare cu întreprinderi din apropiere pentru construirea şi exploatarea în comun a turnătoriei şi forţei preconizate. — întreprindeţi cît mai curînd studiile necesare şi daţi-le curs, spune tovarăşul Nicolae Ceauşescu. De asemenea, restudiaţi toate posibilităţile de care dispun uzinele pentru dezvoltarea activităţii. Se cere să realizaţi un volum al producţiei mai mare şi produse de şi mai bună calitate, funcţiune în primul an al ultimului cincinal, uzina a înscris în palmaresul industriei româneşti cîteva performanţe de înalt nivel tehnic, turnînd piese de mare gabarit şi complexitate destinate hidroagregatelor ce se construiesc la Reşiţa pentru hidrocentrala de la Porţile de Pier. Dezvoltîndu-se „din mers*, atingînd în ultimii ani parametrii proiectaţi, oţelăria electrică produce anual peste 122 000 tone de oţel. In această scurtă perioadă de timp au fost asimilate mai mult de 150 mărci de oţeluri aliate şi ipeerale menite a si acopere cerinţele calitative tot mai înalte ale uzinei. — Aţi pornit bine, apreciază tovarăşul Nicolae Ceauşescu, dar nu s-ar putea ca în acest cincinal, oţelăria să ajungă la o capacitate de 200 000 tone ? — Am putea, într-adevăr, să amplasăm un nou cuptor electric de volum mare, sau două de capacitate mai mică, răspunde ministrul industriei construcţiilor de maşinii, Ioan Avram. — Şi, totodată — continuă secretarul general al partidului — să facem aici un laminor mic, proiectat şi construit în ţară. Din acest dialog direct, la obiect, se naşte o iniţiativă importantă, se conturează un nou obiectiv mobilizator pentru colectivul uzinei. Discuţia de lucru continuă. Se scoate în evidenţă faptul că şi exportul va creşte vertiginos : de la 6,1 milioane lei — valută în 1971, la 62,4 milioane lei — valută în 1975. Realizări remarcabile a înregistrat în ultimii ani şi Institutul de cercetări şi proiectări energetice şi termo-energetice. Directorul acestuia, ing. Teofil Popovici, prezintă activitatea desfăşurată de institut şi centrală într-o frază concludentă : ,, Sîntem în măsură să livrăm centrale electrice „la cheie“, dezvoltînd în felul acesta capacitatea creatoare a muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor. Afirmaţia se întemeiază pe rezultatele concrete obţinute în domeniul asimilării, proiectării şi fabricaţiei unor tipuri diverse de cazane de abur, turbine, pompe şi ventilatoare speciale, filtre electrice şi alte echipamente complexe necesare industriei energetice. In 1972 va fi probată prima turbină de 330 Mw, iar în 1974, turbina cu abur pentru termoficare de 150 Mw, realizată după o concepţie proprie. Se vizitează secţia de turboagregate. Dimensiunile neobişnuite ale utilajelor, volumul enorm al pieselor prelucrate dau impresia că pătrunzi într-o lume a giganţilor. Dar aici, unde totul se înfăţişează în dimensiuni impresionante, se face remarcată în egală măsură fineţea ceasornicarului, piesele de zeci de tone sunt prelucrate cu o precizie de fracţiuni de milimetru în maşini cu comandă-program de cea mai înaltă tehnicitate. E un peisaj din care se degajă, forţa şi maturitatea industriei noastre socialiste, este o imagine elocventă a capacităţii creatoare a poporului nostru, care transpune în fapte, cu hotărîre şi abnegaţie, politica partidului de ridicare a economiei naţionale la nivelul calitativ al tehnicii mondiale. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi ceilalţi conducători de partid şi de stat se opresc în faţa unei maşini complexe, o freză de copiat palete pentru turbine, la care lucrează concentraţi doi oameni, un tînăr şi un vîrstnic. Şef al atelierului de prelucrat palete, Petre Găitănaru declară : — Am învăţat această meserie în urmă cu douăzeci de ani la Reşiţa şi am venit aici ca să împărtăşesc experienţa mea celor mai tineri , dar e o uzină în care toţi avem de învăţat. E o cinste pentru noi că muncim aici dar şi o mare obligaţie, şi văasigurăm,, tovarăşe secretar general, că vom munci continuu pentru a înfăptui indicaţiile dumneavoastră cu privire la ridicarea pe o nouă treaptă calitativă a activităţii industriale în actualul cincinal. Se vizitează noua hală aflată în construcţie, destinată montajului şi probelor viitoarelor turbine, înălţată prin procedee moderne într-un răgaz de timp foarte scurt; apoi conducătorii de partid şi de stat se îndreaptă spre secţiile Un alt obiectiv industrial de mare importanţă pentru economia noastră naţională amplasat tot în zona industrială Berceni şi care constituie obiectivul popasului următor este secţia de pereţi „calde* , oţelăria, forja şi turnătoria uzinei. In confruntările de păreri se subliniază ideea necesităţii mai bunei folosiri a cadrelor de muncitori de înaltă calificare , de asemenea, a recrutării tehnicienilor şi mai ales a maiştrilor din rîndul celor mai pricepuţi şi experimentaţi muncitori. Vizitarea uzinei se încheie în secţia mecano-sudură unde se construiesc marile ansamble sudate pentru turbinele de 330 Mw. Intrată parţial în funcţiune la jumătatea anului trecut, secţia realizează carcase, corpuri pentru condensator , lucrări de mare tehnicitate al căror control se efectuează cu raze Roentgen şi ultrasunete, membrană şi ţevi pentru cazane cu aburi aparţinînd uzinei „Vulcan“, aparţinătoare, ca şi Uzina de maşini grele, centraleiindustriale de utilaje energetice. Secţia de pereţi membrane şi ţevile de alburi a intrat parţial în funcţiune anul trecut, urmînd ca în cursul acestui an să intre în întregime în funcţiune cu o producţie anuală de 13 714 tone utilaj. Aici, a şi început producţia unor cazane cu debite între 120—1 035 tone aburi pe oră, precum şi a unor cazane de apă caldă de 25 şi 100 gigacalorii pe oră. Directorul general al uzinelor „Vulcan“, ing. Lache Ene, care întîmpină pe oaspeţi, prezintă mai întîi cel mai important produs al întreprinderii, deocamdată aflat în stadiul machetă. Este vorba de cazanul de 1 035 tone aburi pe oră. Este primul agregat de acest fel realizat de ţara noastră şi va avea impunătoarea înălţime de 108 m. Gazdele informează că gigantul acesta este destinat termocentralei de la Rogojelu. Fac o impresie deosebită liniile automate de fabricare a unor asemenea agregate. Se subliniază importanţa pe care o are această secţie pentru dezvoltarea în continuare a uzinelor „Vulcan“, permiţînd totodată realizarea unor produse de un înalt nivel tehnic, corespunzătoare cerinţelor economiei noastre naţionale, exigenţelor tehnicii moderne. Tot aici, în această secţie, directorul tehnic al Institutului de proiectări pentru echipamente termo-energetice, Simion Suciu, informează pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe ceilalţi conducători de partid şi de stat, asupra noilor produse aflate în fază de studiu sau proiectare la acest institut. Este vorba de cazane de aburi industriale, recuperatoare, cazane de apă fierbinte pentru încălzire şi termoficare, cazane de aburi energetic, instalaţii de electrofiltrare. Să faceţi totul pentru a realiza utilaje la nivelul tehnicii actuale, recomandă tovarăşul Nicolae Ceauşescu, conducerii institutului şi celorlalţi specialişti prezenţi. De asemenea, a continuat secretarul general al partidului, trebuie să valorificaţi cît mai bine experienţa muncitorilor şi tehnicienilor mai vîrstnici, să-i ajutaţi să transmită cunoştinţele şi priceperea lor celor tineri pentru ca şi aceştia să devină în cel mai scurt timp muncitori de nădejde ; să se asigure astfel o continuitate a muncii de înaltă calitate în uzină, în întreaga noastră industrie socialistă, în încheierea vizitei, aici pe platforma industrială a Bercenilor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu felicită călduros pe constructori, pe toţi cei care, cu pasiune şi măiestrie, dau viaţă acestor mari obiective ale industriei noastre grele. Secretarul general al partidului recomandă tuturor celor prezenţi să se îngrijească neîncetat de grăbirea lucrărilor de construcţii pentru ca întregul obiectiv industrial să fie terminat în termenul stabilit şi să înceapă să producă la toţi parametrii tehnico-economici proiectaţi. — Este necesar, arată tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ca maşinile să fie folosite la întreaga lor capacitate, să treceţi la perfecţionarea programelor speciale aşa fel incît la finele cincinalului volumul producţiei să fie cu mult mai mare decît cel prevăzut acum în cifrele de plan. Adresîndu-se primarului municipiului, celorlalţi edili ai Capitalei, secretarul general al partidului recomandă să se îngrijească de asigurarea unor condiţii de viaţă mereu mai bune muncitorilor, să se prevadă construcţii de locuinţe, proprietatea uzinei, să se ridice edificii culturale, astfel ca muncitorii, cadrele de bază ale uzinei să aibă asigurate toate condiţiile civilizate de viaţă. U. M. G. B. — expresie a politicii de dezvoltare a industriei constructoare de maşini O secţie a uzinelor „Vulcan" cu produse in premieră Aspecte din timpul vizitei la uzinele „Autobuzul" Intţ-tva din halel« Uzinei de maşini grele „Románia liberó”• Constructorii de autovehicule raportează realizări însemnate foi drum spre o altă mare întreprindere bucureşteană — fabrica de autovehicule „Autobuzul“ — se străbate tînărul şi modernul cartier de locuinţe Berceni unde numeroşi cetăţeni, salută cu deosebită însufleţire pe conducătorii de partid şi de stat. Aici, la fabrica de autobuze şi autoutilitare, vizita începe cu o discuţie avînd ca temă realizările de pînă acum şi perspectivele întreprinderii. Directorul tehnic, Gheorghe Piţulescu, înfăţişează succesele obţinute în realizarea planului cincinal recent încheiat, succese care certifică nu numai potenţialul material şi uman ridicat al întreprinderii, dar şi marile resurse pentru înfăptuirea sarcinilor care stau în faţa colectivului în actualul cincinal. Se subliniază, printre altele, că autobuzele fabricate aici au fost neîncetat îmbunătăţite, atît sub raport constructiv, cît şi în ceea ce priveşte confortul. (Continuare în pag. a 3-a)