România Liberă, octombrie 1971 (Anul 29, nr. 8379-8405)

1971-10-01 / nr. 8379

Anul XXIX Nr. 8 379 Proletari din toate ţările, uniţi-vă! 6 pagini 30 bani COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE Pentru ca invăţămîntul să fie strins legat de viaţa, de producţie, ca tineretul studios să fie educat in spiritul muncii, al idealurilor socialismului — acesta este înaltul sens pe care l-a avut VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU in şcoli de toate gradele din Capitală în cursul dimineţii de joi, 30 septembrie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşii Dumitru Popa, Leonte Răutu, Ştefan Voitec, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, a vizitat şcoli elementare, profesionale, licee de cultură generală, de specialitate şi tehnice din Capitală. în această vizită de lucru, conducătorii de partid şi de stat au fost însoţiţi de Poircea Maliţa, ministrul învăţămîntului, Dan Marţian, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, de cadre de conducere şi specialişti din reţeaua învăţămîntului de toate gradele, de activişti de partid şi de stat. Prezenţa secretarului general în şcoli de diferite profiluri, acum, la începutul noului an de studiu, reprezintă încă o mărturie a preţuirii acordate şcolii şi slujitorilor ei de partidul şi statul nostru, a grijii permanente pentru dezvoltarea şi perfecţionarea învăţămîntului, căruia i s-a încredinţat înalta misiune de a educa tînara generaţie, de a o forma pentru muncă şi viaţă, în spiritul nobilelor idealuri ale socialismului. S-a integrat organic în viaţa fiecărui cetăţean, ca o manifestare adine grăitoare a democratismului orînduirii socialiste, a legăturilor ce unesc atît de trainic poporul şi partidul, prezenţa aproape cotidiană a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid şi de stat în mijlocul unor colective de muncă din toate domeniile de activitate. Ceea ce ne-am obişnuit să definim stilul de lucru al secretarului general, semnifică in esenţă preocuparea sa statornică de a analiza la faţa locului modul în care se transpun în viaţă hotărîrile Congresului al X-lea, de a se sfătui permanent cu făuritori de bunuri materiale şi spirituale intr-un dialog fructuos, menit să deschidă noi orizonturi, noi perspective mersului nostru înainte, pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. In această lumină se înscrie şi vizita de lucru de ieri, prilej de a constata realizările dobîndite în îndeplinirea indicaţiei privind legarea învăţămîntului de viaţă, de producţie, prin activitatea atelierelor-şcoală, prin transformarea întregii reţele de şcoli în adevărate amfiteatre ale muncii şi de a adopta măsurile care să dezvolte, pe planuri superioare, aceste realităţi. Cu atît mai mult, cu cit în acest an de învăţămînt s-a hotărît, de către Secretariatul C.C. al P.C.R., ca şcolile, de pe întreaga filieră, să beneficieze de sprijinul concret şi direct al unităţilor productive , din industrie, agricultură, cooperaţia de consum şi meşteşugărească, care au sarcina să înzestreze atelierele din şcoli cu maşini, utilaje, aparate scule şi să asigure in acelaşi timp şi asistenţa tehnică de specialitate. Iată, aşadar, ce vast şi generos cîmp de activitate se deschide în faţa învăţămîntului nostru, pentru ca şcolile şi liceele să educe tineretul în spiritul muncii, să-l deprindă să lucreze în orice domeniu, să-l facă să înţeleagă că orice activitate folositoare societăţii este o muncă de onoare. Vizita conducătorilor de partid şi de stat începe la Liceul industrial energetic din şoseaua Giurgiului. După cum se ştie, aceste şcoli de specialitate au un rol bine definit în sistemul nostru de învăţământ post-general, ca principală sursă de cadre cu pregătire medie pentru toate ramurile economiei naţionale. Specificul lor — obţinerea de către tineri a unei calificări profesionale concrete, concomitent cu diploma de bacalaureat — se bucură de o largă apreciere şi adeziune din partea acestora, fapt dovedit şi de participarea lor în număr din ce în ce mai mare la concursul de admitere. Activitatea primei promoţii de absolvenţi ai liceelor de specialitate, care din vara aceasta lucrează în producţie, dovedeşte din plin eficacitatea acestei forme de invăţămint. La intrarea în clădirea liceului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este întîmpinat de ministrul energiei electrice, Octavian Groza, de cadrele didactice şi de un mare număr de elevi, care oferă flori, aclamă cu entuziasm. Pe o mare pancartă desfăşurată pe frontispiciul clădirii se află urarea : „Bine aţi venit în mijlocul nostru iubite tovarăşe Ceauşescu !“. Directorul liceului, prof. Alexandru Moşu, înfăţişează oaspeţilor unele aspecte din activitatea instituţiei pe care o conduce. El arată că în prezent un liceu învaţă, la cursurile de zi şi serale, 768 de elevi, pregătindu-se să devină muncitori şi tehnicieni cu înaltă calificare în sectoarele termo şi electroenergetic. Prima promoţie care a absolvit anul trecut se află in producţie, în unităţi de specialitate, printre care întreprinderea „Energoreparaţii“, diverse centrale electrice, dovedind pricepere şi competenţă în muncă. Se arată, de asemenea, că 16 absolvenţi au intrat în instituţii de (Continuare in pag. a 3-a) .... i ■■■i ni» i iii ■■■ i i Pretutindeni în şcolile şi liceele vizitate, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost întîmpinat cu dragoste şi cu flori de către elevi şi cadrele didactice La liceul „Dimitrie Cantemir“ elevele au organizat o expoziţie cu confecţiile executate în orele practice A ,cu nouăsprezece oraşe ale ţării, investite cu calitatea de centre universitare, au loc astăzi solemnităţi ale deschiderii noului an de studiu. In această dimineaţă, circa 150 000 de studenţi şi aproape 14 000 de cadre didactice reintră în amfiteatre şi laboratoare cu gîndul de a demonstra prin fapte că doresc să transpună în viaţă preţioasele îndrumări ale secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în legătură cu pregătirea politicoprofesională a viitoarelor cadre superioare de specialişti. Un adevărat prolog la acest nou an universitar îl constituie entuziasta participare a studenţimii noastre la acţiunile patriotice din vară. Mii şi mii de studenţi, români şi de alte naţionalităţi, aflaţi în vacanţă, au îmbrăcat salopeta pentru a participa cu elanul lor tineresc la ridicarea unor obiective economico-sociale. Studenţi din întreaga ţară au participat aici, în Capitală, la înălţarea uneia din cele mai reprezentative instituţii de învăţămînt superior, Institutul Politehnic. Dar în cîte alte locuri studenţii din cele 182 facultăţi, cit numără învăţământul nostru superior, nu şi-au unit forţele pentru a demonstra ataşamentul lor fierbinte la cauza nobilă a construirii societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Indiferent de specialitatea in care se formează, studenţimea noastră se pregăteşte în spiritul muncii productive, în strînsă legătură cu viaţa, cu practica amplă a construcţiei socialiste. „Prin legătura strînsă cu producţia, spunea tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei şi al activităţii politice şi cultural-educative, universitatea va deveni cu adevărat o universitate a poporului! Atunci va fi mai bine legată de clasa muncitoare, de interesele generale ale societăţii ! După cum se ştie, în afara succeselor mari, incontestabile ale învăţămîntului nostru superior au existat în educarea şi formarea tineretului studios din facultăţi şi unele carenţe. Una din acestea a fost insuficienta pătrundere a producţiei in universitate. Documentele programatice recente, aflate în atenţia întregului nostru popor, oferă învăţămîntului superior românesc căi sigure pentru lichidarea acestor neajunsuri. In cadrul întîlnirii de lucru de astă vară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu cadrele didactice din invăţămîntul superior, s-au dezbătut probleme de o deosebităimportanţă izvorîte din vastul program de îmbunătăţire a activităţii ideologice şi educative a întregului popor, corespunzător stadiului actual atins de societatea noastră. Măsurile preconizate pentru acest an sînt de natură a aduce îmbunătăţiri substanţiale în procesul educativ-formativ al studenţilor. Este vorba, in primul rînd, de mai marea apropiere a învăţămîntului superior tehnic şi economic de platforma industrială, în unele cazuri această apropiere făcîndu-se în sensul propriu al cuvîntului. Practica productivă va cunoaşte in acest an o importantă îmbunătăţire prin extinderea ei la toate facultăţile şi la toţi anii de stu-CONST. SIRBU (Continuare in pag. a 2-a) * diGaudeamus igitur Recoltatul şi semănatul la cote maxime. In aceste zile, în faţa oamenilor muncii de pe ogoare stau sarcini de maximă răspundere : grăbirea recoltării culturilor tirzii, declanşarea din plin a semănatului în toate zonele ţării, asigurarea efectivelor de animale cu cantităţi îndestulătoare de furaje, îndeosebi însilozate. O secvenţă de campanie surprinsă ieri pe meleagurile argeşene. Tractoriştii secţiei nr. 2 a staţiunii pentru mecanizarea agriculturii coSTEŞTI pregăteau terenul pentru semănat. In pagina a doua : RAID FOTOGRAFIC DE CAMPANIE în judeţul Argeș. T fm *■ - • * aflâlfpî5 gNMpi Astăzi, 1 octombrie, în jurul orei 11,30 posturile noastre de radio și televiziune vor transmite, îndirect, mitingul ce va avea loc în Capitală cu prilejul deschiderii anului universitar 1971—1972. Excelenței Sale General Maior YAKUBU GOWON Şeful Guvernului Militar Federal Comandant suprem al Forţelor armate ale Republicii Federale Nigeria LAGOS Cu prilejul celei de-a XI-a aniversări a obţinerii independenţei Nigeriei, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al guvernului, al poporului român şi al meu personal, adresez Excelenţei Voastre cele mai sincere felicitări, împreună cu cele mai bune urări de pace şi progres poporului nigerian. îmi exprim convingerea că relaţiile româno-nigeriene se vor dezvolta continuu, în interesul reciproc al ambelor popoare, al cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Cu cea mai înaltă consideraţie, NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Arhiepiscopului MAKARIOS Preşedintele Republicii Cipru NICOSIA Cu prilejul sărbătorii naţionale a Republicii Cipru, vă transmit, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al poporului român şi al meu personal, felicitări cordiale, împreună cu cele mai bune urări pentru fericirea dv. personală şi pentru progresul şi bunăstarea poporului cipriot. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Recepţie cu prilejul aniversării proclamării Republicii Populare Chineze Cu ocazia celei de-a 22-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze ambasadorul acestei ţări la Bucureşti, Cian Hai-fun, a oferit joi seara o recepţie în saloanele ambasadei. Au luat parte tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat, general de armată Ion Ioniţă, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul forţelor armate, Ilie Murgulescu, vicepreşedinte al Marii Adunări Naţionale, Vasile Vlad, şef de secţie la C.C. al P.C.R., membri ai C.C. al P.C.R., conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. Erau prezenţi şefi de misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. Recepţia s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, prietenească. (Agerpres). Tovarăşului MAO TZEDUN Preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarăşului UN BIAO Vicepreşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarăşului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Dragi tovarăşi, Cu prilejul celei de-a 22-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, in numele Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Ministri ale Republicii Socialiste România, al poporului român și al nostru personal, vă adresăm dumneavoastra, Partidului Comunist Chinez, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze şi întregului popor frate chinez cele mai calde felicitări şi un salut tovărăşesc. Crearea Republicii Populare Chineze a constituit încununarea cu succes a luptei revoluţionare îndelungate duse de poporul chinez, sub conducerea Partidului Comunist, împotriva dominaţiei imperialiste, pentru eliberarea naţională, pentru făurirea noii orînduiri sociale, a marcat o cotitură radicală in destinele poporului chinez, reprezentind, totodată, o puternică lovitură dată sistemului imperialist şi colonialist, o contribuţie însemnată la modificarea radicală a raportului de forţe pe plan mondial în favoarea socialismului. Poporul român se bucură din toată inima de profundele transformai înnoitoare înfăptuite de poporul frate chinez, sub conducerea Partidului Comunist, în frunte cu tovarăşul Mao Tzedun, de marile realizări obţinute prin munca sa creatoare, plină de abnegaţie în dezvoltarea industriei şi agriculturii, în sporirea potenţialului tehnic şi ştiinţific al ţării, în ridicarea nivelului de trai, considerîndu-le o contribuţie de preţ la creşterea forţei şi prestigiului socialismului in lume. Intre poporul român şi poporul chinez, între partidele şi ţările noastre s-au statornicit şi se dezvoltă rodnice relaţii de prietenie şi colaborare multilaterală, întemeiate pe principiile marxism-leninismului şi internaţionalismului socialist. Dînd o înaltă preţuire acestor relaţii, ne exprimăm convingerea că vizita pe care am făcut-o în R. P. Chineză, convorbirile tovărăşeşti pe care le-am avut cu dumneavoastră şi ceilalţi conducători de partid şi de stat chinezi vor contribui la dezvoltarea cu succes a prieteniei şi solidarităţii frăţeşti dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Chinez, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Chineză, spre binele ambelor popoare, în interesul unirii forţelor care luptă împotriva imperialismului, pentru cauza generală a socialismului şi păcii. Cu prilejul acestei mari sărbători, vă urăm din toată inima dumneavoastră şi poporului frate chinez noi victorii în construirea socialismului, în înflorirea Republicii Populare Chineze. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist. Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România PEKM