România Liberă, iulie 1974 (Anul 32, nr. 9232-9258)

1974-07-01 / nr. 9232

ANUL XXXI Nr. 92326 pagini 30 bani j. yl La Proletari din toate ţările, uniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAȚIONAL AL FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE Dialogul la nivel înalt româno-egiptean a înscris un nou moment important în cronica bunelor relaţii bilaterale şi a vieţii internaţionale PREŞEDINŢII NICOLAE CEAUŞESCU ŞI MOHAMMED ANWAR EL SADAT AU SEMNAT DOCUMENTELE OFICIALE Ziua de 30 iunie 1974 se înscrie ca un moment nou, de o deosebită însemnătate in istoria relaţiilor româno-egiptene, avînd, în acelaşi timp, o puternică semnificaţie internaţională. în această zi, preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi preşedintele Republicii Arabe Egipt, Mohammed Anwar El Sadat, au semnat, la Bucureşti, documente de o excepţională importanţă care constituie temelia dezvoltării viitoare a colaborării şi prieteniei dintre cele două ţări şi popoare, consfinţind, totodată, voinţa României şi Egiptului de a conlucra activ in rezolvarea celor mai importante probleme ale vieţii internaţionale, în edificarea unei lumi mai drepte şi ,mai bune. Solemnitatea semnării acestor documente s-a desfăşurat la Palatul Republicii Socialiste România, in cursul dimineţii. Cei doi preşedinţi au întărit, cu girul semnăturilor lor, Declaraţia solemnă comună a Republicii Socialiste România şi Republicii Arabe Egipt. A fost semnată, de asemenea, Declaraţia cu privire la crearea unui comitet comun de cooperare între Republica Socialistă România şi Republica Arabă Egipt şi a fost parafat Comunicatul Comun cu privire la vizita oficială în Republica Socialistă România a preşedintelui Republicii Arabe Egipt, preşedintele Uniunii Socialiste Arabe, Mohammed Anwar El Sadat. După semnarea documentelor, cei doi şefi de stat şi-au manifestat profunda satisfacţie pentru încheierea cu deplin succes a dialogului româno-egiptean la cel mai înalt nivel, stringindu-şi miinile, imbrăţişindu-se prieteneşte. Preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Anwar El Sadat au rostit apoi cuvintări, aplaudate cu căldură de toţi cei prezenţi. La ceremonia semnării documentelor au luat parte tovarăşii: Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Emil Drăganescu, Janos Fazekas, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Ilie Verdeţ, Ştefan Voitec, Constantin Băbălău, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Păţan, Ştefan Andrei, Gheorghe Oprea, viceprim-ministru al guvernului, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, alte persoane oficiale, precum şi ambasadorul ţării noastre la Cairo, Petru Burlacu. Au asistat, de asemenea, Ismail Fahmy, ministrul afacerilor externe, general de corp de armată ing. Ahmed Kamel El- Badri, ministrul producţiei militare, Hassan Ahmed Kamel, şeful de cabinet al preşedintelui Republicii, Osman Assal, ambasadorul R. A. Egipt la București, inginer Abdel-Khalek Abdel-Ghaffar. Acest memorabil eveniment a luat sfîrșit printr-o nouă re(Continuare în pag. a 3-a) După cum a relatat presa de ieri, sîmbătă au continuat la Sinaia, intr-o atmosferă de stimă reciprocă şi înţelegere ce caracterizează relaţiile dintre Republica Socialistă România şi Republica Arabă Egipt, convorbirile între preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Anwar El Sadat. In cursul dimineţii, tovarăşa Elena Ceauşescu şi doamna Gihane El Sadat au vizitat obiective culturale şi sociale din Sinaia. Seara a avut loc un dineu, desfăşurat intr-o atmosferă caldă, cordială, cu prilejul căruia cei doi preşedinţi au rostit scurte toasturi. In cursul dimineţii de duminică, preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi preşedintele Republicii Arabe Egipt, Mohammed Anwar El Sadat, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu şi doamna Gihane El Sadat, s-au intors la Bucureşti, venind de la Sinaia, cu trenul prezidenţial. La plecarea din Sinaia, un mare număr de localnici şi oameni ai muncii, aflaţi în aceste zile în vacanţă in pitoreasca staţiune de la poalele Bucegilor, au venit să salute cu entuziasm pe preşedinţii celor două ţări prietene, să-şi manifeste satisfacţia pentru această nouă întîlnire la nivel înalt românoegipteană, ce se înscrie cu rezultate deosebit de favorabile în cronica bunelor relaţii bilaterale şi a vieţii internaţionale. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Anwar El Sadat răspund cu multă prietenie ovaţiilor. In numele locuitorilor judeţului Prahova, Ion Catrinescu, preşedintele Consiliului popular judeţean, şi alte oficialităţi locale urează înalţilor oaspeţi un călduros „drum bun“ ! In gara Băneasa, la sosirea în Capitală, în întâmpinare au venit tovarăşii Emil Bodnaraş, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ilie Verdeţ, Ştefan Voitec, Constantin Băbălău, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Păran, Ştefan Andrei, împreună cu soţiile. La coborîrea din tren mii de cetăţeni ai Capitalei, tineri îmbrăcaţi in costume naţionale, ii ovaţionează cu multă căldură pe şefii celor două state, scandează entuziast „Ceauşescu şi Sadat“ ! „România şi Egipt“ ! haiţii oaspeţi egipteni au părăsit Bucureştiul Vizita oficială întreprinsă in ţara noastră, la iniitaţia preşedintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, de preşedintele Republicii Arabe Egipt, Mohammed Anwar El Sadat, şi doamna Gihane El Sadat, s-a încheiat duminică la amiază, cind înalţii oaspeţi egipteni au părăsit Bucureştiul. Ca şi dialogul româno-egiptean de la Cairo, din aprilie 1972, întilnirea de la Bucureşti dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Anwar El Sadat s-a înscris ca un eveniment de maximă importanţă în istoria relaţiilor bilaterale, menit să confere acestor raporturi dimensiuni noi, cadrul cel mai favorabil pentru extinderea şi diversificarea colaborării şi cooperării prieteneşti, pe planuri multiple. Această vizită are, în acelaşi timp, o profundă semnificaţie internaţională, ca un dialog rodnic, constructiv dintre două ţări preocupate să participe activ la soluţionarea marilor probleme ce confruntă omenirea, să-şi intensifice eforturile în vederea promovării unei noi politici, a unor noi relaţii, democratice, între state, care să asigure fiecărei naţiuni dreptul şi condiţiile necesare dezvoltării libere, corespunzător intereselor şi năzuinţelor sale legitime, înfăptuirii aspiraţiilor de pace, progres, înţelegere şi cooperare ale lumii contemporane. Asemenea contacte directe la cel mai înalt nivel, cum a fost cel româno-egiptean, asemenea documente de mare valoare politică, cum este Declaraţia solemnă comună adoptată de cele două state, reprezintă contribuţii de seamă la consolidarea cursului pozitiv din viaţa internaţională, la cauza destinderii, prieteniei şi colaborării între popoare. Iată, aşadar, temeinice motive pentru satisfacţia deosebită cu care opinia noastră publică salută rezultatele fructuoase ale vizitei preşedintelui Republicii Arabe Egipt, îşi reafirmă, deplina adeziune faţă de politica externă a României socialiste, faţă de activitatea neobosită a preşedintelui Nicolae Ceauşescu pusă în slujba edificării unei lumii bazată pe justiţie, echitate şi pace. ...Solemnitatea plecării înalţilor oaspeţi are loc pe aeroportul Otopeni. De la reşedinţa oficială, preşedintele Anwar El Sadat şi doamna Gihane El Sadat sunt însoţiţi de preşedintele Nicolae Ceauşescu şi de tovarăşa Elena Ceauşescu. Solii poporului egiptean sunt, de asemenea, conduşi la plecare de Emil Bodnaraş, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Manea Mănescu, primministru al guvernului, cu soţia, Maria Mănescu, general de armată Ion Ioniţă, ministrul apărării naţionale, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, împreună cu soţiile, precum şi de ambasadorii Republicii Socialiste România la Cairo şi Republicii Arabe Egipt la Bucureşti. Ca şi în ziua sosirii, pe frontispiciul aerogării, împodobită sărbătoreşte, se află portretele celor doi şefi de stat, încadrate de drapelele României şi Egiptului. Pe mari pancarte sunt înscrise, în limbile română şi arabă, urările : „Să se dezvolte continuu relaţiile prieteneşti de colaborare multilaterală dintre Republica Socialistă România şi Republica Arabă Egipt, spre binele ambelor popoare, al cauzei păcii şi inţelegerii internaţionale „Trăiască pacea, prietenia frăţească şi înţelegerea dintre popoare“. Numeroşi bucureşteni ovaţionează cu entuziasm pe preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Anwar El Sadat, la sosirea pe aeroport, scândindu-le numele, aclamînd cu însufleţire pentru prietenia româno-egipteană. Ceremonia oficială începe prin prezentarea onorului de către garda militară. In timpce se intonează Imnurile de stat ale Egiptului şi României, se trag 21 de salve de tun, în semn de salut. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Anwar El Sadat trec în revistă garda de onoare, înalţii oaspeţi îşi iau apoi rămas bun de la şefii misiuni(Continuare in pag. a 3-a) Cuvintul preşedintelui NICOLAE CEAUŞESCU Dragă prietene preşedinte Sadat, Dragi prieteni, Aş dori să exprim satisfacţia noastră pentru vizita fructuoasă pe care aţi făcut-o în România, pentru rezultatele convorbirilor care au marcat un nou moment în dezvoltarea colaborării dintre România şi Egipt. Declaraţia solemnă şi celelalte documente pe care le-am semnat împreună în momentul de faţă aşează relaţiile dintre ţările şi dintre partidele noastre pe o bază trainică, deschid perspective minunate pentru o largă colaborare în toate domeniile de activitate. Doresc să exprim convingerea că aceste documente, rezultatele vizitei dumneavoastră se vor înscrie ca un moment important în istoria relaţiilor dintre cele două ţări, că popoarele noastre , animate de dorinţa de a obţine un progres mai rapid pe calea dezvoltării economico-sociale, a consolidării independenţei şi suveranităţii lor — vor conlucra tot mai activ — aceasta spre binele lor şi, totodată, la spiritul colaborării şi prieteniei între toate popoarele, al păcii în lume. Acum, cînd încheiaţi vizita dumneavoastră scurtă în România, doresc încă o dată să exprim satisfacţia noastră pentru relaţiile bune existente între partidele şi popoarele noastre, pentru relaţiile prieteneşti şi frăţeşti dintre noi înşine, care sunt o garanţie a dezvoltării unei colaborări rodnice în toate domeniile de activitate. Vă rog să transmiteţi poporului prieten egiptean din partea poporului român, cele mai bune urări de prosperitate, de bunăstare, de succes în dezvoltarea economico-socială, urări de o pace trainică şi justă. Vă urăm dumneavoastră multă sănătate, succes în activitatea de conducere a poporului prieten pe calea bunăstării şi fericirii. Vă aşteptăm să reveniţi in România. (Aplauze). Cuvintul preşedintelui MOHAMMED ANWAR EL SADAT Domnule preşedinte, Stimaţi prieteni, Zilele şederii noastre au fost scurte, dar ele ne-au dat fericire şi căldură, pe care le-am simţit în primirea rezervată de poporul român prieten. Toate acestea sunt sentimente de frăţie şi satisfacţie, în acest moment imi vine greu să exprim ceea ce cred despre toate acestea. Desigur, am avut discuţii cu delegaţiile aici, cit şi la Sinaia, şi-mi este plăcut să constat comunitatea totală de vederi dintre noi, atît în ceea ce priveşte problemele internaţionale, inclusiv problema Orientului Mijlociu, cit şi în ce priveşte viitorul relaţiilor dintre cele două ţări ale noastre. Eu consider această întîlnire o deschidere a unei noi pagini în relaţiile dintre popoarele noastre. Acest lucru noi l-am exprimat şi în documentele pe care le-am semnat astăzi şi care întăresc prietenia noastră dragă, pentru că alături de tot ceea ce am semnat se află şi inimile noastre. Nu pot şi nu găsesc cuvintele să vă mulţumesc dumneavoastră, să mulţumesc poporului român prieten. Tot ceea ce pot să spun este că viitorul ne va da poate prilejul să exprimăm şi să vă răspundem dumneavoastră pentru tot ceea ce ne-a întîmpinat, pentru tot ceea ce a însemnat prietenie şi apropiere. Iţi urăm, dragă, scumpe prieten, multă sănătate şi fericire, iar poporului român succese tot mai mari sub conducerea dumneavoastră înţeleaptă. (Aplauze). Dejun în cinstea preşedintelui ales al Republicii Columbia, Alfonso López Ichelsen Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, au oferit duminică , 30 iunie, la Snagov, un dejun în onoarea preşedintelui ales al Republicii Columbia, Alfonso López Michelsen, cu prilejul aniversării zilei de naştere, şi în onoarea soţiei sale, doamna Cecilia Caballero de López. Au luat parte tovarăşii Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, împreună cu soţia, Ştefan Andrei. A participat, de asemenea Antonio Angelo, care îl însoţeşte pe preşedintele ales al Republicii Columbia, in vizita în, ţara noastră. In timpul dejunului, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Alfonso López Michelsen, au rostit toasturi. Dejunul s-a desfăşurat într-o atmosferă de caldă cordialitate. Toastul preşedintelui NICOLAE CEAUŞESCU Aş dori să exprim bucuria mea şi a tovarăşilor mei, a poporului român pentru faptul că preşedintele Columbiei ales în mod democratic de poporul columbian, se găseşte în ţara noastră şi ne-a prilejuit această plăcere de a sărbători ziua Domniei Sale de naştere. Noi suntem bucuroşi că ne găsim împreună în această zi in care dumneavoastră sărbătoriţi ziua de naştere. (Continuare în pag. a 6-a) Toastul preşedintelui LÓPEZ MICHELSEN Va trebui să mă scuzaţi pentru faptul că voi începe cu o notă sentimentală şi afectivă : nu împlinim un număr de ani de multe ori pe an, ci o singură dată, în anii pe care cineva îi are de trăit. Iar gestul spontan, în afara oricărui protocol, puţin surprinzător chiar pentru noi, de a ne fi invitat pe soţia mea şi pe mine, de a ne fi înconjurat cu atîta căldură umană într-o astfel de ocazie pe care nu o putem uita, cind ne (Continuare in pag. a 6-a) In pagina a 3-a : • Declaraţia solemnă comună a Rep u b l ic ii Socialiste România şi a Republicii Arabe Egipt • Declaraţie cu privire la crearea unui Comitet comun de cooperare între Republica Socialistă România şi Republica Arabă Egipt • Comunicat comun cu privire la vizita oficială în Republica Socialistă România a preşedintelui Republicii Arabe Egipt, preşedintele Uniunii Socialiste Arabe, Mohammed Anwar El Sadat