România Liberă, ianuarie 1975 (Anul 33, nr. 9390-9414)

1975-01-03 / nr. 9390

ANUL XXXIII Nr. 9390 6 pagini 30 bani COTIDIANUL CONSILIULUI NAȚIONAL AL FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE CUVÂNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1974 cu rezultate remarcabile în dezvoltarea economico-socială, în ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, în făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România socialista. Oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, au întîmpinat a 30-a aniversare a eliberării patriei şi Congresul al XI-lea cu strălucite succese în realizarea planului producţiei industriale şi agricole, în toate domeniile de activitate. Rezultatele obţinute în creşterea producţiei materiale, sporirea venitului naţional au permis trecerea în acest an la majorarea retribuţiei tuturor oamenilor muncii, asigurînd pînă la sfîrşitul anului 1975 o creştere mai mare a veniturilor faţă de prevederile planului cincinal. Putem deci spune cu îndreptăţită mîndrie că anul 1974, cu toate greutăţile şi lipsurile care s-au mai manifestat, a dus la creşterea avuţiei naţionale, demonstrînd încă o dată justeţea politicii marxist- feniniste a partidului nostru. Acum, la încheierea unui an de muncă încordată, dar plină de satisfacţii, adresez, în numele conducerii de partid şi de stat, precum şi al meu personal, calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului nostru popor — făuritorul conştient al viitorului nou, liber, al României. Anul acesta va rămîne înscris cu litere de aur în istoria României ca anul în care Congresul al XI- lea a adoptat primul Program al Partidului Comunist Român, precum şi Directivele noului cincinal şi prognozele de dezvoltare economico-socială pînă în 1990. Aceste documente prefigurează în mod minunat viitorul patriei noastre, înarmează întregul partid şi popor cu o orientare clară, teoretică şi practică, în munca şi lupta pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea spre comunism a României. Planul dezvoltării economico-sociale pentru 1975, adoptat recent de Marea Adunare Naţională, prevede un ritm înalt de dezvoltare a economiei naţionale, asigură condiţiile tehnico-materiale pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Datorită situaţiei grele economice internaţionale, îndeosebi a crizei energetice, se impune să luăm toate măsurile pentru ca aceste situaţii să influenţeze cît mai puţin asupra dezvoltării economiei noastre naţionale, să asigurăm înfăptuirea neabătută a sarcinilor privind dezvoltarea economico-socială a ţării, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. Datoria de onoare a fiecărui cetăţean al patriei noastre este de a face totul pentru a contribui la realizarea cu succes a planului pe anul 1975, şi deci a întregului cincinal, creînd astfel condiţii mai bune pentru trecerea la realizarea hotârîrilor celui de-al XI-lea Congres al partidului. Alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi in consiliile populare, care vor avea loc in luna martie a anului viitor, vor constitui un important eveniment politic, întregul popor manifestînd, prin votul pe care îl va da candidaţilor Frontului Unităţii Socialiste, adeziunea deplină la hotărîrile Congresului al XI-lea, la politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, hotărîrea fermă de a înfăptui neabătut Programul Partidului Comunist Român de ridicare a ţării pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Totodată, alegerile vor constitui şi o puternică afirmare a democraţiei noastre socialiste, a participării maselor largi populare la conducerea întregii vieţi economico-sociale, la făurirea în mod conştient a propriului lor viitor. Dragi tovarăşi şi prieteni, Evenimentele internaţionale din anul 1974 au dus la accentuarea schimbării raportului de forţe pe arena mondială. Pe toate continentele se intensifică lupta forţelor progresiste şi antiimperialiste, a maselor largi populare, împotriva politicii imperialiste de dominaţie şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului. Se afirmă cu putere voinţa popoarelor de a fi pe deplin stăpîne pe bogăţiile naţionale şi de a le folosi în scopul dezvoltării lor economicosociale independente, hotărîrea lor de a lupta pentru o politică de pace şi colaborare internaţională Au fost înregistraţi noi paşi pe calea destinderii, a soluţionării problemelor complexe ale vieţii internaţionale pe calea tratativelor paşnice între state. In acelaşi timp, s-au produs evenimente grave — cum au fost cele din Cipru — care au pus în primejdie pacea. Desfăşurarea evenimentelor internaţionale din anul care a trecut demonstrează cu putere că procesul destinderii este încă fragil, că se află abia la început, că în lume mai sunt încă puternice forţe reacţionare care pot pune în pericol pacea şi colaborarea internaţională. Congresul al XI-lea a trasat o orientare clară şi în ce priveşte activitatea internaţională a ţării noastre. Succesele înregistrate pînă acum de Conferinţa general-europeană ne permit să apreciem că în anul 1975 ea se va încheia cu succes, deschizînd perspectiva unor relaţii noi, de colaborare, între toate popoarele continentului. Ca şi în trecut, România vă acţiona cu toată fermitatea pentru extinderea relaţiilor de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste, cu statele care luptă pentru dezvoltarea economico-socială independentă, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Considerăm că anul 1975 trebuie să marcheze o cotitură importantă pe calea înfăptuirii noii ordini economice şi politice internaţionale, spre lichidarea subdezvoltării, spre o colaborare pe baze noi între toate statele. Mai mult ca oricînd sunt necesare măsuri hotărite pe calea dezarmării generale şi, îndeosebi, a celei nucleare, de încetare a cursei înarmărilor şi de înfăptuire a unei politici de pace şi colaborare internaţională. Se impun întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite în rezolvarea tuturor problemelor complexe care preocupă omenirea, participarea activă la viaţa internaţională a tuturor statelor, fără deosebire de mărime. Pornim de la faptul că problemele complexe şi făurirea noii ordini economice internaţionale nu pot fi soluţionate decât cu participarea activă a tuturor popoarelor. Evenimentele din anul care a trecut demonstrează cu putere că, prin acţiuni unite, popoarele care se pronunţă pentru o politică nouă dispun de forţa necesară pentru a putea deschide calea unei ere noi, de pace şi colaborare internaţională în care fiecare naţiune să se poată dezvolta liber, corespunzător voinţei sale. Ştim că în anul 1975 sunt multe probleme complicate ce trebuie soluţionate pe plan internaţional, dar privim cu optimism şi încredere desfăşurarea evenimentelor. Avem convingerea că, mai mult ca oricînd, stă în puterea forţelor progresiste şi antiimperialiste, a tuturor popoarelor să asigure triumful politicii de pace şi colaborare — şi vom acţiona cu toată hotărîrea pentru ca poporul nostru să-şi aducă contribuţia la triumful acestei politici! Suntem ferm hotărîţi să facem totul pentru ca anul 1975 să aducă poporului român noi şi mari succese în dezvoltarea economico-socială,in creşterea bunăstării sale materiale şi spirituale, în ridicarea ţării pe noi culmi de progres şi civilizaţie socialistă ! Nu vom precupeţi nici un efort pentru a contribui la realizarea noii ordini economice şi politice internaţionale, la soluţionarea tuturor problemelor în interesul popoarelor, al păcii şi colaborării internaţionale. In aceste clipe solemne, să ridicăm paharul pentru gloriosul nostru partid comunist — conducătorul încercat al naţiunii noastre, pentru eroicul popor român, ziditor al celei mai drepte orînduiri sociale — comunismul , pentru înflorirea şi prosperitatea Republicii Socialiste România ! La începutul noului an vă adresez din toată inima, dragi tovarăşi şi prieteni, muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, cele mai bune urări de noi şi mari satisfacţii în muncă şi viaţă, în împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani! -‡ e Vineri ianuarie 1975 • directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pentru perioada 1981-1990 Directivele Congresului al XI-lea al Partidului Comunist Român cu privire la Planul cincinal 1976-1980 și liniile In Editura politică a apărut: A ÎNCEPUT SĂ SE SCRIE ISTORIA ACESTUI AN ŞARJA A NOUA Oţelarul îşi ridică vizorul şepcii şi arătînd spre imensul cuptor electric din care se scurgea, în oala de turnare, şuvoiul de metal incandescent, spuse vesel : „Turnăm la pahare oţel, în cinstea acestui ultim an al cincinalului“. Şi astfel, cu , intenţie sau fără, maistrul oţelar Constantin Tatu, de la întreprinderea de maşini grele din Capitală, a întins firesc o punte între ieri şi azi de la atmosfera de revelion, cînd a umplut cupele comesenilor săi, • tovarăşi de muncă, cu vin roşu —■ la această tipică imagine de muncă din oţelărie, care se va perpetua un an întreg, pînă în pragul scurtului repaus de o zi de la viitorul an nou. Aşadar, a început să se scrie, prin fapte de muncă, istoria acestui an ’75, ultimul şi cel mai scurt an al actualului cincinal, an care va avea în industria Capitalei, potrivit ritmurilor atinse şi realizărilor obţinute, nu douăsprezece luni, ci numai şase. Pentru că în celelalte şase luni, din a doua parte a anului, se va produce peste plan, peste previziunile iniţiale, sporindu-se astfel considerabil volumul de produse, venitul naţional în ansamblu. — Am hotărît să realizăm în acest an o producţie marfă suplimentară în valoare de 25 de milioane lei şi să economisim 1 600 tone de metal — intervine prim-topitorul Ion Musteţa de la al doilea cuptor electric, un siderurgist reşiţean stabilit în Capitală odată cu îrfiinţarea acestei mari întreprinderi a industriei noastre constructoare de maşini. Anul 1975 trebuie să zvîcnească puternic de la început. Este primul an de producţie de după cel de-al XI-lea Congres al partidului. Obligaţiile sunt mari. Observaţi remarca, identică în spirit şi sens cu aceea a maistrului Constantin Tatu , ca an de vîrf, ’75 trebuie să încununeze străduinţele dintr-un întreg cincinal. Sunt sarcini mari sub toate aspectele, cantitative şi calitative, în anul abia început. De aceea şi pregătirile au fost pe măsura acestor răspunderi sporite, întreprinderea de maşini grele va continua să doteze, într-un ritm şi mai alert industria ţării cu agregate de o însemnătate excepţională. — Imaginaţi-vă, în acest an vom avea de realizat trei turboagregate de 330 MW pentru centralele electrice în construcţie ; asimilăm încă două tipuri noi de turboagregate pentru centralele de termoficare şi de uzină ; la cele patru cuptoare pentru liniile de ciment de mare capacitate (este vorba de 3 000 tone în 24 de ore), adăugăm curînd un al cincilea şi trecem la echiparea completă cu agregate a liniilor de fabricare a cimentului, pe care le-am livrat pînă acum. Vom construi coloane de sinteză, pînă acum importate, pentru combinatele chimice de :îngrăşăminte azotoase, utilaje pentru liniile de laminoare de la Slatina, piese navale grele pentru navele de tonaj mare ce se construiesc în ţară... Cum vedeţi, pentru noi anul ’75 este un an foarte dens în sarcini şi răspunderi —■ ne spunea, cu (Continuare in pag. a 3-a) Telegramă adresată tovarăşului Mae Ceauşescu de Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R. Intr-o telegramă adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu, Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R. raportează că oamenii muncii din Capitală, în frunte cu comuniştii, au îndeplinit şi depăşit planul pe 1974, obţinînd o producţie suplimentară de peste 1,5 miliarde lei. Faţă de 1973, anul trecut producţia a fost mai mare cu 18,6 la sută. Rezultatele obţinute, ca şi măsurile întreprinse pentru pregătirea condiţiilor în vederea realizării planului pe 1975 dau garanţia că planul pe anul acesta şi angajamentul Organizaţiei de partid a Capitalei vor fi îndeplinite. Cu legitima mîndrie de a fi contemporanii dumneavoastră, cu bucuria şi satisfacţia că, strîns uniţi în jurul partidului, împreună cu întregul nostru popor, clădim edificiul României noi, libere şi independente — se spune în telegramă — suntem ferm hotărîţi să muncim neabătut pentru a transpune în viaţă istoricele hotăriri adoptate de Congresul al XI-lea al Partidului Comunist Român, avînd convingerea fermă că aceasta este calea sigură a ridicării patriei pe trepte tot mai înalte de progres şi civilizaţie, a bunăstării şi fericirii poporului. Exprimind întreaga dragoste şi stimă pe care vi le purtăm vă rugăm să ne îngăduiţi să vă urăm din inimă, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cu acest prilej sărbătoresc, ani mulţi şi rodnici în fruntea partidului şi a ţării, spre binele şi fericirea întregii noastre naţiuni, pentru continua înflorire şi prosperitate a României socialiste. Afirmarea revoluţiei - ştiinţifice şi tehnice Prof. dr. docent V. Em. Sahini membru corespondent al Academiei Fie că este vorba de cunoaşterea noului, pe care o implică cercetarea cu caracter fundamental şi de ale cărei date societatea va beneficia in perspectivă, fie că ne referim la procesul complex al aplicării acestor rezultate, in aprecierea anului ştiinţific 1974 se înscriu o serie de jaloane care punctează momente de o semnificaţie şi importanţă cu totul deosebite. Un astfel de eveniment major in viaţa ştiinţifică a României l-a constituit desfăşurarea la Bucureşti, in octombrie a lucrărilor primei Conferinţe Naţionale a Cercetării ştiinţifice şi Proiectării, convocată din iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Analizind pe larg multiplele probleme ridicate de cercetarea ştiinţifică şi de proiectare, Conferinţa a trasat un program complex, pentru ca, în viitor, întreagă această activitate să se îmbunătăţească, astfel ca la rezultatele de mare valoare obţinute de cercetătorii şi proiectanţii din ţara noastră să li se adauge mereu altele iar contribuţia acestor sectoare de muncă la realizarea planurilor anuale şi cincinale să fie mereu sporită. Un moment de importanţă deosebită în viaţa poporului nostru şi avînd ample rezonanţe în activitatea de cercetare ştiinţifică şi de proiectare l-a constituit cel de al XI-lea Congres al Partidului, Comunist Român. Raportul prezentat In marele forum al comu(Continuare In pag. a 2-a) Anul şi veacul ! Mihnea Gheorghiu De început, acum, afla-vom fiecare o zi şi o oră prielnică meditaţiei. După o lungă activitate şi o scurtă vacanţă, omul îşi poate permite să cugete, o clipă măcar, la citeva date esenţiale ale timpului şi locului său în lume. In definitiv, orientarea în acest labirint caree destinul fiecăruia nu poate fi decit subiectivă şi ipotetică. Nici măcar „anul nou" nu-i acelaşi pentru toţi, decit printr-o convenţie calendaristică destinată să acorde-n timp afacerile interne şi afacerile externe ale tuturor naţiunilor, indiferent de credinţele lor tradiţionale. Ba chiar acceptînd calendarul universal, există o linie verticală, undeva in Oceanul Pacific intre două meridiane, peste care oricine ar trece, se află şi în ziua de ieri şi în ziua de mîine, in acelaşi minut. Iluzia ceasornicului, a timpului vieţii, intre două meridiane. Aici, in emisfera noastră, ar trebui să fie miezul iernii. Pină la 1 iunie, la vară, vor mai trece cinci luni, aproape o jumătate de an. Dar in emisfera sudică, la doar citeva ore de avion de Bucureşti, oamenii au serbat in aceeaşi zi „anul nou" dar vara, pentru că acolo iarna începe la... 1 iunie. Iluzia spaţiului, intre două paralele. Cald şi rece, departe şi aproape, bine şi rău, tinereţe şi bătrîneţe, război şi pace, în mijlocul acestor ipoteze permanente, omenirea (Continuare în nas. a 2-a) . Tovarăşului Comandant Şef FIDEL CASTRO RUZ Prim Secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, Prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba Cu prilejul celei de-a XVI-a aniversări a zilei eliberării, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Guvernului Republicii Socialiste România, al poporului român şi al nostru personal vă transmitem dumneavoastră. Partidului Comunist din Cuba, guvernului Revoluţionar şi poporului frate cubanez cordiale felicitări şi un călduros salut tovărăşesc. Poporul român urmăreşte cu vie simpatie şi se bucură din toată inima de realizările însemnate obţinute de poporul cubanez, sub conducerea partidului său comunist, în edificarea societăţii socialiste şi ii urează noi şi tot mai mari succese in activitatea pe care o NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Preşedintele, Republicii Socialiste România desfăşoară pentru dezvoltarea multilaterală şi înflorirea continuă a patriei, pentru apărarea independenţei naţionale şi a cuceririlor sale revoluţionare. Apreciind cu satisfacţie dezvoltarea largă pe care au cunoscut-o relaţiile de prietenie şi colaborare frăţească dintre partidele, popoarele şi ţările noastre ca urmare a schimbului de vizite la nivel înalt, ne exprimăm convingerea că ele se vor extinde in continuare, in interesul dezvoltării socialiste a fiecărei ţări, al cauzei progresului şi păcii. Cu sentimente de înaltă stimă şi prietenie, MANEA MANESCU Prim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România