România Liberă, ianuarie 1980 (Anul 38, nr. 10942-10966)

1980-01-03 / nr. 10942

Anul XXXVIII Nr. 109426 pagini 30 bani Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE Joi 3 ianuarie 1980 MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Anul 1979, pe care îl încheiem peste citeva minute, a marcat un nou pas înainte în dezvoltarea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a societăţii noastre, in sporirea avuţiei naţionale şi ridicarea nivelului de trai al poporului, in înfăptuirea obiectivelor edificării socialismului şi comunismului pe pămintul României. La 23 August am sărbătorit împlinirea a 3 decenii şi jumătate de la victoria revoluţiei de eliberare naţională şi socială, trecînd in revistă victoriile epocale obţinute de clasa noastră muncitoare, de întregul popor, sub conducerea Partidului Comunist, in înfăptuirea revoluţiei şi construcţiei socialiste, in lichidarea înapoierii ţării şi făurirea unei civilizaţii materiale şi spirituale noi, in afirmarea României ca ţară liberă, prosperă şi independentă. In acest an a avut loc, de asemenea, Congresul al Xll-lea al partidului, care a facut bilanţul realizărilor dobîndite în actualul cincinal, a analizat stadiul actual al dezvoltării societăţii româneşti şi a stabilit obiectivele şi sarcinile pentru următoarea etapă istorică. Toate marile înfăptuiri în transformarea revoluţionară a societăţii, în creşterea potenţialului ei material şi spiritual, sunt rezultatul politicii partidului nostru, care aplică neabătut ideile socialismului ştiinţific, adevărurile universal valabile, la condiţiile concrete ale României, al elanului întregului popor care înfăptuieşte programul partidului ce exprimă interesele şi aspiraţiile supreme ale întregii naţiuni. Aceste realizări pun in evidenţă superioritatea orînduirii noastre socialiste care asigură manifestarea plenară a energiei şi capacităţii creatoare a poporului nostru. Pentru succesele de seamă realizate pe toate planurile în anul 1979, adresez, în aceste momente solemne, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor care, sub conducerea gloriosului nostru partid, îşi făureşte, liber şi demn, propriul destin - destinul socialist şi comunist. Noul an in care intrăm este hotărîtor pentru îndeplinirea cu succes a întregului cincinal. Să ne mobilizăm toate forţele pentru transpunerea cu succes in viaţă a prevederilor planului pe 1930 ridicînd la o calitate nouă, superioară, activitatea din industrie, agricultură, transporturi, construcţii, din ştiinţă şi invăţămînt, din toate domeniile construcţiei socialiste. Să aplicăm ferm noul mecanism economicofinanciar, întărind continuu autoconducerea şi autogestiunea economică şi ridicînd eficienţa întregii producţii materiale. Să menţinem mereu viu spiritul revoluţionar în muncă şi creaţie, să milităm neobosit pentru ridicarea nivelului de conştiinţă al maselor şi promovarea in toate sferele de activitate a principiilor eticii şi echităţii socialiste. Pregătirea şi desfăşurarea alegerilor de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare, ca şi crearea organizaţiilor proprii ale Frontului Unităţii Socialiste, vor trebui să determine dezvoltarea şi mai puternică a democraţiei noastre socialiste, participarea tot mai activă a poporului la conducerea societăţii, la făurirea propriei sale istorii. Realizind obiectivele de pion în anul care începe peste citeva clipe, să asigurăm pregătirea temeinică a trecerii la noul cincinal, la înfăptuirea concretă in viaţă a Directivelor Congresului al Xll-lea şi a celorlalte programe-directivă adoptate în înaltul forum a! partidului. Strîns uniţi în jurul Partidului Comunist Român - nucleul vital al întregii noastre naţiuni — să nu precupeţim nimic pentru a zidi in România, cea mai dreaptă şi mai umană orinduire cunoscută in istorie - orînduirea socialistă şi comunistă. Dragi tovarăşi şi prieteni, Congresul al Xll-lea, analizînd în spiritul concepţiei materialismului dialectic şi istoric marile schimbări şi mutaţii care au loc pe arena mondială, a pus în evidenţă atît intensificarea tot mai puternică a luptei maselor populare, a forţelor progresiste, a popoarelor pentru o viaţă liberă, independentă şi prosperă, cit şi amplificarea crizei economice, petroliere şi financiare, adindirect unor contradicţii, agravarea conflictelor existente şi apariţia altor noi, ivirea unor momente de încordare şi accentuarea instabilităţii în viaţa internaţională. Pornind de la aceste realităţi, partidul nostru a apreciat şi apreciază că singura alternativă la agravarea continuă a situaţiei mondiale este renunţarea la politica de forţă şi dictat, la amestecul în treburile interne ale altor state, la politica sferelor de influenţă şi hegemonie, şi promovarea unei politici noi de colaborare egală în drepturi şi reciproc avantajoasă intre toate statele. In acest spirit, Congresul a definit cu claritate poziţiile internaţionale ale României, liniile directoare ale politicii sale externe ii, perioada următoare, în anul pe care-l încheiem, patria noastră a continuat să se afirme pe plan internaţional ca un puternic detaşament revoluţionar in lupta pentru progres social, destindere şi pace. Vom promova şi în viitor, cu toată hotărîrea, o politică de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste - de care ne leagă idealurile şi ţelurile comune ale noii orînduiri - de relaţii multilaterale cu popoarele ce păşesc pe calea propăşirii economico-sociale independente, lărgind, totodată, în spiritul coexistenţei paşnice, raporturile cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială. Şi in viitor vom situa consecvent, la baza întregii noastre politici externe, principiile egalităţii in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, ale nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, militînd neabătut pentru generalizarea lor în întreaga viaţă internaţională. Ca şi pînă acum, ne vom aduce întreaga contribuţie la cauza înfăptuirii securităţii pe continentul nostru. împreună cu celelalte popoare europene vom participa activ la buna pregătire a reuniunîi de la Madrid, astfel incit aceasta să dea un puternic impuls înfăptuirii unitare a documentelor de la Helsinki, colaborării între toate statele continentului şi, in mod deosebit, trecerii da măsuri concrete şi eficiente de dezangajare militară şi dezarmare, fără de care nu se pot concepe pacea şi securitatea în Europa şi in întreaga lume. Considerăm că este în interesul vital al tuturor popoarelor Europei să împiedice amplasarea de noi rachete şi arme nucleare pe continent, făcîndu-se totul pentru diminuarea înarmărilor, pentru reducerea uriaşelor arsenale militare concentrate în această regiune a lumii. O importanţă hotăritoare pentru cauza păcii are renunţarea la forţă şi la ameninţarea cu forţa în relaţiile dintre toate statele, soluţionarea problemelor litigioase dintre ele numai pe cale politică, paşnică, prin tratative intre părţile interesate. In acest context, apreciem că trebuie intensificate eforturile pentru realizarea in Orientul Mijlociu a unei păci globale, trainice si juste care să ducă la retragerea Israelului din teritoriile ocupate si la asigurarea dreptului la autodeterminare pentru poporul palestinian, inclusiv constituirea unui Stat propriu independent. Imperativul cel mai arzător al timpurilor noastre, dezideratul vital a! tuturor popoarelor, este realizarea dezarmării, şi in primul rind a dezarmării nucleare. Asigurindu-se un echilibru care să nu pună în pericol securitatea nici unei părţi, trebuie făcut totul pentru reducerea sistematică a cheltuielilor militare, a efectivelor militare şi armamentelor, retragerea trupelor străine in graniţele naţionale, lichidarea bazelor şi a blocurilor militare şi făurirea unei lumi fără arme şi fără războaie. Uriaşele fonduri ce se cheltuiesc astăzi pentru înarmare să fie îndreptate numai spre asigurarea progresului economnico-social al popoarelor, spre îmbunătăţirea continuă a vieţii pe planeta noastră. Se impune, totodată, să se acţioneze mai ferm pentru lichidarea subdezvoltării in care se mai află o mare parte a omenirii, precum şi a oricăror forme de inegalitate şi asuprire a altor popoare, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaţionale bazată pe relaţii echitabile, de deplină egalitate, care să asigure progresul tuturor ţărilor şi, îndeosebi, al celor rămase in urmă, să înlesnească aecesul neîngrădit al tuturor naţiunilor la cuceririle civilizaţiei moderne. Soluţionarea constructivă a marilor probleme ce confruntă omenirea impune, mai mult ca oricine, participarea activă a tuturor statelor - fără deosebire de mărime sau de orinduire socială - la viaţa internaţională, democratizarea largă a relaţiilor interstatale, întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite in promovarea colaborării, păcii şi securităţii mondiale. Realitatea demonstrează că sta în puterea popoarelor ca, acţionînd unite, cu fermitate şi consecvenţă, să împiedice agravarea climatului internaţional, izbucnirea unui nou război şi să impună un curs nou în politica mondială, de destindere şi colaborare, să asigure triumful cauzei libertăţii şi independenţei, pacea şi securitatea pe planeta noastră. Dragi tovarăşi şi prieteni, Să facem totul pentru a realiza cu deplin succes planul pe anul 1980 şi pe întregul cincinal, pregătind, totodată, temeinic trecerea la cincinalul viitor, asigurînd traducerea in viaţă a istoricelor hotăriri ale Congresului al Xll-lea al partidului, a măreţului Program de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism ! Fie ca noul an să aducă tuturor popoarelor izbînzi tot mai însemnate in realizarea aspiraţiilor lor de progres şi bunăstare, de dezvol- tare liberă, de colaborare şi pace ! Cu prilejul Anului Nou, vă urez tuturor, dragi tovarăşi şi prieteni, succese, satisfacţii şi bucurii cit mai mari în muncă şi viaţă, realizarea dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine, multă sănătate şi fericire !in aceste clipe sărbătoreşti, vă adresez, dragi concetăţeni, urarea I tradiţională : „LA MULŢI ANI !" i — Mesajul pe care secretarul general al partidului tovarăşul Nicolae Ceauşescu l-a adresat întregului nostru popor in noaptea de Anul nou, a produs o reverberaţie profundă in rindul colectivului întreprinderii noastre — ne-a declarat ing. ION CALTNA, directorul adjunct al Şantierului naval Galaţi. La marile înfăptuiri pa care ţara noastră le-a obţinutîn anul pe care l-am încheiat, noi, navaliştii gălăţeni, avem de bună seamă o parte de contribuţie. Şi aceasta ca un rezultat firesc al politicii partidului de dezvoltare şi modernizare continuă a bazei tehnico-materiale a societăţii noastre, a condiţiilor tot mai bune de muncă de care dispunem, a elanului creator stimulat permanent de însuşi secretarul general al partidului tovarăşul Nicolae Ceauşescu.ro. Care au fost performanţele anului 1979 ? —* Amintind doar citeva, este vorbe în primul rîrtd de realizarea celui de al doilea mineralier, „Bobilna“, de 55 000 tdw. Deşi, a doua navă, construită aici la noi la Galaţi, ea reprezintă o premieră pentru industria navală, fiind echipată cu un motor românesc construit de I.C.M. Reşiţa. Şi tot in anul pe care l-am încheiat,, pe şantierul nostru a fost executată prima navă frigorifică ,,Polar“ şi s-au încheiat lucrările de asamblare a celei de-a doua platforme de foraj marin „Orizont“. „ Cum s-ar spune, constructorii navali gălăţeni au făcut din Orizont“ o realitate concretă de unde privesc in viitor ? — Este o comparaţie care ne onorează dar şi ne obligă. Sarcinile trasate constructorilor de nave şi, in mod special, celor de la Galaţi care executăm platforme de foraj marin, de cel de-al Xll-lea Congres al partidului, sunt destul de importante. Anul 1930, de ce să n-o spunem, este din acest punct de vedere un an dificil. Dar mândria patriotică pe care am simţit-o cu toţii, noi de aici de la mila 80 de pe Dunăre, cînd, in zilele Congresului al Xll-lea, secretarul general al partidului a anunţat că prima platformă de foraj marin a descoperit petrol in Marea Neagră, a fost de natura să ne îmbărbăteze şi să ne insufle forţăşi hotărîre şi mai mari pentru a construi ci mai multe asemenea instalaţii. Dealtfel, încheierea lucrărilor de asamblare a ,,Orizontului“ marchează şi începutul , seriei de platforme de foraj marin ce se vor construi la Galaţi. Experienţa anilor trecuţi, performanţele lui 1879 vor sta la baza activităţii acestui an, an care, aşa cum prea bine sublinia preşedintele ţării în Mesajul de Anul nou, va trebui să marcheze o calitate nouă în realizarea sarcinilor de plan, şi să asigure trecerea cu succes la înfăptuirea, prevederilor, noului cincinal. Avînd în vedere această dublă ipostază a anului în care am intrat, noi ne-am organizat mai bine forţele, am adoptat tehnologii care să ne asigure o productivitate şi o calitate superioare produselor noastre, realizarea exemplară a tuturor sarcinilor ce ne revin. — Am urmărit cu bucurie — ne-a mărturisit COSTICA TOADER, preşedintele consiliului oamenilor muncii de la întreprinderea „Tractorul“ din Braşov — tradiţionalul Mesaj pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului l-a adresat la cumpăna anilor, întregului nostru popor. Şi de această dată, cel mai iubit fiu al ţării ni se adresează prin cuvinte calde, semnificative exprimind realităţi şi năzuinţe de viitor ale poporului român care strins unit în jurul partidului îşi făureşte liber şi demn propriul destin. Eu văd în acest Mesaj o vibrantă, chemare ce ne mobilizează şi mai puternic forţele pentru a înregistra şi in anul 1980, an hotârîtor al cincinalului, cote şi mai înalte în toate domeniile de activitate, garanţie a trecerii spre înfăptuirea prevederilor viitorului cincinal. Dar dincolo de acest aspect Mesajul se constituie şi într-o vibrantă chemare pentru pace, pentru luciditate şi raţiune în relaţiile dintre state, in fapt o reafirmare a politicii externe promovată consecvent de ţara noastră şi magistral sintetizată de secretaru general al partidului la Congresul al XII- lea. Noi oamenii muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi care trăim şi muncim înfrăţiţi, ne-am făcut un crez in a apăra pacea, atît de scumpă umanităţii, prin rezultatele noastre, pe care le dorim tot mai însemnate. Anul 1979 a reprezentat şi pentru constructorii de tractoare braşoveni un bilanţ bogat : au fost asimilate noi tipuri de tractoare printre care U 550, buldozerul pe roţi de 360 CP şi tractorul de 34 CP, care au ridicat la 50 numărul tipurilor de tractoare fabricate aici, de-a lungul anilor. Colectivul nostru a înregistrat cele mai înalte creşteri de productivitate, realizind in devans sarcinile de plan pe 4 ani al cincinalului. Suntem insă conştienţi, şi aşa înţelegem noi sensul Mesajului, că în anul in care am păşit va trebui să amplificăm aceste succese, preocupările noastre vizind diversificarea producţiei de tractoare pentru a răspunde şi mai bine cerinţelor agriculturii şi economiei naţionale. Avem de asemenea în vedere modernizarea întregii producţii pentru realizarea unor maşini de înaltă calitate cu performanţe tehnico-funcţionale superioare, competitive pe piaţa internă şi externă. — Cu mare emoţie am ascultat Mesajul de Anul nou adresat poporului nostru de tovarăşul Nicolae Ceauşescu — ne-a declarat IOAN JOSIf, preşedintele cooperativei agricole de producţie din Topolovăţul Mare, judeţul Timiş — şi in caldele mulţumiri pe care secretarul general al partidului le-a transmis clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, pentru rezultatele anului 1979, am simţit o dată in plus umanismul ce caracterizează politica partidului nostru. Aceste felicitări ne-au fost adresate şi nouă, cooperatorilor din Topolovăţul Mare, cărora pentru recoltele mari obţinute anul trecut ni s-a decernat ordinul „Meritul agricol“ clasa I. „ Concret, care sunt aceste rezultate şi cum se răsfring ele în viaţa cooperatorilor ? — De cinci ani deţinem , locul I pe judeţ in cultura porumbului, realizind, de fiecare dată peste 9 000 kg boabe la hectar. In 1979 am reuşit însă să batem recordurile anterioare obţinind 12 500 kg boabe la hectar, deşi la Topolovăţul Mare nu există nici măcar o palmă de cernoziom. Este o realizare frumoasă dacă ne gîndim că numai cu 8—9 ani în urmă producţiile cooperativei noastre nu depăşeau 3 000 kg boabe la hectar. Asemănător au evoluat şi recoltele la celelalte culturi. Datorită acestor rezultate în producţia agricolă, veniturile cooperatorilor au crescut simţitor, valoarea normei convenţionale ajungînd anul trecut la peste 70 de lei. — Ce va însemna anul 1980 pentru cooperativa dv., cu ce ginduri aţi păşit în acest an ? — îndemnurile secretarului general al partidului pentru ridicarea pe o treaptă superioară a agriculturii noastre făcute şi cu ocazia vizitei de lucru în judeţul nostru în toamna anului trecut ne mobilizează pentru a ridica şi mai sus ştacheta calităţii muncii. în acest an vrem să obţinem cite un vagon de porumb de pe fiecare din cele 1 500 hectare cultivate. Vom dovedi că aceste producţii sunt posibile de realizat chiar şi in zona de deal. Dealtfel în adunarea generală care a avut loc zilele trecute, noi cei din Topolovăţ am lansat o chemare, la întrecere a cărei obiectiv principal este ca în 1980 fiecare hectar de pămint să rodească cel puţin un vagon de porumb. Ne-am gîndit asumindu-ne această sarcină că pămintul ţării, glia noastră strămoşeasca trebuie şi poate să rodească mai mult şi in felul acesta noi ţăranii, să ne facem datoria faţă de partid şi popor prin fapte şi nu prinse. — Ascultind Mesajul de Anul nou transmis de secretarul general al partidului au devenit şi mai limpezi semnificaţiile documentelor celui de-al Xll-lea Congres — ne-a spus VERONICA DARABAN, profesoară la Şcoala generală nr. 21 — Ploieşti. La marile succese obţinute de poporul nostru, subliniate în Mesaj se adaugă altele pe măsura epocii pe care o trăim. Eu sunt acum în al 23-lea an de activitate la catedră şi predau la clasele V—VIII. Copiii cărora mă adresez astăzi, pe care-i învăţ şi-i educ vor deveni în cincinalul viitor, în cea mai mare parte a lor, muncitori calificaţi, vor contribui direct la realizarea prevederilor cincinalului. Asta ne sporeşte nouă dascălilor răspunderea pentru buna pregătire a fiecăruia dintre ei. Cadrul legal şi organizatoric pentru îmbinarea activităţii şcolare cu cea practică există, depinde de contribuţia noastră efectivă şi afectivă în acest proces educaţional, de măsură datoriei noastre ca rezultatele să fie cele scontate. Nu se poate ca ascultind vibrantul Mesaj să nu te simţi dator cu mai mult, să nu simţi răspunderea şi frumuseţea profesiei tale de dascăl, căci referindu-se la creşterea puterii economice a ţării, la politica externă a ţării promotoare de pace şi înţelegere, secretarul general are in vedere permanent tînăra generaţie, schimbul de miine al ţării pe care noi, oamenii muncii de la catedră, suntem chemaţi să-l formăm şi să-l plămădim la nivelul cerinţelor viitorului nostru luminos.  VIBRANTĂ CHEMARE PENTRU ÎNĂLŢAREA PATRIEI PE NOI TREPTE DE CIVILIZAŢIE ŞI PROGRES, PENTRU O LUME MAI BUNĂ ŞI MAI DREAPTĂ In noaptea de Anul nou, întregul nostru popor a ascultat cu emoţie şi mîndrie patriotică Mesajul secretarului general al Partidului Comunist Român, preşedintele ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, vibrantă chemare pentru înălţarea patriei pe noi trepte de civilizaţie şi progres, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă. Exprimînd opţiunile şi năzuinţele tuturor oamenilor muncii din ţara noastră, cuvintele tovarăşului Nicolae Ceauşescu au găsit un larg ecou în conştiinţa poporului, care sub conducerea partidului nostru îşi făureşte, liber şi demn, propriul său viitor comunist. La început de an, exprimăm prin rindurile de faţă citeva dintre glodurile, sentimentele unor oameni ai muncii din diferite părţi ale ţării care redau in fapt, in mod sintetic, angajarea plenară a întregii naţiuni pentru înfăptuirea prevederilor Congresului al Xll-lea al partidului, pentru realizarea exemplară a sarcinilor pe anul în curs, ultimul an al cincinalului. „Strîns uniţi în jurul Partidului Comunist Român — nucleul vital al întregii noastre naţiuni — să nu precupeţim nimic pentru a zidi în România, cea mai dreaptă şi mai umană orinduire cunoscută în istorie — orînduirea socialistă și comunistă“. NICOLAE CEAUȘESCU (Din Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor)