România Liberă, septembrie 1980 (Anul 38, nr. 11149-11174)

1980-09-01 / nr. 11149

(Continuare in pap. a 3-a) Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XXXVIII Nr. 11149 Luni 1 septembrie 1980 6 pagini 30 bani Sîmbătă s-a încheiat cu rezultate rodnice vizita preşedintelui Republicii Unite Camerun PREŞEDINTELE NICOLAE CEAUŞESCU ŞI PREŞEDINTELE AHMADOU AHIDJO au semnat Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi preşedintele Republicii Unite Camerun, Ahmadou Ahidjo, au semnat, sîmbătă, 30 august, în cadrul unei ceremonii care a avut loc la Palatul Consiliului de Stat, Declaraţia solemnă comună a Republicii Socialiste România şi Republicii Unite Camerun. După semnare, cei doi şefi de stat şi-au strîns mîinile cu căldură, s-au îmbrăţişat cu prietenie. Preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Ahmadou Ahidjo au rostit apoi alocuţiuni, urmărite cu interes şi subliniate cu aplauze de cei prezenţi. La ceremonie au participat tovarăşii Ilie Verdeţ, Nicolae Constantin, Ion Dincă, Petre Lupu, Paul Niculescu, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană, Ion Păţan, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Ştefan Andrei, Ion Ioniţă, Marin Rădoi, alte persoane oficiale. Au luat parte, de asemenea, Paul Dontsop, Felix Tonyo Mbong, Joseph Charles Doumba, Cristian Songwe Bongwa, Belo Bauba, Pierre Desire Engo, celelalte persoane oficiale care l-au însoţit pe şeful statului camerunez în vizita sa oficială în ţara noastră. In încheierea solemnităţii, preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Ahmadou Ahidjo au închinat o cupă de şampanie pentru dezvoltarea şi întărirea continuă a prieteniei şi colaborării românocameruneze, în folosul şi spre binele ambelor ţări şi popoare, în interesul cauzei păcii, destinderii, înţelegerii şi cooperării între naţiuni, al edificării unei lumi mai drepte şi mai bune. Declaraţia solemnă comună româno-cameruneză Cuvîntul preşedintelui Nicolae Ceauşescu Stimate domnule preşedinte, Domnilor, Tovarăşi şi prieteni, Aş dori să exprim satisfacţia conducerii române, a mea personal, pentru rezultatele vizitei şi convorbirilor pe care le-am avut in aceste zile, domnule preşedinte. Am semnat, cu puţin timp înainte, Declaraţia solemnă comună, prin care afirmăm voinţa României şi Camerunului de a dezvolta in continuare o largă colaborare economică, tehnico-ştiinţifică şi culturală, de a întări solidaritatea şi conlucrarea pe plan internaţional. Au fost, de asemenea, convenite şi semnate Acordul comercial, Acordul de promovare şi garantare a investiţiilor, Protocolul privind cercetarea şi exploatarea minieră, Protocolul privind cooperarea în domeniul avicol şi in alte domenii ale agriculturii şi s-a convenit continuarea tratativelor pentru o serie de alte acorduri şi înţelegeri cu privire la dezvoltarea cooperării dintre ţările noastre. Bazat pe toate acestea, se poate spune că vizita — deşi scurtă — Cuvîntul preşedintelui Ahmadou Ahidjo Domnule preşedinte, Excelenţe, domnilor, Iată că se încheie vizita noastră in România. Iată că vom părăsi in curind Bucureştiul, frumoasa dumneavoastră capitală. Astfel, această ceremonie a semnării documentelor apare ca un bilanţ şi totodată ca o încoronare firească a unei vizite laborioase şi rodnice. In această privinţă, numărul şi natura documentelor negociate şi acceptate de comun acord sunt dovada voinţei noastre, confirmate, de a întări prietenia şi stima care există intre ţările şi popoarele noastre. Mai muit decit atit, pun in lumină, in mai mare măsură decit in trecut, hotărîrea noastră de a da un conţinut mai concret cooperării noastre pe plan politic, economic, tehnic, comercial şi cultural. Astfel, Declaraţia solemnă comună şi Comunicatul comun exprimă voinţa noastră ca — dincolo de sistemele noastre socialpolitice şi economice — să punem în slujba păcii şi securităţii internaţionale, precum şi a eliberării şi bunăstării popoarelor. con (Continuare in pag. a 3-a) . Plecarea din Capitală Sîmbătă s-a Încheiat vizita oficială întreprinsă în ţara noastră, la invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, de către Ahmadou Ahidjo, preşedintele Republicii Unite Camerun. Prin întreaga sa desfăşurare, prin înţelegerile şi documentele convenite cu prilejul convorbirilor dintre crei doi şefi de stat, vizita a reprezentat o contribuţie importantă la extinderea şi intensificarea în continuare a raporturilor de prietenie şi colaborare dintre România şi Camerun, la cauza păcii, destinderii, securităţii şi cooperării în întreaga lume. Ceremonia plecării înaltului oaspete a avut loc pe aeroportul Otopeni, care era împodobit sărbătoreşte. Pe frontispiciul aerogării se aflau portretele preşedinţilor Nicolae Ceauşescu şi Ahmadou Ahidjo, încadrate de drapelele de stat ale României şi Camerunului. Pe mari pancarte erau înscrise urările „Să se dezvolte continuu relaţiile de prietenie şi colaborare dintre Republica Socialistă România şi Republica Unită Camerun, în folosul celor două popoare, al cauzei păcii şi înţelegerii în lume !“, „Trăiască pacea, prietenia şi colaborarea între toate popoarele lumii !“. Preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Ahmadou Ahidjo au sosit împreună la aeroport. O gardă militară a prezentat onorul. Au fost intonate imnurile de stat ale Camerunului şi României, in timp ce au fost trase 21 de salve de artilerie. Cei doi preşedinţi au trecut în revistă garda de onoare. . In continuarea ceremoniei, preşedintele Ahmadou Ahidjo şi-a luat rămas bun de la ofiicialităţile române prezente pe aeroport. Erau de faţă tovarăşii Ilie Verdeţ, Ion Dincă, Paul Niculescu, Gheorghe Pană, Ion Păţan, Gheorghe Rădulescu, Ştefan Andrei, Ion Ioniţă, Marin Rădoi, precum şi membri ai guvernului, conducători de instituţii centrale, generali. La ceremonie a asistat Porfir Negrea, ambasadorul României în Camerun. Erau prezenţi, de asemenea, şefi ai unor misiuni diplomatice acreditaţi în România. La scara avionului tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi-a luat rămas bun de la personalităţile oficiale cameruneze care l-au însoţit pe preşedintele Ahmadou Ahidjo în timpul vizitei în ţara noastră . Paul Dontsop, ministru de stat Însărcinat cu afacerile externe, Felix Tongo Mbong, ministrul agriculturii, Joseph Charles Doumba şi Cristian Songwe Bongwa, miniştri la Preşedinţia Republicii, Bello Bauba, secretar general adjunct la Preşedinţia Republicii, Pierre Desire Engo, adjunct al ministrului economiei şi planului, de la celelalte persoane oficiale cameruneze. Un grup de pionieri a oferit preşedinţilor Nicolae Ceauşescu şi Ahmadou Ahidjo buchete de flori. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a luat, apoi, un călduros rămas bun de la preşedintele Ahmadou Ahidjo. Cei doi şefi de stat şi-au strîns mîinile cu căldură, s-au îmbrăţişat. Intr-o atmosferă entuziastă, semnificativă pentru bunele re(Continuare in pag. a 3-a) La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu Tovarăşul Kenneth David Kaunda, preşedintele Republicii Zambia, va face, împreună cu tovarăşa Betty Kaunda, o vizită oficială de prietenie în ţara noastră La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşul Kenneth I cu tovarăşa Betty Kaunda, ovi- Ceauşescu, secretar general al David Kaunda, preşedintele j zită oficială de prietenie în Re- Partidului Comunist Român, pre- Partidului Unit al Independenţei , publica Socialistă România, în şedinţele Republicii Socialiste Naţionale, preşedintele Republicii prima parte a lunii septembrie România, şi a tovarăşei Elena Zambia, va efectua, împreună 1980. .— .............................................................................. I I ■ I I 4 CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA DECRET pentru convocarea Congresului consiliilor populare judeţeneşi al preşedinţilor consiliilor populare In temeiul art. 3, alin. 2 din Legea nr. 5/975 privind Congresul, Camera legislativă și conferințele consiliilor populare, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează Articol unic. - Se convoacă Congresul consiliilor populare judeţene şi al preşedinţilor consiliilor populare în ziua de 10 septembrie 1980. NICOLAE CEAUȘESCU Preşedintele Republicii Socialiste România Astăzi la posturile de radio şi televiziune Cu prilejul vizitei de lucru în judeţul Gorj a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, în oraşul Motru va avea loc astăzi o adunare populară, care va fi transmisă direct de posturile de radio și televiziune, în jurul orei 14:30. CONFERINŢELE JUDEŢENE ALE DEPUTAŢILOR CONSILIILOR POPULARE Sîmbătă au avut loc în judeţele Arad, Argeş, Bacău, Buzău, Caraş-Severin, Covasna, Gorj, Ialomiţa, Iaşi, Neamţ, Tulcea, Vaslui, Vilcea şi Vrancea conferinţe ale deputaţilor consiliilor populare, organizate în întîmpinarea apropiatului Congres al consiliilor populare, eveniment cu profunde semnificaţii in viaţa politică, economică şi socială a ţării. Alături de miile de deputaţi judeţeni, municipali, orăşeneşti şi comunali, la lucrările conferinţelor au fost prezenţi, ca invitaţi, membri ai C.C. al P.C.R. şi ai guvernului, deputaţi în Marea Adunare Naţională, reprezentanţi ai instituţiilor centrale, organizaţiilor de masă şi obşteşti, cadre de conducere din întreprinderile industriale, şantiere de construcţii şi unităţi agricole, specialişti din institutele de cercetări şi de proiectare, cadre didactice, oameni de artă şi cultură, militari. Intr-o atmosferă de vibrant entuziasm, participanţii la conferinţe au întîmpinat cu vie recunoştinţă căldurosul salut adresat de conducerea de partid, personal de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu urarea ca aceste importante forumuri cetăţeneşti să-şi îndeplinească cu succes misiunea încredinţată de partid, de a ridica pe noi trepte calitative întreaga activitate a consiliilor populare. Conferinţele judeţene, caracterizate printr-un pronunţat climat de lucru, au prilejuit un amplu şi fructuos dialog, desfăşurat in spiritul democraţiei socialiste, care guvernează întreaga noastră viaţă publică, asupra importantelor sarcini şi răspunderi ce revin organelor locale ale puterii şi administraţiei de stat, pentru înfăptuirea cu consecvenţă a politicii partidului în etapa actuală de dezvoltare a patriei, pentru perfecţionarea continuă a întregii activităţi economico-sociale pe plan local, rezolvarea nemijlocită şi cu competenţă a tuturor problemelor privind mai buna organizare a muncii şi vieţii fiecărui judeţ, oraş sau comună. In expunerile prezentate de preşedinţii consiliilor populare au fost reliefate pe larg rezultatele obţinute pină acum in toate domeniile de activitate, subliniindu-se spiritul creator şi abnegaţia cu care oamenii mun(Continuare in pag. a 3-a) / DECLARAŢIE SOLEMNĂ COMUNĂ a Republicii Socialiste România şi a Republicii Unite Camerun Republica Socialistă România şi Republica Unită Camerun, FERM HOTARITE să dezvolte, să întărească şi să adincească prietenia şi cooperarea dintre poporul român şi poporul camerunez, pornind de la aspiraţiile comune spre progres, libertate şi dezvoltare independentă, DORNICE să imprime dinamism, durabilitate şi diversitate raporturilor dintre ele, CONŞTIENTE de responsabilitatea ce revine tuturor statelor, indiferent de sistemul lor politic, economic şi social, de potenţialul şi nivelul lor de dezvoltare şi de necesitatea intensificării solidarităţii şi conlucrării active a tuturor popoarelor lumii, HOTARITE să acţioneze pentru promovarea şi generalizarea in întreaga viaţă internaţională a principiilor deplinei egalităţi in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, dreptului inalienabil al fiecărui popor, de a-şi alege liber, fără nici un amestec din afară, calea proprie de dezvoltare, EXPRIMÂND profunda lor îngrijorare faţă de intensificarea cursei Înarmărilor, care apasă tot mai greu pe umerii tuturor popoarelor şi sporeşte pericolul unui nou război mondial nimicitor, afectind grav relaţiile internaţionale şi subliniind că trebuie făcut totul pentru a se trece la măsuri concrete de dezarmare generală, şi in primul rind de dezarmare nucleară, REAFIRMÎND necesitatea intensificării eforturilor pentru lichidarea fenomenului subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, care să asigure progresul mai rapid al tuturor ţărilor, şi îndeosebi al celor rămase în urmă, precum şi stabilitatea politică şi economică mondială. P RELEVIND contribuţia pe care popoarele şi statele africane o aduc la afirmarea libertăţii, independenţei naţionale, egalităţii, păcii şi colaborării pe continent şi in întreaga lume. AFIRMIND solidaritatea lor militantă şi sprijinul acordat luptei pentru eliberare şi independenţă naţională a poporului din Namibia, pentru lichidarea definitivă a politicii de discriminare rasială şi de apartheid din Africa de Sud. CONSIDERIND că securitatea şi dezvoltarea cooperării în Europa reprezintă factori esenţiali pentru pacea şi securitatea generală, PE DEPLIN CONVINSE că dezvoltarea raporturilor dintre ele corespunde întru totul aspiraţiilor şi intereselor lor naţionale, precum şi cauzei păcii, înţelegerii şi colaborării internaţionale, Declară in mod solemn cele ce urmează : „ Părţile exprimă hotărirea lor comună de a promova şi extinde dialogul politic româno-camerunez şi de a organiza, in acest scop, inclusiv la cel mai inart nivel, consultări pentru informarea reciprocă şi schimb de păreri in vederea dezvoltării colaborării bilaterale şi discutării problemelor internaţionale de Interes comun. Ele sunt de acord să încurajeze şi să intensifice contactele la toate nivelurile intre organizaţiile politice, instituţiile sociale, culturale şi ştiinţifice, in scopul lărgirii cooperării româno-cameruneze in diferite domenii, al asigurării unei mai bune cunoaşteri reciproce intre cele două popoare şi al intensificării conlucrării celor două ţări pe arena internaţională. Cele două părţi exprimă hotărirea lor comună de a intensifica eforturile pentru a asigura o creştere substanţială a schimburilor comerciale şi apreciază că progresele constante înregistrata de economiile in continuă dezvoltare ale celor două ţări creează largi posibilităţi pentru extinderea şi diversificarea comerţului. Ele au fost de acord ca de ambele părţi să se acţioneze intens pentru convenirea de măsuri care să ducă la promovarea, dezvoltarea şi adincirea cooperării economice româno-cameruneze, inclusiv prin crearea de societăţi mixte de producţie şi comercializare. In acest scop, a fost subliniată importanţa Comisiei mixte guvernamentale de cooperare economică şi tehnică ca organ însărcinat cu examinarea periodică şi transpunerea in practică, in cele mai bune condiţii, a tuturor acţiunilor şi obiectivelor economice convenite. Cele doua părţi vor acţiona pentru lărgirea şi extinderea cadrului juridic al relaţiilor lor bilaterale. Ele exprimă, de asemenea, voinţa lor de a întări colaborarea dintre ţările lor in domeniile culturii, invătămintului, sănătăţii şi sportului. (Continuare in pag. a 3-a) Pentru Republica Socialistă România NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Pentru Republica Unită Camerun AHMADOU AHIDJO Preşedintele Republicii