România Liberă, septembrie 1980 (Anul 38, nr. 11149-11174)

1980-09-15 / nr. 11161

Vizită protocolară Tovarăşul Samora Moises Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic, a făcut, sîmbătă după-amiază, la Palatul Consiliului de Stat, o vizită protocolară tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. Cu acest prilej, tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Samara Moises Machel, s-au întreţinut într-o ambianţă caldă, prietenească, caracteristică întîlnirilor dintre cei doi conducători de partid şi de stat, care au un rol determinant în dezvoltarea şi întărirea continuă a solidarităţii şi colaborării dintre partidele, ţările şi popoarele noastre. Dineu oferit de preşedintele Nicolae Ceauşescu în onoarea preşedintelui Samara Moises Machel (în pagina a 3-a) Proletari din toate ţările, uniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XXXVIII Nr. 11161 Luni 15 septembrie 1980 6 pagini 30 bani La invitaţia preşedintelui Nicolae Ceauşescu sîmbătă a început VIZITA PREŞEDINTELUI REPUBLICII POPULARE MOZAMBIC. SAMDRA MOISES MACHEL Sosirea în Capitală La Invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, sîmbătă a sosit în Capitală, într-o vizită oficială de prietenie in ţara noastră, tovarăşul Samora Moises Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic. Noua întîlnire dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Samora Moises Machel se înscrie ca un eveniment de deosebită însemnătate în cronica relaţiilor româno-mozambicane, relaţii care au marcat o continuă dezvoltare după vizita oficială de prietenie efectuată în Mozambic în primăvara anului trecut de tovarăşul Nicolae Ceauşescu împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu. Noul dialog la nivel inai românomozambican reprezintă o mărturie a voinţei celor două ţâri, partide şi popoare de a promova raporturi tot mai strînse între ele, de a-şi aduce o contribuţie activă la rezolvarea pe cale paşnică a marilor probleme care confruntă omenirea, la cauza păcii şi colaborării internaţionale. Ceremonia sosirii înaltului oaspete mozambican a avut loc pe aeroportul Otopeni, împodobit sărbătoreşte. Pe frontispiciul salonului oficial se aflau portretele tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Samora Moises Machel, încadrate de drapelele de stat al celor două ţări. Pe mari pancarte se puteau citi urările : „Bun venit în Republica Socialistă România tovarăşului Samora Moises Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic !“, „Să se dezvolte continuu relaţiile de strînsă prietenie, solidaritate şi conlucrare între Republica Socialistă România şi Republica Populară Mozambic, în interesul popoarelor român şi mozambican, al cauzei păcii, colaborării şi înţelegerii internaţionale !“. La ora 11:30, aeronava specială cu care călătoreşte şeful statului mozambican a aterizat. La coborîrea din avion, preşedintele Samora Moises Ma(Continuare in pag. a 3-a) începerea convorbirilor oficiale La Palatul Consiliului de Stat au început, sîmbătă 13 septembrie, convorbirile oficiale intre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşul Samara Moises Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic. La convorbiri participă : Din partea română — tovarăşii Gheorghe Oprea, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, Ion Coman, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ludovic Fazekas, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., președintele Comitetului pentru Problemele Consiliilor Populare, Ștefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Angelo Miculescu, membru al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, ministrul agriculturii și industriei alimentare, Vasile Pungan, membru al C.C. al P.C.R., ministru secretar de stat, consilier al secretarului general al partidului şi preşedintelui Republicii, Dumitru Bejan, membru al C.C. al P.C.R., ministru secretar de stat la Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Ştefan Bîrlea, membru al C.C. al P.C.R., directorul Cabinetului secretarului general al partidului şi preşedintelui Republicii, generalcolonel Vasile Milea, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului apărării naţionale şi şef al Marelui Stat Major, Pantelimon Găvănescu, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, Petre Tănăsie, director în M.A.E., Mircea Zara, ambasadorul ţării noastre în Republica Populară Mozambic. Din partea mozambicană — tovarăşii Joaquim Alberto Chissano, membru al Comitetului (Continuare în pag. a 3-a) . IVI I UK/ Cu prilejul vizitei de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu în judeţul Iaşi şi al deschiderii noului an şcolar şi universitar, astăzi va avea loc în municipiul Iaşi o mare adunare populară. Posturile de radio şi televiziune vor transmite direct această manifestare în jurul orei 13. CHEMAREA Congresului consiliilor populare judeţene şi al preşedinţilor consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale TOVARĂŞE ŞI TOVARĂŞI! OAMENI Al MUNCII DE LA ORAŞE ŞI SATE! In zilele de 10—12 septembrie 1980 s-au desfăşurat în capitala ţării lucrările Congresului al II-lea al consiliilor populare judeţene şi al preşedinţilor consiliilor populare, forum larg reprezentativ şi democratic al poporului, eveniment politic de remarcabilă însemnătate în amplul proces de perfecţionare a vieţii sociale, a activităţii statului nostru socialist, în sporirea rolului organelor locale ale puterii şi administraţiei în conducerea activităţii economico-sociale, in mobilizarea oamenilor muncii de la oraşe şi sate la măreaţa operă de înfăptuire a istoricelor hotărîri ale Congresului al XII-lea al Partidului Comunist Român, a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Amplă manifestare a democraţiei noastre socialiste, cel de-al doilea Congres al consiliilor populare a pus încă o dată puternic în evidenţă, unitatea de neclintit dintre partid şi popor, încrederea cu care toţi oamenii muncii — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — urmează şi înfăptuiesc politica internă şi internaţională a partidului şi statului nostru, indicaţiile secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu — pilduitor spirit de dăruire patriotică şi elan revoluţionar — sarcinile actualului cincinal, acţionează pentru pregătirea temeinică şi înfăptuirea obiectivelor viitorului cincinal. 1981—1985, menite să asigure ridicarea permanentă a nivelului de prosperitate şi civilizaţie al tuturor judeţelor şi localităţilor patriei. Congresul consideră că expunerea, de o excepţională însemnătate teoretică şi practică, prezentată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România — adoptată unanim de participanţi ca document programatic al activităţii viitoare — constituie un strălucit model de analiză ştiinţifică a schimbărilor adinei, revoluţionare ce au avut şi au loc în societatea noastră, de definire clarvăzătoare a noilor sarcini ce revin, în prezent şi în perspectivă, întregului nostru popor, angajat cu fermitate şi devotament în eroicul efort de edificare multilaterală a patriei socialiste. TOVARĂŞE ŞI TOVARĂŞI! CETĂŢENI Al ROMĂNIEI SOCIALISTE! Congresul al II-lea al consiliilor populare a evidenţiat uriaşele realizări obţinute de poporul nostru sub conducerea partidului comunist, în actualul cincinal, în cei 15 ani care au trecut de la Congresul al IX-lea al partidului, în perioada construcţiei socialismului, în înălţarea României pe culmi tot mai înalte de progres şi civilizaţie, în făurirea unei vieţi tot mai bune şi îmbelşugate pentru toţi cei ce muncesc. Dînd glas gîndurilor şi sentimentelor tuturor cetăţenilor ţării, Congresul consiliilor populare relevă rolul determinant al tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea şi înfăptuirea politicii partidului şi statului, care a făcut posibile aceste mari victorii ale poporului nostru în construcţia socialistă. Activitatea neobosită desfăşurată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în slujba intereselor supreme ale poporului român, a cauzei generale a socialismului şi păcii, înaltul său exemplu de principialitate comunistă şi fierbinte patriotism, de dinamism, spirit novator şi cutezanţă revoluţionară însufleţesc pe toţi comuniştii, întregul popor în eforturile consacrate propăşirii României socialiste. Ca urmare a înfăptuirii politicii partidului,a iniţiativelor de însemnătate istorică ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu privind adîncirea democraţiei socialiste, ţara întreagă cunoaşte un climat de intensă participare a maselor la întreaga viaţă politică şi socială, la organizarea şi conducerea activităţii economice şi sociale, a întregii societăţi, o atmosferă de puternică emulaţie patriotică, revoluţionară. La toate marile noastre înfăptuiri, o contribuţie de seamă au adus consiliile populare, cărora le revin atribuţii importante în organizarea şi conducerea vieţii economicosociale, în valorificarea resurselor locale şi buna gospodărire a localităţilor, în mobilizarea maselor la opera de construcţie socialistă. Toate marile înfăptuiri demonstrează forţa şi capacitatea clasei muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, pun în lumină justeţea politicii revoluţionare a partidului, superioritatea orînduirii noastre socialiste, faptul că numai socialismul poate asigura înălţarea continuă a patriei spre bunăstare şi fericire. TOVARĂŞE Şl TOVARĂŞI! OAMENI Al MUNCII DE LA ORAŞE Şl SATE ! Aşa cum au subliniat documentele Congresului al XII-lea, aşa cum se relevă în cuvîntarea rostită de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la actualul Congres al consiliilor populare, în patria noastră, procesul revoluţionar de edificare a noii orînduiri sociale nu s-a încheiat. Este necesar să desfăşurăm în continuare o muncă intensă şi să luptăm din toate puterile pentru înfăptuirea Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Această vastă operă, care cere concentrarea tuturor energiilor naţiunii, impune menţinerea mereu vie a spiritului revoluţionar, atit în activitatea organelor puterii de stat, cît şi a maselor largi populare, sporirea elanului şi spiritului militant, a patriotismului socialist al, tuturor fiilor ţării. (Continuare în pag. a 5-a) O nouă şi elocventă expresie a politicii umaniste a partidului şi statului nostru (în pagina a 2-a) Telegrame adresate C. C. al P. C. R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu