România Liberă, octombrie 1980 (Anul 38, nr. 11175-11201)

1980-10-01 / nr. 11175

4 ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu secretar general al Partidului Comunist Român, marţi, 30 septembrie, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a analizat măsurile privind asigurarea realizării tuturor prevederilor planului pe ultimul trimestru al acestui an, a tuturor indicatorilor economici şi echilibrarea balanţei de plăţi. Comitetul Politic Executiv a cerut tuturor ministerelor, centralelor şi întreprinderilor, organelor şi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de roasă, tuturor oamenilor muncii, să acorde o deosebită atenţie realizării integrale a producţiei, cu prioritate a celei destinate exportului, descoperirii şi punerii în valoare de noi resurse de materii prime şi imateriale, valorificării superioare a materiei prime, în special a metalului și masei lemnoase, sporirii pe toate căile a indicilor de calitate a produselor. In continuare, Comitetul Politic Executiv a analizat modul în care se desfășoară lucrările campaniei agricole de toamnă. Apreciind rezultatele obţinute pînă în prezent, s-au stabilit măsuri care să asigure urgentarea strîngerii recoltei şi insăminţarilor, a transportului operativ şi depozitării in bune condiţii a tuturor produselor agricole, printr-o mobilizare generală, folosindu-se întreaga capacitate a mijloacelor tehnice, a atelajelor, întreaga forţă de muncă de la sate, in scopul aplicării in cele mai bune condiţiuni a măsurilor şi hotăririlor adoptate de cel de-al H-lea Congres al consiliilor populare, a indicaţiilor secretarului general al partidului privind perfecţionarea în continuare a activităţii consiliilor populare şi aplicarea mai fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii financiare, Comitetul Politic Executiv a stabilit ca proiectele de legi asupra cărora Congresul consiliilor populare şi-a dat acordul să fie supuse dezbaterii publice. Ele sunt menite să asigure lărgirea în continuare a cadrului democratic al societăţii noastre, participarea nemijlocită a tuturor cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate, la înfăptuirea politicii partidului şi statului, consacrată dezvoltării multilaterale a patriei, la întărirea în toate sferele vieţii sociale a legalităţii, eticii şi echităţii socialiste, in conformitate cu hotărîrea Comitetului Politic Executiv, după dezbaterea publică, proiectele de legi urmează să fie supuse spre aprobare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Politic Executiv a stabilit convocarea Plenarei C.C. al P.C.R. pentru data de 15 octombrie a.c. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat despre vizita oficială de prietenie pe care a efectuat-o în ţara noastră, în perioada 8—10 septembrie, tovarăşul Kenneth David Kaunda, preşedintele Partidului Unit al Independenţei Naţionale, preşedintele Republicii Zambia, împreună cu tovarăşa Betty Kaunda. Comitetul Politic Executiv şi-a exprimat deplina aprobare faţă de rezultatele pozitive ale noului dialog româno-zambian la nivel înalt ce constituie o semnificativă confirmare a consecvenţei cu care partidul şi statul nostru acţionează pentru continua întărire a legăturilor de prietenie şi solidaritate cu tinerele state africane aflate pe calea dezvoltării de sine stătătoare. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere convorbirilor dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Kenneth David Kaunda, desfăşurate într-o atmosferă de caldă prietenie, de preţuire şi respect reciproc, care au evidenţiat hotărârea comună de a acţiona în continuare, în spiritul principiilor şi prevederilor înscrise în Tratatul de prietenie şi cooperare din 17 aprilie 1979, pentru dezvoltarea şi intensificarea relaţiilor reciproce în domeniile politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi în toate celelalte domenii. S-a apreciat că intensificarea cooperării economice româno-zambiene, a schimburilor comerciale, a conlucrării în sfera ştiinţei şi tehnologiei, a învăţămintului şi culturii vine în sprijinul efortului naţional al celor două ţâri pentru progres economic şi social. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de vederi dintre cei doi şefi de stat cu privire la situaţia internaţională actuală, la mutaţiile şi prefacerile revoluţionare ce au loc în lumea contemporană şi a exprimat deplina aprobare faţă de concluziile la care au ajuns în urma examinării problemelor esenţiale ale vieţii politice mondiale. In acest sens, Declaraţia comună semnată la încheierea vizitei proclamă necesitatea respectării de către toate statele a principiilor egalităţii depline în drepturi, respectul independenţei şi suveranităţii, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, neamestecului în treburile interne ale statelor, a dreptului fiecărui popor de a-şi alege liber calea dezvoltării sale. Comitetul Politic Executiv apreciază însemnătatea faptului că România şi Zambia se pronunţă pentru rezolvarea pe cale politică a stărilor de încordare şi conflict existente în diferite regiuni ale globului, pentru oprirea cursei înarmărilor şi adoptarea unor măsuri concrete de dezarmare, in primul rînd de dezarmare nucleară, pentru realizarea de progrese în domeniul cooperării şi securităţii în Europa, pentru sprijinirea luptei de eliberare naţională a popoarelor din Africa, împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, rasismului şi apartheidului, pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru unirea şi conlucrarea strînsâ a tuturor statelor şi popoarelor, a partidelor politice, a forţelor progresiste, înaintate de pretutindeni pentru a pune capăt tensiunii din viaţa internaţională şi a asigura reluarea şi continuarea politicii de destindere, colaborare şi pace, de respect al independenţei naţionale. Comitetul Politic Executiv a aprobat în unanimitate documentele, înţelegerile şi concluziile la care s-a ajuns cu prilejul vizitei şi a stabilit măsurile corespunzătoare pentru înfăptuirea în bune condiţii a obiectivelor de colaborare şi cooperare prevăzute, pentru amplificarea continuă a relaţiilor româno-zambiene, spre binele celor două popoare, în interesul cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Comitetul Politic Executiv a ascultat, de asemenea, o informare prezentată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu privind vizita oficială de prietenie efectuată în ţara noastră, în perioada 13—17 septembrie, de tovarăşul Samara Mosses Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic. Comitetul Politic Executiv a aprobat întristatul rezultatele fructuoase ale convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Samora Moises Mache! şi a apreciat că vizita înaltului sol al poporului mozambican, Declaraţia comună semnată de cei doi conducători de partid şi de stat, celelalte documente încheiate reprezintă o importantă contribuţie la extinderea relaţiilor tradiţionale de prietenie, solidaritate militantă şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul FRELIMO, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Mozambic, spre binele popoarelor român şi mozambican, al politicii de pace, destindere, independenţă naţională şi colaborare intre toate naţiunile. Comitetul Politic Executiv subliniază însemnătatea deosebită a hotârîrilor convenite de cei doi preşedinţi cu privire la dezvoltarea în continuare a relaţiilor româno-mozambicane în domeniile politic, economic, tehnico-ştiinţific şi cultural, a cooperării în producţie, a diversificării schimburilor comerciale, apreciind că acestea vin în sprijinul eforturilor României şi Mozambicului în direcţia progresului lor economic şi social. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de păreri în problemele esenţiale ale vieţii internaţionale actuale şi îşi exprimă deplinul acord cu concluziile la care au ajuns tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Samara Moises Machel cu privire la principalele mutaţii din lumea contemporană, subliniind hotărîrea României şi Mozambicului de a conlucra mai strins pe planul vieţii internaţionale, pentru a-şi aduce o contribuţie tot mai însemnată la lupta tuturor popoarelor pentru eliminarea încordării, a politicii imperialiste, de dominaţie şi opresiune, pentru reluarea şi continuarea politicii de destindere şi cooperare, pentru soluţionarea pe cale paşnică, prin tratative, a tuturor problemelor litigioase din diferite zone ale globului, pentru respectarea in relaţiile dintre state a principiilor egalităţii in drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, neamestecului în treburile interne, a dreptului fiecărui popor de a-şi alege singur calea dezvoltării economice şi sociale. S-a relevat, de asemenea, importanţa faptului că România şi Mozambic se pronunţă cu hotărîre pentru lichidarea subdezvoltării şi edificarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru sprijinirea luptei de eliberare naţională a popoarelor din Africa, împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, a rasismului şi apartheidului, pentru reglementarea problemelor litigioase dintre ţările africane prin negocieri directe între părţile interesate. S-a relevat, totodată, importanţa pe care România şi Mozambicul o acordă mişcării de nealiniere în lupta împotriva imperialismului, pentru făurirea unei noi ordini economice internaţionale şi promovarea principiilor de drept internaţional în relaţiile dintre state. Comitetul Politic Executiv subliniază, de asemenea, însemnătatea hotărîrii Partidului Comunist Român şi Partidului FRELIMO de a întări colaborarea cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, cu toate partidele şi forţele progresiste, democratice, antiimperialiste pe baza principiilor deplinei egalităţi în drepturi, încrederii şi întrajutorării reciproce, a dreptului fiecărui partid de a-şi stabili în mod independent politica internă şi externă în conformitate cu interesele şi condiţiile concrete din ţările respective. Comitetul Politic Executiv a luat, de asemenea, cunoştinţă de rezultatele vizitei oficiale de prietenie efectuate în ţara noastră de preşedintele Republicii Zimbabwe, tovarăşul Canaan Sodindo Banana, împreună cu tovarăşa Janet Banana. Comitetul Politic Executiv a luat act cu deplină satisfacţie de sentimentele de recunoştinţă exprimate de preşedintele Republicii Zimbabwe faţă de preşedintei© României, faţă de Partidul Comunist Român şi poporul român pentru solidaritatea şi sprijinul politic, diplomatic, moral şi material acordat în anii grei ai luptei de eliberare naţională a poporului Zimbabwe, pentru prietenia şi colaborarea ţării noastre cu noul stat independent şi a reafirmat solidaritatea partidului nostru, a întregului popor român cu idealurile de independenţă, libertate şi progres social ale poporului Zimbabwe, cu eforturile depuse de guvernul condus de Robert Mugabe pentru consolidarea independenţei, refacerea economică a ţării, reconcilierea naţională, dezvoltarea şi edificarea unei noi societăţi. Comitetul Politic Executiv îşi exprimă deplinul acord faţă de rezultatele remarcabile ale dialogului la nivel înalt româno-zimbabwe şi consideră că înţelegerile convenite între cei doi preşedinţi, acordurile semnate, vor ridica pe o treaptă nouă, superioară, legăturile de prietenie şi solidaritate statornicite între ţările noastre, vor da un nou impuls colaborării in toate domeniile de activitate între România şi Zimbabwe. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de vederi şi concluziilor în care au ajuns cei doi preşedinţi în problemele actuale ale situaţiei politice internaţionale, relevînd însemnătatea faptului că România şi Zimbabwe se pronunţă cu hotărîre pentru intensificarea eforturilor tuturor statelor, ale popoarelor, ale forţelor înaintate de pretutindeni pentru eliminarea politicii imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste, pentru împiedicarea agravării climatului internaţional, reluarea şi continuarea cursului spre destindere, bazat pe respectarea cu stricteţe a principiilor egalităţii în drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, pe recunoaşterea dreptului fiecărui popor la dezvoltare liberă şi independentă. S-a relevat, totodată, însemnătatea pe care o au pentru consolidarea păcii şi securităţii internaţionale soluţionarea pe cale paşnică, prin tratative a problemelor litigioase din diferite zone ale globului, oprirea şi limitarea cursei înarmărilor şi realizarea unor măsuri concrete de dezarmare, în primul rînd de dezarmare nucleară, lichidarea subdezvoltării şi a decalajelor dintre ţările bogate şi sărace şi edificarea unei noi ordini economice şi politice internaţionale, care este de interes vital pentru toate statele, indiferent de sistemul lor economico-social şi de nivelul lor de dezvoltare. Comitetul Politic Executiv apreciază importanţa pe care cei doi preşedinţi o acordă înfăptuirii securităţii şi cooperării pe continentul european, în întreaga lume. In ce priveşte situaţia pe continentul african, a fost relevată marea însemnătate a victoriei poporului Zimbabwe în cucerirea independenţei şi crearea unui stat propriu şi s-a subliniat necesitatea sprijinirii în continuare a luptei poporului namibian pentru libertate şi independenţă, a poporului din Africa de Sud împotriva politicii de discriminare rasială şi de apartheid, pentru eliminarea totală a colonialismului şi neocolonialismului din Africa, pentru găsirea de soluţii paşnice disputelor dintre statele africane, în interesul unităţii şi al cooperării mai strînse dintre ele. Comitetul Politic Executiv a apreciat, totodată, voinţa României şi Zimbabwe de a colabora mai strins în cadrul diferitelor organisme internaţionale, a „grupului celor 77“ şi a mişcării de nealiniere, pentru apărarea păcii, întărirea securităţii internaţionale, înfăptuirea dezarmării şi promovarea cooperării şi prieteniei între toate popoarele. Aprobînd în unanimitate rezultatele vizitelor preşedinţilor Republicii Zambia, Republicii Populare Mozambic şi Republicii Zimbabwe, Comitetul Politic Executiv a indicat măsuri în vederea înfăptuirii înţelegerilor stabilite, pentru dezvoltarea şi mai puternică a relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre România şi cele trei ţâri africane. ★ Comitetul Politic Executiv a soluţionat, totodată, o serie de probleme ale activităţii curente de partid şi de stat. Proletari din toate ţările, vniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XXXVIII Nr. 11175 Miercuri 1 octombrie 1980 6 pagini 30 bani }$///■ M Preşedintele Republicii Zimbabwe, tovarăşul Canaan Sodindo Banana, şi-a încheiat vizita in tara noastră ’ 9 Marţi 30 septembrie, s-a Încheiat vizita oficială de prietenie efectuată în ţara noastră, la invitaţia preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, de tovarăşul Canaan Sodindo Banana, preşedintele, Republicii Zimbabwe şi tovarăşa Janet Banana. Vizita în ţara noastră a înaltului sol al poporului Zimbabwe, convorbirile care au avut loc între preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Canaan Sodindo Banana, înţelegerile convenite cu acest prilej reprezintă un moment de seamă în cronica relaţiilor de prietenie şi solidaritate militantă statornicite intre popoarele român şi Zimbabwe, deschizînd noi orizonturi colaborării pe multiple planuri dintre ţările noastre, in folosul lor reciproc, in interesul luptei pentru eliminarea definitivă a colonialismului şi neocolonialismului, a politicii imperialiste de dominaţie şi dictat, pentru pace, destindere, independenţă naţională şi progres în întreaga lume. Ceremonia plecării înalţilor oaspeţi a avut loc pe aeroportul Otopeni, îmbodobit sărbătoreşte. Pa frontiscipiul aerogării se aflau portretele tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Canaan Sodindo Banana, încadrate de drapelele de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Zimbabwe. Pe mari pancarte erau înscrise urările : „Să se dezvolte tot mai mult relaţiile de prietenie şi colaborare dintre Republica Socialistă România şi Republica Zimbabwe, în interesul celor două popoare, al politicii de pace, destindere, independenţă şi securitate in întreaga lume“, „Trăiască pacea, prietenia şi colaborarea intra toate popoarele lumii !“ Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au sosit la aeroport împreună cu tovarăşul Canaan Sodindo Banana şi tovarăşa Janet Banana. Numeroşi oameni ai muncii au aclamat cu căldură pe cei doi şefi de stat, exprimînd satisfacţia opiniei publica din ţara noastră faţă de rezultatele fructuoase ale primului dialog la nivel înalt dintre Republica Socialistă România şi Republi Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, marţi după-amiază, pe Jean Bouha, Ambasadorul Belgiei ambasadorul Belgiei la Bucureşti, în vizită de rămas bun, în legătură cu încheierea misiunii in ţara noastră. Cu acest prilej, a avut loc o convorbire care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială. (Continuare in pag. a b-a) TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ŞI TOVARĂŞA ELINA CEAUŞESCU au primit pe acad. Constantin Tsatsas, fost preşedinte al Republicii Elene, şi pe soţia sa, Ioanna Tsatsas Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu, au primit, marţi seara, pe acad. Constantin Tsatsos, fost preşedinte al Republicii Elene, şi pe soţia sa Ioanna Tsatsos, care fac o vizită în ţara noastră, la invitaţia Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste. Acad. Constantin Tsatsos a transmis preşedintelui Nicolae Ceauşescu un cordial salut din partea preşedintelui Republicii Elene, Constantin Karamanlis. De asemenea, el a exprimat, in numele său şi al soţiei sale, calde mulţumiri pentru întrevederea acordată, pentru ospitalitatea de care s-au bucurat în timpul şederii in ţară noastră, pentru prilejul oferit de a vizita România şi a cunoaşte realizările remarcabile obţinute de poporul român in toate domeniile vieţii economice, culturale si sociale. Acad. Constantin Tsatsos a avut cuvinte de înaltă apreciere faţă de politica externă a României, faţă de activitatea neobosită a şefului statului român închinată înfăptuirii idealurilor de pace, destindere, cooperare şi progres social ale tuturor popoarelor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat, la rîndul său, să se transmită preşedintelui Karamanlis salutul său şi cele mai bune urări. Salutindu-i pe oaspeţi, preşedintele Nicolae Ceauşescu a arătat că vizita lor în ţara noastră constituie o expresie a bunelor relaţii tradiţionale dintre România şi Grecia. In cadrul întrevederii s-a subliniat cu satisfacţie că raporturile de prietenie şi colaborare dintre România şi Grecia s-au extins şi îmbogăţit continuu în ultimii ani pe baza înţelegerilor şi hotârîrilor convenite cu prilejul dialogului la nivel înalt româno-elen de la Atena şi Bucureşti. A fost exprimată convingerea că aceste raporturi se vor adinei şi în viitor, în folosul ambelor noastre popoare, al cauzei securităţii, păcii, destinderii şi colaborării în Balcani, Europa şi în întreaga lume. De comun acord, s-a relevat contri Primiri la preşedintele Nicolae Ceauşescu Delegaţia Partidului Noua Democraţie din Grecia Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, preşedintele Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, a primit, marţi, delegaţia Partidului Noua Democraţie din Grecia, condusă de Constantinos Kallias, vicepreşedinte al Comitetului Executiv al partidului, care, la invitaţia Consiliului Naţional al F.D.U.S., face o vizită în ţara noastră. Din delegaţie fac parte Marxos Antoniadis, Ioannis Katsafados şi Zaharia Kratsas, deputaţi. La întrevedere au luat parte tovarăşii Tamara Dobrin, preşedintele executiv al Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, Mihai Burcă, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al F.D.U.S., şi Aurel Duma, secretar al Consiliului Naţional al F.D.U.S. A fost de faţă Ilias Cris, însărcinatul cu afaceri adrinterim al Greciei la Bucureşti. In timpul convorbirii a fost evocată cu satisfacţie evoluţia pozitivă a relaţiilor dintre România şi Grecia, dintre Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste şi Partidul Noua Democraţie şi a fost manifestată dorinţa comună de a acţiona pentru dezvoltarea şi mai puternică a colaborării dintre ţările noastre, în folosul popoarelor român şi elen, al cauzei păcii, destinderii, securităţii şi cooperării în Balcani, în Europa şi în întreaga lume. Abordindu-se unele probleme ale vieţii internaţionale, s-a exprimat preocuparea faţă de actuala situaţie din lume, caracterizată prin menţinerea încordării dintre state, fapt ce impune intensificarea eforturilor tuturor guvernelor, ale forţelor democratice şi progresiste în direcţia reluării şi continuării politicii de pace, destindere şi securitate, de respect al independenţei şi suveranităţii naţionale, de egalitate în drepturi şi neamestec în treburile interne ale statelor. în acest context, a fost relevată necesitatea imperioasă a soluţionării numai pe cale paşnică, prin tratative, a problemelor litigioase din diferite zone ale globului, excluzîndu-se folosirea forţei sau ameninţarea cu forţa în relaţiile dintre state. In legătură cu situaţia din Europa, s-a relevat însemnătatea bunei desfășurări a reuniunii de la Madrid. A fost re(Continuare in pag. a 5-a) (Continuare in pag. a 5-a)