România Liberă, ianuarie 1981 (Anul 39, nr. 11254-11278)

1981-01-03 / nr. 11254

L Fidetaiî âîn toaie ţările, unîii-vă î COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI Şl UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XXXIX nr. 11254 Sîmbătă 3 ianuarie 1981 6 pagini 30 bani MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1980 şi, totodată, cincinalul 1976-1980 cu noi şi remarcabile realizări în toate domeniile de activitate. In cadrul dezbaterilor largi purtate zilele trecute în plenara Comitetului Central al partidului, in Marea Adunare Naţională, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste s-a făcut bilanţul realizărilor noastre pe acest an şi pe întregul cincinal. Şi in acest an industria noastră socialistă a continuat să se dezvolte, prevederile cincinalului realizîndu-se cu o depăşire de cîteva zeci de miliarde de lei. S-a dezvoltat, de asemenea, agricultura, au crescut produsul social şi venitul naţional, s-a ridicat nivelul de trai material şi spiritual al celor ce muncesc. Cu un legitim sentiment de mindrie şi satisfacţie constatăm că, in această perioadă, am parcurs un drum important în dezvoltarea economico-socială a patriei, în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate in România. S-au afirmat tot mai puternic forţa şi superioritatea orînduirii noastre noi, hotărîrea întregului popor, mai unit ca oricind, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, sub conducerea partidului, de a-şi făuri o viaţă liberă şi demnă, viitorul socialist şi comunist. Pentru măreţele înfăptuiri obţinute in cursul acestui an şi al întregului cincinal, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, organelor şi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de masă şi obşteşti, întregului nostru popor cere mai calde felicitări şi urări de noi şi tot mai mari succese in activitatea viitoare. Vom intra, peste cîteva minute, in noul an - 1981 - primul an al celui de-al şaptelea cincinal care asigură transpunerea în viaţă a istoricelor hotăriri ale Congresului al Xll-lea a! partidului, parcurgerea unei noi şi deosebit de importante etape in realizarea Programului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Noul cincinal prevede continuarea dezvoltării in ritm inuit a forţelor de producţie ale ţării şi, totodată, realizarea unei calităţi noi, superioare în întreaga activitate economică şi socială. Aceasta impune să asigurăm organizarea superioară a producţiei şi muncii in toate sectoarele, afirmarea largă a revoluţiei tehnicoştiinţifice, creşterea susţinută a productivităţii muncii — izvorul principal al sporirii bogăţiei noastre naţionale —, aplicarea riguroasă a noului mecanism economicofinanciar, creşterea puternică a eficienţei întregii activităţi economice. Este necesar să realizăm o adevărată revoluţie in agricultură, valorificind mai bine fiecare metru de pâmînt pentru a asigura producţii agricole sporite care să satisfacă in condiţii tot mai bune cerinţele de consum, ale întregii populaţii. Să ridicăm, in continuare, nivelul gindirii şi creaţiei ştiinţifice, al învâţămîntului, culturii şi artei, să intensificăm activitatea de educare patriotică, revoluţionară a maselor, de formare a omului nou cu o conştiinţă înaintată. Să, perfecţionăm formele şi metodele colective de organizare şi conducere a producţiei, să întărim democraţia muncitorească, autoconducerea şi autogestiunea, punînd tot mai larg in valoare marile posibilităţi de progres pe care le oferă orinduirea noastră socialistă - orinduire a libertăţii şi demnităţii umane, a muncii pentru propria bunăstare şi fericire, pentru progresul general al patriei. Depinde de noi, toţi, ca viaţa fiecăruia să fie mereu mai bună, ca gradul de civilizaţie a poporului să fie tot mai înalt. Desigur, mai sunt de lichidat lipsuri, de depăşit unele dificultăţi, dar poporul nostru n-a dat niciodată înapoi în faţa greutăţilor. El a luptat şi a reuşit întotdeauna să înlăture obstacolele ce i-au stat în cale, să-şi apere libertatea şi demnitatea, să-şi asigure independenţa şi progresul. Cu atît mai mult o face astăzi, cind, liber şi stăpîn pe destinele sale, munceşte pentru propria lui bunăstare şi fericire. Am deplina convingere că anul 1981, cincinalul in care intrăm vor aduce poporului român noi şi mari realizări in muncă şi în viaţă, vor spori tezaurul avuţiei naţionale, ridicînd pe o treaptă superioară nivelul de trai material şi spiritual al întregii naţiuni. Garanţia mersului nostru neabătut înainte o constituie eroica noastră clasă muncitoare - care işi îndeplineşte cu cinste şi succes misiunea istorică în construcţia socialistă din România, o constituie minunatul nostru popor, făuritor entuziast al noii orinduiri. Un factor hotărîtor il reprezintă, de asemenea, afirmarea puternică a rolului conducător al partidului, întărirea unităţii sale, politica lui ştiinţifică, realistă, pe care o înfăptuieşte neabătut, în strînsă unitate, întreaga noastră naţiune socialistă. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Anul 1980 s-a caracterizat prin intensificarea contradicţiilor pe plan internaţional, ca urmare a politicii de reîmpărţire a sferelor de influenţă, a politicii imperialiste de forţă şi dictat. S-au agravat criza economică şi instabilitatea, s-au ivit noi conflicte militare, care pun in pericol pacea şi independenţa popoarelor, securitatea întregii omeniri. Totodată, s-a intensificat lupta popoarelor, a forţelor progresiste împotriva politicii imperialiste, s-au obţinut noi succese in luptă de elibecrare naţională şi socială. In aceste condiţii, imperativul suprem este unirea tot mai strinsă a eforturilor popoarelor pentru oprirea încordării internaţionale, reluarea şi continuarea politicii de destindere, rezolvarea tuturor conflictelor numai şi numai pe calea paşnică, a tratativelor. în ce o priveşte, România va promova şi în viitor, cu toată hotărîrea, politica sa de destindere, pace ,şi colaborare, va face totul pentru a-şi aduce contribuţia la cauza securităţii şi colaborării pe continent şiîrn întreaga lume. în acest scop, întărim colaborarea şi solidaritatea cu toate ţările socialiste, şi in primul rind cu cele vecine, cu partidele comuniste, muncitoreşti, cu clasa muncitoare, cu forţele progresiste, antiimperialiste de pretutindeni. In slujba aspiraţiilor vitale de pace şi progres ale omenirii, colaborăm de asemenea cu ţările in curs de dezvoltare, cu ţările capitaliste, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire sociala. Milităm neabătut pentru afirmarea în relaţiile internaţionale a principiilor deplinei egalităţi in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecul în treburile interne, pentru renunţarea la forţă şi la ameninţarea cu forţa, pentru dreptul fiecărui popor de a fi stăpin pe destinele sale, de a se dezvolta liber şi independent. Vom acţiona in continuare pentru desfăşurarea cu succes a lucrărilor reuniunii de la Madrid, astfel incit aceasta să răspundă pe deplin aşteptărilor popoarelor, să impulsioneze înfăptuirea prevederilor Actului final adoptat la Helsinki, să ducă la organizarea unei conferinţe consacrate dezarmării şi încrederii pe continentul nostru, la extinderea contactelor şi colaborării în Europa, la depăşirea divizării ei în blocuri militare sau de altă natură. Suntem in mod ferm pentru o Europă unită, în care să se respecte diversitatea de orinduiri şi specificul fiecărei naţiuni. Suntem pentru o Europă care să ofere omenirii un model de relaţii internaţionale, de unitate nouă, bazată pe colaborarea intre ţările cu orinduiri sociale diferite. Ţara noastră va milita şi în viitor neobosit pentru înfăptuirea marelui deziderat al dezarmării şi în primul rind al dezarmării nucleare. Minunatele cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne să fie puse în întregime nu în slujba distrugerii şi a războiului, ci a bunăstării şi fericirii popoarelor ! Toate naţiunile lumii să se ridice cu hotărire pentru apărarea dreptului fundamental al omului - dreptul la viaţă, la pace, la existenţă liberă. Vom sprijini, în continuare, neabătut, eforturile pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, bazate pe deplină echitate şi egalitate, care să asigure progresul mai rapid al tuturor ţărilor şi, in primul rind, al celor rămase în urmă, să înlesnească accesul larg al popoarelor la cuceririle ştiinţei şi tehnicii înaintate. Soluţionarea justă şi durabilă a problemelor complexe mondiale impune participarea activă, nemijlocită, in condiţii de deplină egalitate, a tuturor statelor la viaţa, internaţională - un rol însemnat avind, in această privinţă, ţările mici şi mijlocii, ţările în curs de dezvoltare, ţările nealiniate, care constituie marea majoritate a lumii şi sunt profund interesate în lichidarea vechii politici imperialiste de dominaţie şi asuprire, in promovarea unei politici noi, de destindere, independenţă şi pace. Intrîind in anul 1981, privim cu optimism viitorul, avind încrederea că, în ciuda problemelor deosebit de grave existente in viaţa internaţională actuală, popoarele, forţele înaintate de pretutindeni, acţionînd unite, pot face să triumfe cauza destinderii, a libertăţii şi independenţei naţionale, a păcii şi progresului pe planeta noastră. Dragi tovarăşi şi prieteni, Fie ca hău! an - 1981 - să aducă patriei şi poporului nostru noi şi tot mai mari succese pe calea dezvoltării econorgico-sociale, a creşterii gradului de civilizaţie şi bunăstare, a întăririi independenţei şi suveranităţii patriei ! Fie ca anul pe care-l începem să aducă tuturor popoarelor victorii tot mai mari in lupta pentru progres şi independenţă, pentru pace şi securitate, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă ! Vă urez, dragi compatrioţi, realizări şi satisfacţii depline în ritbnică şi în viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! Vâ adresez tuturor, din toată inima, tradiţionala urare : „LA MULŢI ANI !" :: 1: "Imim 4 c ri Wi ELENA ! , s-au intilnit cu tovarăşul Santiago Carrillo Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şi tovarăşa Elena Ceauşescu, s-au întîlnit, vineri, 2 ianuarie, la Predeal, cu tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania care, împreună cu soţia, tovarăşa Carmen Carrillo, se află într-o vizită de prietenie în ţara noastră. Intîlnirea s-a desfăşurat intr-o atmosferă de caldă prietenie ce caracterizează relaţiile tradiţionale dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania, dintre conducerile celor două partide comuniste. ■ Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au reţinut, în continuare, pe oaspeţi la dejun. Au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Jaime Ballesteros, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C. din Spania, şi soţia sa, tovarăşa Orlanda Gonzalez, precum şi tovarăşa Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R., adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R. . Vineri, 2 ianuarie, la Predeal, s-au încheiat convorbirile dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şi tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania. Au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., şi Jaime Ballesteros, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C. din Spania. Convorbirile dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo, purtate la Bucureşti şi Predeal, au prilejuit o amplă trecere în revistă a activităţii interne şi internaţionale a Partidului Comunist Român şi Partidului Comunist din Spania, o cuprinzătoare analiză a stadiului şi perspectivelor relaţiilor dintre cele două partide,, precum şi examinarea unor aspecte esenţiale ale situaţiei politice mondiale, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Secretarul general al Partidului Comunist Român şi secretarul general al Partidului Comunist din Spania au constatat cu satisfacţie că relaţiile de prietenie, solidaritate şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania s-au dezvoltat continuu. Totodată, de ambele părţi, a fost subliniată hotărîrea de a aprofunda şi mai mult in viitor bunele raporturi dintre cele două partide comuniste — bazate pe deplină egalitate, stimă şi respect reciproc , de a multiplica contactele şi de a intensifica schimburile de păreri dintre ele asupra problemelor importante ale luptei pentru socialism, pace şi progres social. A fost exprimată convingerea că amplificarea conlucrării dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania contribuie la întărirea prieteniei tradiţionale dintre popoarele român şi spaniol, la promovarea colaborării multilaterale dintre România şi Spania. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo au reafirmat dorinţa celor doua partide de a acţiona în continuare pentru extinderea şi diversificarea legăturilor dintre România şi Spania, pe tărîm politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi în alte domenii de activitate, in interesul popoarelor român şi spaniol, al cauzei păcii, destinderii, securităţii şi independenţei, al colaborării şi cooperării în Europa şi in Întreaga lume. în timpul convorbirilor, cei doi conducători de partid au abordat un cerc larg de probleme ale actualităţii politica internaţionale. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo au evidenţiat marile schimbări revoluţionare şi sociale petrecute pe plan mondial, profundele mutaţii intervenite in raportul de forţe, ca urmare a afirmării tot mai puternice a voinţei popoarelor de a pune capăt vechii politici imperialiste de dominaţie şi dictat, de a trăi libere şi independente, de a-şi organiza viaţa potrivit propriilor interese şi năzuinţe, fără nici un amestec din afară. în acelaşi timp, secretarul general al Partidului Comunist Român şi secretarul general al Partidului Comunist dinSpania au apreciat că situaţia internaţională actuali se menţine extrem de încordată, ca urmare a acumulării unor probleme complicate, a apariţiei in diferite regiuni ale lumii a unor noi focare de conflicte şi tensiune, a manifestării politicii de dominaţie şi amestec în treburile altor state, de reîmpărţire a sferelor de influenţă, de încălcare a dreptului popoarelor la dezvoltare liberă, de sine stătătoare. Toate acestea creează şi menţin mari pericole la adresa independenţei şi securităţii popoarelor, a păcii în întreaga lume. De comun acord, s-a arătat că, în aceste împrejurări deosebit de complexe, se impune, mai mult ca oricind, ca forţele revoluţionare, progresiste, înaintate de pretutindeni, opinia publică să-şi intensifice eforturile pentru depăşirea tensiunii, pentru împiedicarea agravării vieţii internaţionale şi însănătoşirea climatului politic mondial, pentru reluarea şi continuarea cursului destinderii, pentru soluţionarea numai şi numai pe cale politică, prin tratative, a tuturor stărilor de încordare şi conflict. De asemenea, este necesar să se acţioneze tot mai ferm pentru o politică bazată pe deplina egalitate în drepturi, respectul independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecul în treburile interne, nerecurgerea la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei, pentru asigurarea dreptului sacru, inalienabil, al fiecărui popor de a fi stăpîn pe destinele sale, de a se dezvolta de sine stătător, fără nici o ingerinţă din afară. Secretarul general al Partidului Comunist Român şi secretarul general al Partidului Comunist din Spania au acordat o atenţie deosebită problemelor securităţii şi cooperării europene. în acest cadru, s-a subliniat necesitatea ca statele participante la reuniunea de la Madrid — înţelegînd imperativele impuse de realităţile vieţii internaţionale şi conştiente de responsabilitatea ce le revine — să facă totul pentru ca reuniunea să se încheie cu rezultate cit mai pozitive, astfel incit aceasta să impulsioneze transpunerea în fapt a angajamentelor asumate la Helsinki, să contribuie la extinderea unei cooperări neîngrădite între ţările continentului, să ducă la convocarea unei conferinţe consacrate încrederii şi dezarmării în Europa, să dea o nouă, perspectivă păcii, destinderii, securităţii şi colaborării in întreaga, lume. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo au subliniat importanţa edificării unei Europe puternice, unite, ataşată ferm principiilor umanismului, păcii, egalităţii şi dreptăţii sociale, independenţei fiecărei naţiuni. Cei doi conducători da partid au considerat că este imperios necesar să se acţioneze cu mai multă energie pentru încetarea cursei înarmărilor, pentru oprirea amplasării şi dezvoltării de noi racheta nucleara şi, In general, da noi arme In Europa și in lume, pentru trecerea la măsuri concrete, practice, de dezarmare, și, în primul rind, de dezarmare nucleară, creîndu-se astfel posibilitatea ca mijloacele financiare și materiale care ar rezulta din reducerea cheltuielilor militare să fie alocate în scopuri sociale, pentru dezvoltarea economică şi bunăstarea popoarelor, pentru ajutorarea ţărilor in curs de dezvoltare. în cadrul convorbirilor a fost relevată, de asemenea, importanţa lichidării subdezvoltării, a reducerii decalajelor dintre state şi instaurării unei noi ordini economice internaţionale, care sa asigure progresul mai rapid al tuturor ţărilor, îndeosebi al celor rămase în urmă, precum şi stabilitatea politică şi economică mondială. A fost relevat rolul deosebit de important pe care il au in viaţa internaţională ţările mici şi mijlocii, ţările în curs de dezvoltare, statele nealiniate, care sunt vital interesate în soluţionarea problemelor complexe ale contemporaneităţii in spiritul păcii şi justiţiei, în avantajul tuturor naţiunilor. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo au examinat unele probleme ale mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. A fost relevată hotărîrea Partidului Comunist Român şi Partidului Comunist din Spania de a acţiona pentru întărirea colaborării şi solidarităţii intre partidele comuniste şi muncitoreşti, pentru depăşirea divergenţelor dintre ele prin discutarea, în mod principial, constructiv, într-un climat de stimă şi înţelegere reciprocă a deosebirilor de vederi. In acest cadru, a fost evidenţiată importanţa făuririi unităţii de tip nou pe baza principiilor egalităţii depline in drepturi, respectului reciproc a dreptului fiecărui partid de a-şi stabili propria linie politică, strategia şi tactica revoluţionară, în conformitate cu realităţile şi condiţiile specifice, istorice, naţionale şi sociale din ţara respectivă. Secretarul general al Partidului Comunist Român şi secretarul general al Partidului Comunist din Spania au subliniat, totodată, însemnătatea unei conlucrări tot mai strinse între partidele comuniste, socialiste, social-democrate, între toate forţele progresiste, antiimperialiste, în lupta , pentru destindere, , dezarmare şi securitate, pentru sporirea încrederii şi întărirea colaborării între naţiuni, pentru înfăptuirea aspiraţiilor de pace, independenţă şi progres ale popoarelor. A fost exprimată solidaritatea celor două partide comuniste cu mişcările de eliberare naţională, cu lupta popoarelor pentru apărarea şi consolidarea independenţei naţionale, pentru emanciparea economică şi socială, pentru o viaţă liberă şi demnă. Cei doi conducători de partid au reafirmat deplina solidaritate a Partidului Comunist Român şi Partidului Comunist din Spania cu lupta comuniştilor, a clasei muncitoare, a poporului polonez pentru soluţionarea problemelor cu care se confruntă in construcţia socialistă, manifestîndu-şi ferma convingere că aceste probleme pot şi trebuie să fie soluţionate numai de polonezii înşişi, că P.M.U.P. va asigura dezvoltarea socialistă a Poloniei, corespunzător intereselor oamenilor muncii din această ţară, ale cauzei generale a socialismului, păcii, democraţiei şi progresului. Convorbirile s-au desfăşurat intr-o atmosferă de caldă prietenie tovărăşească, de înţelegere şi respect reciproc.