România Liberă, ianuarie 1981 (Anul 39, nr. 11254-11278)

1981-01-22 / nr. 11270

MwmwmM Secţia de ştiinţe filologice, literatură şi arte a Academiei Republicii Socialiste România şi Secţia de teoria şi istoria artei şi literaturii a Academiei de Ştiinţe Sociale şi Politice au organizat, miercuri, in Capitală, o şedinţă publică de comunicări, consacrată Împlinirii a 100 de ani de la naşterea poetului Ion Minulescu. In cadrul acesteia, academicianul Şerban Cioculescu a prezentat comunicarea „La centenarul naşterii lui Ion Minulescu“, în cuprinsul căreia au fost evocate personalitatea scriitorului aniversar, contribuţia sa la dezvoltarea literaturii române. O expoziţie de acuarele din Republica Populară Mongolă este prezentată, incepînd de miercuri, în rotonda Sălii mici a Palatului Republicii Socialiste România. Deschisă in cadrul schimburilor culturale românomongole, expoziţia cuprinde peste 80 de lucrări, cu o tematică diversă, redînd imagini din viața și activitatea poporului mongol, ineditul și pitorescul peisajului Mongoliei socialiste. ★ N O FAPTA IESITA DIN COMUN Karsay Káról, şofer de cursă lungă la I.T.A. Sf. Gheorghe, conducea un autocamion spre Satu Mare. S-a produs o explozie a cauciucului din faţă. Din sena opus venea o autobasculantă. Ciocnirea a fost dură. Celălalt şofer a stat la spital şase luni. Lui Karsay Káról a trebuit să-i fie amputat piciorul. Timp de opt luni a stat acasă, pensionat de boală. Apoi a revenit la lucru, ca mecanic, dar se descurca greu. Atunci, trei colegi, inginerul Kovács István, maistrul Molnár Tibor şi mecanicul Szabo Tibor, au executat o importantă modificare a maşinii, scoţind din lucru piciorul sting, cel folosit la ambreiaj. Pedala acestuia este acţionată acum cu mina dreaptă, in condiţii de maximă siguranţă (după ce s-au făcut numeroase verificări in această privinţă). Distanţele pe care circulă şoferul sunt mai scurte, Karsay Károl făcind doar curse în judeţ, deoarece eventualele reparaţii, care pot apare la drum lung, nu şi le-ar putea face decit cu greutate. Frumos gestul colegilor. FUGA DE LA LOCUL ACCIDENTULUI La ora 19,15, organele de miliţie sunt sesizate de comiterea unui grav accident de circulaţie pe calea Clujului din Oradea. Autorul accidentului a dispărut de la locul faptei. Victima, Dumitru Purda, a fost transportată de urgenţă la spital, decedind la puţină vreme. La locul accidentului a sosit echipajul condus de locotenentul Florian Agrina. Prima concluzie : accidentul a fost produs de un autoturism, probabil „Dacia-1300“, de culoare bleu, așa cum relevau peliculele de vopsea, găsite pe caldarim. S-au luat în evidenţă toate autoturismele de culoare bleu, cîteva mii de maşini. A început o largă investigare. Plutonierul Ioan Tripe a ajuns la locuinţa lui Ionel Fineş, din Oradea. Si află de la acesta că maşina lui este la socri, la Parhida, pentru... iernat. Ionel Fineş îşi anunţase soţia de cele Întâmplate. Aceasta l-a sfătuit să se întoarcă la locul accidentului. Un sfat similar l-a primit şi din partea socrilor. Depistat de lucrătorii de miliţie, I.F. n-a mai avut altă soluţie decit să recunoască. Ce n-a cunoscut autorul accidentului , legea pedepseşte aspru părăsirea locului accidentului şi apreciază ca o circumstanţă favorabilă măsurile luate pentru limitarea consecinţelor evenimentului rutier. I.F. n-a ştiut că şi victima îşi avea Partea sa de vină, circuite, sub influenţa băuturilor alcoolice (alcoolemie 1.59 la mie)? Şi n-a mai ştiut că, organele de miliţie dispun de numeroase căi de identificare, conservare şi valorificare a urmelor, şansele fan ,Románia libera"Pagina a 5-a — 22 ianuarie 1981 Excelenţei Sale Domnului BRUNO KREISKY Cancelar federal al Republicii Austria VIENA am Cu prilejul aniversării zilei dumneavoastră de naştere, plăcerea să vă transmit cele mai cordiale felicitări. Folosesc acest prilej pentru a vă ura sănătate şi fericire personală, mult succes, în activitatea pe care o desfăşuraţi, spre binele poporului austriac. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România uitorilor de a scăpa de răspundere fiind aproape excluse. VALOAREA CENTURII DE SIGURANŢA Inginerul N. Faighenov din Galaţi, despre eficienţa folosirii centurii de siguranţă : „Conducind autoturismul „Dacia 1300“, 1-G1-9758, proprietate personală, la ieşirea din satul Moscu , spre Tirgu Bujor — am dat peste o zonă de şosea cu zăpadă intrind un derapaj care era soldat cu răsturnarea autoturismului in afara şoselei. Datorită faptului că aveam puse centurile de siguranţă, eu şi soţia am rămas prinşi de scaune, scăpind astfel, fără nici o leziune. In aceste împrejurări, m-am convins cit de eficiente sunt centurile de siguranţă in cazurile de accidente. Recomand şoferilor să folosească centurile de siguranţă chiar la deplasări scurte, prin localităţi.“ DIN CAUZA ALCOOLULUI Legea este severă cu cei care stat găsiţi conducind autovehicule în vreme ce se află sub influenţa alcoolului. Pe lingă amenzi contravenţionale între 1000—2500 lei, celor în cauză li se ridică şi permisul de conducere pe timp de 1—2 luni, sau chiar li se poate anula permisul de conducere. Ioan Crişan de la I.ULM a fost găsit la volanul autobasculantei .31-MM-5161, in vreme ce se afla sub influenta alcoolului. Este pentru a patra oară cind, în decurs de patru ani, I.C. este găsit intr-o asemenea situaţie. De trei ori i s-a reţinut permisul de conducere pe timp de o lună, acum acelaşi permis i-a fost reţinut în vederea anulării. CUM SE FACE TRANSCRIEREA AUTOTURISMELOR Transcrierea proprietăţii autoturismelor aflate în posesia persoanelor fizice se face în formă autentică in fata notariatului de stat. In vederea transcrierii, vânzătorul și cumpărătorul urmează să prezinte un certificat eliberat de comitetul ori biroul executiv al consiliului popular, din care să rezulte că autoturismul nu este sechestrat pentru datorii către stat. Este necesar să se mai prezinte o adeverinţă cu precizarea locului de muncă şi funcţiei pe care o deţine vinzătorul şi, respectiv, cumpărătorul, iar dacă acesta din urmă este căsătorit, o asemenea adeverinţă e necesară şi pentru soţia sa (adeverinţele de serviciu pot fi înlocuite prin prezentarea legitimaţiilor de serviciu vizate la zi). Se va prezenta copie legalizată de pe certificatul de înmatriculare a autoturismului. în cazul vînzării de autoturisme „Dacia 1300“ dobândite după data de 20 aprilie 1974, vânzătorul va trebui să facă dovada, cu adeverinţă eliberată de către IDMS sau de unitatea unde işi are serviciul, în sensul că n-are rate neachitate din preţul de cumpărare a autoturismului. Taxa de autentificare a vânzăriicumpărării autoturismelor se calculează potrivit haremurilor stabilite prin H.C.M. nr. 142/1970. In cazul cumpărării de autoturisme avariate, taxa de autentificare se reduce in raport de procentajul de avariere stabilit prin expertul numit de către organul notarial. CAUZE înainte de ora 18, autoturismul avea înfăţişarea autentică a unei „Dacii 1100“. Cursa autovehiculului. Începută la Bucureşti trebuia să se încheie in satul Cartiu — Turcineşti. Dar s-a sfirşit la Drăgoeni, cu concursul nechibzuinţei. Se înserase cind Vasile Boiceag, mecanizator la cooperativa agricolă Drăgoeni opreşte tractorul cu remorca Încărcată in faţa cooperativei pe sosea. De fapt, el oprise acolo un adevărat obstacol: tractorul şi remorca ocupau o parte din carosabil şi erau invizibile, datorită defecţiunilor la sistemul de semnalizare (remorca nu avea nici triplă !) Dinspre Bucureşti şoferul autobuzului 10-B-4050, venea cu viteză. Nereducind viteza la întilnirea cu un alt autovehicul mare ce venea din sens invers, şoferul „Daciei“ „şterge“ cu autoturismul remorca si se opreste in roata tractorului. In accident îşi pierde viata tatăl şoferului. Acest tragic eveniment rutier are la origine mai multe cauze : trimiterea în cursă a unui autovehicul cu defecţiuni tehnice si condus de o persoană ce nu poseda permis de conducere — cum este cazul lui Boiceag ; staţionarea neregulamentară a unui autovehicul pe drumul national, nesemnalizat corespunzători nereducerea vitezei la intilnirea, pe timp de noapte, cu un alt autovehicul : „orbirea“ cu faza lungă a şoferilor ce vin din sens opus. PE SCURT • Recent şoferul Ion Velniţă, de la autobazat aparţinind I.T.A. Vrancea, a depăşit milionul de kilometri. In cei 30 de ani de cind este şofer, a condus maşini din toate categoriile pe mal toate şoselele ţării, in mod corect, cu respectarea regulilor de circulaţie. • Mulţi dintre şoferi circulă cu geamurile de parbriz sau laterale îngheţate şi aburite, vizibilitatea fiind redusă. Este cazul şoferilor Mirel Valentin cu autoturismul l-Cj-3172, care, manevrînd înapoi pe strada Piezişă, a lovit autoturismul l-Cj-5382 . Moldovan Aron, cu autoturismul  , Cluj-Napoca. Lucrare de artă monumentală dedicată lui Mihai Viteazul In cursul zilei de miercuri, la Cluj-Napoca a avut loc festivitatea de dezvelire, pe frontispiciul filialei Arhivelor statului, a sigiliului-emblemă al lui Mihai Viteazul, basorelief în marmură realizat de artiştii plastici Ion Mitrea şi Aurel Terec. Sigiliul are dimensiunile de 3,70 m pe 3,70 m şi înfăţişează o copie a originalului, adică semnele heraldice din iulie 1600 ale domnitorului reprezentând unitatea celor trei ţări române, în partea de sus, acvila valahă, în mijloc scutul cu cap de bour moldav, iar in partea de jos cele şapte coline şi doi lei tinind intre ei o sabie. De asemenea, el are elemente ce înfăţişează stemele Ţării Româneşti, Moldovei şi Transilvaniei, precum şi figura lui Mihai Viteazul. Pe mnarginea sigiliului se poate citi... „Io Mihail Voevod domn al Ţării Româneşti, Transilvaniei şi a toată ţara Moldovei“. La dezvelire a rostit un cuvînt omagial acad. Ştefan Pascu. Manifestarea a fost urmată de inaugurarea unei expoziţii intitulată „Mihai Viteazul in documentele arhivistice clujene" şi o expoziţie de artă plastică „Mihai Viteazul şi ideea de unitate naţională în viziunea artiştilor plastici clujeni“ cu lucrări de Gh. Apostu, Ion Mitrea, I. Rusu, I. Sima ş.a. A avut loc apoi simpozionul „Mihai Viteazul, primul domnitor al tuturor românilor“ simpozion în cadrul căruia au prezentat comunicări acad. Ştefan Pascu, prof. univ. dr. IosifKovács, prof. Al. Matei, prof. univ. Liviu Vacariu şi alţii. (VIRGIL LAZAR). 4 9 La întreprinderea „Armătura" s-a realizat un aparat denumit „Presostat", menit să asigure o bună continuitate in funcţionarea utilajelor, prevenind, în special, opririle accidentale cauzate de defecţiuni în sistemele de ungere. Noul aparat înlocuieşte importurile de astfel de dispozitive. • Constructorii navali brăileni au debutat in noul an cu lansarea la apă a cargoului „Covasna“ de 4 500 tdw. In comuna şi staţiunea balneară Bala, din judeţul Mehedinţi, se află în construcţie un bloc de locuinţe cu 60 apartamente, care, la parter, are 1 300 metri pătraţi spaţii pentru magazine sau ateliere meşteşugăreşti. De asemenea, se construiesc cinci bazine pentru tratament la Baia, Crai şi in satul Crainici şi un hotel turistic cu 120 locuri. 9 Petru Petrovan, lăcătuş la mina Uricani, fiind şi... fotbalist in echipa locală, işi permitea tot felul de glume nesărate, împreună cu alţi doi tineri a adresat cuvinte indecente unei fetiţe de 13 anii. Tatăl, fetei a ripostat, cei trei s-au gindit să-l pună la punct iar din altercaţia ivită s-a ales cu o lovitură peste ochi cu un fir tăios de papură. Orice încercare a medicilor a fost zadarnică , omul a rămas cu o infirmitate fizică permanentă. „Fotbalistul“ va da socoteală in justiţie. „ In viitorii ani, industria mică şi serviciile din oraşul Calafat îşi vor dubla volumul şi valorile realizate. In satele arondate oraşului vor lua fiinţă unităţi-satelit, ale fabricii de conserve, producţia unităţilor meşteşugăreşti se va diversifica pe baza resurselor locale de materii prime. „ Un băieţel din Criscior (Hunedoara) tocmai spunea mamei că l-a vizitat Moş Gerda şi au făcut un schimb de cadouri : moşul i-a dat o maşinuţă cu butelii, iar el i-a dat moşului butelia din bucătărie. Pe urmă „moşul" a fost identificat : loan Toader, venit de primm judeţul Alba după ,,datruri". 9 In organizarea Oficiului farmaceutic nr. 1 Bucureşti şi a Institutului de Igienă şi Sănătate Publică, în vitrinele unor farmacii au apărut interesante panouri (cu tematici educativsanitare) dedicate plantelor medicinale folositoare in tratarea afecţiunilor aparatului respirator în perioada anotimpului rece. 9 Un microagregat cu o putere de 15 kVA a fost instalat la Tomeşti (Timiş). 9 Ambalajul biscuiţilor cu miere, fabricaţi de IMPPE Alexandria — ca de altfel şi al altor produse livrate de o serie de întreprinderi — constituie pentru cumpărători o adevărată enigrixă. Neavind data fabricaţiei, cumpărătorii sunt puşi in situaţia de a ghici la data cumpărării, dacă produsul se mai află sau nu în termenul de garanţie menţionat. La numeroase vile şi alte spaţii de cazare din Vatra Dornei se realizează importante lucrări de modernizare care vor asigura un confort sporit celor ce-şi vor petrece aici concediul de odihnă şi tratament. • La magazinul sătesc din Runcu Salvei (Bistriţa-Năsăud) mărfurile se vînd condiţionat şi după bunul plac al gestionarului Petre Dineu. In acest an, zestrea edilitară a comunei Marginea (Suceava) se va îmbogăţi cu un nou complex al cooperaţiei de consum, care, pe lingă producţia de ceramică, va presta şi diverse servicii populaţiei. 9 întreprinderea de prelucrare a lemnului din Galaţi a introdus in fabricaţie o nouă garnitură de mobilă in trei variante. Mobilierul pentru camerele de zi şi holuri, din această serie va avea finisaje mate,luciu oglindă şi mat cu elemente sculptate. 9 Paul Nedeluş din Bucureşti, str. Veveriţei nr. 26, recidivist in domeniul încălcării codului penal a răspuns din nou prezent în faţa instanţelor de judecată. A provocat scandal lovind cu cuţitul trei cetăţeni. După executarea noii pedepse de 9 ani închisoare are interdicţia de a nu mai locui în Bucureşti o perioadă de cinci ani. In apropierea staţiei de epurare a apelor menajere din Rîmnicu Vilcea a fost dată în folosinţă o seră de flori pentru încălzirea căreia se foloseşte surplusul de biogaz obţinut în cadrul unei instalaţii puse în funcţiune în toamna anului trecut. • Vinzătorul Nicolae Mihai a fost scos din funcţie de către conducerea PECO pentru nelivrarea unei butelii ce era comandată (livrată insă altul beneficiar care a plătit mai mult). • întreprinderea de maşiniagregate şi maşini unelte speciale din Iaşi a livrat zilele acestea Întreprinderii de autoturisme din Piteşti primele două maşini-agregat pentru strunjit simultan canale cu patru poziţii, realizate in premieră pe ţară. Noile utilaje, care prezintă un înalt grad de specializare, vor fi întrebuinţate de întreprinderea piteşteană pentru prelucrarea mecanică a unor părţi ale motoarelor autoturismelor Dacia. In municipiul Sf. Gheorghe, funcţionează un nou patinoar artificial în strada Lunca Oltului. Va fi folosit atit pentru antrenamente si concursuri, cit şi pentru agrement. 9 Ca urmare a propunerilor cetăţenilor din cartierul Oneşti din oraşul Borzeşti, la magazinul cu autoservire „Caşin“ se va institui, pentru cei ce doresc, sistemul aprovizionării cu lapte pe bază de abonament. 9 In anul 1990, prin autogara municipiului Focşani, au trecut 9 461 333 călători ; au fost înregistraţi numai cei care au circulat cu legitimaţii de călătorie. In realitate, însă... Rubrică realizată de P. Mihai  smmm® 4-01-1746, la aceeaşi manevră spre înapoi, in fata gării Cluj- Napoca, intră intr-un stilp şi numai din fericire cei care traversau prin spatele autoturismului n-au fost striviţi şi accidentaţi grav. 9 Gheorghe Mălânciou din Cărei, se afla sub influenţa alcoolului la volanul autoturismului ISM-5777. Condiţiile de circulaţie erau îngreunate de gheaţa care acoperea şoseaua. A pierdut controlul volanului şi, circulînd pe stingă, a tamponat un autoturism care circula regulamentar din sens opus. • Isar Apostu era şofer pe autobuz la I.J.T.L. Galati. In loc să-şi vadă de munca sa obişnuită, la rugămintea unui alt coleg de breaslă, nuntaş la restaurantul „Căprioara“ de la Gîrboavele, s-a dus să-l ia cu familia şi alţi ciţiva nuntaşi. înţelegerea fiind făcută, Isar a părăsit traseul după prima cursă de dimineaţă şi a ajuns la nuntă. Graba cu care trebuia să se întoarcă, a făcut ca, la o manevră, să prindă sub roți un tinăr de 18 ani, accidentindu-l mortal. Petre Mihai Bâcanu Sterilul nu este steril... Nu vrem să intervenim intr-o dispută in care cei chemaţi să ia o hotărire (Ministerul minelor, petrolului şi geologiei, Ministerul economiei forestiere şi materialelor de construcţii şi Ministerul de finanţe) nu şi-au spus încă părerea în legătură cu apelul făcut de noi in 26 decembrie 1980 în articolul cu titlul de mai sus. Misiunea noastră este de a se sesizta o stare de fapt pe care o considerăm cel puţin neclară şi de a cere să fie luate in consideraţie consecinţele posibile. Problema este următoarea: La Întreprinderea minieră Anina rezultă din procesul de producţie, circa 30 000 tone steril carbonifer, anual. O soluţie originală, aparţinind Institutului de cercetări şi proiectări pentru industria materialelor de construcţii, având ca autor pe inventatorul ing. Constantin Giurcanu, creează premisele unei valorificări integrale a acestei cantităţi de steril carbonifer, cu efecte economice antecalculate de circa 100 milioane lei. Exemplul dat de interlocutorul nostru şi autorul invenţiei, inginerul Constantin Giurcanu ni se pare edificator :„Un bloc de locuit PJ-5 se poate realiza cu aceleaşi cheltuieli ca un bloc P+4, folosindu-se granulitul obţinut din sterilul carbonifer de Anina“. Acesta ar fi un aspect al problemei. Se ştie de asemenea că, în preajma oricărei exploatări miniere, se înalţă un uriaş munte de steril carbonifer (rezultat din Rotaţie) steril care conţine in principal, piatră şi o anumită cantitate de cărbune, prea mică pentru a i se da o folosinţă energetică. Acest steril presupune, pe Ungă cheltuielile de transport până la haldă, şi o serie de alte dezavantaje, între care ocuparea unor suprafeţe mari de teren scoase din circuitul economie, cheltuieli pentru întreţinerea haldei, etc. Adresăm, aşadar, o Întrebare care ar putea să pară multora naivă: „Ce-ar avea de pierdut o întreprindere minieră dacă cineva preia tot materialul depus în haldă pentru a-l folosi?". Pentru că, așa cum stă in haldă, sterilul carbonifer de la Anina n-are pentru întreprinderea amintită nici o valoare. Este ceea ce se aruncă... Ca să nu se arunce oriunde, s-a amenajat pentru asta o incintă anume care poartă numele de haldă. Dar întreprinderea minieră află că acest steril poate deveni un material de construcţie cu o valoare ridicată şi nu mai doreşte să scape de el decit la preţul de 100,32 lei tona. Vi se pare logic?... Vă dăm cei 30 000 mc steril, spune întreprinderea, dar vrem pentru asta nici mai mult, nici mai puţin decit 3 009 600 lei. Intervine insă organul financiar local şi propune un alt preţ, 48,69 lei/tonă cu precizarea ca, in viitor, să se studieze posibilitatea revenirii la preţul de 100,32 lei/tonă. Am supus atenţiei tuturor celor angajaţi în această dispută datele problemei aşteptind răspunsurile. N-am primit răspuns decât din partea întreprinderii miniere. Spiritul in care este conceput dar mai ales argumentele ne descumpănesc. „Este adevărat că, în momentul de faţă, acest steril reprezintă un produs ce rezultă din activitatea minieră și de preparare, care efectuează în plus chel- Bursa « ideilor tuieli de haldare", ne comunică textual I. M. Anina dar, revine mai jos: „întreprinderea minieră nu pretinde ca prin preţul ce se va stabili pentru livrarea acestui steril să-şi acopere toate subvenţiile de la bugetul statului, dar nu poate, în acelaşi timp, să accepte si lucreze gratuit şi să efectueze net cheltuieli care să facă să crească subvenţiile de la bugetul statului". Deci întreprinderea nu mai vrea să arunce un haldă, pe gratis, sterilul, acum când ştie că el interesează pe cineva şi uită să ne spună despre ce cheltuieli suplimentare este vorba. Dar dacă nu-l preia nimeni îşi poate permite? Fireşte că da, din moment ce nu nu are altă soluţie. Cum argumentează aceasta? Iată cum: „Din calculul efectuat rezultă că prin schimbarea premizelor (acordarea unui preţ echitabil pentru aceste sterile) nu se afectează generalizarea metodei Intrucit chiar la preţul de 100 leut se obţin efecte economice mari in domeniul construcţiilor si In nici un caz nu trec in „filonul" Întreprinderii miniere Anina..." Adică, dacă vrei să iei ceea ce eu arunc îmi dai şi mie o parte din ce realizezi. Vi se pare logic? In legătură cu „preţul echitabil“ la care se referă răspunsul I. M. Anina, noi am pus o întrebare foarte exactă. Diferenţa intre preţul pretins de I. M. Anina (100,32 lei) şi cel stabilit de organul financiar local (48,69) se referă, în primul rînd, la cheltuielile de scoatere a sterilului din subteran, cheltuieli care sunt incluse însă în preţul tonei de cărbune. întrebare: „Pretinzind recuperarea acestor cheltuieli si de la cel care preia sterilul nu înseamnă de fapt o dublă decontare, operaţiune interzisă in mod expres de lege?" Este adevărat că spre finalul scrisorii, I. M. Anina revine la sentimente mai bune acceptind, deocamdată, preţul de 48,69 lei cerindu-ne totuşi să studiem cu atenţie şi răspunsul dat forului tutelar, Ministerul minelor, petrolului şi geologiei, in care sunt expuse pe larg condiţiile in care se angajează să rezolve problema. Vă asigurăm tovarăşi din conducerea întreprinderii miniere Anina că am studiat cu cea mai mare atenţie adresa respectivă şi considerăm că aveţi multă dreptate in ce priveşte condiţiile deosebite de la Anina. Am studiat şi adresa pe care v-a trimis-o I.C.P.I.M.C., prin care vi se solicită steril carbonifer, fără să facă nici o referire la acceptarea sau respingerea preţului şi credem că aveţi dreptate şi în legătură cu obligaţia I.C.P.I.M.C. de a-şi prevedea cheltuieli pentru preluarea şi transportul sterilelor de la I.M. Anina, cheltuieli care, în mod firesc, le intră in obligaţii şi sintem cu totul de acord că cei care trebuie să hotărască, în cele din urmă, sint organele de decizie din cele trei ministere menţionate. Toate acestea sint şi rămine in spiritul legii iar întîrzierea rezolvării lor poate genera nu numai divergenţe, aşa cum afirmaţi, ci şi pagube reale economiei naţionale. Veţi înţelege insă că procedînd în acelaşi spirit al legii nu vă putem fi alături in pretenţia formulată ca o parte din cheltuielile aferente procesului de scoatere a cărbunelui şi preparării lui să fie suportată de cei care vă fac serviciul de a vă scăpa de halda de steril şi de cheltuielile de haldare pe care le presupune. ...Şi nu putem fi în nici un caz de acord cu „decontările duble", aspect asupra căruia nu vă cunoaştem incă poziţia, deşi era una din principalele probleme ridicate în articolul din 26 decembrie 1980. Dorim, in acelaşi timp, să vă reţinem atenţia asupra unui aspect al problemei pe care nu ne îndoim că l-aţi sesizat şi dumneavoastră. I.M. Anina nu este singura întreprindere minieră al cărui steril poate fi utilizat conform tehnologiei de care ne ocupăm. Preţul ridicat la care v-aţi stabilit şi modul în care l-aţi justificat creează. Incazul în care va fi acceptat, un precedent, de care se vor prevala, cu siguranţă, şi celelalte întreprinderi miniere chiar dacă nu vor avea, ca dumneavoastră, motivul subvenţiilor, pentru că, ne vedem obligaţi să repetăm, acesta nu are nici o legătură cu problema sterilului, pe care oricum ii depuneţi în haldă chiar dacă-l preia cineva sau nu. Ca oameni ai faptei, nu se poate să vă scape consecinţele unui astfel de precedent în valorificarea unei soluţii din care va avea de ciştigat, nu neapărat o întreprindere sau cîteva ci întreaga economie naţională. Este vorba nu numai de un material de construcţie ieftin pentru casele noastre ci de un efort mult mai extins de valorificare a resurselor energetice efort în care şi dumneavoastră sînteţi direct implicaţi. După toate acestea, nouă nu ne mai rămine decît să aşteptăm răspunsurile din partea celor trei ministere, cărora le vom da curs în cadrul rubricii noastre. Telefonul nostru este 17 75 54. Anton Uncu Decada ştiinţei şi tehnicii bucureştene In cadrul „Decadei ştiinţei şi tehnicii bucureştene“, sub auspiciile Academiei de Studii Economice, la întreprinderea de maşini electrice Bucureşti au avut loc, miercuri, un simpozion cu tema „Organizarea şi planificarea Întreprinderilor in lumina noului mecanism econo-, mico-financiar“, iar la întreprinderea de prelucrare a maselor plastice simpozionul intitulat „Progrese in obţinerea şi caracterizarea produselor din materiale plastice“, organizat de Institutul de cercetări şi proiectări din această ramură. Institutul de cercetări ştiinţifice şi inginerie tehnologică pentru industria construcţiilor de maşini a iniţiat o masă rotundă, însoţită de demonstraţii practice, având ca tematică „Maşinileunelte de prelucrare neconvenţională“. La Universitatea cultural-ştiinţifică a avut loc o consfătuire cu tema „Rolul invenţiilor în dezvoltarea accelerată a economiei naţionale“. Consiliul municipal al sindicatelor a organizat o masă rotundă cu tema „Preocuparea organelor de conducere colectivă şi comitetelor sindicatelor in vederea valorificării şi generalizării în producţie a invenţiilor şi inovaţiilor“. La întreprinderea „Vulcan“ a avut loc dezbaterea „Calitatea producţiei şi cerinţele controlului de calitate“, organizată de comitetul municipal Bucureşti al U.T.C. (Agerpres). VICTORIE A FOTBALIŞTILOR ROMÂNI ÎN PRIMUL MECI AL TURNEULUI DIN GRECIA Selecţionata divizionară de fotbal a României a susţinut miercuri pe insula Creta o intîlnire internaţională amicală in compania echipei C.F.I. Heraklion, care activează in prima ligă a campionatului Greciei. Fotbaliştii români au obţinut victoria cu scorul de2—0 (0—0) prin punctele marcate de Cîmpeanu II (min. 53) şi Marcel Răducanu (min. 70). Echipa română a utilizat următoarea formaţie : Speriatu, Negrilă,Stefanescu, Sameş, Munteanu II (M. Zamfir), Ţicleanu (Stoica), Beldeanu, Iordănescu (Bălăci), Crişan (Tămăr), Cămătaru (Cîmpeanu II), Marcel Răducanu. Duminică, la Atena, selecţionata divizionară a României va itlni echipa Panathinaikos. DIN AFARA GAZONULUI LOTUL DE TINERET AL TARII NOASTRE pleacă azi in Argentina unde în zilele de'24, 27 şi '29 ianuarie va susţine trei partide cu echipe de club din primul campionat al ţării gazdă. Apoi, lotul se va deplasa in Columbia pentru două sau trei jocuri, programate intre 1—8 februarie. Vor face deplasarea următorii 19 jucători : Alexa, Nitu, Vlad, Mărginean, Iovan, C. Solomon, Pop, Pană, Rednic. 1. Mureşan, Minea, Klein, Suciu, Geolgău, Şoiman, Terheş, Ciordaş, Turcu şi Gabor Lotul este însoţit de antrenorul federal Cornel Drăguşin. CHIMIA RM. VILCEA îşi continuă pregătirile la Snagov, unde va rămine pînă la 25 ianuarie. In afara antrenamentelor Chimia a susţinut şi două partide de verificare, ambele cu Dinamo Bucureşti. Primul, disputat la Săftica, a fost cîştigat de Chimia cu 2—1 prin golurile marcate de Georgescu şi Alexandru, iar în cel de-al doilea, desfăşurat ieri la Snagov, victoria a revenit tot echipei din Rm. Vilcea, cu 1-0. A marcat Cilean. Din 25 ianuarie Chimia se va afla la Rm. Vilcea pentru antrenamente şi jocuri de verificare. Iată cîteva din cele perfectate : cu F.C. Argeş, în 25 ianuarie , şi cu Universitatea Craiova, în 1 februarie, ambele la Rm. Vilcea , cu C.S. Tîrgovişte, la 4 februarie, la Tîrgovişte şi la 15 februarie la Rm. Vilcea cu Rapid Bucureşti, la 8 februarie la Rm. Vîlcea şi la 22 februarie la Bucureşti. Faţă de lotul folosit în turul campionatului antrenorii Pigulea şi Dinescu au promovat doi juniori, Turu şi Niţă, şi încearcă transferarea jucătorilor Nica, de la Caracal, şi Tuţă de la Autobuzul Bucureşti. SPORTUL STUDENŢESC VA JUCA RETURUL CAMPIONATULUI diviziei A de fotbal pe terenul său din Regie. Baza sportivă a fost reamenajată, tribunele extinse, astfel că,in prezent pot asista la meciurile de campionat circa 10 000 de spectatori. Echipa bucureşteană speră ca în acest fel să grupeze in jurul său un număr mai mare de simpatizanţi şi, in acelaşi timp, să obţină rezultate mai bune decit in turul campionatului, cind a fost nevoită să joace pe diverse terenuri bucureştene. Ieri, Sportul studenţesc a susţinut pe terenul său un nou antrenament şi se află în aşteptarea plecării în turneul din Argentina. Organizatorul turneului a comunicat că este vorba de participarea echipei la trei turnee, programate la Cordoba, Mendoza şi Rosario. La aceste turnee vor mai participa o echipă din Cehoslovacia, una din Polonia şi cite una din Argentina. La antrenamentul de ieri al echipei Sportul a fost prezent tot lotul, cu excepţia lui Bozeşan, plecat pe neaşteptate la Politehnica Timişoara. Transferul său la acest club este însă imposibil de realizat, clubul bucureştean refuzîndu-i dezlegarea solicitată. F.C.M. GALAŢI are mari dificultăţi în această perioadă de pregătire a returului. Vorbind ieri cu antrenorul Constantin Teaşcă, care se ocupă de echipă ajutat de profesorul de educaţie fizică Adrian Neagu, ni s-a spus că o serie de jucători absentează de la antrenamente, unii din PRONOEXPRES Extragerea I : 28 20 26 34 12. , Extragerea a* 11-a : 15 9 16 31 42 36. IPMASZ Cariera Tismana-2 a intrat în funcţiune Ieri, la ora 13:30, cariera Tismana-2, din bazinul carbonifer al Olteniei, a scos primele cantităţi de cărbune. Lignitul extras din această nouă unitate minieră ajunge, prin intermediul unei magistrale de benzi transportoare de circa 5 km, direct la cazanele termocentralei Rogojelu. Vom reveni cu amănunte. Ieri a început străpungerea celui mai lung tunel feroviar .Tuneliştii de pe şantierul noii căi ferate Curtea de Argeş-Rimnicu Vilcea, care va scurta cu 125 kilometri distanţa dintre Bucureşti şi Sibiu, pe la Piatra Olt, anunţă că ieri dimineaţa a început la Gibei străpungerea celui mai lung tunel feroviar realizat in ţara noastră in ultimii 35 de ani. Tunelul Gibei va măsura 2 250 m şi este unul dintre cele două proiectate pe noul traseu feroviar, cel de-al doilea fiind Ploştina (1910 m). Tunelul Mestecăniş, de pe linia Suceava — Vatra Dornei, până acum cel mai lung din cele construite în ultimele patru decenii, măsoară 1 800 m. Institutul de proiectări căi ferate a conceput un nou tip de scut — generaţia a patra —, care, realizat în Întregime în ţară, va asigura mecanizarea completă a lucrărilor pe traseul noilor linii ferate din bazinul carbonifer al Olteniei. (C. Preda), înalt grad de urbanizare DEVA. Calculele făcute la Direcţia judeţeană de statistică Hunedoara arată că, în prezent, peste 73 la sută din populaţia judeţului locuieşte în centre urbane, încă un amănunt : datorită măsurilor luate pentru dezvoltarea fondului locativ, mai ales în municipii şi oraşe, la ora actuală şapte din zece familii locuiesc în apartamente şi case noi. (I. Cojocaru). Instrument medical pentru acupunctura TIMIŞOARA. Un colectiv de cadre didactice de la Facultatea de electrotehnică a Institutului Politehnic...Traian Vuia“ a realizat un instrument medical destinat aplicării unor tratamente prin acupunctură. Aparatul, de fapt un detector cu circuite electronice ,identifică cu precizie punctele care asigură aplicarea corectă a tratamentului prin acupunctură, în reumatism şi alte afecţiuni. (M. Ion) Nou sortiment de piele SUCEAVA : La întreprinderea de pielărie şi încălţăminte „Străduinţa“ din Suceava a fost realizat, pe baza unei tehnologii originale, un nou sortiment de piele denumit „Suporin". Realizat din piei de porc, care se foloseau pînă acum numai pentru căptuşeli, noul sortiment este utilizat cu rezultate deosebit de bune la fabricarea încălţămintei pentru copii. (Const. Azoiţii). Vată din zgură lichidă HUNEDOARA. In municipiul Hunedoara a început construcţia unei instalaţii experimentale care va produce vată din zgură lichidă. Noua instalaţie, concepută de specialiştii hunedoreni, va contribui la o valorificare mai eficientă a produselor secundare care rezultă din procesul de fabricare a metalului la marele combinat siderurgic. (C. Iacob) Un nou mare spital la Arad ARAD. A fost dat în folosinţă un nou spital judeţean cuplat cu policlinică. Noul lăcaş de sănătate dispune de peste 700 de paturi şi de mai multe-secţii : interne, chirurgie, ortopedie, cardiologie, neurologie, chirurgie reparatorie şi plastică şi hematologie. Pacienţii beneficiază, deasemenea, de şase săli operatorii bine dotate, de ofarmacie, un laborator şi de alte servicii în care-şi desfăşoară activitatea cadre medico-sanitare cu înaltă pregătire. (Ion Medoia) . 4V SPOfifSPOfifSFOfi? AZI, UN NOU MECI AL ECHIPEI . POLITEHNICA BUCUREŞTI IN „C.C.E." Sala „Floreasca“ din Capitală găzduieşte astăzi, începând de la ora 18.00, meciul retur din cadrul grupei A a sferturilor de finală ale „Cupei campionilor europeni“ la baschet feminin dintre formaţia Politehnica C.S.S. 2 Bucureşti şi redutabila echipă sovietică T.T.T. Riga, de 16 ori câştigătoare a trofeului. Partida va fi arbitrată de cuplul J. Trepka (Cehoslovacia) şi H. Erdem (Turcia). Pînă la acest meci baschetbalistele bucureştene au înregistrat în întâlnirile grupei următoarele rezultate : 35—68, în tur, cu T.T.T. Riga ; 63—72, cu Accorsi Torino şi 82—72, cu S.B.E. Budapesta, campioanele românce mai avind de jucat două partide: la 29 ianuarie, la Bucureşti, cu ‘ Accorsi Torino, şi la 5 februarie, în deplasare, cu S.B.E. Budapesta, tre ei fără a avea motive. Astfel, Olteanu, Ţolea şi Constantinescu nu s-au mai prezentat la club, Orac este bolnav, Florea şi-a luat concediu. Majaru are piciorul în ghips, Vlad este plecat la lotul de tineret, unii vin la antrenament dimineaţa, alţii vin După cum s-a mai anunţat, intre 24 februarie şi 4 martie, in localitatea spaniolă Jaca, din Pirineii aragonezi, se va desfăşura Universiada de iarnă, in al cărei program sunt prevăzute întreceri la schi (fond şi alpin), patinaj (viteză şi artistic) şi hochei. La această competiţie, studenţii sportivi români vor participa la schi fond, schi alpin ,şi patinaj viteză. La schi alpin vor lua startul Alin Năstase şi Daniela Uncrop, în timp ce la patinaj viteză vor fi prezenţi Agnes Rus şi Dezideriu Jenei. TENIS : In primul tur al turneului internaţional feminin de tenis de la Cincinnatii (Ohio), jucatoarea româncă Virginia Ruzici a invins-o in trei seturi, cu 4—6, 6—4, 6—1, pe Betsy Nagelsen (S.U.A.). ŞAH : In runda a patra a turneului internaţional de şah de la Wijk aan Zee (Olanda), Genna Sosenko, cu piesele albe a cîştigat in 38 de mutări partida cu marele maestru român Florin Gheorghiu, într-o variantă a apărârii „Indiana damei“, marele maestru olandez a sacrificat din deschidere un pion, a preASEARA pe patinoarul artificial, din parcul sportiv „23 August“ au luat sfirşit întrecerile campionatului republican de hochei pe gheaţă. Titlul a fost cucerit de echipa Dinamo care a totalizat 60 puncte. Pe locurile următoare s-au clasat Steaua — 57 puncte, S. C. Miercurea Ciuc — 50 puncte, Avintul Gheorgheni — 18 puncte, Dunărea Galati — 14 puncte și Metalul Sf. Gheorghe — 11 puncte. Rezultate înregistrate in ultima etapă : S.C. Miercurea Ciuc — Metalul Sf. Gheorghe 14—7 (4—3, 3—0, 7—4), Steaua — Avintul Gheorgheni 18—2 (5—2, 5—0, 8—0), Dinamo — Dunărea Galaţi 10—5 (3—0, 2—3, 5—2). A retrogradat echipa Metalul Sf. Gheorghe. • LA ORADEA au fost reluate miercuri meciurile campionatului national de polo pe apă. In cel mai aşteptat joc, Crişul Oradea a învins cu 6—5 (2—0, 1—2, 2—2, 1—1) pe Rapid Bucureşti. Celelalte rezultate : Dinamo Bucureşti — Progresul 14—5 ; Voinţa Cluj-Napoca — C.N.A.S.E. 17—8. • ASEARA la Eforie Nord, după-amiază, niciodată lotul nu a reuşit să se adune informaţie completă aşa că situaţia este — potrivit spuselor lui Teaşcă — tristă. Ion Bocioaca Din lotul lărgit de schi fond, a cărui componenţă definitivă pentru deplasarea la Universiadă va fi, stabilită după desfăşurarea unor concursuri de verificare, fac parte, printre alţii, Elena Lagusis, Iuliana Popoiu, Emilia Raus şi Piroşca Aboş. " Cu prilejul Universiadei de iarnă din Spania va fi prezentă la întreceri o delegaţie a Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România, pentru a prelua drapelul F.I.S.U., ce va fi înălţat în timpul ediţiei de vară a Universiadei, programată între 19 şi 30 iulie la Bucureşti, luat iniţiativa, a recucerit pionul şi în continuare a obţinut atac şi avantaj material decisiv. Miles l-a invins pe Andersson, Unzicker pe Torre, iar in partidele Langeweeg — Ree, Timman — Sax şi Taimanov — Sveşnikov a fost consemnată remiză. In clasament conduc Miles (Anglia), Sveşnikov (U.R.S.S.), Timman şi Sosonko (ambii Olanda), cu cite 2,5 puncte, urmaţi de Browne (S.U.A.) — 2 puncte (1), Florin Gheorghiu (România), Ree (Olanda) şi Unzicker (R.F. Germania) — cu cite 2 puncte, a luat sîrşit campionatul naţional feminin de şah. Titlul a fost cucerit de jucătoarea Dana Nuţu (Medicina Timişoara) care a totalizat 11 puncte. Locul doi a fost ocupat de Elisabeta Polihroniade (Universitatea Bucureşti) cu 10 puncte, urmată de Marina Pogorevici (Universitatea Bucureşti) cu 9,5 puncte. In ultima rundă, Dana Nuţu a remizat cu pieman. Cu acelaşi rezultat s-au încheiat partidele : Polihroniade — Teodorescu şi Pogorevici — Chiş. • DE LA 26 IANUARIE la bazinul „23 August“ din Capitală încep înscrierile pentru un nou ciclu de iniţiere la înot pentru copii (6—16 ani). De asemenea, bazinul va fi pus la dispoziţia publicului pentru înotul de agrement. Relaţii la telefon nr- 21 6115. UNIVERSIADA DE IARNĂ, PRIMA MARE COMPETIŢIE SPORTIVA A ANULUI SPORTIVI ROMÂNI ÎN ÎNTILNIRI INTERNAŢIONALE