România Liberă, ianuarie 1983 (Anul 41, nr. 11873-11897)

1983-01-03 / nr. 11873

MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1982 cu noi succese importante In dezvoltarea economico-socialâ, In sporirea avuţiei materiale şi spirituale a patriei, in condiţiile grele, determinate de accentuarea crizei economice mondiale, cit şi de unele lipsuri ce s-au manifestat in diferite sectoare de activitate, industria românească a continuat să se dezvolte ; am obţinut rezultate de seamă in creşterea producţiei agricole, realizînd o producţie de cereale de 1 000 kg pe locuitor, s-au înfăptuit neabătut masurile privind autoconducerea şi autoaprovizionarea, ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a poporului. Cu toate acestea, trebuie sa spunem deschis, şi la terminarea celui de-al doilea an al actualului cincinal, că rezultatele obţinute nu ne pot mulţumi, că, dacă nu toate sectoarele s-ar fi acţionat cu mai multă răspundere şi fermitate, am fi putut să obţinem rezultate şi mai bune. La Conferinţa Naţională a partidului am analizat pe larg stadiul actual al edificării socialismului in România, drumul străbătut de poporul nostru, sub conducerea Partidului Comunist Român, in ridicarea gradului de civilizaţie al patriei, in creşterea forţei economice şi politice, în întărirea independenţei şi suveranităţii României socialiste. La sfirşitul acestui an am sărbătorit cea de-a 35-a aniversare a proclamării Republicii, care a marcat de fapt trecerea la revoluţia şi construcţia socialistă in patria noastră. Măreţele realizări obţinute in anii construcţiei socialiste demonstrează cu putere justeţea politicii partidului nostru care aplică in mod creator adevărurile generale la condiţiile concrete din ţara noastră, reprezintă o expresie a forţei creatoare a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a întregului nostru popor, care, stăpin pe destinele sale, îşi făureşte in deplină libertate propriul său viitor socialist şi comunist. Acum, la încheierea unui an de muncă eroică, plină de dăruire pentru progresul şi propăşirea patriei, adresez clasei noastre muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor cele mai calde felicitări şi urarea de noi şi strălucite victorii in măreaţa operă de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare a României spre comunism ! Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, Intrăm în noul an 1983 cu un program clar de muncă privind dezvoltarea armonioasă economico-sociala a ţării, in vederea înfăptuirii neabătute a hotărîrilor Congresului al Xll-lea, a programelor şi hotăririlor Conferinţei Naţionale a partidului. In centrul activităţii din anul viitor se află realizarea obiectivului strategic, economic şi politic, de trecere a patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, de realizare -tv, unei necalităţi -pww. şi vieţii in toate domeniile. Planul unic de dezvoltare economicosociala pe 1983 prevede dezvoltarea producţiei industriale intr-un ritm mai inait decit în primii doi anni ai actualului cincinal, creşterea mai puternică a producţiei agricole vegetale şi animale, realizarea programului privind autoconducerea şi autoaprovizionarea, ridicarea pe această bază a nivelului de trai material şi spiritual al poporului - ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Deşi condiţiile economice internaţionale continuă să fie grele, avem în vedere să acţionăm cu toată hotărîrea pentru diminuarea tot mai mult a influenţelor crizei economice mondiale, pentru îmbunătăţirea activităţii in toate sectoarele, asigurind astfel dezvoltarea, in continuare, economico-sociala a patriei. In înfăptuirea acestor obiective va trebui să punem pe primul plan realizarea programelor privind dezvoltarea mai puternică a bazei energetice şi de materii prime, recuperarea şi refolosirea materialelor, reducerea consumurilor energetice şi materiale, a cheltuielilor de producţie in general, creşterea mai puternică a productivităţii muncii, ridicarea nivelului tehnic şi al calităţii produselor, perfecţionarea mecanismului economic, creşterea eficienţei economice şi intărirea autoconducerii muncitoreşti. O atenţie deosebită trebuie să acordăm ştiinţei, invăţămintului şi culturii, ridicării nivelului de pregătire profesională şi tehnică, pregătirii politice, educării şi formării omului nou. Este necesar ca toate colectivele de oameni ai muncii, consiliile de conducere, adunările generale, organele centrale de stat şi organismele democratice naţionale să acţioneze intr-o deplină unitate, cu întreaga răspundere, pentru realizarea neabătută a planului în toate sectoarele de activitate. Vom acţiona pentru perfecţionarea continuă a cadrului democratic al societăţii noastre socialiste, asigurind participarea tot mai activă a oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor, la conducerea tuturor unităţilor economico-sociale, a întregii societăţi. Dispunem, dragi tovarăşi şi prieteni, de tot ce este necesar pentru realizarea programului de înflorire continuă a patriei noastre socialiste. Acum hotăritoare sunt activitatea organizatorică, întărirea ordinei şi disciplinei, creşterea răspunderii in îndeplinirea sarcinilor in toate domeniile. Sa facem totul ca anul 1983 să asigure depăşirea unor greutăţi vremelnice, să ducă la realizarea in cele mai bune condiţiuni a planului de dezvoltare economico-sociala, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a poporului, de înaintare mai fermă a patriei noastre spre piscurile tot mai inalte ale civilizaţiei comuniste. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, In anul 1982 viaţa politică internaţională s-a agravat şi complicat şi mai mult. S-a accentuat criza economică mondială, au avut loc manifestări ale politicii de forţă, de amestec în treburile interne ale altor ţări, s-au agravat unele conflicte militare şi au izbucnit altele noi, s-a intensificat cursa înarmărilor, a crescut pericolul de noi războaie, inclusiv a unui nou război mondial nuclear. O caracteristică importantă a vieţii politice mondiale o constituie mişcarea uriaşă a popoarelor împotriva înarmărilor, a armelor nucleare, pentru pace. Trebuie să spunem insă deschis că anul care a trecut nu a îndreptăţit aşteptările şi speranţele maselor populare, ale popoarelor. O analiză realistă, lucidă a vieţii mondiale demonstrează că s-a ajuns la un asemenea stadiu cind nivelul înarmărilor, uriaşele arsenale nucleare pun grav in pericol însăşi civilizaţia, existenţa, pattil, insaşi alain mirenii omeniri. In asemenea împrejurări, problema fundamentală a epocii noastre este împiedicarea războiului nuclear, a războiului in general, asigurarea păcii pe planeta noastră. Acum, considerăm ca există posibilitatea reală, că popoarele dispun de forţa necesară pentru a schimba cursul evenimentelor, pentru a obţine in 1983 oprirea cursului politicii spre catastrofă. Este necesar ca toate forţele progresista, antiimperialiste, popoarele de pretutindeni să-şi întărească unitatea, solidaritatea şi colaborarea, să acţioneze cu toată fermitatea - pină nu este prea tîrziu, pînâ nu au început să cadă bombele nucleare - pentru realizarea dezarmării generale şi, in primul rind, a dezarmării nucleare, pentru o lume fără arme, fără războaie, a colaborării paşnice, egale, între toate naţiunile lumii. Este necesar ca toate statele, guvernele, şefii de state, toate forţele politice sa acţioneze cu întreaga răspundere în faţa propriilor popoare, în faţa întregii omeniri, pentru asigurarea dreptului suprem al oamenilor la libertate, la independenţă, la existenţă, la viaţă, la pace. Considerăm că trebuie să facem totul ca, in 1983, să se încheie în cel mai scurt timp reuniunea de la Madrid prin adoptarea hotâririi de convocare a unei conferinţe consacrate dezarmării şi încrederii în Europa şi continuitatea reuniunilor începute la Helsinki. Să facem astfel incit in anul 1983 să fie oprită amplasarea rachetelor cu rază medie de acţiune şi să se treacă la retragerea şi distrugerea celor existente. Să se acţioneze pentru noi măsuri privind încrederea şi cooperarea in Europa, pentru realizarea unei Europe fără nici un fel de arme nucleare, a colaborării şi păcii ! Anul 1983 să ducă la dezvoltarea colaborării între toate ţările balcanice in vederea realizării unei regiuni a colaborării paşnice, fără arme nucleare ! Este necesar să se acţioneze cu toată hotărîrea incit, in noul an, să se treacă la măsuri concrete privind lichidarea subdezvoltării, întărirea colaborării şi solidarităţii ţârilor in curs de dezvoltare, realizarea unor înţelegeri corespunzătoare intre ţările sărace şi ţările bogate în vederea realizării unui sprijin mai puternic pentru ţările in curs de dezvoltare, pentru făurirea unei noi oridini economice şi politice internaţionale. Fie ca anul 1983 să ducă la întărirea conlucrării şi mai puternice a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orinduire socială, să crească rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al altor organisme internaţionale în soluţionarea tuturor problemelor complexe in interesul tuturor naţiunilor, al păcii şi colaborării ! Fie ca noul an să ducă la încetarea conflictelor existente, şi trecerea la soluţionarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai şi numai pe calea tratativelor I Ijj îneApiivil jIa***#*» ră vama DemAniei socialiste, a poporului nostru de a dezvolta relaţiile cu toate ţările socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială, in vederea realizării unei lumi mai drepte şi mai bune pe planeta noastră.. Reafirm hotărîrea poporului român de a conlucra activ cu toate forţele antiimperialiste şi realiste, cu popoarele de pretutindeni, avind convingerea că eră in puterea unită a acestor forţe, a popoarelor de a da un nou curs evenimentelor mondiale spre destindere, spre colaborare, spre întărirea independenţei naţionale şi asigurarea păcii. Dragi compatrioţi, Intrînd în noul an de muncă şi luptă pentru dezvoltarea economico-socială a patriei, pentru pace, să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, ţărănime, intelectualitate, pentru toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, pentru intregul nostru popor, pentru noi împliniri pe drumul socialismului, al bunăstării şi fericirii, pentru scumpa noastră patrie, pentru libertatea, independenţa şi măreţia Republicii Socialiste România. Vă urez tuturor, dragi tovarăşi şi prieteni, un an nou de muncă şi împliniri, de succese şi satisfacţii tot mai mari, multă sănătate și fericire, la Mulți Ani I ■ k IMMIMIlMl i * :*SSM : ^ - MEEfl| 5 ■ v ■■■'-' MÄÄiWMiÄ Proletari din toate ţările, uni fi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Luni 3 ianuarie 1983 Harte fenomenelor meteorologice probabile. Amănunte în pag. a 6-a Înflăcărată chemare la muncă şi luptă pentru progresul patriei, pentru pace La cumpăna dintre ani, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele ţării, a adresat poporului, întregii naţiuni Mesajul de Anul Nou, care reprezintă o sinteză a drumului glorios parcurs de România socialistă pină in prezent, precum şi o vibrantă chemare pentru ridicarea patriei pe noi culmi de progres şi civilizaţie, pentru o lume a păcii şi colaborării. Mesajul, care exprimă opţiunile şi năzuinţele noastre ale tuturor, a fost ascultat cu emoţie şi mindrie patriotică găsind un larg ecou în conştiinţa naţiunii care, sub conducerea înţeleaptă a partidului, in fruntea căruia, se află cel mai devotat şi iubit fiu al poporului, a păşit intr-o nouă etapă a evoluţiei socialiste. La acest început de an, cind in faţa poporului se află un bogat program de lucru adoptat de Conferinţa Naţională, dăm glas, în rindurile de faţă, sentimentelor şi gindurilor unor oameni ai muncii din diferite locuri ale ţării, care, asemenea întregului popor, se angajează cu toată fermitatea şi răspunderea pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan pe 1983, an hotăritor pentru realizarea întregului cincinal. „în ambianţa caldă a familiei mele, ne-a spus NECULAI GAVRILA, directorul Trustului Petrolului din Ploieşti, au petrecut Revelionul, alături de noi, şi o serie de prieteni, tot petrolişti, ca şi mine. Am ascultat împreună cu profundă emoţie şi reîndrie Mesajul adresat ţării de tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi, din multitudinea de probleme cuprinse , in această sinteză a drumului parcurs de ţara noastră şi a luminoaselor perspective ce i se deschid, ne-au atras atenţia mai ales cele care au legătură cu profesia noastră şi anume nevoia pentru perioada următoare de resurse în scopul atingerii dezideratului major pe care ni l-am propus de a ne asigura independenţa energetică. Pentru anul pe care l-am început, cum arăta preşedintele ţării în Mesaj, ne aşteaptă noi şi deloc uşoare confruntări. Schelele trustului nostru trebuie să dea cu 220 000 tone ţiţei mai mult ca în 1982. La foraj, planul reprezintă cel mai înalt nivel atins vreodată de trustul nostru, urmînd să asigurăm săparea a 300 sonde noi, cu 80 mai multe decit in anul trecut. Ca să realizăm aceşti parametri de producţie trebuie să creştem considerabil vitezele de lucru, apucînd tehnologii moderne, valorificînd rezervele interne. O cale de urmat este şi revitalizarea unor zone vechi, petroliere, ale căror rezerve nu sunt încă total epuizate. O demonstraţie, în acest sens, a fost făcută in zona Urziceni unde, prin forarea unei sonde mai vechi, s-a pornit de la o producţie de 0,5 tone ţiţei zilnic şi s-a ajuns la 25 tone. Aşa înţelegem noi petroliştii să răspundem prin fapte cerinţei de a da ţării, cu mai mult ţiţei“. Iată ce ne-a declarat EMIL COSTIN, oţelar la Oţelăria nr. 1 a Combinatului siderurgic Galaţi : „Avem un obicei pe care-l moştenim de la străbuni şi pe care-l lăsăm moştenire urmaşilor noştri şi anume ca, atunci când păşim pragul unui nou an, să adunăm în gind tot ce-am făcut, bun şi să privim cu ochii minţii şi ai dorinţei spre faptele viitorului. Aşa ne-am ridicat noi, poporul român, în istorie şi un timp, prin fapte şi prin voinţa noastră, în noaptea, dintre ani, şi noi oţelarii de aici din dealul Smirdanului, care, în locul cupelor pline cu vin rubiniu, am minuit „cupe“ pline cu oţel lichid, am ascultat cu emoţie cuvintele cuprinse în Mesajul de Anul Nou al tovaraşului Nicolae Ceauşescu, care constituie- -o puternică şi vibrantă chemare către popor la noi fapte de muncă şi de bine în anul în care am intrat. Noi cei din cetatea de foc a Galaţiului putem spune că avem ce aduna în gind acum cind trecem pragul dintre ani. In anul pe care l-am încheiat am dat ţării cu 220 000tone de oţel mai mult decit în anul 1981. Şi dacă anul 1982 a fost mai bogat, în fapte, suntem siguri că , anul în care am păşit va fi,, datorita hărniciei, experienţei şi ambiţiei noastre, superior în tot ce vom face. Toată priceperea, experienţa şi puterea noastră de muncăo vom aduna în cit mai multe eihupe“ de oţel de care economia ţării noastre are nevoie“. Din marele nostru port maritim comercial Constanţa, HORIA BlSUIOC, şeful mecanic secund şi secretaral organiza-,ţiei de partid de pe cargoul „Govora“, dă şi el glas simţămintelor prilejuite de mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu : „Acest mesaj pe care l-am ascultat cu emoţie şi interes ,constituie o vibrantă chemare pentru progresul patriei, pentru pace, din Cuvintele rostite de conducătorul României socialiste regăsindu-se gindurile şi simţămintele întregului nostru popor, liber şi stăpin pe soarta sa. Mesajul de Anul Nou a! preşedintelui Republicii mi-a dat sentimentul tonic că dispunem de toate condiţiile să învingem greutăţile vremelnice şi că prin muncă noastră unită, prin elanul nostru revoluţionar, vom putea face noi progrese pe drumul înfloririi patriei. Sunt unul din cei peste 7 000 de navigatori din flota maritimă comercială care purtăm cu mindrie pe mările şi oceanele lumii tricolorul românesc. Numai anul care a trecut navele româneşti au făcut escale în peste 500 de porturi de pe toate continentele, îndeplinind cu cinste misiunile încredinţate. In anul in care am păşit ne aşteaptă sarcini şi mai mari in scopul de a transporta CU nave proprii un volum tot mai mare de mărfuri. în ceea ce ne priveşte, nu vom precupeţi nici un efort pentru a ne face pe deplin datoria“. Din bazinul minier al Maramureşului, NICOLAE COZMA, şef de brigadă la Exploatarea minieră Herja ne-a spus : ,,Ne-am obişnuit ca, la cumpăna dintre ani, să ascultăm glasul ţării prin cuvintele rostite de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Este un moment festiv, in care omul din fruntea partidului şi statului se adresează fiecăruia dintre noi urîndu-ne viaţă lunga, sănătate şi bucurii, dar şi un moment de luciditate care îndeamnă să punem pe cîntarul conştiinţei faptele şi gindurile noastre. Este şi un moment de îmbărbătare, de încredere în (Continuare in pag. a 2-a) Am ascultat cu profundă emoţie mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu . Goî. sr//j