România Liberă, mai 1983 (Anul 41, nr. 11975-11999)

1983-05-03 / nr. 11975

I ÎN PREZENŢA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, a celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului, în Capitală a avut loc MAREA ADUNARE POPULARA CONSACRATĂ ZILEI DE 1 MAI Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului au participat, sîmbâtâ dupâ-amiază, la marea adunare populară organizată de Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R. în cinstea zilei de 1 Mai. Sărbătorirea tradiţionalei zile de 1 Mai, zi a primăverii şi a , muncii, a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, au constituit pentru toţi cetăţenii patriei — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — un nou moment deosebit, prilej de a aduce un fierbinte omagiu Partidului Comunist Român, continuatorul celor mai Înalte tradiţii revoluţionare din ţara noastră, care a făcut din împlinirea aspiraţiilor fundamentale ale poporului român suprema raţiune a existenţei ,, sale, călăuzind destinele naţiunii pe drumul glorios şi luminos al libertăţii, demnităţii şi progresului, al edificării noii orînduiri, socialiste. In acelaşitimp, ea a prilejuit reafirmarea vibrantă a dragostei, stimei şi recunoştinţei nutrite de toţi fiii pămîntului românesc faţă de revoluţionarul şi conducătorul iubit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care şi-a dedicat întreaga viaţă, încă din fragedă tinereţe, cauzei nobile a partidului, patriei şi poporului, luptând cu abnegaţie şi neînfricare împotriva exploatării şi asupririi, pentru dreptate socială şi naţională, pentru independenţa, suveranitatea şi înflorirea ţării, pentru bunăstarea şi fericirea naţiunii, pentru triumful socialismului şi comunismului în România, pentru făurirea unei lumi mai drepte şi mai bune — o lume fără arme şi fără războaie, o lume a păcii, înţelegerii şi colaborării intre popoare. Desfăşurindu-se sub semnul acestor sentimente profunde, într-o atmosferă de intensă satisfacţie şi mîndrie pentru măreţele împliniri din viaţa ţării, cinstirea zilei de 1 Mai a pus pregnant în lumină hotărîrea tuturor cetăţenilor patriei, fără deosebire de naţionalitate, de a urma, strîns uniţi, cu devotament şi încredere, eroicul nostru partid comunist, pe secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de numele şi activitatea căruia se leagă cea mai strălucită şi rodnică perioadă din istoria României, acţionînd fără preget pentru înfăptuirea grandioaselor obiective stabilite de Congresul al XII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. Toate aceste gînduri şi simţăminte, cu care oamenii muncii, întreaga naţiune intîmpină ziua de 1 Mai şi-au găsit o semnificativă expresie in primirea entuziastă făcută conducătorului partidului şi statului nostru încă din primele momente ale sosirii la Palatul Sporturilor şi Culturii din Capitală, unde a avut loc adunarea populară. Ora 17. Pe platoul din faţa palatului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu sunt intîmpinaţi cu deosebită căldură de numeroşi bucureşteni. Tineri şi tinere, pionieri, şoimi ai patriei le oferă cu multă dragoste buchete de flori. Se scandează neîntrerupt „Ceauşescu — P.C.R. !“. Coruri reunite intonează cîntecul atît de scump tuturor „Partidul — Ceauşescu — România“. Aceeaşi ambianţă însufleţită o regăsim la intrarea in sală, unde tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din (Continuare in pag. a 2-a) Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE • 9 • • 9 Anul XLI Nr. 11975 A marţi 3 mai 1983 6 pagini 50 bani I. C.U. T. ÎNTREBARE : După eliberarea României, in special în decursul anilor de după Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, poporul român, sub conducerea Partidului Comunist Român, in frunte cu dumneavoastră, a obţinut succese remarcabile in construcţia socialismului. V-aş ruga pe dumneavoastră tovarăşe Nicolae Ceauşescu, să vă referiţi la unele măsuri importante adoptate şi rezultate obţinute in construcţia economică de la Congresul al XII-lea şi Conferinţa Naţională ale Partidului Comunist Român. RĂSPUNS : In anii construcţiei socialiste, România a obţi- nut succese importante în făurirea socialismului şi a trecut la realizarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Am menţionat pe larg la Conferinţa Naţională aceste rezultate, faptul că astăzi industria românească produce de circa 50 de ori mai mult decit înainte de război, iar agricultura de 3,5 ori maimult. In acest cadru s-au dezvoltat puternic construcţiile de maşini, metalurgia, chimia şi alte ramuri moderne ale industriei. Pe această bază, venitul naţional a crescut de circa 15 ori, s-au creat condiţiile necesare realizării amplului program de dezvoltare economico-socială, a ştiinţei, culturii, învăţămîntului — factori importanţi în făurirea socialismului, precum şi de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a poporului. Congresul al XII-lea al partidului a trasat obiectivul strategic de trecere a României la un nou stadiu de dezvoltare, de la acela de ţară în curs de dezvoltare la ţară mediu dezvoltată şi realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii în toate sectoarele de activitate. Congresul al XII-lea a pus un accent deosebit pe necesitatea dezvoltării mai puternice a bazei energetice şi de materii prime, pe asigurarea unei dezvoltări mai puternice a agriculturii. La Conferinţa Naţională de la sfîrşitul anului 1982 s-a făcut o analiză multilaterală a stadiului actual al societăţii socialiste româneşti, a felului cum se înfăptuiesc hotărîrile Congresului al XII-lea, şi s-au adoptat hotărîri şi măsuri importante privind dezvoltarea, in următorii ani, a societăţii socialiste româneşti. La Conferinţa Naţională am subliniat faptul că activitatea în primii doi ani ai celui de-al XXI-lea cincinal a avut loc în condiţiile grele ale crizei economice mondiale, dar şi ale unor contradicţii ce se manifestă în societatea românească. Conferinţa a subliniat faptul că şi în aceste condiţii economia românească s-a dezvoltat in continuare, deşi intr-un ritm mai încet decit cel prevăzut de Congresul al XII-lea — obţinîndu-se o serie de rezultate importante. Conferinţa Naţională a adoptat o serie de programe în vederea înfăptuirii hotărîrilor Congresului al XII-lea al partidului. Printre aceste hotărîri aş menţiona, mai întîi, orientarea generală de a situa pe primul plan, dezvoltarea intensivă a întregii activităţi economico-sociale, ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al producţiei în toate sectoarele de activitate, continuarea activităţii de realizare a prevederilor planului cincinal 1981—1985, punînd un accent mai mare pe lichidarea unora din contradicţiile care s-au manifestat. Am in vedere, in primul rind, o anumită rămînere în urmă a dezvoltării bazei energetice şi de materii prime, faţă de dezvoltarea ramurilor industriale prelucrătoare. De aceea, Conferinţa Naţională a pus un accent deosebit şi a adoptat programe speciale în problemele realizării prevederilor privind dezvoltarea mai puternică a producţiei miniere, petroliere, a altor surse de energie ; s-au adoptat, totodată, măsuri de reducere substanţială a consumurilor în vederea satisfacerii cu forţele proprii a necesarului de energie şi realizării independenţei energetice. S-au adoptat, de asemenea, măsuri deosebite în vederea dezvoltării mai puternice a bazei de materii prime pe baza valorificării resurselor interne, chiar cu un conţinut util mai redus, precum şi măsuri in vederea reducerii consumurilor, recuperării şi refolosirii materialelor. Am prevăzut ca, pe această bază să acoperim pînă la 50 la sută, şi chiar mai mult, din necesarul de materii prime, pentru dezvoltarea economicosocială, în concordanţă cu hotărîrile Congresului al XII-lea, s-au adoptat noi măsuri in vederea înfăptuirii noii revoluţii agrare, a dezvoltării mai puternice a producţiei agricole. Ţinind seama de condiţiile climatice din România, avem în vedere în acest cadru intensificarea eforturilor de realizare a unui volum mai mare de irigaţii, de ameliorări şi îmbunătăţiri ale solului, precum şi realizarea in zonele cu precipitaţii prea mari a unor lucrări de desecări şi de redare a unor suprafeţe pentru producţia agricolă, în general, Conferinţa Naţională a trasat sarcina de a se acţiona cu toată hotărîrea in vederea înfăptuirii obiectivului strategic pe care l-am menţionat — înfăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi crearea condiţiilor pentru trecerea la edificarea societăţii comuniste. Aş putea menţiona că, în primul trimestru al acestui an, rezultatele, pe ansamblu, sunt superioare prevederilor planului pentru această perioadă. Avem toate condiţiile să realizăm cu rezultate bune hotărîrile Conferinţei Naţionale, prevederile planului pe acest an şi obiectivele cincinalului. ÎNTREBARE : Politica externă a României — de independenţă, dezvoltare de sine stătătoare, de pace şi colaborare — s-a bucurat de aprecieri elogioase pe scară largă pe plan internaţional. Vă rog, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, să ne vorbiţi despre rolul pozitiv pe care îl joacă politica externă a României pe plan internaţional şi in desfăşurarea construcţiei socialiste în România. RĂSPUNS : In politica sa externă, România porneşte de la (Continuare in pag. a 2-a) !INTERVIUL acordat de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU ! Agenţiei „China Nouă“ După cum s-a mai anunţat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, la 27 aprilie a.c, pe Tin Yun Nin, corespondent-şef al Agenţiei „China Nouă“ la București, căruia i-a acordat următorul interviu : A- L TIARA GEVISE SĂ-ŞI CONSACRE ÎNTREAGA CREATOARE ÎNELORIRH PATRIEI SOCIALISTE Telegrama adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu prilejul Zilei tineretului Mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu Cu cele mai curate şi înălţătoare sentimente de profundă stimă şi respect, într-o deplină unitate de gînd, voinţă şi faptă, milioanele de tineri şi tinere din România socialistă — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — îşi exprimă cu prilejul sărbătoririi zilei de 2 Mai — Ziua Tineretului din Republica Socialistă România — totala adeziune la politica profund ştiinţifică, clarvăzătoare şi consecvent revoluţionară a partidului şi statului nostru, aleasa recunoştinţă pentru contribuţia dumneavoastră inestimabilă şi activitatea neobosită pe care o desfăşuraţi în fruntea Partidului Comunist Român şi a Republicii Socialiste România în vederea construirii societăţii socialiste şi comuniste în scumpa noastră patrie şi creşterii prestigiului său în rîndul naţiunilor lumii, pentru rezolvarea justă a marilor probleme ale contemporaneităţii şi edificarea unei lumi mai bune şi mai drepte, a păcii, progresului, înţelegerii şi colaborării între popoare. Toţii copiii şi tinerii patriei — muncitori, ţărani, intelectuali, elevi şi studenţi, militari — din întreprinderi şi şantiere, de pe ogoare, din şcoli şi instituţii, din unităţi militare, sărbătoresc în acest an ziua de 2 Mai, într-oputernică atmosferă de angajare entuziastă în muncă, alături de întregul nostru popor, pentru înfăptuirea neabătută a programelor şi hotărîrilor Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale Partidului Comunist Român, punindu-şi întreaga putere de creaţie, hărnicia şi talentul la temelia marilor realizări ale acestui cincinal, afirmîndu-se tot mai mult ca o puternică forţă socială a societăţii noastre socialiste, participînd activ la construcţia viitorului comunist al patriei care este, în fapt, propriul lor viitor. Ne facem o datorie de onoare reînnoind angajamentul solemn al tinerei generaţii asumat la aniversarea unei jumătăţi de veac de activitate revoluţionară şi a zilei dumneavoastră de naştere, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, de a ne consacra energia creatoare specifică vîrstei noastre tinere prosperităţii poporului, înfăptuirii hotărîrilor partidului şi statului nostru, de a cinsti , prin fapte de muncă luminosul dumneavoastră exemplu de comunist neînfricat, patriot înflăcărat şi militant neobosit pentru cauza socialismului şi comunismului în patria noastră. Acum, cînd sărbătorim Ziua Tineretului din Republica Socialistă România, vă rugăm, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, să primiţi cele mai respectuoase şi profunde mulţumiri, în numele tuturor copiilor, tinerilor şi studenţilor patriei, pentru condiţiile minunate de muncă şi de viaţă, de formare şi afirmare multilaterală pe care, in epoca COMITETUL CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Ceauşescu, Partidul Comunist Român, Întreaga noastră societate ni le-au creat. împlinirea in acest an a 90 de ani de la făurirea Partidului Social-Democrat al Muncitorilor din România a constituit şi pentru noi, tînăra generaţie a patriei, un minunat prilej de cinstire a luptei revoluţionare a clasei muncitoare din ţara noastră, de intensificare a întregii munci de educaţie patriotică a tineretului, de angajare responsabilă la îndeplinirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, elocventă expresie creatoare a concepţiei revoluţionare despre lume, viaţă şi societate a clasei muncitoare, al cărui strălucit exponent şi consecvent promotor sînteţi dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general. Avînd profunda convingere că această genială operă teoretică şi practică răspunde pe deplin aspiraţiilor şi idealurilor întregului popor, suntem ferm hotărîţi să fim prezenţi permanent acolo unde partidul, patria şi poporul nostru ne cer, pe marile şantiere ale construcţiei socialiste şi comuniste, situîndu-ne consecvent la înălţimea mandatului de onoare şi încredere care ni s-a acordat. Vă raportăm, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu că, situînd permanent în centrul preocupărilor noastre educaţia comunistă, revoluţionară, prin muncă şi pentru muncă a tinerelor generaţii, Uniunea Tineretului Comunist, Uniunea Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România şi Organizaţia Pionierilor au realizat ample acţiuni de muncă în sprijinul producţiei. In industrie, construcţii şi transporturi, tineretul patriei a participat activ, alături de toţi oamenii muncii la ampla întrecere desfăşurată în cinstea zilei de 1 Mai, la realizarea obiectivelor de investiţii, pe şantierele tineretului, la executarea lucrărilor din agricultură, a acţionat consecvent pentru însuşirea şi aplicarea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, pentru continua îmbunătăţire a pregătirii profesionale şi legarea învăţămîntului cu cercetarea şi producţia. Beneficiind de cadrul stimulator al Festivalului naţional „Cîntarea României“, şi al Competiţiei sportive „Daciada“, organizate şi desfăşurate din iniţiativa dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ne angajăm să adăugăm, prin talent şi pasiune, prin muncă neobosită, noi şi noi valori tezaurului avuţiei spirituale a poporului, să acţionăm fără preget pentru înflorirea continuă a culturii noastre socialiste. Inţelegînd mai bine, din studierea şi dezbaterea aprofundată a documentelor Conferinţei Naţionale a partidului, marile comandamente ale lor(Continuare în pag. a 2-a) CONSILIUL NATIONAL AL ORGANIZAŢIEI PIONIERILOR CONSILIUL U.A.S.C.R.