România Liberă, ianuarie 1984 (Anul 42, nr. 12183-12207)

1984-01-03 / nr. 12183

/ H: / /7 / - /Tof'y MESAJUL adresat întregului nostru popor. La posturile de radio si de televiziune, de O VA CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, cetateni ai Republicii Socialiste România, încheiem,-anul 1933 cu satisfacţia tie a fi realizat noi progrese in dezvoltarea economico-socială a patriei, în mersul său înainte pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Prin munca întregului popor a sporit avuţia socialistă a ţării, România a urcat noi trepte de civilizaţie materială şi spirituală. In industrie, planul a fost îndeplinit în bune condiţii, cu un ritm de creştere de circa 5 la sută, iar în agricultură, deşi am avut un an greu datorită secetei prelungite, am obţinut o recoltă care asigură buna aprovizionare a populaţiei. S-au dezvoltat, de asemenea, şi celelalte sectoare, invăţămintul, ştiinţa, cultura — factori fundamentali ai edificării noii orinduiri. Aplicind ferm hotărîrile Conferinţei Naţionale, am reuşit să depăşim unele greutăţi care s-au manifestat in primii doi ani ai cincinalului şi să obţinem, pe ansamblu, realizări importante, care asigură îndeplinirea în bune condiţiuni a întregului cincinal 1981-1985. Pe baza realizărilor obţinute, am putut trece la majorarea cu circa 5 la sută a retribuţiei reale, precum şi la alte măsuri de perfecţionare a mecanismului economico-financiar, de aplicare fermă a principiilor socialiste de retribuţie după munca depusă, după contribuţia adusă la sporirea avuţiei naţionale. Toate aceste realizări demonstrează cu putere justeţea politicii partidului, realismul şi caracterul mobilizator al planurilor şi programelor noastre de dezvoltare socialistă. Ele ilustrează minunata forţă creatoare a poporului, care, liber şi stâpîn pe destinele sale, acţionează, în strînsa unitate pentru progresul şi înflorirea României socialiste, pentru întărirea independenţei şi suveranităţii sale. Acum, cînd încheiem încă un an de muncă şi înfăptuiri, doresc ca, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, să adresez eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor, cele mai calde felicitări şi urări de noi succese in viitor. Dragi tovarăşi şi prieteni, cetățeni ai României socialiste. Intrăm in Anul Nou, 1984 - cel de-al patrulea an al actualului cincinal —, cu un program de activitate temeinic fundamentat, elaborat cu participarea activă a tuturor organismelor democraţiei noastre socialiste, a maselor largi populare şi adoptat recent de Marea Adunare Naţională. Prevedem o creştere importantă a producţiei industriale, agricole, a tuturor celorlalte sectoare ale vieţii economice şi sociale, în mod deosebit, in 1984 - odată cu creşterea, în ritmurile stabilite, a producţiei in toate ramurile economiei naţionale - va trebui să acordăm o atenţie prioritară realizării programului energetic şi de dezvoltare a bazei proprii de materii prime, in vederea asigurării, intr-un timp cit mai scurt, a independenţei energetice a ţării, a satisfacerii într-o măsură tot mai mare din producţia internă a cerinţelor de materii prime şi materiale. Va trebui, de asemenea, să asigurăm îndeplinirea exemplară a programelor speciale, pe care le-am adoptat, privind ridicarea nivelului tehnic şi a calităţii produselor, creşterea mai accentuată a productivităţii muncii, reducerea consumului de energie şi materiale, sporirea eficienţei în toate ramurile economiei naţionale. Am acumulat puternice mijloace tehnico-materiale, dispunem de un important potenţial ştiinţific, s-a ridicat nivelul de calificare al oamenilor muncii. Important este acum să valorificăm cit mai bine aceste mari acumulări pentru obţinerea unor rezultate superioare, pentru trecerea la o nouă calitate a muncii şi vieţii poporului. In agricultură, am stabilit să obţinem o creştere importantă a producţiei vegetale şi animale, să intensificăm lucrările de irigaţii şi îmbunătăţiri funciare prevăzute in programul special adoptat în acest an, incit să realizăm, in orice condiţii de climă, recolte sporite şi sigure, să asigurăm o bună aprovizionare a populaţiei cu produse agroalimentare. Dispunem, şi in agricultură, de o bună bază materială, de muncitori, specialişti şi cooperatori capabili şi trebuie să facem ca 1984 să fie un an al recoltelor record, al desfăşurării largi a revoluţiei agrare in România I In toate ramurile economiei naţionale, anul 1984 să marcheze o îmbunătăţire radicală a activităţii I Să asigurăm sporirea puternică a venitului naţional şi înfăptuirea, pe această bază, a tuturor măsurilor pe care le-am stabilit privind creşterea veniturilor şi a nivelului de trai al oamenilor muncii - ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste pe care o edificăm. Să ridicăm la un nivel superior gindirea şi creaţia ştiinţifică, invăţămîntul, cultura şi arta, asigurind fiecărui om al muncii un orizont tot mai larg de cunoaştere şi pregătire profesională, tehnică, ştiinţifică şi culturală ! Să intensificăm activitatea politico-educativă pentru formarea unui om nou, cu o conştiinţă morală înaintată, să promovăm ferm, in toate domeniile, principiile eticii şi echităţii socialiste, ale umanismului revoluţionar ! Să acţionăm neabătut pentru perfecţionarea conducerii ştiinţifice a tuturor domeniilor de activitate, să întărim democraţia socialistă, revoluţionară, autoconducerea şi autogestiunea muncitorească, pornind, întotdeauna, de la faptul ca societatea socialistă şi comunistă se construieşte cu poporul şi pentru popor ! Tot ceea ce făurim trebuie să servească poporului, bunăstării şi fericirii sale, ridicării patriei pe noi culmi de civilizaţie şi progres, întăririi independenţei şi suveranităţii României socialiste ! Să facem astfel ca, în anul 1934, poporul nostru, acţionind in deplină unitate, cu spirit de înaltă răspundere, ordine şi disciplină, să-şi asigure o viaţă tot mai bună, ca patria noastră să cunoască o continuă înflorire, pe calea socialismului şi comunismului! Dragi tovarăşi şi prieteni, cetateni ai României socialiste, in anul 1983 s-a ajuns la o agravare considerabilă a situaţiei internaţionale, la creşterea pericolului unui război mondial, care va deveni, inevitabil, un război nuclear. Au avut loc noi manifestări ale politicii de forţă, s-a intensificat cursa înarmărilor, s-a înrăutăţit situaţia economică şi s-au mărit decalajele dintre ţările sărace şi cele bogate. In mod deosebit, în ultimele luni, s-a agravat situaţia in Europa, ca urmare a trecerii la amplasarea rachetelor nucleare americane cu rază medie de acţiune în unele ţări vest-europene. Aceasta a dus la retragerea de la convorbirile de la Geneva şi la anunţarea de contramăsuri nucleare de către Uniunea Sovietică. Ne aflăm la începutul unei noi curse a înarmărilor nucleare, care pune in pericol existenţa inseşi vieţii pe planeta noastră. Niciodată in istoria sa omenirea nu s-a aflat într-o situaţie atît de gravă ! Pornind de la toate acestea, doresc să reafirm şi acum, în ajunul Noului An, hotărîrea României de a acţiona cu fermitate, de a-şi uni forţele şi conlucra strîns cu toate statele şi popoarele, cu toţi cei care iubesc viaţa pentru a opri acest curs deosebit de periculos spre o catastrofă nucleară, pentru asigurarea păcii. Trebuie să se facă totul pentru ca S.U.A. să oprească amplasarea în Europa a rachetelor nucleare cu rază medie de acţiune, iar Uniunea Sovietică să oprească aplicarea contramăsurilor nucleare de răspuns. In aceste condiţii, să se treacă la reluarea negocierilor sovieto-americane, in vederea ajungerii la un acord corespunzător, care să ducă, în final, la eliminarea rachetelor şi la eliberarea continentului de orice arme nucleare, la realizarea unei Europe unite, a păcii şi colaborării. In numele păcii şi vieţii, să acţionăm cu toate forţele, incit anul 1984 să determine o schimbare radicală a cursului evenimentelor in acest sens ! Popoarele, mişcările pentru pace din Europă - cărora poporul român li s-a alăturat cu întreaga sa forţă — trebuie să-şi facă tot mai puternic auzit cuvîntul, să ceară să primeze raţiunea şi spiritul de răspundere, interesele păcii, ale apărării dreptului suprem al omului la viaţă, la pace, la libertate ! In acest spirit vom participa la Conferinţa pentru încredere şi dezarmare de la Stockholm, animaţi de dorinţa de a ne aduce întreaga contribuţie la întărirea încrederii, colaborării şi păcii d® continent. Vom acţiona cu toată energia pentru dezvoltarea colaborării dintre toate statele din Balcani, pentru transformarea acestei regiuni intr-o zonă a păcii, fără arme nucleare şi baze militare străine . Vom milita pentru ca în întreaga viaţă internaţională să fie instaurate principiile egalităţii in drepturi, respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa. Considerăm că, în actualele împrejurări internaţionale, trebuie făcut totul pentru soluţionarea pe cale paşnică a tuturor conflictelor şi problemelor litigioase din Orientul Mijlociu, din Asia, Africa, America Centrală şi din alte regiuni ale lumii. Vom depune, în continuare, toate eforturile pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea noii ordini economice mondiale, pentru întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor in curs de dezvoltare in lupta pentru afirmarea lor liberă pe calea progresului. Fie ca anul 1984 să ducă la întărirea conlucrării tuturor statelor, fără deosebire de orinduire, la creşterea participării lor active la soluţionarea problemelor complexe ce confruntă omenirea, în interesul fiecărei naţiuni, al păcii şi independenţei popoarelor ! Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai României socialiste. Să întîmpinăm a 40-a aniversare a revoluţiei de eliberare naţională şi socială şi cel de-al XlII-lea Congres al partidului cu succese tot mai însemnate în dezvoltarea economico-socială, în toate domeniile construcţiei socialiste ! Să facem totul pentru a servi cauza generală a poporului, a bunăstării şi fericirii sale, a întăririi independenţei şi suveranităţii României ! Fie ca anul 1984 să marcheze progrese importante în eforturile popoarelor pentru oprirea cursei înarmărilor, pentru inlăturarea rachetelor şi a oricăror arme nucleare din Europa, pentru triumful politicii de destindere şi colaborare, de securitate şi pace ! Cu prilejul Anului Nou, vă urez din toată inima, dragi compatrioţi, noi şi noi realizări, satisfacţii depline in muncă şi in viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! „La mulţi Proletari din toate ţările, uni-văd COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Harta fenomenelor meteorologice. Amănunte in pagin 5-« Vibrant apel la munca şi tru înflorirea patriei, pentru pace Mesajul de Anul Nou adresat întregii naţiuni de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele ţării a trezit profunde sentimente de emoţie şi de vie satisfacţie. Cu totul îndreptăţite, dacă avem în vedere progresele înscrise pe răbojul anului 1983 în toate domeniile de activitate, progrese ce demonstrează, o dată mai mult, realismul politicii partidului şi statului nostru, forţa creatoare a poporului, liber şi stapin pe destinele sale. Exprimind gindurile noastre ale tuturor. Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu proiectează, totodată, cu clarviziune şi spirit revoluţionar imperativele care vor marca întreaga viaţă economico-socială in 1984, al patrulea an al actualului cincinal. Sunt opţiunile noastre unanime de a munci cu răspundere pentru realizarea programului energetic şi de dezvoltare a bazei proprii de materii prime, pentru asigurarea nn cit mai scurt timp a independenţei energetice, pentru îndeplinirea exemplară a programelor adoptate privind ridicarea calităţii, a productivităţii muncii, a eficienţei în toate sectoarele vieţii noastre materiale şi spirituale. Cu responsabilitatea pe care o poartă faţă de problemele păcii, mai ales acum cină omenirea se află intr-un moment de deosebită încordare. Mesajul se constituie intr-o chemare la raţiune, la dezarmare, in primul rind, la dezarmare nucleară, pentru oprirea amplasării rachetelor in Europa, pentru primatul spiritului de conlucrare între toate naţiunile lumii, condiţie indispensabilă a progresului pe întreaga planetă. Ne propunem, in rindurile ce urmează, să reflectăm o imagine a largului ecou pe care l-a trezit Mesajul in rindul oamenilor muncii de pe întregul cuprins al ţârii. Din nordul ţării, de pe meleagurile maramureşene, DAN ŢINTEA, lăcătuş la întreprinderea mecanică de maşini şi utilaj minier Baia Mare, ne-a declarat : „Ascultând la cumpăna dintre ani, Mesajul adresat naţiunii de către cea mai autorizată voce a sa, aceea a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, fiecare dintre noi a încercat un scurt moment de bilanţ. Ne-am cântărit faptele, ne-am bucurat de împlinirile personale sau colective, le-am comparat cu ceea , ce ne-am propus socotindu-ne, după locul şi posibilităţile noastre, ostaşi ai fiecărei bătălii cîştigate. Firesc a fost insă să ne oprim şi la neîmpliniri, să le judecăm cinstit, aşa cum ne-a îndemnat întotdeauna prin vorbe şi exemplu personal, bărbatul al cărui destin se confundă cu măreaţa noastră istorie socialistă, să tragem , toate învăţămintele necesare pentru ca anul care vine să fie pentru noi toţi — şi prin aceasta pentru fiecare — mai rodnic şi mai bogat. In anul pe care l-am Încheiat am avut satisfacţia de a participa, împreună cu colectivul în care muncesc, la materializarea celui mai amplu program energetic al ţării, uzina noastră executînd un volum important de utilaje destinate bazinelor carbonifere şi centralelor electrice. Ne-am realizat planul, dar am fi putut face şi mai mult. In anul în care am păşit, sarcinile noastre sint mai mari. Ascultînd cuvîntul secretarului general al partidului, îmbărbătările sale de a avea încredere în forţele noastre, în puterea noastră de muncă, sînt convins că, muncind mai bine, mai responsabil, uniţi in jurul partidului vom realiza tot ceea ce ne-am propus. Căci, punînd în operă întregul program elaborat de Congresul al XII-lea, care are la bază ideile izvorîte din gindirea revoluţionară a secretarului general al partidului, fiecare dintre noi are conştiinţa că, în fond, la locul său de muncă este un constructor al chipului comunist al României de mîine, al unei vieţi mai frumoase şi mai îmbelşugate pentru toţi fiii ei.“ „Am ascultat cu profundă emoţie tradiţionalul Mesaj de Anul Nou adresat ţării de tovarăşul Nicolae Ceauşescu ne-a spus inginerul VIOREL SAVIN, preşedintele cooperativei agricole de producţie din comuna Săuceşti, judeţul Bacău. Mesajul exprimă cu luciditate şi patos revoluţionar gindurile şi năzuinţele spre mai bine de care este animat întregul nostru popor, încrederea că anul în care am intrat va aduce înseninări şi pe cerul întunecat de norii ameninţării nucleare, de cursa nebunească a înarmărilor. Noi, cei care lucrăm pe ogoare am păşit în noul an convinşi că, aşa cum se arată în tradiţionala urare, munca noastră va da rod însutit. Această convingere se întemeiază pe perspectivele largi deschise de cu clarviziune şi spirit revoluţionar de cel mai iubit fiu al poporului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Ştim că nu va fi uşor. Vom avea de înfruntat şi vedesc şi rezultatele Înscrise in bilanţul anului pe care l-am încheiat. Sintem hotărîţi, aşa cum ne-a cerut secretarul gerneral al partidului, să nu precupeţim nici un efort pentru a face din 1984, un an al producţiilor record.“ FLOAREA TĂTAR, muncitoare la Filatura de bumbac — Zalău, ne-a exprimat gindul său pentru apărarea liniştii şi păcii in lume : „Am ascultat cuvintele calde şi pline de patriotism pe care, secretarul general al partidului, preşedintele României le-a adresat naţiunii, urîndu-ne din inimă nouă şi familiilor noastre, ani, mulţi sănătate şi fericire. Dar cum am putea avea parte de sănătate şi fericire, de bucuria născută din roadele muncii cinstite, din surisul nevinovat al copiilor noştri, intr-un cuvint, de viaţă şi pace, în actualele condiţii de nesiguranţă care domnesc în viaţa internaţională ? Am avut şi, în acest moment sărbătoresc petrecut în mijlocul familiei mele, satisfacţia de a auzi încă o dată, afirmată prin glasul care ne reprezintă cel mai bine, cel al preşedintelui Nicolae Ceauşescu, dorinţa poporului nostru de pace şi linişte în lume, de stabilire a unui climat de încredere şi colaborare între popoare, de înlăturare a celui mai grav pericol care ameninţă omenirea — catastrofa nucleară. Ideile şi munca neostenită ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, toate minunatele înfăptuiri şi realizări ale poporului nostru, sub conducerea încercată a partidului, de care cu toţii suntem mîndri, dau României socialiste din anul 1984 chipul luminos al păcii. Vrem să trăim sub semnul păcii, să muncim sub semnul ei, să ne creştem copiii, săne măsurăm cu celelalte popoare nu în tăria armelor, ci în puterea de a lăsa urmaşilor noştri un viitor sigur pe planetă înnobilat de tot ce poate crea omul mai frumos. In anul pe care l-am încheiat, nori grei s-au strîns deasupra Europei şi a lumii. In anul care a venit, doresc din toată inima să învingă voinţa de pace a mea, a poporului meu, a omului care, dintr-o înaltă datorie patriotică şi morală, se simte cel mai responsabil de prezentul şi viitorul ţării. Luptînd pentru pace, pentru pacea mondială, luptăm pentru pacea noastră . Împrăştiind norii ameninţători de pe (Continuare in pag. a 5-a) îndrăzneţele programe de dezde biruit multe greutăţi. Avem, voltare şi modernizare a agri- însă, convingerea că dispunem culturii elaborate de partid, de de suficiente forţe şi resurse noua revoluţie agrară iniţiată pentru a ieşi victorioşi. O do .Am ascultat cu profundă emoţie şi mindrie patriotică Mesajul tovarăşului Nicolae