România Liberă, aprilie 1985 (Anul 43, nr. 12569-12594)

1985-04-01 / nr. 12569

fi Proletari din toate ţările, unnți-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XLIII Nr. 12569 Luni 1 aprilie 1985 6 pagini 50 bani ti în conştiinţa poporului nostru. Împlinirile României socialiste din ultimele două decenii de mari transformări înnoitoare care au schimbat din temelii înfăţişarea ţării poartă adine Întipărită pecetea prestigioasei personalităţi, a gîndirii creatoare, revoluţionare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, reinvestit de Marea Adunare Naţională în înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România. Trăim, aşadar, bucuria adoptării unui act istoric care reflectă voinţa întregului popor, convingerea întregii noastre naţiuni că prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu In fruntea partidului şi statului nostru, a ţării, este garanţia înfăptuirii depline a însufleţitoarelor obiective stabilite de Congresul al XIII-lea al partidului, conferind o nouă strălucire prezentului si anilor ce vin. Alegerile de la ÎT martie au însemnat o elocventă mărturie a sentimentelor de dragoste şi preţuire, de încredere nemărginită a întregii naţiuni faţă de cel mai iubit fiu al său, o demonstraţie edificatoare a unităţii întregului popor in jurul partidului, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a deplinului acord faţă de politica internă şi externă, promovată cu consecvenţă şi clarviziune, întruchipînd cele mai puternice aspiraţii de bine şi progres ale poporului nostru. Reînvestirea în suprema funcţie de stat, la propunerea Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste a avut loc printr-o fericită coincidenţă la puţine zile de la împlinirea a două decenii de cind In fruntea partidului se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu. In acest timp au avut loc mutaţii profunde în toate domeniile vieţii politice, economice şi sociale. „Epoca Ceauşescu" este epoca dezvoltării impetuoase a forţelor de producţie, a economiei noastre în ansamblul ei, a înfloririi fără precedent a învăţămîntului, ştiinţei, tehnicii şi culturii, a puternicei afirmări a democraţiei noastre muncitoreşti, revoluţionare. Perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului a deschis perspective largi, lui Radu Voinea Preşedintele Academiei Republicii Socialiste România (Continuare in pag. a 3-a) Voinţa întregului popor REINVESTIREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU __________________________________________________________________________________________________ ÎN FUNCŢIA SUPREMĂ DE PREŞEDINTE AL ROMÂNIEI SOCIALISTE UN ACT UN ACT PENTRU ISTORIE Sub boltada cristal a marelui sfat al ţării, locul atitor evenimente de seamă, înscrise în cronica de aur a patriei, a bătut din nou orologiul istoriei. Intr-o atmosferă de vibrant şi înflăcărat patriotism, Marea Adunare Naţională, Întrunită in prima sesiune a noii legislaturi, Îndeplinind actul constituţional al alegerii preşedintelui ţării, a reinvestit in suprema funcţie de stat pe cel mai iubit, mai stimat, mai de seamă şi mai înţelept fiu al naţiunii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste. Un act istoric, un act pentru istorie , pentru cea de astăzi şi pentru cea de totdeauna, pentru noi şi pentru urmaşii noştri, pentru urmaşii urmaşilor noştri. Prin votul unanim şi entuziast acordat realegerii tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în calitatea pe care cu atîta strălucire o exercită şi o onorează, Marea Adunare Naţională a exprimat dorinţa arzătoare a naţiunii de a încredinţa pe mai departe marelui şi Încercatului nostru conducător, destinele patriei în noua etapă istorică inaugurată de Congresul al XIII-lea, în evul comunist ale cărui temelii le aşezăm astăzi. Prin tot ce a însemnat şi Înseamnă pentru România modernă clocotitoare, activitatea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, poporul român şi-a întărit necontenit convingerea că pentru preşedintele nostru, aşa cum reafirma el însuşi în strălucitul discurs solemn pronunţat cu prilejul Învestiturii „nu există şi nu va exista un ideal mai înalt decit slujirea intereselor partidului şi poporului, cauza socialismului şi comunismului in România, Independenţa şi suveranitatea patriei, pacea şi înţelegerea între toate naţiunile lumii". Aceeaşi idee se desprinde din cuvintele, gravate parcă în bronzul nemuririi pe care le rostea preşedintele nostru, cu mina pe Constituţie : „Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste şi devotament pentru strălucirea şi măreţia naţiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România !“ Citind textul Jurămîntului sau ascultîndu-l în transmisia directă a televiziunii înţelegeam cu toţii încă o dată că fiecare paragraf, fiecare frază,iecare cuvînt au căpătat şi capătă acoperire în aurul unor înfăptuiri esenţiale, semnăturii tovarăşului Nicolae Ceauşescu depusă pe acest memorabil document corespunzindu-i în realitatea vieţii, a procesului istoric in care suntem angajaţi, o semnătură prin fapte, reprezentând însuşi sigiliul inconfundabilal timpului pe care 11 trăim, al glorioasei Epoci Nicolae Ceauşescu. Strălucita sa activitate de eminent conducător, datel« personalităţii sale unice impinind într-o perfectă, armonioasă osmoză consecvenţa revoluţionară, spiritul novator, tradiţionala omenie românească constituie tot atîtea ipostaze ale înaltei slujiri a patriei, cu totală dăruire şi nestrămutată credinţă. In toate domeniile vieţii materiale şi spirituale ne stau la îndemînă argumente rare vădesc măsura în care, respectindu-şi jumintul, preşedintele nostru acţionează pentru bunăstarea şi fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului şi comunismului în România. Cînd, in semn de înaltă cinstire ţi aleasă recunoştinţă numim cu numele preşedintelui nostru ultimele două decenii, cea mai fertilă şi mai bogată in realizăm epocă din întreaga noastră istorie, o facem cu convingerea că această denumire este cu prisosinţă îndreptăţită de uriaşele înfăptuiri care configurează identitatea acestei epoci. El n-ar fi fost cu putinţă fără rodnica şi neobosita activitate teoretică şi practică depusă de marele său ctitor , la temeliile Epocii Ceauşescu se află spiritul profund ştiinţific şi planul revoluţionar cu care secretarul general al partidului, preşedintele Republicii stabileşte orientările politice fundamentale, deschizind noi orizonturi avântului constructiv al poporului, stilul său de muncă dinamic, energia clocotitoare, fermitatea şi clarviziunea cu care conduce măreaţa operă de edificare a socialismului multilateral dezvoltat pe pămintul românesc. Acestei activităţi, pătrunsă de înaltă răspundere patriotică pentru continua propăşire a patriei îi datorăm impetuoasa ascensiune a economiei româneşti, realizările fără precedent din domeniul vieţii sociale, din ştiinţă, învăţămînt, cultură. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu ii revine de asemenea meritul de a fi conceput şi instituţionalizat un original complex de măsuri menit să asigure prezenţa permanentă în viaţa politică a tuturor categoriilor de cetăţeni, bărbaţi şi femei, tineri şi vârstnici, a tuturor fiilor ţării, fără deosebire de naţionalitate, de a fi consacrat ca pe o dimensiune definitorie a activităţii sale de conducere dialogul permanent cu poporul, fructuoasele vizite de lucru în toată ţara — realitate exprimată metaforic prin cuvintele : ţara, cabinetul de lucru al preşedintelui — precum şi sistemul organizat de consultare a maselor prin consfătuiri, congrese, forumuri ale democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Complexa şi multilaterala muncă de conducere a ţării a preşedintelui nostru situează in centrul preocupărilor sale o strategie a dezvoltării conştiente a societăţii şi„ In egală măsură, una a afirmării multilaterale a fiinţei umane. Incetînd să fie o problemă abstractă, noul umanism — umanismul revoluţionar — a imprimat activităţii formative un caracter militant, reramformind-o intr-o puternică forţă de mobilizare a capacităţii creatoare a maselor in procesul Înfăptuirii politicii partidului. In jurămlntul preşedintelui României este cuprins şi angajamentul de a promova neabătut politica externă de prietenie şi alianţă cu toate ţările socialiste, de colaborare cu toate naţiunile lumii, fără deosebire de orinduire socială, pe baza deplinei egalităţi în drepturi, de solidaritate cu forţele revoluţionare, progresiste de pretutindeni, de pace şi prietenie intre popoare. Este astăzi îndeobşte cunoscut că imensul prestigiu internaţional — unic in întreaga sa istorie — de care se bucură ţara noastră a fost obţinut şi consolidat graţie preşedintelui Nicolae Ceauşescu, iniţiativelor, ideilor şi concepţiilor sale asupra evoluţiei lumii contemporane, profundei sale angajări în dezbaterea celor mai arzătoare probleme ale Boris Buzila (Continuare în pag. a I-a) Trăim astăzi, împreună cu întreaga ţară, momente de scumpă sărbătoare prilejuite de realegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit şi stimat fiu al poporului, în suprema funcţie de conducere a statului — Preşedinte al Republicii Socialiste România —, opţiune politică fundamentală a întregii naţiuni, ce învederează unitatea sa de monolit în jurul partidului, al secretarului său general, exprimind convingerea şi Încrederea nestrămutată in politica clarvăzătoare şi consecventă, prin care Partidul Comunist Român, conducătorul său Încercat, făuresc un viitor tot mai luminos scumpei noastre patrii. Cu deplină şi legitimă mîndrie patriotică avem încă un prilej minunat pentru a ne exprima gindurile şi simţămintelede aleasă preţuire ce ne leagă de ilustrul conducător al partidului şi poporului, comunistul de omenie ce întruchipează cu strălucire virtuţile şi aspiraţiile cele mai înalte ale naţiunii noastre, pentru a adresa, din adîncul inimilor, cel mai profund omagiu tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru tot ceea ce a făcut şi face spre binele şi prosperitatea României socialiste, pentru dăruirea patriotică şi patosul revoluţionar cu care militează in vederea înfăptuirii idealurilor poporului de dreptate şi libertate, independenţă şi suveranitate ce l-au impus in conştiinţa întregii omeniri, ca o proeminentă personalitate a lumii politic® contemporane, ___________________ luptător neobosit pentru făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. Măreţele împliniri socialiste pe care le-a cunoscut întreaga ţară în cei 20 de ani de cind în fruntea partidului se află genialul strateg al destinului nou, socialist, al patriei, înscriu în hronicul de aur al istoriei naţionale, o pagină de glorie şi măreţie fără precedent — denumită cu mindrie de Întregul popor „Epoca Ceauşescu“, ce marchează cu pregnanţă dezvoltarea armonioasă a economiei naţionale, înflorirea fără precedent a învăţămîntului, ştiinţei şi cu Iton Popa preşedintele Consiliului municipal Bucureşti al F.D.U.S. (Continuare 8, pag. 3-a) Cu deplină şi legitimă mindrie patriotică . PREŞEDINTELE ŢÂRII în Sfatul Mare al Ţării, unde-i prezent încape zborul ceasului de faţă poporul şi contopită-ncape năzuinţa cu toată-a lui mirifică putere, de-a ne păstra întreagă puterea şi ţara şi-a spus nestrămutata-i vrere : fiinţa şi-a fost ales de toţi, Conducătorul. In luminoasa noastră dimineaţă, încap în el priveliştile toate, istoria din gestul său se-adapă, pămînt şi aer, flamură şi apă . Rotundu-ntreg al ţării înstemate. Să urce, îi urăm, cu noi puteri, întreaga ţară către împlinire şi-n primăvara asta întreaga omenire să-nalţe ramul păcii către cer. Iar murmurul izvoarelor fragile foșnirea mării, muntele, cîmpia să poarte pretutindeni bucuria sărbătoritei, strălucitei zile. Virgil Teodorescu PREŞEDINTELE NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe preşedintele Comitetului mixt al şefilor de Stat Major al S. U. A. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, comandant suprem al Forţelor noastre armate, a primit, sâmbătă dimineaţa, pe generalul John W. Vessey jr., preşedintele Comitetului mixt al şefilor de Stat Major al S.U.A., aflat in vizită în ţara noastră La primire au participat general-colonel Constantin Olteanu, ministrul apărării naţionale, şi general-colonel Vasile Milea, prim-adjunct al ministrului şi şef al Marelui Stat Major. A fost prezent David B. Funderburk, ambasadorul Statelor Unite ale Americii la Bucureşti. Generalul american a transmis preşedintelui Nicolae Ceauşescu calde felicitări pentru realegerea sa în cea mai înaltă funcţie in stat şi în cea de comandant suprem al Forţelor noastre armate şi i-a urat noi şi mari succese, multă sănătate şi putere de muncă. In cadrul întrevederii au fost evocate bunele raporturi dintre România şi Statele Unite ale Americii, exprimîndu-se dorinţa de a se acţiona pentru dezvoltarea şi diversificarea lor pe baza principiilor deplinei egalităţi in drepturi, respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc. S-a apreciat că extinderea şi amplificarea în continuare a legăturilor bilaterale corespund intereselor celor două ţări şi popoare, cauzei destinderii, colaborării, înţelegerii şi păcii in Întreaga lume. Au fost abordate, de asemenea, unele probleme ale vieţii internaţionale. Preşedintele Nicolae Ceauşescu a exprimat îngrijorarea faţă de cursul periculos al evenimentelor, ca urmare a Intensificării fără precedent a cursei înarmărilor. Îndeosebi a celor nucleare. Şeful statului român a salutat începerea tratativelor da la Geneva dintre delegaţiile sovietică şi americană cu privire la armamentele nucleare şi cosmice şi a arătat că este necesar să se acţioneze cu spirit de răspundere în vederea realizării unor acorduri corespunzătoare, care să răspundă aşteptărilor popoarelor, să ducă la încetarea cursei înarmărilor, in primul rind a celor nucleare, să determine trecerea la retragerea armelor nucleare, pînă la eliminarea lor, oprirea militarizării spaţiului cosmic. De asemenea, a subliniat necesitatea ca ţările europene, toate statele să-şi aducă contribuţia activă la găsirea soluţiilor de rezolvare pe cale paşnică,, prin tratative, a marilor probleme care confruntă omenirea. A fost reliefată importanţa reducerii încordării în relaţiile internaţionale, a restabilirii încrederii între naţiuni. întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială. ŢARA ÎŞI OMAGIAZĂ PREŞEDINTELE Vibrante mesaje, telegrame şi scrisori arbocato invarMcntuî tilinulao Ceancpeni omagiu immitiu cimtim SI PRIMEI ROMÂNIEI PRESERIME (Paginile 2 şi 3) DOCUMENTE ADOPTATE DE MAREA ADUNARE NAŢIONALĂ PROGRAM DE MĂSURI privind sarcinile guvernului, ministerelor, celorlalte organe centrale şi locale de stat, centralelor şi unităţilor socialiste pentru îndeplinirea integrală a prevederilor Planului naţional unic de dezvoltare economicosociala a ţârii pe anul 1985 şi pregătirea înfăptuirii in bune condiţii a planului pe anul 1986 (Pagina a 5-a) Campania agricolă de primăvară Se impune extin „ _ __ - 91 Averea grăbitică ■ a semănatullui în toarte zonele Se poate afirma că in prezent, primăvara agricolă a intrat in drepturi, deoarece, la această oră, se seamănă in 20 de judeţe situate in diferite zone agricole ale ţării. Potrivit datelor centralizate simbătă seara, reiese că suprafaţa însămânţată totalizează circa 95 000 hectare, din care, 8 803 hectare cu legume de câmp. In ceea ce priveşte pregătirea terenului, această lucrare s-a realizat pe aproape 142 000 hectare. Ieri, după cum s-a văzut, vremea a fost frumoasă in întreaga ţară, valorile termice, la amiază, fiind mai ridicate faţă de simbătă cu 5—10 grade in Muntenia, cu 3—8 grade in Moldova, cu 3—6 grade în Dobrogea, cu 5—8 grade in Crişana, cu 5—6 grade in Banat şi cu 3—6 grade în Transilvania. Potrivit datelor Institutului de Meteorologie şi Hidrologie, la sfirşitul săptămînii, pe 80 la sută din suprafaţa agricolă a ţării, temperatura solului în stratul arabil (0—10 cm) a depăşit valoarea de 5 grade. Frecvent în Banat, Crişana şi chiar Muntenia, s-au atins în sol, la adîncimea de îngropare a seminţelor 7—8 grade. Aflăm că vremea este în încălzire in întreaga ţară, precipitaţii se vor semnala doar în Maramureş, nordul Transilvaniei şi al Moldovei. Profitind de ziua frumoasă de ieri, in multe judeţe s-a lucrat din plin la pregătirea terenului şi semănat, iar ,in altele unde terenul nu este suficient de zvîntat s-au efectuat alte lucrări : acoperirea solariilor, lucrări in vii şi livezi, îndepărtarea excesului de umiditate de pe ogoare, transportul îngrăşămintelor şi altele. Specialiştii apreciază că în cursul acestei s săptămîni cu excepţia unor microzone — semănatul se va extinde practic in toate judeţele ţării. Remarcăm faptul că in judeţele TIMIŞ şi CARAŞ-SEVERIN s-a terminat semănatul mazării şi si ovăzului. Din programul campaniei însămînţărilor de primăvară, in judeţul CARAŞ-SEVERIN s-a realizat pină acum 18 la sută, in ARAD — 11 la sută, in ALBA şi TIMIŞ — 9 la sută. In săptămlna în care am intrat, ritmul lucrărilor in cimp trebuie accelerat la maximum, existind condiţii, îndeosebi in vestul ţării, ca odată cu creşterea temperaturilor in stratul arabil să se treacă, in următoarele zile, la semănatul porumbului. Acolo unde semănatul încă nu a început este necesar ca, zilnic să se controleze gradul , de zvîntare al pămîntului, astfel ca lucrările să Înceapă din prima zi prielnică. Va trebui ca prin folosirea la întreaga capacitate a agregatelor, a timpului de lucru (la pregătirea terenului se va lucra in două schimburi), citeze zilnică prevăzută la pregătirea terenului şi semănat să fie realizată şi depăşită. Chiar dacă în majoritatea zonelor agricole există suficientă umiditate în sol, se va lucra astfel (treceri cit mai puţine cu tractorul, la adîncimea cea mai potrivită etc.) ca pierderile de apă să fie cit mai mici. In acelaşi timp, reducerea numărului de treceri ale maşinilor agricole va avea ca efect şi evitarea tasării terenului. Deci această sâptămînă trebuie să marcheze în toate judeţele o concentrare maximă a forţelor şi mijloacelor la executarea lucrărilor agricole, o preocupare deosebită pentru folosirea pe deplin a timpului, pentru aplicarea tehnologiilor la culturile ce se seamănă acum. Vor trebui depuse eforturi deosebitelucrîndu-se, aşa cum am amintit, şi noaptea la, pregătirea terenului) pentru ca semănatul să fie încheiat in cel mai scurt timp şi in cele mai bune condiţii calitative, superioare. 0 Se seamănă în 20 de judeţe 0 In Caraş- Severin, Arad, Alba şi Timiş, realizările la semănat reprezintă 9—18 la sută din planul campaniei 0 în Timiş şi Caraş-Severin s-a încheiat semănatul mazurii şi al ovăzului pe întreaga suprafaţă prevăzută . In această sâptămînă va începe în vestul ţârii semănatul porumbului, lucrare ce se va extinde şi în alte zone 0 Se impune o concentrare maximă a mijloacelor şi forţelor pentru ca semănatul culturilor de primăvară să se termine în cel mai scurt timp. rt