România Liberă, decembrie 1985 (Anul 43, nr. 12777-12802)

1985-12-02 / nr. 12777

România liberă“ Pagina a 3-a —2 decembrie 1985 EA CONGRESULUI STIINTEI SI INVATAMINTULUI Congresul ştiinţei şi învătămintului, larg forum democraţie de dezbatere şi mobilizare a celor ce muncesc in domeniul cercetării ştiinţifice, dezvoltării tehnologice, introducerii progresului tehnic, al instruirii, educării şi pregătirii pentru muncă şi viaţă a tinerelor generaţii din patria noastră — iniţiat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România — a analizat, cu profundă răspundere şi angajare revoluţionară, sarcinile ce revin ştiinţei şi învăţămintului in lumina obiectivelor stabilite de Congresul al XIII- lea, a orientărilor teoretice şi practice de mare profunzime formulate de conducătorul partidului şi statului, adoptind, totodată, căile şi mijloacele concrete pentru aducerea lor la îndeplinire. Congresul ştiinţei şi învăţămintului a reafirmat, cu putere, deplina aprobare şi adeziunea unanimă a oamenilor de ştiinţă, cercetătorilor, inginerilor, proiectanţilor, cadrelor didactice, a tuturor celor care îşi desfăşoară activitatea in aceste domenii faţă de întreaga politică internă şi externă a partidului şi statului nostru, precum şi hotărîrea fermă de a acţiona cu înalt spirit revoluţionar pentru înfăptuirea neabătută a acestei politici de dezvoltare socialistă multilaterală al ţării, întărire a independenţei şi suveranităţii naţionale, de creştere a participării României la diviziunea internaţională a muncii, la schimbul de valori materiale şi spirituale, de promovare a încrederii, destinderii, securităţii egale a naţiunilor, colaborării şi păcii pe planeta noastră. Congresul a dat expresie înaltei aprecieri, recunoştinţei fierbinţi şi dragostei pe care, alături de întregul popor, intelectualitatea ţării le nutreşte faţă de tovarăşul „Viitorul poporului nostru — ca şi al altor popoare — este strîns legat, determinat de felul cum vom şti să acţionăm pentru a ridica la un nivel superior întreaga activitate de cercetare ştiinţifică“ — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu. In temeiul acestui mare şi profund adevăr, Directivele celui de-al XIII-lea Congres al partidului pentru cincinalul 1986—1990 asigură intrarea patriei noastre intr-o etapă nouă, superioară a progresului său economico-social, marcată puternic de creşterea rolului ştiinţei şi tehnologiei în toate domeniile de activitate. Aşa cum subliniază secretarul general al partidului, realizarea sarcinilor de mare răspundere din următorii ani. intreaga dezvoltare economico-socială a tării necesită „o activitate susţinută în domeniul cercetării ştiinţifice, o concentrare mai puternică a forţelor din industrie şi cercetare, in vederea soluţionării problemelor tehnice şi tehnologice ce se pun in faţa întreprinderilor şi economiei naţionale,, a perfecţionării tehnologiilor, reducerii consumurilor, ridicării nivelului tehnic si calitativ al produselor“. Corespunzător acestor cerinţe, Congresul stiintei si învătămintului a adoptat Programul de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi introducere a progresului tehnic pe perioada 1986—1990, elaboratsub directa conducere a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, preşedintele Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămintului, eminent îndrumător al întregii activităţi desfăşurate pe ţărimul cercetării şi învăţămintului în patria noastră. Congresul a dat expresie hotărîrii oamenilor muncii din aceste domenii, conştienţi de importanta lor misiune patriotică, de a-şi spori substanţial contribuţia la promovarea progresului tehnico-ştiinţific în toate ramurile de activitate, de a traduce în fapt Programul adopttat, indicaţiile de cea mai mare însemnătate date, în acest sens, de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. 1. Sarcini de mare însemnătate revin cercetării ştiinţifice in asigurarea bazei de materii prime pentru dezvoltarea dinamică a economiei naţionale. Oameni ai muncii din domeniul cercetării şi prospectării geologice congresul vă cheamă să acţionaţi cu hotărîre în direcţia extinderii investigaţiilor complexe pentru descoperirea de noi resurse minerale în vederea creşterii gradului de asigurare a economiei cu rezervele necesare, pentru deschiderea unui front larg de producţie întregii industrii naţionale ! Cercetători din domeniile preparării şi prelucrării minereurilor, metalurgiei şi chimiei sporiti-vă eforturile în direcţia elaborării de noi tehnologii pentru valorificarea mai eficientă a tuturor zăcămintelor, inclusiv a celor cu conţinuturi utile mai scăzute sau aflate în condiţii grele de exploatare, pentru atragerea în circuitul economic a acestor resurse ! Oameni de ştiinţă din domeniile metalurgiei, fizicii, chimiei şi biochimiei folosiţi cele mai avansate cuceriri din domeniile voastre de activitate in vederea realizării de materiale noi, cu proprietăţi superioare, din materii prime indigene, pe măsura exigenţelor în creştere ale industriei moderne ! Cercetători şi proiectanţi din toate domeniile producţiei materiale acţionaţi cu înaltă răspundere nutriotică, revoluţionară, în direcţia adîncirii gradului de valorificare economică a tuturor componentelor utile din materiile prime , a creşterii randamentelor globale si eficientei economice în utilizarea materiilor prime si materialelor, pentru reducerea consumurilor specifice şi diminuarea, în continuare, a ponderii cheltuielilor materiale în produsul social străduitivă ca printr-o activitate creatoare tot mai înaltă şi îndrăzneaţă să realizaţi maşini şi tehnologii care să asigure refolosirea tuturor materialelor recuperate, rezultate din procesele de producţie şi colectate în urma consumului, punînd, astfel, pe deplin în valoare această importantă resursă de materii prime a industriei noastre, în interesul creşterii economiei naţionale şi al bunăstării întregului popor ! 2 2 2. Una din problemele cele mai importante ale viitorului plan cincinal o reprezintă energia. Pentru realizarea obiectivelor planificate, de o importantă hotărireaNicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al naţiunii noastre, de numele şi activitatea căruia sunt indisolubil legate destinul socialist şi comunist al ţării, conducătorul înţelept al partidului şi statului nostru, care a adus şi aduce in permanenţă cu clarviziune, prin întreaga sa operă, teoretică şi practică, o contribuţie hotărâtoare la promovarea revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane, la dezvoltarea şi modernizarea învăţămintului de toate gradele, in folosul ridicării patriei pe cele mai inalte culmi ale progresului şi civilizaţiei socialiste şi comuniste. Congresul a hotărit, în unanimitate, ca magistrala expunere făcută de secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, cu privire la sarcinile cercetării ştiinţifice şi învăţămintului in cel de-al 8-lea cincinal, expresie, a gîndirii novatoare şi a cutezanţei revoluţionare, a grijii pentru prezentul şi viitorul ţării, să constituie documentul politic programatic de orientare a întregii activităţi desfăşurate de oamenii muncii în aceste domenii. Pornind de la înalta menire pe care o au astăzi invăţămintul de toate gradele şi revoluţia ştiinţifică şi tehnică in edificarea cu succes a socialismului şi comunismului, congresul adresează oamenilor de ştiinţă, cercetătorilor şi slujitorilor şcolii Chemarea de a acţiona cu toată energia şi puterea minţii, cu nesecată dăruire şi pasiune revoluţionară pentru înflorirea continuă a ştiinţei româneşti, pentru modernizarea şi perfecţionarea învăţământului, în consens cu marile cerinţe actuale şi de perspectivă ale vieţii economico-sociale, pentru creşterea şi mai puternică a aportului acestor factori esenţiali ai progresului la dezvoltarea multilaterală a patriei, la sporirea avuţiei naţionale, la ridicarea generală a bunăstării şi civilizaţiei naţiunii noastre. De în actuala etapă şi în perspectivă este aşadar asigurarea cu energie a producţiei, a întregii activităţi economico-sociale. Oameni ai muncii din domeniul geologiei, al industriei extractive şi energeticii intensificaţi cercetările si perfecţionaţi munca de prospectare pentru creşterea fondului naţional de rezerve geologice in domeniul hidrocarburilor, cărbunilor, şisturilor bituminoase, minereurilor de uraniu, resurselor geotermale asiguraţi, prin cele mai potrivite soluţii tehnico-economice si organizatorice, realizarea in cele mai bune condiţii a programului energetic, buna funcţionare a tuturor agregatelor energetice, sporirea gradului de siguranţă, reducerea pierderilor tehnologice si creşterea eficientei sistemului electroenergetic naţional ! contribuiţi, prin cele mai bune soluţii si proiecte, la deplina punere in valoare a potenţialului hidroenergetic amenajabil si la consolidarea energeticii bazate pe cărbunii indigeni ! acceleraţi, prin contribuţia voastră, realizarea si punerea în funcţiune a centralelor nuclearoelectrice si amplificaţi cercetările asupra noilor generaţii de reactori, inclusiv cu neutroni rapizi, contribuiţi activ la efortul mondial de cercetare in do- meniul ciclurilor avansate de combustibil nuclear si al fuziunii nucleare controlate acţionaţi în direcţia perfecţionării tehnologiilor pentru folosirea surselor noi de energie a soarelui, vintului, biomasei, apelor geotermale şi altele ; intensificaţi cercetările pentru obţinerea economică a hidrogenului şi altor purtători neconvenţionali de energie, pentru extinderea utilizării lor în economie, pentru valorificarea largă a resurselor energetice refolosibile, pentru înlocuirea tehnologiilor mari consumatoare de energie asiguraţi celemai bune soluţii tehnicoeconomice pentru economisirea severă şi utilizarea cu maximă eficienţă a tuturor formelor de energie în fiecare sector de activitate ! 3. In faţa cercetării ştiinţifice se află sarcina de inaltă răspundere de a aduce o contribuţie hotăritoare la înfăptuirea noii revoluţii agrare, prin modernizarea multilaterală a acestei ramuri, ridicarea randamentelor, generalizarea producţiei agricole intensive, obţinerea unor recolte constant ridicate, sigure şi stabile, indiferent de fluctuaţiile factorilor climatici. Cercetători din domeniul agrozootehnic congresul vă cheamă ca, dezvoltînd bogatele tradiţii ale ştiintei româneşti, in acest domeniu, folosind întreaga voastră pricepere şi experienţă, să creaţi noi soiuri de plante, mai productive şi mai rezistente, noi rase de animale, care să asigure producţii sporite, contribuind prin munca voastră la sporirea producţiei agricole vegetale şi animale, la asigurarea industriei cu materii prime şi la satisfacerea, într-o tot mai mare măsură, a cerinţelor populaţiei de produse alimentare ! Cercetători, ingineri şi proiectanţi din industria construcţiilor de maşini i mobilizaţi-vă întreaga ingeniozitate spre a crea sisteme tot mai complexe şi eficiente de maşini agricole, care să răspundă cerinţelor variate pe care le ridică producţia vegetală şi animală de tip intensiv, condiţiilor concrete ale agriculturii noastre, să accelereze modernizarea şi să accentueze profilul industrial al muncii in această ramură de mare însemnătate pentru economia naţională ! Chimişti şi biologi! străduiţi-vă să puneţi la dispoziţia agriculturii noi tipuri de îngrăşăminte, pesticide şi biostimulatori care să asigure creşteri însemnate ale producţiei vegetale şi animale, să ridice necontenit calitatea produselor agrozootehnice! Oameni ai muncii din domeniile cercetării şi proiectării pentru îmbunătăţiri funciare, hidroamelioraţii şi mecanizare! elaboraţi soluţii eficiente pentru creşterea fertilităţii solurilor, pentru utilizarea cea mai productivă a fiecăruimetru pătrat de teren cultivabil, pentru recuperarea unor terenuri neproductive şi reintroducerea lor in circuitul agricol, pentru zonarea optimă a producţiei şi mecanizarea complexă a lucrărilor, pentru realizarea integrală a Programului de irigaţii şi a celorlalte amenajări funciare asigurînd o recoltă sporită în orice condiţii ! 4. Deplina afirmare De ţărim economic a superiorităţii orinduirii noastre socialiste necesită creşterea puternică a productivităţii muncii în toate domeniile de activitate. Atingerea nivelurilor stabilite in Directivele celui de-al XIII-lea Congres al partidului impune adoptarea de soluţii revoluţionare, bazate pe cele mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane. Cercetători, ingineri şi proiectanţi! Pe baza Programului de creştere a productivităţii muncii adoptat de conducerea partidului nostru, aplicaţi cele mai avansate realizări ale ştiinţei şi tehnologiei mondiale pentru ca importanta bază materială asigurată în anii noştri economiei naţionale să producă la nivelurile de productivitate de care este pe deplin capabilă! acceleraţi elaborarea soluţiilor pentru Înlocuirea procedeelor tehnologice care atrag cheltuieli materiale ridicate, asiguraţi reaşezarea optimă a fluxurilor tehnologice din întreprinderi, astfel incit fiecare utilaj şi fiecare om al muncii să producă la capacitate maximă! înscrieţi activitatea voastră în primele rinduri ale efortului general de mecanizare şi automatizare a proceselor de producţie din toate ramurile economiei, promovaţi electronizarea avansată, robotizarea, proiectarea şi producţia asistate de mijloacele moderne de calcul, sistemele de producţie flexibile, de înaltă productivitate, promovaţi adîuncirea tipizării şi standardizării produselor, tehnologiilor şi construcţiilor, normarea ştiinţifică, riguroasă, a consumurilor de materii prime, materiale şi energie, concepţia modulară in proiectarea produselor, a maşinilor, instalaţiilor şi echipamentelor, industrializarea lucrărilor de construcţii drept pirghii de bază ale creşterii productivităţii muncii! 5. Promovarea României la nivelul ţărilor dezvoltate din punct de vedere economic — obiectiv de primă importanţă al perioadei inaugurate de cel de-al 8-lea cincinal — impune ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al producţiei, creşterea ponderii produselor cu performanţe de vârf pe plan mondial, modernizarea structurii industriei prin asimilarea de noi produse cu înalţi parametri tehnico-funcţionali. Cercetători şi proiectanţi din industriile prelucrătoare vă revine un rol hotărîtor în transpunerea în viaţă a amplului Program de creştere a nivelului tehnic şi calitativ al produselor, adoptat de conducerea partidului nostru! mobilizaţi-vă eforturile în direcţia concretizării activităţii de cercetare in realizări originale, în produse de cel mai inart nivel tehnic şi calitativ, pe deplin competitive! contribuiţi, prin întreaga voastră activitate, la afirmarea progresului tehnic drept factor hotărîtor al trecerii la o nouă calitate in toate ramurile şi domeniile producţiei materiale, drept sursă nemijlocită a sporirii neîncetate a eficienţei producţiei, drept izvor de avuţie naţională acţionaţi cu toată energia şi priceperea pentru realizarea de sisteme de maşini şi utilaje intr-o concepţie modulară şi multifuncţională prin unificarea constructivă a elementelor şi subansamblelor, pentru dezvoltarea producţiei de componente tipizate, îndeosebi electronice, microelectronice, pneumatice, hidraulice, pentru optimizarea seriilor de fabricaţie şi promovarea celor mai perfecţionate tehnologii 6. In perioada actuală, cercetării ii revin sarcini sporite in domeniul creşterii eficienţei investiţiilor. Oameni ai muncii din proiectarea de investiţii şi construcţii acţionaţi cu fermitate in direcţia înfăptuirii amplului volum de investiţii prevăzut pentru viitorul cincinal in toate sectoarele de activitate si îndeosebi in cele producătoare de materii prime, manifestaţi o deosebită grijă pentru realizarea unei calităţi noi, superioare, in domeniul vostru de activitate, incorporaţi inconcepţia şi proiectarea noilor obiective cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, aplicaţi soluţii constructive moderne, care să asigure utilizarea raţională a suprafeţelor ocupate, folosirea pe scară largă a materialelor locale şi refolosibile, promovarea unor tehnologii de execuţie cu performanţe tehnico-economice ridicate şi consumuri materiale şi energetice reduse 7. Cercetarea ştiinţifică are de îndeplinit un rol însemnat in realizarea scopului fundamental al politicii partidului şi statului nostru — ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, creşterea calităţii vieţii în strinsă corelaţie cu dezvoltarea forţelor de producţie. Oameni ai muncii din domeniul ştiinţei şi tehnologiei fiţi conştienţi de faptul că activitatea pe care o desfăşuraţi pretutindeni pe cuprinsul ţării, roadele muncii voastre contribuie nemijlocit la dezvoltarea armonioasă, echilibrată şi multilaterală tuturor localităţilor şi judeţelor ţării, la progresul forţelor de producţie şi perfecţionarea relaţiilor sociale, la făurirea unui om nou, a civilizaţiei socialiste şi comuniste in patria noastră ! Cercetători din domeniul medical utilizaţi cele mai avansate realizări din domeniul vostru de activitate în vederea prevenirii îmbolnăvirilor, a îmbunătăţirii stării de sănătate a tuturor cetăţenilor patriei, creşterii longevităţii şi a duratei vieţii active, stimulării natalităţii şi asigurării sporului natural al populaţiei, creşterii calităţii întregului proces demografic, a bunăstării întregului nostru popor! Cercetători din industria bunurilor de consum acţionaţi stăruitor, cu pasiune şi interes, în direcţia diversificării sortimentale şi îmbunătăţirii calităţii produselor şi serviciilor destinate populaţiei! Cercetători din toate domeniile producţiei intensificaţi activitatea de elaborare a unor soluţii cit mai eficiente pentru încadrarea armonioasă a tuturor activităţilor economice şi sociale în mediul natural înconjurător, pentru menţinerea productivităţii şi calităţii acestuia, pentru valorificarea echilibrată a funcţiilor economice şi ecologice ale pădurilor, apelor şi celorlalţi factori naturali! 8. In lumina măreţelor obiective ale celui de-al 8-lea cincinal şi ale perioadei de perspectivă, ştiinţa românească constituie principala sursă de soluţii noi, revoluţionare, necesare înfăptuirii sarcinilor dezvoltării economico-sociale a patriei. Cel de-al XIII-lea Congres al partidului a proiectat cu clarviziune si cutezanţă România anului 2000 in temeiul celor mai avansate cuceriri ale revoluţiei tehnicoştiintifice contemporane, cu deplină încredere in forta de creaţie a puternicului detaşament al celor ce muncesc in acest domeniu in patria noastră. Cercetători din domeniile matematicii, fizicii, chimiei, biologiei în strinsă legătură cu aplicarea ştiinţelor de bază la soluţionarea sarcinilor concrete ale dezvoltării economico-sociale, amplificaţi puternic cercetările fundamentale menite să sporească forţa ştiinţei de a pătrunde tainele naturii, descoperiţi noi legi ale acesteia, adinciţi cunoaşterea materiei, vieţii şi societăţii, participaţi activ la progresul ştiinţei mondiale, la îmbogăţirea tezaurului universal al cunoaşterii ! Cercetători pe tărîmul ştiinţelor economice şi social-politice! puneţi in centrul preocupărilor voastre problemele modernizării structurii produc- II. Către toţi din domeniul In concepţia partidului nostru, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şcoala reprezintă principalul izvor de cultură şi factor de civilizaţie, avind drept obiectiv fundamental pregătirea multilaterală a cadrelor necesare tuturor domeniilor de activitate, în corelare deplină cu nevoile producţiei de bunuri materiale şi spirituale, formarea şi educarea omului nou, perfecţionarea continuă a pregătirii profesionale, ştiinţifice şi tehnice a oamenilor muncii. Directivele Congresului al XIII-lea al Partidului Comunist Român prevăd modernizarea tuturor laturilor procesului de invătămint, formarea in cincinalul 1986—1990, în raport cu programele de dezvoltare ale fiecărei ramuri, a unui număr de aproape 2 milioane persoane, îndeosebi pentru construcţia de maşini, metalurgie, industrie minieră, petrolieră, chimică, a materialelor de construcţii, agricultură. In acest scop, in treapta 1 a învătămintului liceal vor fi cuprinşi, in continuare, toti absolvenţii clasei a VIII-a, din care peste 90 la sută vor urma licee industriale si agroindustriale , în treapta a II-a, la cursurile de zi şi serale, se prevede cuprinderea, la sfirşitul cincinalului, a circa 60 la sută din absolvenţii treptei I ; in învăţămintul profesional se vor şcolariza, anual, circa o treime din tinerii ce absolvă 10 clase ; în învăţămintul superior vor fi formaţi 146 000 ingineri si alti specialisti ; in fiecare an, aproximativ 3 milioane de persoane vor fi cuprinse în programele de perfecţionare a pregătirii profesionale. In vederea înfăptuirii acestor măreţe obiective, Congresul ştiinţei si învăţămintului a adoptat Programul privind asigurarea forţei de muncă, dezvoltarea învăţămintului şi perfecţionarea continuă a cadrelor pe perioada 1986—1990, program elaborat sub directa îndrumare a tovarăşei academician doctor inginer Elena, Ceauşescu, eminent om politic şi savant de renume mondial. In vederea realizării neabătute a prevederilor acestui program : Oameni ai muncii din învăţămint aşezaţi, permanent, in centrul activităţii voastre dezvoltarea şi modernizarea continuă a învăţămintului de toate gradele pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei, tehnicii şi culturii, incorporaţi, organic si operativ, în procesul instructiv-educativ, tot ceea ce a creat mai bun omenirea in domeniul cunoaşterii, noile aprecieri, teze şi orientări cuprinse in documentele partidului nostru, in opera tor a rasului Nicolae Ceauşescu ! continuaţi, cu toată priceperea, puterea de muncă şi dăruirea procesul politehnizării învăţămintului, integrării acestuia cu producţia şi cercetarea ştiinţifică, cu practica social-politică, legării mai strinse a întregii activităţi didactice de viaţă, de problemele actuale şi de perspectivă ale dezvoltării economico-sociale, de cerinţele multiple, tot mai variate, pe care le ridică edificarea societăţii socialiste şi comuniste! asiguraţi pregătirea temeinică a tinerelor generaţii pentru muncă şi viaţă, dezvoltaţi in rîndurile acestora respectul şi pasiunea pentru activitatea producătoare de valori materiale, stimulaţi larg capacitatea intelectuală, imaginaţia, spiritul de inventivitate şi de creaţie a tineretului studios. Nu uitaţi nici un moment că in stadiul de dezvoltare în care ne găsim, mersul înainte depinde, în mod hotărîtor şi nemijlocit, de calitatea şi competenţa oamenilor, de capacitatea lor de a stăpîni mijloacele de producţie mereu mai perfecţionate, de priceperea de a administra bogăţiile ţării, avuţia naţională, de receptivitatea la tot ce e nou şi înaintat, de puterea de a ţine pasul cu dezvoltarea economico-socială a ţării, cu progresul mondial conştienţi că datoria de onoare a şcolii este aceea de a forma nu numai buni muncitori şi specialişti, ci şi cetăţeni cu o conştiinţă înaintată, profund devotaţi cauzei socialismului, luptători înflăcăraţi pentru înălţarea patriei pe noi culmi de civilizaţie şi progres, sporiţi, mai mult, contribuţia învăţământului la formarea concepţiei noi, materialist-dialectice şi istorice, despre lume şi viaţă a tinerelor generaţii, la cunoaşterea şi însuşirea ideologiei şi politicii Partidului Comunist Român, sădiţi în conştiinţa acestora nobilele idealuri ale socialismului şi comunismului, spiritul de inaltă responsabilitate faţă de interesele supreme ale naţiunii, plămădiţi, de la cea mai fragedă vîrstă, trăsăturile politicomorale înaintate, modelaţi fizionomia omului nou, cu un larg orizont de gindire, cunoaştere şi înţelegere, cu o bogată viaţă spirituală, cu o etică superioară ! folosiţi minunatele condiţii create de orinduirea noastră pentru educarea tinerelor generaţii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei şi recunoştinţei nemărginite faţă de ţară, partid şi popor, în spiritul prieteniei frăţeşti a tuturor tinerilor, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, formaţi tinerii ca militanţi activi pentru înfăptuirea Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, pentru triumful cauzei progresului şi păcii în lume. Indiferent de disciplina pe care o predaţi, răspundeţi de imprimarea în rîndurile tineretului studios a spiritului de ordine şi disciplină, a cinstei şi corectitudinii, a respectului faţă de letrei materiale, creşterii productivităţii muncii,, reducerii costurilor şi cheltuielilor materiale de producţie, ale sporirii venitului naţional, ale participării mai active a României la cooperarea economică şi tehnico-ştiinţifică internaţională ; aprofundaţi problemele organizării, planificării şi conducerii economiei naţionale, a perfecţionării cadrului democratic de participare a oamenilor muncii la conducerea întregii activităţi economico-sociale ; contribuiţi cu soluţii specifice la ridicarea continuă a eficienţei economice în toate ramurile, la înfăptuirea obiectivului de realizare a unei creşteri economice intensive ; dezvoltaţi cercetările privind aplicarea şi perfecţionarea mecanismului economico-financiar, preţurile, problemele valutar-financiare, puterea de cumpărare a monedei naţionale şi convertibilitatea acesteia, circulaţia bănească, contribuind la perfecţionarea continuă a economiei noastre socialiste ! adinciţi studierea legităţilor obiective ale făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării patriei noastre spre comunism ; contribuiţi la perfecţionarea organizării şi conducerii întregii vieţi economico-sociale, a democraţiei muncitoreşti, revoluţionare, la sintetizarea şi generalizarea teoretică a experienţei tării noastre în edificarea noii orînduiri, la analiza aprofundată a problemelor lumii contemporane ! orientati-vă cercetările spre fundamentarea căilor si modalităţilor de transpunere in practică a principiilor comuniste de muncă, de repartiţie şi de viaţă, de amplificare continuă a creaţiei conştiente a maselor, de participare tot mai activă a acestora la dezbaterea si rezolvarea problemelor dezvoltării economico-sociale a ţării, la deplina transpunere în viaţă a măreţului Program al partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltare şi înaintare a scumpei noastre patrii spre comunism ! oamenii muncii invăţămintului! gile ţării şi normele socialiste de convieţuire, a atitudinii înaintate faţă de îndatoririle şcolare şi obşteşti ! îmbogăţiţi-vă neîncetat pregătirea de specialitate şi politico-ideologică. desăvîrşiţi-vă măiestria pedagogică, metodele de muncă cu preşcolarii, elevii şi studenţii, fiţi model de ţinută şi comportare in toate împrejurările ! aduceţi-vă întreaga contribuţie la organizarea şi desfăşurarea Festivalului naţional „Cintarea României“ şi a competiţiei sportive „Daciada“, depuneţi o bogată activitate politico-educativă şi culturală de masă in rîndul locuitorilor oraşului, comunei sau satului în care trăiţi şi munciţi, pentru sporirea participării conştiente a acestora la înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare economico-socială a tuturor localităţilor ţării, de ridicare generală a gradului de civilizaţie şi prosperitate ! Educatoare! Societatea v-a încredinţat nobila misiune de a călăuzi, împreună cu familia şi organizaţia „Şoimii patriei“, primii paşi ai copiilor în viaţă. De activitatea voastră depind naşii următori pe care aceştia ii vor face pe tărîmul cunoaşterii, al formării ca cetăţeni înaintaţi ai patriei ; depuneţi întreaga putere de muncă, pricepere şi dăruire pentru dezvoltarea şi perfecţionarea continuă a sistemului de educaţie preşcolară, aplicaţi în mod creator prevederile programelor de activităţi, ţinind seama de particularităţile fiecărei grupe de vîrstă, stimulaţi gindirea şi inteligenţa copiilor, dezvoltarea lor fizică armonioasă, asiguraţi-le însuşirea cunoştinţelor necesare pregătirii pentru şcoală, formaţi-le deprinderi de muncă, trăsături înaintate de caracter şi de comportare civilizată, educaţii în spiritul dragostei fierbinţi faţă de ţară, de partid şi popor, faţă de cel mai iubit prieten şi îndrumător al tinerei generaţii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu ! învăţătoare şi învăţători! Munca voastră se înscrie în aria celor mai frumoase, mai nobile şi importante activităţi umane ; asiguraţi continuitatea necesară între educaţia preşcolară şi procesul instructiveducativ caracteristic ciclului primar, perseveraţi pentru cuprinderea şi menţinerea la cursuri a tuturor copiilor de vîrstă şcolară, folosiţi din plin setea de învăţătură a acestora pentru ca anii de început să fie cit mai rodnici, învăţaţi elevii să iubească şi ■ să-şi însuşească limba română, formaţi-le deprinderile necesare de citire, de scriere şi de socotire corectă, introduceţi-i cu răbdare in lumea ştiintei, a cunoaşterii naturii şi societăţii formaţi, împreună cu familia si organizaţia pionierilor, tinerele vlăstare ale tării in spiritul muncii, omeniei si cinstei, al dragostei faţă de patrie, al devotamentului nemărginit faţă de partid şi popor ! Profesoare şi profesori din invăţămintul gimnazial ! Şcoala este una din instituţiile fundamentale ale oricărui stat modern, este păstrătoarea valorilor culturale, ştiinţifice şi de civilizaţie ale istoriei naţionale şi universale, avind puterea de a le transmite şi integra organic in fluxul vieţii economico-sociale , oferiţi elevilor, în mod sistematic şi novator, cele mai importante cunoştinţe din domeniul ştiinţelor fundamentale — matematica, fizica, chimia, biologia — al limbii şi literaturii române, istoriei şi geografiei patriei, celorlalte discipline de studiu desfăşuraţi, cu pricepere şi migală, o intensă şi sistematică activitate de orientare şcolară şi profesională a elevilor, in strinsă corelaţie cu cerinţele dezvoltării, pe ramuri şi in profil teritorial, a economiei naţionale, a celorlalte sectoare ale vieţii sociale, urmăriţi formarea şi afirmarea multilaterală a personalităţii acestora, valorificarea cit mai deplină a aptitudinilor şi capacităţilor lor creatoare folosiţi, împreună cu organizaţiile U.T.C. şi familia, întreaga voastră forţă de înrîurire pentru a forma la elevi convingeri ştiinţifice temeinice, pentru educarea lor politico-ideologică şi patriotică, cultivaţi-le generozitatea şi modestia, conştiinţa civică, răspunderea ce le revine în şcoală şi societate, dorinţa fierbinte de a deveni oameni cit mai utili societăţii ! Profesoare şi profesori din invăţămintul liceal, profesional şi de maiştri ! In cincinalul 1986—1990 se prevede formarea unui număr însemnat de muncitori calificaţi, tehnicieni şi maiştri , situaţi, permanent, în centrul activităţii pe care o desfăşuraţi pregătirea acestora in meseriile si pentru domeniile prioritare ale dezvoltării economico-sociale, împletiţi, armonios, pregătirea teoretică cu cea practică, asigurînd însuşirea temeinică de către întregul tineret, intr-un sistem de formare multilaterală, a disciplinelor ştiinţifice fundamentale, disciplinelor de cultură generală şi social-politice, disciplinelor de specialitate, precum şi a deprinderilor practice, realizarea unui profil larg, astfel incit absolvenţii să se poată încadra rapid în producţie, să poată executa, în bune condiţii, operaţiile de reglare, supraveghere tehnică şi întreţinere a maşinilor şi utilajelor la care lucrează, să poată pune în valoare, la parametri maximi, puternica bază tehnico-materială de care dispune economia naţională, să utilizeze, cu maximum de economie, materiile prime şi materialele, energia şi combustibilul, să răspundă exigenţelor crescinde privind productivitatea muncii şi calitatea produselor, cerinţelor noului mecanism economico-financiar acţionaţi cu înaltă răspundere comunistă, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, pentru dezvoltarea învăţămîntului pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, a integrării lui strinse cu cercetarea şi producţia, pentru organizarea temeinică a calificării forţei de muncă dezvoltaţi statornic la elevi dragostea pentru profesia aleasă, obişnuiţi-i cu organizarea raţională a locului de muncă, cu respectarea timpului de lucru, cultivaţi-le răspunderea pentru calitatea muncii depuse, pentru păstrarea cu grijă a maşinilor, instalaţiilor şi uneltelor cu care lucrează acţionaţi, împreună cu Uniunea Tineretului Comunist, pentru educarea politicoideologică şi moral-cetăţenească a elevilor, formarea lor ca oameni cu un larg orizont de cunoaştere, cu o concepţie înaintată despre lume şi viaţă, cu un înalt nivel de conştiinţă socialistă, gata oricînd să fie prezenţi acolo unde poporul, patria o vor cere! Membri ai corpului didactic universitar! Partidul şi statul nostru v-au încredinţat formarea specialiştilor cu înaltă calificare pentru toate domeniile de activitate. De modul in care vă desfăşuraţi activitatea depinde, în covîrşitoare măsură, nivelul ştiinţific, tehnic şi cultural al cadrelor României socialiste , incorporaţi rapid în cursuri, seminarii, lucrări de laborator, în întreaga activitate didactică cuceririle noii revoluţii tehnicoştiinţifice, dezvoltaţi prin toate mijloacele interesul studenţilor pentru o largă şi competentă informare, pentru o gindire creatoare, pentru o muncă asiduă în vederea însuşirii tezaurului inestimabil al ştiinţei, tehnicii şi culturii contemporane, acordaţi o atenţie deosebită pregătirii specialiştilor în domenii care reprezintă priorităţi în tehnologia şi activitatea economică modernă. Aveţi, permanent, in vedere faptul că studentul de astăzi este inginerul, omul de ştiinţă, profesorul, omul de cultură de miine, căruia i se vor încredinţa atribuţii de răspundere în industrie, în cercetare, în administraţia de stat, în cultură, în ocrotirea sănătăţii şi în alte domenii de activitate militaţi continuu ca întregul proces instructiv-educativ să se desfăşoare pe baza integrării acestuia cu cercetarea ştiinţifică şi producţia, asiguraţi participarea efectivă a studenţilor la activitatea de producţie, de cercetare ştiinţifică şi proiectare, la activităţi economice, didactice, de ocrotire a sănătăţii, social-politice şi cultural-educative folosiţi integral potenţialul de gindire creatoare de care dispune învăţămintul superior, unindu-vă eforturile cu cele ale specialiştilor din producţie şi cercetare, astfel incit şcoala superioară, cadrele universitare şi studenţii să participe intr-o măsură sporită la afirmarea revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile de activitate, la creşterea aportului lor in modernizarea economiei naţionale, a întregii vieţi sociale, la accentuarea contribuţiei creaţiei ştiinţifice româneşti la progresul multilateral şi dinamic al ţării noastre, la îmbogăţirea tezaurului cunoaşterii universale ! preocupaţi-vă intens de educarea viitorilor specialişti în spiritul concepţiei revoluţionare a partidului nostru, de înarmarea lor cu gindirea cea mai înaintată despre lume şi viaţă, materialismul dialectic şi istoric, formaţi-i ca luptători neobosiţi pentru progresul continuu al patriei, pentru progresul întregii umanităţi ! Dragi copii, elevi şi studenţi ! Dispuneţi de tot ceea ce este necesar pentru instruirea şi educarea voastră, pentru a deveni buni constructori ai socialismului şi comunismului, buni cetăţeni ai patriei, aveţi în faţă o perspectivă minunată ; faceţi totul pentru a fi la înălţimea încrederii partidului nostru comunist, a condiţiilor optime de viaţă, de muncă şi învăţătură pe care vi le asigură societatea socialistă, învăţaţi, munciţi, munciţi şi învăţaţi, însuşiţi-vă cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi cunoaşterii, concepţia materialist-dialectică, fiţi cutezători, preţuiţi strămoşii şi părinţii voştri, acţionaţi permanent în spiritul romantismului revoluţionar, pregătiţi-vă să fiţi întotdeauna gata de a vă face datoria, de a duce înainte, neabătut, făclia progresului pe pămintul României, mesajul de pace şi colaborare al naţiunii noastre socialiste, cu alte naţiuni ale lumii ! I. Către toţi oamenii muncii din domeniul cercetării ştiinţifice, dezvoltării tehnologice şi introducerii progresului tehnic! OAMENI DE ŞTIINŢĂ, CERCETĂTORI, INGINERI, PROIECTANŢI, SLUJITORI AI ŞCOLII DE TOATE GRADELE ! De talentul, priceperea şi abnegaţia voastră depind, într-o însemnată măsură, deplina transpunere in viaţă a Programului partidului, ridicarea României pe culmile de progres şi civilizaţie luminate de cel de-al XIII-lea Congres. Prin munca voastră de fiecare zi, îmbinind cunoaşterea cu uriaşa forţă de creaţie, de pregătire şi formare a omului nou, faceţi totul pentru afirmarea tot mai puternică a ştiinţei şi învăţămintului, a acestor valori esenţiale ale măreţei epoci pe care o trăim, de două glorioase decenii, în România socialistă, pentru triumful întregii politici interne şi internaţionale a partidului şi statului nostru ! In lumina însufleţitoarei convingeri că progresul, independenţa naţională şi pacea sunt inseparabile — concept de înaltă forţă umanitaristă al conducătorului nostru iubit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu — ridicati-vă Cu putere în apărarea păcii şi vieţii, drept fundamental al tuturor oamenilor, pentru dezarmare, in primul rînd nucleară, împotriva punerii ştiinţei celei mai avansate în slujba pregătirilor de război, pentru ca înfăptuirile geniului uman să servească numai şi numai binele şi fericirea omului, pacea ! Fiţi demni de înalta încredere pe care v-o acordă poporul, partidul, secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, strălucit gînditor revoluţionar şi om politic, ce a dat ştiinţei şi învăţămintului cel mai înalt statut social pe care le-au avut vreodată în ţara noastră, făurar de geniu al viitorului socialist și comunist al scumpei noastre patrii, Republica Socialistă România !