România Liberă, ianuarie 1987 (Anul 45, nr. 13113-13137)

1987-01-03 / nr. 13113

COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XLIV Nr. 113113 Simbătă 3 ianuarie 987 6 pagini 50 bani M adresat întregului nostru TOVARĂŞII Dragi tovaraşi şi prieteni, ireni ai Republicii Socialiste România, i deosebita plăcere ca, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat ai Guvernului, precum şi al meu personal, să adresez tuturor oamenilor muncii, întregului nostru popor, cu prilejul Anului Nou, cele mai calde felicitări şi cele mai bune urări, încheiem anul 1986 cu satisfacţia unor noi realizări pe calea dezvoltării economico-sociale a patriei, a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a comunismului pe pămintul românesc. In condiţiile economice internaţionale grele, am reuşit, prin munca unită a întregului popor, să realizăm o creştere a producţiei industriala de peste 7 la sută faţă de anul trecut, să obţinem progrese însemnate in sporirea productivităţii muncii şi ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, în creşterea eficienţei economice ţi a venitului naţional. In agricultură, am obţinut cea mai mare recoltă de cereale din istoria tării de peste 28 milioane tone. Au continuat să se dezvolte invăţâmintul, ştiinţa, cultura, intreaga viaţă economică şi socială a ţârii. Toate aceste realizări evidenţiază cu putere justeţea politicii generale a partidului nostru, care, aplicind în mod creator adevărurile si legităţile obiective la realităţile şi condiţiile concrete din România, iţi îndeplineşte cu cinste misiunea istorică de a conduce naţiunea română pe calea socialismului şi comunismului, a independenţei, bunăstării şi fericirii. Privind retrospectiv activitatea desfăşurată in acest an, putem aprecia că 1986 - primul an al celui de-al 8-lea cincinal - a fost un an in care poporul nostru, constructor conştient al socialismului, şi-a demonstrat incă o dată, prin fapte, voinţa şi capacitatea sa de a învinge orice greutăţi şi de a asigura mersul neabătut înantea societăţii noastre pe calea dezvoltării sale materiale şi a civilizaţiei socialiste. în a aceste mari realizări, adresez, din toată inima, eroiclase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor comuncii, întregului nostru popor, cele trai calde felicitări şi ,nn de noi şi tot mai mari succese in activitatea viitoare consacrată progresului şi infloririi patriei socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, începem cel de-al doilea an al actualului cincinal cu un pro de largă perspectivă, temeinic fundamentat, de muncă şi luţionare. In vederea realizării in cele mai bune conditelor obiective cuprinse in planul şi programele pe măsuri organizatorice ferme pentru dezvoltarea in.jii economii, accentuarea puternică a laturilor calita.i, economice, promovarea in productie a celor mai oferiri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice, creşterea productivităţii muncii şi sporirea eficienţei în toate sectoarele. Sunt necesare măsuri hotărîte pentru întărirea ordinii şi disciplinei, creşterea răspundrii si spiritului revoluţionar in vederea înfăptuirii programelor de perfecţionare a organizării muncii şi de modernizare a producţiei, de ridicare a nivelului tehnic şi calitativ al produselor, de aplicare a noului mecanism economic, a normativelor economico-financiare, a autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti. Trebuie să perfecţionăm în continuare şi să folosim şi mai larg cadrul democratic care asigură participarea nemijlocită la organizarea şi conducerea producţiei, a întregii vieţi economico-sociale, a tuturor oamenilor muncii in calitatea lor de proprietari, producători şi beneficiari direcţi a tot ceea ce se realizează in societatea noastră. O preocupare de prim ordin trebuie să o constituie realizarea în cele mai bune condiţiuni a producţiei de export, dezvoltarea activităţii de comerţ exterior şi cooperare economică internaţională, a colaborării in CIA.E.R. pa baza Programului complex al progresului tehnico-ştiinţific, pînă in anul 2000, sporirea participării României la schimbul mondial de valori. Dispunem de tot ce este necesar pentru înfăptuirea în bune condiţiuni a tuturor obiectivelor şi prevederilor înscrise în planul de dezvoltare economică şi socială a ţării pe 1987. Să luăm toate măsurile pentru a asigura, chiar din primele zile, îndeplinirea exemplară a tuturor acestor prevederi ! Să ne angajăm in modul cel mai hotărît în lupta pentru ridicarea la un nivel superior de calitate şi eficientă a întregii activităţi din industrie, agricultură, din întreaga economie ! Să desfăşurăm larg noua revoluţie tehnico-ştiinţifică, roua revoluţie agrară, noua revoluţie de dezvoltare a societăţi noastre socialiste ! Să facem astfel incit anul 1987 să marcheze, prin realizările ce le vom obţine în toate domeniile vieţii economice şi sociale, o etapă importantă pe calea înfăptuirii obiectivelor stabilite de Congresul al X XlII-lea al partidului privind trecerea României la un stadiu superior de dezvoltare — cel de ţară socialistă mediu dezvoltată, realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii întregului nostru popor ! Dragi tovarăşi şi prieteni, în anul 1986, situaţia internaţională s-a menţinut deosebit de gravă şi complexă. A continuat cursa înarmărilor, inclusiv a înarmărilor nucleare, s-au menţinut şi chiar s-au amplificat o serie de conflicte şi focare de tensiune din diferite regiuni ale lumii, au avut loc noi manifestări ale politicii de forţă, de amestec în treburile interne ale altor state. Incălcindu-se interesele de pace şi securitate ale popoarelor, în Europa şi in alte părţi ale lumii s-au amplasat noi rachete nucleare şi arme de distrugere în masă, au continuat experienţele nucleare şi acţiunile de extindere a cursei înarmărilor in spaţiul cosmic. Norii ameninţători ai unui război nuclear pustiitor continuă să plutească la orizonturile planetei noastre. In faţa acestor grave primejdii la adresa vieţii şi civilizaţiei întregii omeniri, s-a intensificat lupta forţelor înaintate, progresiste de pretutindeni, a tuturor popoarelor, a opiniei publice mondiale, pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre încordare şi război, pentru afirmarea fermă a politicii de pace, de colaborare, de apărare a dreptului suprem al oamenilor, al naţiunilor la viaţă, la pace, la existenţă liberă şi demnă. Evenimentele anului 1986 au demonstrat, încă o dată, cu putere, că problema fundamentală a epocii noastre o constituie oprirea cursei viermărilor, trecerea la dezarmare, in primul rînd la dezarmarea nucleară, apărarea păcii şi vieţii popoarelor. Este mai necesar ca oricînd ca popoarele lumii să-şi unească eforturile, să conlucreze cit mai strîns pentru a determina să se treacă in mod real la soluţionarea problemelor dezarmării, îndeosebi nucleare. România a salutat si sprijină propunerile Uniunii Sovietice privind lichidarea, in mai multe etape, pină in anul 2000, a tuturor armelor nucleara si consideră că trebuie depuse in continuare toate eforturile pentru ca, pornindu-se de la concluziile intilnirii sovieto-americane la nivel inai din Islanda, să se ajungă, intr-un timp cit mai scurt, la înţelegeri corespunzătoare care să deschidă calea lichidării armelor nucleare şi a reducerii substanţiale a armelor convenţionale. Trebuie făcut totul pentru ca anul 1987 să fie un an în care să se treacă hotărît de la declaraţii, la fapte concrete de dezarmare ! România apreciază că este posibil ca, în 1937, să se ajungă la un acord in problema rachetelor, cu rază medie de acţiune in Europa. In mod deosebit considerăm că trebuie intensificată activitatea pentru încetarea experienţelor nucleare ca un prim pas pe calea dezarmării, a eliminării pericolului nuclear. Prin votul său unanim, exprimat in cadrul referendumului naţional da la 23 noiembrie, poporul nostru a demonstrat că este hotărît să lupte pentru dezarmare, pentru pace, România fiind prima ţară din cadrul celor două blocuri militare care a trecut efectiv la reducerea cu 5 la sută a efectivelor, armamentelor şi cheltuielilor militare. Avem satisfacţia că această iniţiativă a poporului român a găsit un puternic ecou pe plan internaţional şi ne exprimăm convingerea că ea va constitui un indemn şi pentru alte state de a trece la măsuri reale de dezarmare. In viaţa internaţională sunt multe probleme complicate şi grele, care trebuie soluţionate cu participarea activă a tuturor statelor fără deosebire de mărime sau orinduire socială. Trebuie făcut totul pentru excluderea forţei şi ameninţării cu forţa din relaţiile internaţionale şi rezolvarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai şi numai pe calea paşnică, a tratativelor. De asemenea, se impune să fie intensificate eforturile şi acţiunile îndreptate in direcţia lichidării subdezvoltării şi instaurării noii ordini economice mondiale. Este necesar să crească şi mai mult rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale in soluţionarea democratică, în spiritul păcii şi colaborării, a marilorprobleme ce confruntă lumea contemporană. In ce o priveşte, România este hotărita să întărească continuu conlucrarea cu toate ţările socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare şi nealiniate, precum şi cu statele capitaliste dezvoltate, in spiritul principiilor coexistenţei paşnice. Situăm ferm - ca şi pînă acum — la baza tuturor relaţiilor noastre cu celelalte state, principiile deplinei egalităţi in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc. In spiritul şi pe baza acestor principii, vom conlucra larg cu toate popoarele şi ţările lumii, cu forţele iubitoare de pace de pretutindeni, pentru afirmarea ferma a politicii de dezarmare, de colaborare şi securitate internaţională, pentru o lume fără arme şi fără războaie, a păcii şi înţelegerii intre toate naţiunile planetei. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetateni ai Republicii Socialiste România, Fie ca anul 1987 să reprezinte pentru poporul nostru un an de noi şi tot mai bogate realizări, de mari victorii in înfăptuirea hotâririlor Congresului al Xl-lea, a măreţelor obiective ale edificării socialismului şi comunismului pe pămintul României ! Fie ca anul 1987 să aducă tuturor popoarelor lumii împlinirea năzuinţelor şi aspiraţiilor lor legitime de a trăi şi munci intr-un climat de înţelegere şi largă colaborare internaţională, deplină securitate şi pace ! Cu prilejul Anului Nou vă urez, din toată inima, dragi compatrioţi, succese şi realizări tot mai bogate pe calea progresului şi înfloririi patriei noastre socialiste, libere, independente şi suverane. Vă urez, tuturor, satisfacţii depline in muncă şi viaţă, multă sănătate şi fericire ! LA MULŢI ANI I I DE ANUL NOU popor, la posturile de radio şi televiziune, de NICOLAE CEAUŞESCU presie a haitei capacităţi a tovarăşului a Ceauşescu de analiză şi sinteză, de imorganică intre punerea in lumină a măobiective ce se impun împlinite pentru ea socialismului şi comunismului pe pă- României, pentru continua propăşire a şi, respectiv, evidenţierea precisă a căilor jacelor de concretizare a acestora. Mesajul de Anul Nou al secretarului general al partidului nostru, preşedintele republicii, a fost primit cu deplină adeziune şi satisfacţie, cu mindrie patriotică de întregul popor român. La confluenţa dintre primii doi ani ai actualului cincinal, cel mai iubit fiu al naţiunii a prezentat ţării reperele ce definesc etapa actuală a evoluţiei noastre permanent ascendente, evidenţiind bilanţul rodnic al anului ce s-a încheiat, relevind, totodată, marile virtuţi ale activităţii constructive, intr-o lume a păcii şi colaborării, prin care cei ce trăiesc şi muncesc pe meleagurile României socialiste sunt hotăriţi să-şi apropie perspectiva, să dea viaţă istoricelor hotăriri ale Congresului al XlII-lea al partidului, preţioaselor orientări şi indicaţii formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Iar poporul, intr-o impresionantă unitate de gind şi faptă in jurii partidului, al secretarului său general, dă, ca întotdeauna, un singur răspuns, un ferm răspuns la chemările înflăcărate ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu . Prezent la datorie pe frontul nobil al propăşirii ţării ! Pe tot întinsul patriei, răspunsul este rostit şi materializat demn, hotărît, in spiritul convingerii că marea noastră virtute este munca paşnică, drept şi datorie, garanţie sigură a urcării de noi trepte de progres şi civilizaţie, de creştere a prestigiului României socialiste in rindul naţiunilor lumii. Rostit de milioane de glasuri, avind temei trainic in izbinzile prezente şi dobîndind valenţe strălucitoare prin prisma viitorului luminos pe care-l făurim sub conducerea clarvăzătoare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, un asemenea răspuns exprimă, de fapt, spirit revoluţionar, angajare deplină, înaltă răspundere. Exprimă, totodată, haltele sentimente de stimă şi preţuire, pe care poporul nostru le nutreşte faţă de cel care, prin gindire, faptă, cutezanţă, a conferit numele său epocii de măreţe împliniri in istoria ţării - „Epoca Nicolae Ceauşescu". Către intiiul fiu al patriei, cel ce şi-a închinat intreaga viaţă şi activitate binelui poporului român, edificării pe planeta noastră a unei lumi mai bune şi mai drepte, a păcii, înţelegerii, progresului şi colaborării echitabile, către tovarăşa Elena Ceauşescu, om de ştiinţă de recunoscut prestigiu Internaţional, personalitate politică remarcabilă, se îndreaptă gindurile de recunoştinţă şi suprem respect ale întregii naţiuni, ginduri exprimate succint, dar cu mare încărcătură emoţională, de urarea rostită din inimă : „La mulţi ani !" Iar convingerea unanimă a poporului român este că omagiul, cel mai fierbinte poate fi exprimat prin faptele de munca, prin angajarea de a face astfel ca anul 1937 să fie şi mai rodnic, să marcheze încă o treaptă urcată incontinuă noastră ascensiune. O convingere ce revine, ca un leit-motiv, şi in opiniile consemnate de redactorii noştri in primele ore după ce secretarul general al partidului, preşedintele republicii adresa ţării, la intîlnirea dintre ani, un emoţionant mesaj. Un mesaj al activităţii constructive, al păcii, al progresului, al raţiunii, in apărarea şi înfrumuseţarea vieţii. „Cuvintele calde, mobilizatoare ale secretarului general al partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, cuprinse in Mesajul adresat de Anul Nou întregii naţiuni, ne-au găsit pe noi, oţelarii din Dealul Smîrdanului de la Galaţi cu „cupele“ şarjelor pline de oţel, subliniază GHEORGHE CRISTEA, maistru oţelar la turnătoria continuă nr. 3 Galaţi. Mesajul celui mai iubit fiu al poporului a constituit pentru siderurgiştii gălăeni un vibrant îndemn la noi şi strălucite victorii pe drumul făuririi unei economii moderne. Momentul a fost înălţător, de profunde trăiri şi sentimente patriotice. La confluenţa dintre ani ne-am bucurat cu toţii de realizările anului pe care l-am încheiat şi am privit cu cutezanţă la Înfăptuirile anului in care am păşit, hotărîţi să la amplificămi, aşa cum ne cere secretarul general al partidului, pentru realizarea cu succes a măreţelor obiective stabilite de cel de-al XlII-lea Congres al P.C.R. Pentru binele şi prosperitatea patriei, pentru fericirea naţiunii şi dezvoltarea economiei, urăm din toată inima secretarului general al parcontinua înflorire la edificarea unei titlului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, viaţă lungă, sănătate multă, pentru ca ani mulţi să ne călăuzească cu aceeaşi clarviziune pe drumul luminos al socialismului şi comunismului victorios“. împreună cu întregul nostru popor, cu fiecare cetăţean al ţării, constructorii de obiective hidroenergetice au ascultat cu vie emoţie şi cu o deosebită satisfacţie Mesajul de Anul Nou, rostit de preşedintele ţării. Iată ce ne-a spus unul dintre ei, minerul PETRE BALAN, şef de echipă, brigada complexă de corstrucţii hidrotehnice Dragoslavele, judeţul Argeş : „In acest important moment de bilanţ nu putem să nu privim cu mindrie lungul drum de rodnice infăptuiri, pe care l-am străbătut sub conducerea înţeleaptă... a partidului, a secretarului său general. Au trecut două decenii de cînd tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de la pupitrul de comandă al centralei subterane din muntele Frunţii, a pus în funcţiune prima turbină de pe Argeş. în cei 20 de ani care au trecut de atunci, constructorii de hidrocentrale din acest judeţ, angajaţi cu toată fiinţa lor în marea bătălie pentru energie au construit tot atîtea hidrocentrale de pe culmile semeţe ale munţilor pînă la poalele cîmpiei. în recentul său Mesaj, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al acestui popor, cel mai hotărît luptător pentru pace al lumii, a trezit încă o dată în mintea şi inimă noastră ideea şi sentimentul că trebuie făcut totul, pînă nu e prea tirziu, pentru asigurarea dreptului suprem al oamenilor şi popoarelor, dreptul la existenţă. Ţara noastră este prima din lume care a hotărît să treacă efectiv la reducerea armamentelor, efectivelor şi cheltuielilor militare. Şi aşteptăm ca, aşa cum este firesc, in cursul anului ce a început, al anilor ce vin, alte ţări să pornească pe această cale“. „Ca în fiecare an nou, am.. ascultat cu acelaşi viu interes ! Mesajul secretarului general ale partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu ne-a declarat conf. dr. ION AGRIGOROAIEI, deca- nul Facultăţii de istorie-filozofie a Universităţii A. I. Cuza“ — Iaşi. Şi acest mesaj se constituie într-un înflăcărat îndemn adresat tuturor cetăenilor, patriei, de a munci ş temeinicie, de a contribui prin forţa braţelor şi gindirii creatoare la sporirea valorilor materiale şi spirituale ale poporului. In acelaşi timp, acesta este şi un tulburător mesaj al păcii şi înţelegerii! (Continuare in pag. a 5-a) Exprimind sentimentele de înaltă stimă şi preţuire faţă de tovarăşul Kieilae Ceauşescu, intr-o deplină unitate de gind şi faptă in jurul partidului, a! secretariat său general, intrepil nostru popor dă glas angajării revoluţionare, Măririi ferme de a traduce in viaţă istoricele hotăriri ale Congresului al XlII-lea, sarcinile celui de-al doilea an al cincinalului, pentru a ţării, pentru sporirea contribuţiei României socialiste lumi a păcii şi colaborării echitabile „Fie ca anul 1987 să reprezinte pentru poporul nostru un an de noi şi tot mai bogate realizări, de mari victorii in înfăptuirea hotărilor Congresului al XlII-lea, a măreţelor obiective ale edificării socialismului şi comunismului pe pămîntul României! Fie ca anul 1987 să aducă tuturor popoarelor lumii împlinirea năzuinţelor şi aspiraţiilor lor legitime de a trăi şi munci intr-un climat de înţelegere şi largă colaborare internaţională, deplină securitate şi pace!“  __________ NCOLAE CEAUŞESCU Efigie Un om al ţării, ctitor de senin înalţă patriei — deplină ora ce-a înflorit lumina tuturora Carpaţilor intr-un Inel sublim. Om, lingă om, in cercul fără moarte a! plaiurilor, cite treaptă stau acelor care altă soartă n-au decit un dor, un grai, o libertate. Om lingă om, lumină şi frăţie, efigie spre univers lansind. Inel de munţi in clar de puls rotund - unită şi eternă Românie, Mihai Negulescu MUNCĂ AVÎNTATĂ, DEBUT BUN ÎN ANUL ECONOMIC 1987 Din primele file de muncă, succese în producte (Pagina a 3-a)