România Liberă, februarie 1988 (Anul 46, nr. 13447-13471)

1988-02-01 / nr. 13447

în spiritul exigenţelor şi sarcinilor subliniate de secretarul general al partidului PLANUL ÎNDEPLINIT RITMIC, LA TOŢI INDICATORII! Importantele sarcini pe care le avem de îndeplinit în acest an, hotărîtor, al celui de-al 8-lea cincinal, sunt de natură să mobilizeze în cel mai înalt grad forţele din întreprinderi industriale, de pe şantierele de investiţii, din institute de cercetări şi proiectări, din energetică şi din minerit, ca să nu enumerăm decit o parte din sectoarele unde prind viaţă obiectivele care ne stau în faţă. De altfel, hotărîrile Conferinţei Naţionale a partidului, indicaţiile exprese ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu aşează in prim-planul preocupărilor noastre de zi cu zi tocmai această cerinţă, cu o profundă rezonanţă patriotică, de a se face totul pentru imprimarea unor ritmuri cit mai inalte activităţii productive, incă de la începutul noului an, astfel incit 1988 să cunoască realmente cote de virfuin absolut toate privinţele. Înseşi rezultatele dobîndite în cursul lunii ianuarie demonstrează responsabilitatea cu care sunt privite şi abordate aceste exigenţe în numeroase colective muncitoreşti, tot mai puternica angajare a oamenilor, uriaşul potenţial de creaţie pe care fiecare unitate se străduieşte să şi-l valorifice. Grăitoare sunt in acest sens, bunăoară, succesele minerilor gorjeni, care au majorat la 100 000 tone cantitatea de lignit extrasă şi furnizată beneficiarilor in 24 de ore. La fel de ilustrativ este şi faptul că oamenii muncii de la Fabrica de Instalaţii şi Utilaje Tehnologice din Cărei au livrat bazinelor carbonifere ale ţării peste 200 tone de utilaje miniere de mare randament, dintre care 50 de tone în avans. Desigur, acestor realizări li se adaugă multe altele, la numeroase sectoare de activitate. La Drobeta-Turnu Severin, constructorii de nave au încheiat în ianuarie lucrările de montaj la cel dinţii vas din contractele acestui an, colectivul reuşind să-şi îndeplinească planul la toţi indicatorii. Tot în aceste zile, muncitorii şi specialiştii de la întreprinderea de tractoare şi maşinni agricole din Craiova au expediat partenerilor de peste hotare , primul lot de 50 de tractoare cu încărcător hidraulic, de 45 CP, importante avansuri înregistrîndu-se, de asemenea, şi în producţia de echipamente şi de piese de schimb. Prin realizarea în avans a planului pe prima lună a anului, oamenii muncii de la Combinatul Chimic din Bra. Vâlcea şi-au creat condiţii pentru ca, pină la finele acesteia, să asigure o producţie-marfă suplimentară evaluată la 24 milioane lei, insumînd cantităţi însemnate de clor lichid, butanoli, acid clorhidric, percloretilenă, policlorură de vinil şi alţi compuşi chimici necesari industriei noastre. Se cuvin amintite, desigur, şi faptele de muncă ale colectivelor din Capitală. Intre acestea, se disting, de pildă, realizările electroniștilor de la întreprinderea de calculatoare, care in luna recent încheiată au finalizat in avans, pentru export, un sistem minicalculator in valoare de 9,3 milioane lei, înregistrînd o depășire a sarcinilor de plan cu aproape 3 milioane lei. La ,,Neferal“, valoarea aliajelor neferoase, produse suplimentar de la începutul anului, totalizează aproape 2,5 milioane lei. Notabile sunt şi realizările oamenilor muncii de la Întreprinderea de maşini unelte şi agregate. Intre altele, aici au fost încheiate, recent, lucrările de montaj ale unui strung carusel de 2 700 mm, destinat unui beneficiar de peste hotare. In acelaşi timp, tot de aici a fost expediată întreprinderii de autoturisme din Timişoara o maşină specială, la temă, pentru rectificări exterioare, altele două pentru rectificat arbori cotiţi şi incă una, de găurit în coordonate, fiind livrate Întreprinderii „Timpuri Noi“ din Capitală. Cum am mai subliniat, acestor împliniri li se pot adăuga, fireşte, multe altele. Amploarea şi diversitatea unor astfel de rezultate, dintre cele mai tonice, nu ne pot opri, însă, de la încă o concluzie, de astă dată de o cu totul altă nuanță. Este vorba, desigur, despre neimplinirile care caracterizează activitatea unor colective, determinind înregistrarea de restanţe, de consumuri materiale şi energetice exagerate, rabaturi la calitate, precum şi îngrijorătoare bătăi pe loc ale paşilor, in acţiunea menită sporirii continue a eficienţei muncii dintr-un compartiment sau altul. Asemenea neajunsuri se mai semnalează nu numai in unităţi industriale, ci şi pe şantierele de investiţii sau în sectoarele extractive, in sfera energeticii sau în proiectare, dovadă că nu peste tot s-au atins nivelurile de mobilizare, de efervescenţă creatoare, cerute de exigenţele importantei etape pe care o străbatem. Activitatea de cooperare in producţie ne dezvăluie, din acest unghi, multe carenţe organizatorice şi, intr-o măsură, de ordin tehnic, dar, cauzele subiective sint, in acest context, atît de evidente, incit trebuie să recunoaştem din capul locului că sporirea efortului propriu într-o verigă sau în alta ale înlănţuirilor fireşti dintr-un circuit de cooperare, ar fi putut determina, fără îndoială, îmbunătăţirea substanţială a activităţii intr-un lung şir de alte unităţi interdependente. Neimplinirile din prima lună a anului, pe care, desigur, fiecare colectiv şi le cunoaşte, se cuvin eliminate neîntirziat, ele trebuind să constituie, neapărat, un punct distinct, de importanță majoră, in dezbaterile adunărilor generale ale oamenilor muncii, care de altfel au Nicolae Păun (Continuare in pag. a 5-a) Luna februarie, a doua lună a unui an hotăritor pentru îndeplinirea obiectivelor economice ale actualului cincinal Începînd de astăzi, recensăraintul animalelor domestice Acţiune de importanţă economică naţională Cel de-al 29-lea recensămînt al animalelor domestice in anii construcţiei socialiste începe azi la ora 3 dimineaţa, pe întreg teritoriul ţării. Aşa cum reiese din legislaţia în vigoare, această dată este considerată moment de referinţă faţă de care se fac înregistrările în toată perioada de recensămînt (care se încheie la 8 februarie), atît în unităţile agricole socialiste, cit şi in gospodăriile populaţiei. Acţiunea ce se declanşează azi prezintă o importanţă deosebită pentru fundamentarea, în continuare, a măsurilor de dezvoltare a zootehniei în cursul acestui an şi pînă la sfîrşitul cincinalului, pentru definitivarea programelor de autoconducere şi autoaprovizionare locale. Numai un recensămint organizat în spiritul şi litera Decretului Consiliului de Stat nr. 1/1982 poate permite cunoaşterea detaliată a evoluţiei şeptelului, a structurii acestuia, pe specii, grupe de vîrstă şi sex, atît in unităţile agricole socialiste cît şi în gospodăriile populaţiei. Importanţa obţinerii unor asemenea date care să permită cunoaşterea evoluţiei efectivelor atît la nivel naţional cit şi în profil teritorial,, luarea de măsuri privind întărirea şi diversificarea bazei furajere, apărarea sănătăţii animalelor, dotarea cu investiţiicare să ducă în final la creşterea simţitoare a ponderii zootehniei în totalul producţiei agricole) impune, ca o condiţie obligatorie, efectuarea unui recensămint exact. Dat fiind rolul recensămîntului ce se efectuează în aceste zile pentru dezvoltarea în continuare a zootehniei, este deosebit de important ca toate comisiile de recensămint să beneficieze de sprijinul total al deţinătorilor de animale iar obligaţiile ce revin crescătorilor in Decretul amintit să fie respectate întocmai. Amintim că, potrivit legislaţiei, în cazul în care o persoană fizică nu declară întregul efectiv de animale existent, animalele nedeclarate se consideră că nu-i aparţin şi se preiau fără plată, în proprietatea statului. In cazul unităţilor agricole socialiste, persoana vinovată de încălcarea obligaţiei de declarare va suporta contravaloarea pagubei aduse avutului obştesc. De asemenea, declararea unui număr de animale mai mare decit cel deţinut efectiv constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii penale. La rîndul lor, comisiile de recensămint au îndatorirea să-şi indeplinească întocmai obligaţiile ce le revin, şi în primul rînd să controleze, la faţa locului, existenţa animalelor şi exactitatea datelor declarate de către proprietari, respectiv deţinătorii de animale. Menţionăm că la comune se vor înregistra în formularele de recensămint toate gospodăriile, indiferent dacă au sau nu animale, iar la oraşe şi municipii numai gospodăriile ce deţin animale din speciile care fac obiectul recenzării. In satele (Continuare in pag. a 5-a) Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Luni 1 februarie 1988 6 pagini — 50 . Sondorii Schelei Petroliere de Foraj Melineşti, judeţul Dolj,au încheiat prima lună a anului cu producţia fizică integral realizată, cu insemnate sporuri la indicatorii economici de bază calitativi şi cantitativi. Acţiiuile iniţiate pentru folosirea mai eficientă a instalaţiilor din dotare şi a timpului de lucru, pentru extinderea forajului cu jet, optimizat şi cu sape cu caracteristici tehnico-funcţionale ridicate şi înaltă fiabilitate au condus la depăşirea cu 5 procente a planului ,la foraj. Pregătirea din timp a producţiei pentru prima lună a anului a permis colectivelor muncitoreşti din 40 de unităţi economice ale judeţului Bacău să-şi onoreze în avans sarcinile de plan la producţia-marfă industrială pe luna ianuarie. Sporul valoric de producţie obţinut de aceste colective fruntaşe se ridică la peste 50 milioane lei, şi se materializează in depăşirea producţiei fizice planificate la un număr de 36 produse. Au fost livrate suplimentar beneficiarilor însemnate cantităţi de cărbune, energie electrică, organe de asamblare, armături industriale, produse chimice etc. (Agerpres) Omagiind prin realizări deosebite in activitatea productivă importantul eveniment politic din viaţa poporului nostru — aniversarea zilei de naştere şi împlinirii a peste 55 de ani de activitate revoluţionară atovarăşului Nicolae Ceauşescu — colectivele a peste 30 unităţi industriale sucevene şi-au îndeplinit, înainte de termen, sarcinile de plan, la principalii indicatori pe prima lună a anului. Se estimează, astfel onorarea tuturor comenzilor de export pentru beneficiarii externi şi înscrierea unui spor la producţia marfă industrială de peste 15 milioane lei. RITA PREŢUIRI, PSD MARELUI EROI Mesaje şi telegram adresate tovarăşului MESAJE DE FELICITAT ADRESATE PREŞEDINTEI FUNDA RECUNOŞTINŢA AL ROMÂNIEI din întreaga ţară Nicolae Ceauşescu (Pagina a 2-a) IE DE PESTE HOTARE UI NICOLAE CEAUŞESCU (Pagina a 4-a) iiiii O VIAŢĂ DE EROU PENTRU PARTID, POPORIITARĂ Expoziţia naţională omagială consacrată aniversării zilei de naştere şi a peste 55 de ani de activitate revoluţionară ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu (Pagina a 3-a) România socialistă, o potind excerta realism ŞI CLARVĂZĂTOARE Rod al unei permanente analize ştiinţifice, materialist-dialectice, al unei cunoaşteri aprofundate a principalelor procese şi tendinţe de pe arena mondială, politica internaţională a partidului şi statului nostru — elaborată şi pusă în aplicare sub conducerea nemijlocită a tovarăşului Nicolae Ceauşescu — personalitate proeminentă a lumii contemporane, pe care în aceste zile îl omagiază întregul nostru popor cu prilejul aniversării zilei de naştere şi a peste 55 de ani de eroică activitate revoluţionară şi patriotică — poartă în cel mai înalt grad pecetea realismului şi clarviziunii, trăsături caracteristice gindirii şi acţiunii secretarului general al partidului, preşedintele Republicii, cutezanţei şi spiritului său novator. Tezele, feonceptele, ideile conducătorului partidului şi statului nostru cuprind cvasitotalitatea aspectelor vieţii politice şi economice internaţionale, acţiuni şi propuneri concrete pentru rezolvarea constructivă a tuturor, problemelor fierbinţi ale omenirii, dau expresie unei Înalte răspunderi faţă de destinele umanităţii, reprezintă tot atitea contribuţii valoroase la lupta pentru chezăşuirea unui viitor mai bun pentru toţi fiii planetei. Intr-o lume grav primejduită de existenţa şi continua proliferare a armelor nucleare, a pericolului de război, de încălcări flagrante ale dreptului fundamental al oamenilor la viaţă şi pace, la independenţă şi demnitate, demersul României socialiste, al preşedintelui Nicolae Ceauşescu, consacrat făuririi unei lumi noi, mai bune şi mai drepte pe planeta noastră , constituit şi constituie, aşa cum istoria şi realitatea cotidiană o demonstrează cu prisosinţă, un mod pilduitor de a acţiona in deplin consens cu interesele vitale de pace şi progres ale propriului popor, ale întregii umanităţi, de a contribui activ la soluţionarea marilor probleme contemporane. Se poate afirma pe bună dreptate că ecou deosebit generat în conştiinţa lumii contemporane de politica externă a României, de demersurile novatoare ale şefului statului român are ca izvor statornic raportarea la realităţile atît de complexe şi in continuă schimbare ale lumii, capacitatea excepţională a întregii activităţi internaţionale a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, ca, pornind de la aceste realităţi, să ofere soluţii, căi şi modalităţi practice de natură să asigure eliminarea a tot ceea ce grevează în prezent mersul înainte al civilizaţiei, să promoveze idealurile nobile ale păcii, independenţei şi progresului. Fără îndoială, unul din aspectele fundamentale care evidenţiază caracterul viabil al politicii externe a ţării noastre îl reprezintă viziunea nouă, globală in care preşedintele Nicolae Ceauşescu apreciază că se impune a se acţiona pentru determinarea unui curs pozitiv, constructiv in viaţa internaţională. Pornind tocmai de la pericolul pe care-l incumbă primejdia unui eventual război , nuclear — in care in mod indubitabil, nu vor exista nici învinşi, nici învingătorii, de la interdependentele obiective din lumea contemporană, ceea ce duce in fapt la implicarea tuturor forţelor, a tuturor popoarelor în viaţa politică şi economică, preşedintele României subliniază necesitatea vitală a unei noi gîndiri, a unei noi abordări în politica mondială, care să ţină seama de asemenea trăsături. In concepţia ţării noastre, exprimată cu claritate de cel mai strălucit reprezentant al său toate problemele lumii , de la dezarmare la lichidarea subdezvoltării, de la coexistenţa paşnică la soluţionarea tuturor disputelor prin tratative — se cer a fi abordate şi reglementate într-o nouă viziune, corespunzătoare situaţiei reale din lume. Este un fapt binecunoscut că acţionînd permanent în acest spirit, România şi-a adus o contribuţie dintre cele mai active la însănătoşirea climatului politic internaţional, la promovarea destinderii, securităţii şi colaborării în Europa şi în celelalte regiuni geografice ale Terrei. Intr-o perioadă in care relaţiile internaţionale purtau amprenta tensiunii şi neîncrederii, în care dialogul era privit cu suspiciune şi rezervă, ţara noastră a jucat un rol de primă mărime in înlăturarea acestor teze şi înălţarea edificiului internaţional întemeiat pe respectarea în toate împrejurările şi de către toate statele a principiilor şi normelor noi de relaţii internaţionale. Militînd permanent pentru salvgardarea păcii, asigurarea climatului de linişte şi colaborare rodnică de care toate popoarele au absolută nevoie pentru continua lor dezvoltare şi împlinire, preşedintele României are marele merit de a fi aşezată lupta împotriva cursei înarmărilor, pentru dezarmare în centrul activităţii noastre externe. Prin înţelegerile convenite in cadrul amplului dialog internaţional pe care şeful sta Ioan Timofte (Continuare in pag. a 6-a) Marele fiu al ţârii Marii strategi ai istoriei caută „cheia întrebărilor noi, pentru vremuri noi“, viaţa lor este continuă atitudine, un necontenit freamăt al privirii, al inimii, al faptelor, ei sunt „sufletul unei epoce“, scria Nicolae Iorga. Celebrăm, în fiecare an, ziua de 26 ianuarie, ziuă în care a început să strălucească steaua Omului Nou al pămîntului nostru românesc, Nicolae Ceauşescu, suflet din sufletul ţării, fruntea stegarilor Partidului Comunist Român şi ai naţiunii. S-a remarcat de timpuriu, arătîndu-şi inteligenţa, prin întrebările puse vieţii şi societăţii, prin marea conştiinţă, clarviziune, prin faptele, gîndurile rostite ori scrise. Structura dinamic, structural uman, conştiinţa de sine a viitorului Mare Strateg al nostru, a crescut în patriotismul înfăptuirii Marii Uniri, s-a format prin Partidul Comunist Român, în speranţa mai binelui, a păcii şi a început să aprindă conştiinţa de sine a poporului, luminînd năzuinţe, vise, voinţe, acţiuni declanşatoare de revoluţie in părelnica aşezare a societăţii de-atunci, reintrată in vechea ei organizare, după război. Ştiinţa relaţiei dialectice intre puterea unui popor şi omul visător, luptător, creator de lume nouă, i-a deschis cartea vieţii, arătîndu-i drumul necesităţilor revoluţionare, al nevoilor fundamentale ale spiritului uman ce sînt şi ele in veşnică prefacere, trecere, transformare. Rotunda sărbătoare a aniversării zilei de naştere a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a vieţii de revoluţionar in care se înscriu peste cincizeci şi cinci de ani de luptă, reconstrucţie şi construcţie a patriei, sunt bucurie şi gîndire despre victoria unui destin ce şi-a ales calea luminii, a dăruirii, neabătut, neclintit fiind, în toate împrejurările, oricît de grele. Istoricul Congres al IX-lea l-a ales să fie secretarul general al Partidului Comunist Român. Văzînd în cuvîntul şi faptele sale, răsărind soarele păcii, al omeniei, al puterii de Construcţie şi civilizaţie, ţara i-a ales Preşedintele României socialiste. Viaţa l-a ales să fie biruitorul comunist ce ştie să lucreze cu întreg poporul, pentru patrie, pentru lumina din om. De aproape 23 de ani el a deschis drumul căutărilor bune, a trezit acalmia gindirii, a scos din umbră adevăruri istorice şi valori spirituale ale ţării. A ştiut să fie sufletul viu al tuturor Hotărîrilor de Partid şi de Stat, a ştiut să trăiască şi să vibreze în miezul tuturor marilor transformări revoluţionare, impulsionind creşterea şi modernizarea industriei, agriculturii, noua viziune asupra culturii, studiind şi gîndind operele marilor valori naţionale şi universale. Gîndirea sa ne-a deschis orizontul luminii. De atunci bucuria creaţiei înseamnă libertatea gîndurilor şi a expresiei. De atunci, marele har al comunicării rosteşte adevăruri frumoase şi adinei ale vieţii, ale omului de astăzi, marile împliniri, de aici, care se fac cunoscute tării şi lumii. Marea artă ţîşneşte întotdeauna din izvoarele mereu proaspete ale patriei şi întîmpină speranţele, dorul de armonie, de pace ale oamenilor. Ea este născută din starea fericită a creaţiei, mărturisind lumina unui timp istoric ce îşi înscrie durata in eternitate. Ştiinţa, literatura, arta, faruri de lumină sunt străji la mările spiritului, cu zarea pururi nou înflorită, ce petrece marile sensuri şi scopuri spre care se îndreaptă omenirea. Recunoscută in ţară şi în lume esenţa gindirii tovarăşului Nicolae Ceauşescu ne-a dat aripi. Convingătoare, pregnantă, sensibilă, durabilă, ea este liantul între luptă, muncă, viaţă. Credinţa sa în posibila frumuseţe a lumii, în pacea omenirii, este emoţia umană ce slujeşte Violeta Zamfirescu (Continuare in pag. a 3-a)