România Liberă, iulie 1988 (Anul 46, nr. 13577-13601)

1988-07-01 / nr. 13577

\viHHm Flotten Tft.13127 Pxektați din toate tățile, uniți-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NATIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ȘI UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XLVI fJr. 13577 Vineri 1 iulie 1988 6 pagini - 50 bani | \ Majorarea retribuţiilor personalului muncitor şi a pensiilor O mm ŞI GRĂITOARE EXPRESIE A POLITICII CONSECVENTE A PARTIDULUI DE CREŞTERE CONTINUA A MEIULUI DE TRAI AL INTREGULUI POPOR „Majorarea retribuţiei tuturor oamenilor muncii, începind îndeosebi cu majorarea retribuţiilor mici, precum şi a pensiilor, începind, de asemenea, cu majorarea pensiilor mici, reprezintă o expesie a înaltului umanism şi democratism al orînduirii noastre socialiste, a faptului că, in realizarea noii orînduiri sociale — în care poporul este adevăratul stăpîn al destinelor sale, făuritorul conştient al prezentului şi viitorului său luminos, liber şi independent — toate măsurile şi întreaga activitate au drept scop de a asigura creşterea continuă a bunăstării poporului". NICOLAE CEAUŞESCU Evenimente de referinţă în viaţa politică, economică şi socială a poporului nostru, Plenara C.C. al P.C.R., Plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste şi Sesiunea Marii Adunări Naţionale au captat in cel mai înalt grad atenţia şi simţămintele tuturor oamenilor muncii din ţara noastră, prin problemele de muncă şi de viaţă care au fost dezbătute, de cea mai mare importanţă pentru prezentul şi viitorul naţiunii. Am urmărit cu toţii derularea ordinii de zi a acestor foruri, orientările şi indicaţiile cuprinse Incuvinturile de excepţională Însemnătate rostite, cu aceste prilejuri, de secretarul general al partidului, năşul Nicolae Ceauşescu. Cu deosebită satisfacţie şi cu profundă mindrie patriotică, întregul nostru popor a luat cunoştinţă, in aceste zile, de noile măsuri hotărîte de conducerea partidului, la iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu personal, privind, sporirea in procente Însemnate a retribuţiilor oamenilor muncii şi a pensiilor. Desigur, in aceasta vedem încă o expresie elocventă, de nedezminţită strălucire, a grijii statornice a partidului şi statului pentru continua ridicare a nivelului de trai material şi spiritual al tuturor categoriilor de oameni ai muncii, in virtutea înaltului umanism care caracterizează întreaga activitate a partidului în concepţie şi în practică — valoare fundamentală a însăşi politicii sale generale şi motivaţie hotărîtoare a unităţii indisolubile dintre partid şi popor, a identităţii dintre interesele partidului şi cele ale întregii naţiuni. Oamenii muncii din ţara noastră înţeleg din adincul conştiinţei lor, pe Însuşi temeiul faptelor exemplare care îi vizează direct, că politica partidului, a statului nostru socialist îi situează ferm în centrul tuturor preocupărilor, în virtutea nedezminţită a crezului fundamental, de a construi socialismul cu poporul, pentru popor. Merită subliniată din nou, desigur, pentru şi mai adînca fixare în conştiinţele noastre, nuanţarea acestei realităţi de mare cuprindere, formulată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Plenara Comitetului Central al Partidului, din 28 iunie : „Prin aceste măsuri se asigură realizarea unor hotărîri importante ale Congresului al XIII-lea şi ale Conferinţei Naţionale a partidului privind creşterea ntrvolului de trai material şi spiritual al întregului popor , ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe care o edificăm cu succes în România“. De fapt, cum bine ştim cu toţii, legile adoptate de Marea Adunare Naţională privind majorarea retribuţiilor personalului muncitor şi majorarea pensiilor de asigurări sociale de stat, pentru muncă şi limită de vîrstă, precum şi ale invalizilor de război — acţiuni de importanţă majoră, aflate în legătură nemijlocită cu orientările şi propunerile formulate în acest Sens de tovarăşul Nicolae Ceauşescu —, fac parte integrantă din programul complex, de uriaşă amploare, care îşi are Izvorul în înseşi, hotărîrile Congresului al IX-lea al partidului. O succintă privire retrospectivă ne edifică în modul cel mai convingător asupra mutaţiilor cu adevărat, revoluţionare care s-au derulat, treaptă de treaptă, şi în acest domeniu. • In anul 1985, deci în anul Congresului al IX-lea al partidului, media retribuţiei nominale nete pe economie era de 1 028 de lei. Din acel an de referinţă încoace, aceste majorări se succed însă cu o regularitate exemplară, inregistrînd de la etapă la etapă sporuri cu mult mai semnificative şi, fireşte, vom vedea imediat de ce. Aşadar, de la 1 028 de lei, in 1965, retribuţia nominală medie, în expresie netă, a ajuns la 2 238 lei in 1980, urmînd ca prin efectul noilor majorări să crească la 3 285 lei. Saltul este ilustrativ şi în alt sens : ştim că retribuţia întregului personal muncitor va creşte cu 10 la sută, de ea beneficiind aproape 7,9 milioane de persoane , dar, iată, în cadrul celor zece procente, 8 la sută reprezintă cota de majorare a retribuţiei tarifare şi numai 2 la sută retribuţia variabilă, aceasta fiind de fapt o expresie concludentă a stabilităţii şi a garanţiei veniturilor reale obţinute prin muncă şi un fundament necesar pentru aplicarea mai fermă a acordului global, profund stimulativ în activitatea noastră de zi cu zi. Dar nu numai atU. Semnificativ în cel mai înalt grad este însuşi faptul că noile majorări de retribuţii, implicit ale veniturilor reale ale oamenilor muncii, au loc in condiţiile cind Indicele preţurilor la o serie de produse agricole, vegetale şi animale, pe piaţă, bunăoară în luna iunie a.c. au fost cu aproape 10 la sută mai mici faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, menţinerea stabilităţii preţurilor la bunurile de consum şi la servicii fiind de asemenea evidentă. Şi încă o precizare : aşa cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu, noua creştere a retribuţiei nu va duce şi la creşterea chiriilor sau la diminuarea alocaţiilor pentru copii, sporurile băneşti în fiecare familie fiind deci reale, proporţionale cu creşterea simţitoare a puterii de cumpărare. Cîteva concluzii se impun cu acuitate. De această nouă creştere a retribuţiei vor beneficia, în acest an, aproape 60 la sută din întregul personal muncitor, peste 2,5 milioane de oameni ai muncii urmind să beneficieze de prevederile sale intre 1 august şi 1 octombrie. Aceştia sint de fapt cei care, avînd in prezent venituri mai mici din retribuţie, vor primi sporuri de 33 la sută, in virtutea politicii generale a partidului pentru a se asigura o creştere echilibrată, echitabila a veniturilor, in spiritul eticii socialiste care ne guvernează benefic. In anul 1990, cînd întregul personal muncitor va primi retribuţia majorată, fondul de retribuire va creşte cu peste 29 miliarde de lei anual, ajungînd la peste 300 miliarde de lei, ceea ce va reprezenta o sporire de 5,5 ori a fondului general de retribuire, faţă de nivelul său în anul Congresului al IX-lea al partidului. Aceleaşi comparaţii tonice ne îndeamnă şi dinamica pensiilor să facem. Potrivit hotărârii, de fapt înseşi legii votate în recenta sesiune a Marii Adunări Naţionale, pensiile vor înregistra sporuri însemnate, fondul total destinat acestei categorii de cetăţeni ai României socialiste, care au participat de-a lungul anilor la dezvoltarea economiei naţionale şi la consolidarea puterii ei, fiind de aproape 9 ori mai miate decit în 1965. „Este bine să subliniem toate acestea — spunea (Continuare in war a 2 a) rMăsuri profund umaniste care ne mobilizează pentru a obţine rezultate cit mai bune introducţie înscriindu-se în suita mărturiilor de anvergură ce atestă esenţa profund umanistă a politicii partidului nostru actuala majorare a retribuţiilor personalului muncitor pune in evidenţă, totodată, dimensiunile saltului înregistrat de economia românească drept urmare a materializării în practică a cutezătoarei strategii elaborată de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în vederea accelerării progresului societăţii noastre pe acele coordonate, în acele ritmuri şi prin acele modalităţi ce au putut asigura, etapă de etapă. Împlinirea obiectivelor stabilite în consens cu realităţile specifice ţării noastre, cu aspiraţiile naţiunii. Noua majorare a retribuţiilor — cea mai substanţială din anii construcţiei socialiste — relevă soliditatea, stabilitatea economiei româneşti, întrucât nu am putea face abstracţie de faptul că, în lume, în diverse ţări, au loc fenomene de stagnare sau recesiune care conduc la diminuarea veniturilor oamenilor muncii, care afectează, mai ales, starea materială a tinerilor, a unor mari mase de oameni cu venituri mici. Raportată la acest context, prevederea legii referitoare la creşterea retribuţiei personalului muncitor adoptată de Marea Adunare Naţională, potrivit căreia primul eşalon care va beneficia de generoasa măsură înglobează oameni cu venituri mai mici, în special tineri aflaţi în primii ani de muncă, apare cu atît mai semnificativă. Tinereţea, se ştie, este vîrsta marilor aspiraţii şi a sprijini dorinţa tinerilor de a trăi mai bine, mai frumos şi plenar constituie dovada incontestabilă a răspunderii exemplare cu care partidul, societatea în ansamblul ei îşi asumă destinele tinerei generaţii. Eforturile făcute de societate sunt edificatoare. Iată, la întreprinderea de piese radio şi semiconductor! — Băneasa, al cărei colectiv este alcătuit, în mare proporţie, din oameni tineri, în prima etapă a majorării sunt cuprinse peste 550 de persoane, fondul de retribuire aferent lor crescînd cu 685 500 lei. In Carmen Dan preşedintele consiliului oamenilor muncii de la întreprinderea de piese radio şi semiconductor Băneasa (Continuare in pag. a 2-a) . Mărturie a spiritului de echitate socialistă Ca tînăr muncitor, cu o vechime de numai un an, la întreprinderea de producţie industrială pentru construcţii căi ferate din Deva, am primit cu firească satisfacţie adoptarea de către Marea Adunare Naţională a Legii cu privire la majorarea retribuţiilor personalului muncitor, lege iniţiată de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în spiritul profundului umanism, al principiilor de echitate proprii întregii vieţi a societăţii noastre. . * " Faptul că prima categorie de oameni ai muncii care vor beneficia de majorări o reprezintă personalul cu retribuţii de pină la 2 000 lei — în rîndul cărora se înscriu, cu precădere, tinerii aflaţi în anii de început ai activităţii — exprimă, o dată în plus, aceste adevăruri, consecvenţa cu care Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, acţionează perntru creşterea nivelului de trai al tuturor celor ce muncesc. Trebuie relevat că majorarea retribuţiei minime, de la 1 500 la 2 000 lei, priveşte peste 2,5 milioane oameni, respectiv mai mult de o treime din personalul muncitor, căruia i se creează, astfel, condiţii să beneficieze, începind din chiar lunile august — octombrie, de sporurile stabilite. Aceste prevederi ne avantajează, aşa cum arătam, în primul rînd pe noi, tinerii muncitori, cei ce avem o mai mică vechime in producţie. Considerîndu-ne datori să răspundem prin fapte acestei noi dovezi a grijii partidului nostru faţă de tînăra generaţie, vom acţiona neobosit pentru ridicarea nivelului de pregătire profesională, pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. Trăind satisfacţia de a aparţine unui colectiv harnic de oameni ai muncii, cum este cel de la I.P.I.C.C.F. Deva, care şi-a îndeplinit înainte de termen sarcinile pentru primul semestru al anului acesta, inclusiv obligaţiile faţă de beneficiarii din alte ţări, ţin să arăt că la aceste rezultate ne-am adus şi noi, tinerii, contribuţia. Sîntem conştienţi că trebuie să muncim mai mult şi mai bine, că aceasta este şi va fi , aşa cum a subliniat, în Claudiu Neghiţa lăcătuş, întreprinderea de producţie industrială pentru construcţii căi ferate din Deva (Continuare in pag. a 2-a) 1  20 DE ANI DE IA REORGANIZAREA TERITORIAL ADMINISTRATIVĂ A ŢĂRII N-ar fi posibil să treci prin Miercurea Ciuc fără să te opreşti, să admiri, să compari. Jocuri de linii, forme, culori, compunind o armonie arhitectonică de aleasă factură, spaţialitate stradală integrată ambientului unei naturi generoase, modernitate, civilizaţie, vizibile în ţinuta localnicilor, in vitrine, firme, afişe ce vorbesc de la sine despre standardul şi complexitatea vieţii oraşului.. Dar însăşi disponibilitatea gazdelor, bucuroase să-ţi spună cum a ţîşnit atita vigoare dintr-o ternă urbanitate, cum şi cit de rapid s-au ordonat fluxurile şi componentele existenţei sociale pe coordonatele inedite, se constituie un motiv şi dorinţă de a cunoaşte mai bine mirifica evoluţie a acestui colţ de ţară, devenit etalon de referinţă pentru puternica forţă propulsatoare pe care o genera, cu 20 de ani în urmă, noua împărţire administrativ . teritorială a României. Salt , datorat in Întregime secretaruluigeneral al partidului, cel ce a gindit şi pus in operă structuri care aveau să facă viabil multisecularul crez de egalitate şi dreptate socială al poporului nostru, statutul de azi al municipiului Miercurea Ciuc poate fi alăturat — aşa cum aprecia, pe drept cuvînt, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu prilejul recentei vizite in judeţul Harghita — nu numai celor mai frumoase oraşe din ţară, dar şi celor mai frumoase oraşe de acest gen din lume. Dincolo de evidenţele ce impun privirii ansamblul unor schimbări de profundă esenţă umană, se cer căutate, desigur, sensurile şi beneficiile ce au rezultat concret pentru viaţa şi aspiraţiile oamenilor, pentru reala lor condiţie de libertate şi demnitate. — Cu ce să începem ? — ne-a întrebat tovarăşul Fabian Andrei, primarul municipiului Miercurea Ciuc, căruia i-am propus o discuţie despre evoluţia oraşului. Intr-adevăr, cum ce să începem ? Şcoala, casa, munca, sănătatea, viaţa de toate zilele, distracţia ? Toate sint importante, toate au fost luate in calcul... — Să începem cu munca, răspund. Fiindcă omul, pentru a putea trăi, a trebuit, mai înainte de toate, să aibă unde munci. Aici, la dumneavoastră un astfel de adevăr s-a impus cu atît mai mult, cu cit, înainte de război, dar chiar şi după aceea, tinerii îşi părăseau casa, familia, căutîndu-şi de lucru prin alte locuri. Copilele de pe aceste meleaguri, avind doar o brumă de carte, puteau fi intilnite frecvent in marile oraşe, unde munceau angajate cu ziua. Cum, prin ce mijloace a fost rezolvată o astfel de gravă carenţă socială ? — Faptul că, in ultimii 20 de ani, in oraşul nostru s-au creat 22 000 locuri de muncă (faţă de numai 8 000, înainte) a condus ,la rezolvarea completă a grelei situaţii. Nu doar noile generaţii au beneficiat de acest element esenţial pentru siguranţa vieţii, ci şi foarte mulţi din cei care, plecaţi după lucru prin alte locuri, s-au putut reîntoarce acasă. Printre primele mari unităţi industriale apărute în ultimele două decenii figurează — şi nu întîmplător — întreprinderile de tricotaje, confecţii şi filatura, ocuparea forţei de muncă feminine impunîndu-se ca un obiectiv de maximă urgenţă. Astăzi, circa 50 la sută din cele 30 000 de locuri existente în municipiul nostru sunt deţinute de femei. Ele lucrează atît în întreprinderile mai înainte amintite, cit şi în unităţile nou create, ale industriei alimentare, industriei construcţiilor de maşini şi de prelucrare a lemnului. Nici unul din oamenii care trăiesc acum la Miercurea Ciuc nu şi Cornelia Simionescu (Continuare In pag. a 2-a) *• Miercurea Ciuc Dimensiunile si semnificaţiile J a unor impresionante împliniri g K ««o*** W Üél©«if5fe - ■’T « M I întreprinderea mecanică din Cugir Depăşirea planului semestrial la export Oamenii muncii din cadrul întreprinderii Mecanice din Cugir acţionează cu toate forţele pentru onorarea în cele mai bune condiţii a obligaţiilor contractuale asumate faţă de partenerii externi. O dovadă concludentă a rodniciei eforturilor depuse în acest sens o constituie depăşirea planului semestrial la export cu 70 milioane lei. O contribuţie însemnată la obţinerea acestui succes şi-au adus constructorii de maşinimelite pentru prelucrarea metalelor prin aşchiere, precum şi producătorii de maşini electrice de uz casnic. (Agerpres). Realizări ale constructorilor mureşeni Lucrătorii şi specialiştii de pe 30 de şantiere de investiţii din judeţul Mureş raportează realizarea unui volum de lucrări în avans faţă de sarcinile de plan pe primul semestru al anului, in valoare de aproape 40 milioane lei. Succesul se datoreşte pregătirii din timp a fiecărei lucrări de investiţii, utilizării judicioase a maşinilor şi utilajelor, conlucrării dintre constructori şi beneficiari. Cu realizări deosebite în devansarea lucrărilor de construcţii şi montaj se inscriu constructorii şi specialiştii de pe şantierele de dezvoltare şi modernizare a Combinatului chimic din Tîrnăveni. întreprinderii de prelucrare a lemnului Tirgu Mureş. (Agerpres). r TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU s-a rândluit cu tovarăşul Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a reîntîlnit, joi, cu tovarăşul Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei. Cu acest prilej a continuat schimbul de vederi cu privire la situaţia din Orientul Mijlociu, la căile şi mijloacele de soluţionare a problemei palestiniene, pentru realizarea păcii în această zonă. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reafirmat hotărîrea poporului român de a sprijini, in continuare, lupta dreaptă a poporului palestinian pentru înfăptuirea aspiraţiilor sale legitime. Preşedintele Republicii Socialiste România a subliniat necesitatea de a se face totul pentru soluţionarea politică, pe calea tratativelor, a problemelor din Orientul Mijlociu, pentru instaurarea unei păci globale, juste şi durabile in această parte a lumii, pe baza retragerii Israelului din teritoriile arabe ocupate in urma războiului din 1967, a rezolvării problemelor poporului palestinian prin recunoaşterea dreptului său la autodeterminare — inclusiv la crearea unui stat palestinian Independent —, a asigurării integrităţii, suveranităţii şi securităţii tuturor statelor din zonă. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Yasser Arafat au subliniat că sunt necesare eforturi pentru organizarea, într-un timp cit mai scurt, sub egida O.N.U., a unei conferinţe internaţionale în problemele Orientului Mijlociu, la care să participe toate părţile interesate, inclusiv O.E.P. — ca reprezentant unic şi legitim al poporului palestinian — şi Israelul, precum şi membrii permanenţi ai Consiliului de Securitate. In timpul convorbirilor s-au apreciat rezultatele recentei conferinţe arabe la nivel înalt de la Alger, ca o contribuţie importantă in direcţia găsirii de soluţii menite să deschidă calea soluţionării problemelor din Orientul Mijlociu. S-a insistat asupra necesităţii de a se promova noi acţiuni şi iniţiative menite să contribuie la rezolvarea, în etape, a situaţiei din această regiune. Tovarăşul Yasser Arafat a exprimat — şi de această dată — calde mulţumiri României, personal tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru sprijinul permanent acordat cauzei drepte a poporului palestinian, dind o înaltă apreciere acţiunilor şi iniţiativelor României, ale preşedintelui său, în favoarea instaurării păcii in Orientul Mijlociu, a înfăptuirii aspiraţiilor legitime ale poporului palestinian. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Yasser Arafat au exprimat convingerea că această nouă întîlnire — care se înscrie in cadrul bunelor raporturi statornicite între Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România şi Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei, dintre poporul român şi poporul palestinian —, va contribui la dezvoltarea, in continuare, a relaţiilor bilaterale, în interesul reciproc, al soluţionării constructive a problemelor din Orientul Mijlociu, al cauzei securităţii, Înţelegerii şi păcii in această regiune şi în lume. Convorbirile s-au desfăşurat intr-o atmosferă cordială, de prietenie şi înţelegere reciprocă. wW. Imim m ip % , III': TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU , - a primit pe ambasadorul Statelor Unite Mexicane Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, joi, pe ambasadorul Statelor Unite Mexicane la Bucureşti, Hector Manjarrez, cu prilejul încheierii misiunii sale în piia noastră. In timpul convorbirii au fost relevate bunele raporturi existente intre cele două ţări, precum şi dorinţa dezvoltării lor în continuare pe diverse planuri. Ambasadorul mexican a mulţumit călduros , preşedintelui Nicolae Ceauşescu pentru sprijinul de care s-a bucurat in Îndeplinirea mandatului său. Actualitatea în agricultură jos? © Pînă miercuri seara, orzul a fost strins de pe trei sferturi din suprafaţa cultivată © In cîteva judeţe din sudul ţării a început recoltatul griului © Cum trebuie să lucreze combinele în cazul plantelor căzute © Concomitent cu recoltatul trebuie să se asigure livrarea întregii producţii de orz la bazele de recepţie şi fabricile de nutreţuri combinate . Este necesară impulsionarea însâmînţârii culturilor duble ţinînd seamă că, în toate zonele, condiţiile climatice sunt deosebit de favorabile reuşitei acestei acţiuni. (Amănunt© în pag. a 3-a) illltpis ' li...BIS* Să ‘hi* HET •*&‘ c&ti && JL ÎM&ăT. RECOLTEI BÎIil