România Liberă, ianuarie 1989 (Anul 47, nr. 13734-13758)

1989-01-03 / nr. 13734

Proletari din toate fene, vii'ţî-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NATIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI Şl UNITĂŢII SOCIALISTE I Anul XLVII Nr. 13734 Marti 3 ianuarie 1989 6 pagini — 50 bani I MESAJUL DE ANUL NOU AL TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune Dragi tovarăşi şi prieteni, cetațeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1988 cu importante realizări in dezvoltarea forţelor de producţie şi ridicarea gradului general de civilizaţie al patriei noastre socialiste. Şi in acest an poporul român, sub conducerea gloriosului nostru partid comunit, a obţinut noi realizări însemnate in dezvoltarea economico-socială, in creşterea producţiei industriale, agricole, a venitului naţional, a avuţiei generale a patriei noastre. S-au obţinut succese importante in dezvoltarea ştiinţei, învăţămintului şi culturii - factori fundamentali ai progresului economic şi social. In anul pe care îl încheiem s-a realizat un volum important de investiţii in industrie, agricultură, in alte sectoare ale economiei naţionale, precum şi in domeniul construcţiilor de locuinţe şi altor aşezăminte social-culturale. in concordanţă cu politica generală a partidului şi statului nostru de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, in acest an a început majorarea retribuţiilor şi pensiilor, de care au beneficiat, in ultima parte a anului, circa 4 milioane de oameni ai muncii. In acelaşi timp, s-a desfăşurat o largă acţiune de perfecţionare şi organizare a activităţii economico-sociale, a conducerii şi planificării tuturor sectoarelor de activitate, a activităţii statului şi organismelor democraţiei muncitoreşti revoluţionare. Marea dezbatere, in partid şi in întreaga societate, pe baza Tezelor din aprilie cu privire la problemele fundamentale şi stadiul actual al construcţiei socialiste in patria noastră, a evidenţiat cu putere marile realizări obţinute de poporul român in construcţia socialismului. Totodată, in cadrul marelui forum democratic de la sfîrşitul lunii noiembrie, pornindu-se de la stadiul actual al societăţii socialiste româneşti, s-au trasat obiectivele dezvoltării in deceniul următor, pină în anul 2000 şi, in unele domenii, şi in primul deceniu al celui de-al 3-lea mileniu, care vor asigura dezvoltarea puternică a tuturor sectoarelor de activitate, înfăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi crearea condiţiilor pentru înaintarea României spre noi culmi de Ingres şi civilizaţie, spre visul de aur al omenirii — spre comunism. Trebuie să spunem — ca adevăraţi revoluţionari, in spiritul deplinei răspunderi in faţa partidului şi poporului şi acum, la încheierea anului, că nu toate planurile şi programele de dezvoltare economico-socială s-au realizat in cele mai bune condiţii. Pe ansamblu, însă, trebuie să subliniem că, sub conducerea partidului nostru comunist, in strinsă unitate, poporul român a obţinut însemnate realizări, care au ridicat nivelul general de dezvoltare a patriei, de bunăstare a intregii naţiuni. Pentru toate măreţele realizări obţinute şi în acest an, adresez, din toată inima, eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fara deosebire de naţionalitate, intregii naţiuni, cele mai calde felicitări şi urări de noi succese in intreaga activitate de ridicare a patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de creştere a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, de întărire continuă a independenţei şi suveranităţii României ! Dragi tovarăşi şi prieteni. In marele forum democratic de la sfîrşitul lunii noiembrie, în celelalte organisme democratice şi in Marea Adunare Naţională s-au adoptat planurile şi programele de dezvoltare economico-socială pe anul 1989, al 4-lea an al celui de-al 8-lea cincinal, an hotărîtor pentru înfăptuirea obiectivelor strategice privind dezvoltarea intensivă a întregii economii , pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, pentru realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii şi trecerea la un nou stadiu de dezvoltare a patriei noastre. Sunt bine cunoscute planurile şi programele de dezvoltare pentru 1989. Ele au fost larg dezbătute şi aprobate in deplină unanimitate de toate organismele democraţiei noastre muncitoreşti revoluţionare, de toţi oamenii muncii din toate sectoarele de activitate, de întregul nostru popor. Ele asigură ca, în anul viitor, să se obţină o dezvoltare importantă a industriei, agriculturii şi celorlalte ramuri de activitate, ridicarea continuă a nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului. Acum, hotărâtor este să trecem cu toate forţele din prima zi a noului an la realizarea în viaţă a obiectivelor pentru anul viitor. Este necesar să înfăptuim neabătut planurile şi programele din toate domeniile de activitate, să acţionăm cu toată fermitatea pentru realizarea programelor de organizare şi modernizare a tuturor sectoarelor, să perfecţionăm activitatea ştiinţei, invăţămîntului, culturii, să organizăm intreaga noastră activitate pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale noii revoluţii agrare. Să facem, astfel, incit în 1989 anul cînd se împlinesc 45 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi va avea loc cel de-al XIV-lea Congres al partidului - să obţinem cele mai bune rezultate în industrie, cea mai mare producţie agricolă, să realizăm in bune condiţiuni investiţiile şi progresul tuturor sectoarelor de activitate. In anul viitor vom încheia - pină la luna august - majorarea retribuţiilor şi pensiilor tuturor oamenilor muncii, realizîndu-se astfel o creştere importantă a veniturilor generale, ridicarea nivelului de trei material şi spiritual al poporului. Este necesar să acţionăm cu toată hotârirea, din prima zi a noului an, pentru asigurarea bunei aprovizionări tehnico-materiale şi desfăşurarea ritmică a producţiei industriale, pentru creşterea productivităţii muncii, ridicarea calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, reducerea cheltuielilor de producţie şi materiale, pentru creşterea, pe această cale, a eficienţei economice şi rentabilităţii in toate sectoarele de activitate. In acelaşi timp, ea trebuie să acordăm o atenţie deosebită dezvoltării schimburilor economice şi cooperării in producţie, realizării în cele mai bune condiţiuni a producţiei de export, participării şi înfăptuirii programelor de colaborare cu ţările C.A.E.R., cu alte ţări socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare şi ţările capitaliste dezvoltate ; să ne angajăm cu mai multă hotărîre şi să participăm activ la cooperarea internaţională, la diviziunea internaţională a muncii ca o parte a politicii de făurire a socialismului în patria noastră, a politicii de prietenie cu toate popoarele lumii, de pace în întreaga lume. Să acţionăm cu toată hotârirea pentru perfecţionarea intregii noastre activităţi, pentru înfăptuirea neabătută a principiilor autoconducerii şi autogestiunii, pentru buna funcţionare a organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Să asigurăm creşterea şi mai puternică a rolului politic conducător al partidului in toate domeniile de activitate. Să întărim tot mai puternic unitatea întregului nostru popor în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, condiţie hotăritoare pentru înfăptuirea tuturor programelor şi planurilor noastre de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a intregii naţiuni. Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România. In anul 1988 au avut loc importante evenimente in viaţa politică, economică şi socială, precum şi importante schimbări în raportul general de forţe pe plan mondial. Se poate aprecia că s-a menţinut şi se menţine echilibrul relativ de forţe între cele două tendinţe fundamentale din viaţa internaţională. Pe ansamblu, se poate spune că situaţia internaţională continuă şi la sfîrşitul acestui an să rămină complexă, contradictorie şi gravă. După semnarea Tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii, din 1987, cu privire la eliminarea rachetelor cu rază medie şi mai scurtă de acţiune, şi în acest an au continuat tratativele in vederea unor noi acorduri privind armele nucleare şi începerea negocierilor pentru reducerea armelor convenţionale şi eliminarea celor chimice, dar anul se încheie fără rezultate concrete, fără nici un rezultat real. S-au realizat unii paşi importanţi in direcţia încetării unor conflicte militare şi încheierea unor acorduri privind soluţionarea unor conflicte, fără a se ajunge, însă, la soluţionarea deplină a acestora. Iată de ce se poate afirma că speranţele popoarelor ca, în anul 1988, să se obţină noi paşi importanţi pe calea dezarmării nucleare şi convenţionale, pe calea destinderii şi colaborării, nu au fost împlinite. Se poate afirma cu deplin temei că se menţine pericolul unui nou război mondial, care s-ar transforma inevitabil intr-un război nuclear, ar duce la distrugerea insăşi a vieţii pe planeta noastră. Au continuat şi continuă experienţele nucleare. S-au produs noi arte nucleare. N.A.T.O. a discutat şi adoptat hotărîri cu privire la '«mizarea unor serii întregi de arme nucleare. Continuă militarea Cosmosului. ^J-9£aste condiţii, este greu de afirmat că s-a produs o schimbare radicală în viaţa internaţională. Dimpotrivă, subliniez încă o dată, şi trebuie să spunem cu toată claritatea în spiritul înaltei răspunderi in faţa poporului nostru, a tuturor popoarelor - că situaţia mondială continuă să fie gravă. Este necesar ca, acum, la începutul noului an 1989, să afirmăm cu deplină claritate că se impune intensificarea luptei şi acţiunilor hotărîte ale tuturor forţelor realiste, progresiste, antiimperialiste, ale tuturor popoarelor pentru a determina o schimbare fundamentală în viaţa politică internaţională. Să facem, astfel, incit în anul 1989 să se realizeze noi acorduri şi înţelegeri in problemele dezarmării să acţionăm cu toată hotărîrea pentru încheierea tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii privind reducerea cu 50 la sută a armelor nucleare strategice. Să acţionăm, cu toată fermitatea, pentru oprirea oricăror experienţe nucleare şi modernizarea armelor nucleare care mai rămîn, pentru încetarea oricăror acţiuni de militarizare a Cosmosului. Să acţionăm pentru folosirea Cosmosului numai şi numai în scopuri paşnice ! Să acţionăm pentru realizarea unor acorduri generale cu privire la eliminarea totală, în mai multe etape, a armelor nucleare, să facem totul pentru începerea, în anul 1989, a tratativelor privind reducerea substanţială a armelor convenţionale, pentru realizarea unor acorduri privind eliminarea armelor chimice, pentru reducerea radicală a cheltuielilor militare. România consideră că este necesar să se încheie, cu rezultate cit mai bune, în prima parte a anului, Conferinţa pentru colaborare, securitate şi dezarmare de la Viena, prin adoptarea unor asemenea hotăriri, care să deschidă calea unei largi colaborări economice, tehnico-ştiinţifice şi culturale între toate popoarele continentului nostru. Hotăririle şi documentele ce vor fi adoptate să pornească de la realităţile epocii noastre, de la noile cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii umane, în general. Ne pronunţăm pentru o Europă a colaborării egale intre toate naţiunile, pentru o Europă a ştiinţei, culturii şi progresului economic şi social, a bunăstării şi fericirii fiecărei naţiuni, o Europă unită in diversitatea orînduirilor sociale, a naţiunilor libere şi independente. România se pronunţă pentru realizarea, in anul viitor, a unor noi paşi importanţi pentru colaborarea in Balcani şi realizarea unei zone fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare străine. Să facem astfel ca, in anul 1989, să se realizeze acordurile şi înţelegerile existente privind soluţionarea unor conflicte pe cale paşnică şi să se treacă la lichidarea tuturor conflictelor pe calea tratativelor, să înceapă conferinţa internaţională pentru Orientul Mijlociu, să se asigure realizarea năzuinţelor poporului palestinian de a trăi în statul său propriu, in strinsă colaborare şi pace cu toţi vecinii săi, ținind seama de agravarea şi in anul 1988 a situaţiei ţărilor în curs de dezvoltare, de creştere a datoriei lor externe, România se pronunţă pentru o soluţionare globală - in cadrul unei conferinţe internaţionale, sub egida Organizaţiei Naţiunilor Unite - a problemelor subdezvoltării, a realizării noii ordini economice mondiale. Este necesar să facem totul pentru participarea activă la soluţionarea problemelor internaţionale a tuturor statelor şi, in primul rînd, a ţărilor mici şi mijlocii, a ţărilor nealiniate, a ţărilor in curs de dezvoltare. Considerăm că este necesar să se acţioneze cu toată hotărirea pentru creşterea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale în soluţionarea democratică a problemelor complexe şi grave ale vieţii internaţionale. România socialistă este hotărita să acţioneze cu toate forţele sale pentru dezvoltarea largă a colaborarii cu ţările socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare, cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele şi popoarele lumii, pe baza principiilor deplinei egalităţi in drepturi, ale independenţei, suveranităţii, neamestecului in treburile interne şi respectării dreptului fiecărui popor de a-şi alege calea dezvoltării în mod liber, fără nici un amestec din afară. Să facem astfel incit anul viitor să ducă la realizarea unor noi gindiri şi concepţii politice, a unor noi acţiuni şi unei politici noi in viaţa internaţională. Acum, la începutul noului an 1989, in numele poporului român, adresăm tuturor statelor şi popoarelor lumii chemarea pentru întărirea colaborării in vederea realizării dezarmării şi asigurării păcii, pentru încheierea secolului al XX-lea cu înlăturarea definitivă a multor probleme grave şi complexe care preocupă omenirea, pentru a intra în mileniul al 3-lea cu o perspectivă mai bună, fără teama dezastrului nuclear, din care să fie lichidată împărţirea lumii iu bogaţi şi săraci, şi care să asigure o deplină egalitate şi conlucrare între toate popoarele, in scopul progresului lor economicosocial, al făuririi unei vieţi demne, civilizate, pentru toate naţiunile. Dragi tovarâşi şi prieteni, Cetâţeni ai Republicii Socialiste România, Intrăm în noul an cu încrederea deplină in forţele poporului nostru, în capacitatea sa creatoare. Pe baza realizărilor de pînă acum, privim cu încredere deplină in realizarea programelor de dezvoltare economico-socială, in victoria socialismului şi comunismului în patria noastră. Să ne angajăm că vom acţiona, fiecare, în spiritul concepţiei ştiinţifice despre lume şi viaţă, a principiilor socialismului ştiinţific, ca adevăraţi revoluţionari, pentru creşterea răspunderii în muncă, întărirea ordinii şi disciplinei, a respectării hotărîrilor de partid şi a legilor ţării, că vom face totul pentru înfăptuirea neabătută a planurilor pe anul 1989 şi perfecţionarea activităţii din toate domeniile vieţii economico-sociale. Fie ca Anul Nou pe care îl începem să aducă poporului nostru noi şi măreţe împliniri în toate domeniile de activitate, să asigure ridicarea patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de bunăstare şi fericire a poporului, pe cele mai înalte culmi ale civilizaţiei socialiste şi comuniste, să ducă la întărirea şi mai puternică a forţei materiale şi spirituale, a independenţei şi suveranităţii României ! Fie ca anul 1989 să aducă popoarelor noi cuceriri pe calea dezarmării, pe calea păcii, a colaborării, a realizării unei lumi mai drepte şi mai bune pentru toate naţiunile lumii ! Cu prilejul Noului An, vă adresez, dragi compatrioţi, cele mai calde urări revoluţionare de noi şi importante realizări pe calea înfloririi continue a României socialiste, a colaborării şi prieteniei cu toate naţiunile lumii ! Vă doresc, dragi tovarăşi, din toată inima împlinirea tuturor năzuinţelor de mai bine, satisfacţii depline în muncă şi viaţă, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani ! INSTITUTUL CENTRAL DE CHIMIE O citadelă a creativităţii înaltei De cite ori rosturile condeiului m-au purtat prin tară, nu o dată mi-a fost dat să intîlnesc situaţii in care importante componente industriale, din cele mai variate domenii, întruneau în cel mai înalt grad şi competenta chimiştilor de la ICECHIM. In construcţiile de maşini — grunduri şi vopsele, substanţe de lubrifiere, prelucrate din cauciuc şi mase plastice ; — în metalurgie — băile şi soluţiile de galvanizare, lichidele penetrante pentru defectoscopia nedistructivă ; — în agricultură, silvicultură, zootehnie —, substanţele insecticide, fungicide şi ierbicide, dar şi feromonii. Practic, aportul chimiei în lumea contemporană este omniprezent şi esenţial. Nu întîmplător, deci, printre numele ce revin tot mai des în orizontul cunoaşterii noastre de cîteva cincinale încoace este cel al Institutului Central de Chimie. In istoria industriilor româneşti contemporane , un domeniu de vîrf al creativităţii umane, chimia, avea să se împlinească într-una din cele mai impozante edificii ale economiei noastre naţionale. O viziune politică îndrăzneaţă şi realistă a alimentat această vocaţie perenă a inteligenţei poporului nostru, care a format de-a lungul anilor o adevărată şcoală naţională de chimie, atestată de o prestigioasă galerie de promotori şi de un solid învăţăminte de specialitate. Toateacestea au însemnat embrionul din care au germinat, mai cu seamă după istoricul Congres al IX-lea al partidului, marile citodele, ştiinţifice şi industriale, ale chimiei româneşti. Statisticile reţin în lapidaritatea exprimărilor lor cifrice traiectoriile riguros ascensionale ale acestui domeniu. Iată de ce, în 1974, prin contribuţia esenţială a totovarăşei academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, pionier unanim recunoscut în chimia macromoleculară şi a polimerilor, toată această întinsă structură şi suprastructură a industriei noastre chimice a fost cuprinsă de înnoirile revoluţionare. A fost concepută, mai întîi, o formulă organizatorică adecvată realităţilor contemporane, conformă dinamicii industriale şi cu tendinţele evoluţiei mondiale în domeniu. Aşadar, viziunii politice, care a fundamentat direcţiile dezvoltării ştiinţifice şi industriale către unul dintre fireştile ei făgaşe, date fiind resursele materiale şi umane, dar şi cerinţele în creştere continuă ale economiei naţionale, i-a urmat viziunea organizatorică, menită să materializeze în mod superior perioada de acumulări a edificărilor industriale, O CONCEPŢIE UNIFICATOARE ŞI EFICIENTĂ Ca urmare a acestei noi viziuni, toate forţele cuprinse in munca de cercetare şi în catedrele specializate din institutele de învăţămint superior sunt coordonateunitar şi in mod ştiinţific, urmărindu-se eficienţa intregii activităţi ştiinţifice şi a rezultatelor ei practice. Aşa s-a ajuns ca anumite direcţii de cercetare, de mare importanţă pentru evoluţia industriei şi a economiei naţionale, să fie abordate de anumite colective, unitar şi completitudinar constituite, care prin adîncirea domeniilor de cercetare au dobindit o specializare autoritară în condiţii de mare competitivitate, inclusiv pe direcţiile impuse de promovarea unor soluţii de prioritate mondială. în acest fel, la această oră există o vastă reţea de institute de cercetare şiinginerie tehnologică (17), un institut de inginerie tehnologică şi proiectare de specialitate şi alte trei unităţi complexe de cercetare şi producţie, care acoperă practic, întreg evantaiul problematic cu care este confruntată chimia românească, atît în accepţia ei teoretică şi ştiinţifică, cit şi in cea a producţiei industriale. Institutul Central de Chimie înglobează, practic, toată această forţă umană — circa 20 000 de cadre de specialişti — şi o agendă de lucru in stare să răspundă oricărei cerinţe a economiei naţionale. Este îndeajuns să notificăm faptul că în planurile active ale Institutului Central de Chimie sunt cuprinse peste 2 000 obiectiveorientate pe cîteva direcţii principale, cum sunt elaborarea unor tehnologii principial noi (biosinteze, electrosinteze, fotosinteze), elaborarea de noi produse pentru industriile de vîrf (microelectronică, electronică, aeronautică, construcţii de maşini), ceea ce implică realizarea de tehnopolimeri, compozite polimerice, fibre speciale, materii prime oxidice pentru produse ceramice, elemente ultrapure, aliaje spe(Continuare in pag. a 2-a) Sa ne angajăm solemn că, acţionînd în spirit revoluţionar, cu dăruire şi abnegaţie, prin creşterea răspunderii şi implicării in procesul activităţii creatoare, prin întărirea ordinii şi disciplinei, prin respectarea hotărîrilor de partid şi a legilor ţării, vom face totul pentru înfăptuirea neabătută a planurilor pe anul 1989 şi perfecţionarea muncii în toate domeniile vieţii economico-sociale. . Răspunzînd insufleţitoareior chemări adresate întregului nostru popor de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în Mesajul de Anul Nou Ritm, calitate, eficienţă in intreaga activitate economică Început de an nou sub semnul unităţii depline a întregului nostru popor in jurul partidului, al secretarului său general Ample ecouri în întreaga ţară la Mesajul de Anul Nou al tovarăşului Nicolae Ceauşescu (în pagina a 3-a) Expresie elocventă a preocupării constante a partidului nostru pentru continua ridicare a nivelului de trai al întregului popor De la 1 ianuarie:" Noi categorii de oameni ai muncii beneficiază de majorarea retribuțiilor (în pagina a 2-a)