România Liberă, iunie 1989 (Anul 47, nr. 13861-13884)

1989-06-01 / nr. 13861

COTIDIANUL CONSILIULUI NATIONAL AL FRONTULUI DEMOCRATEI SI UNITĂȚII SOCIALISTE 11 Anul XLVII rJr. 13861 Joi 1 iunie 1989 6 pagini 50 bani | Orientări şi indicaţii formulate de tovarăşul la şedinţa Consiliului de Stat PUTERNICĂ AFIRMARE A CLIMATULUI DEMOCRATIC ŞI UMANIST AL SOCIETĂŢII NOASTRE SOCIALISTE şi Recenta Şedinţă a Consiliului de Stat, desfăşurată sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a înscris pe agenda de lucru probleme de mare importanţă politică pentru bunul mers al activităţii in toate domeniile vieţii economico-sociale. în acest context, cuvintarea rostită de preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a fost consacrată unor aspecte esenţiale privind dezvoltarea societăţii noastre, cuvîntare care s-a relevat prin puternica reafirmare a climatului democratic şi umanist propriu societăţii noastre socialiste. In această ordine de idei trebuie subliniată preocuparea constantă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu privind întărirea acestui climat ce ilustrează în mod definitoriu opera de făurire a societăţii socialiste şi comuniste în România, în sensul unei mai accentuate manifestări a virtuţilor democratice şi umaniste ale structurilor politice, economice şi sociale ale orinduirii noastre, in activitatea de zi cu zi, la toate nivelurile societăţii, în toate sectoarele de activitate. Luînd cunoştinţă de problemele înscrise pe agenda de lucru a şedinţei Consiliului de Stat, apare evident faptul că ele constituie preocupări permanente, relevă o linie de conduită a partidului şi statului nostru, acreditată de activitatea curentă, desfăşurată de-a lungul întregii perioade marcată de Congresul al IX-lea al partidului. Totuşi, termenii în care aceste probleme au fost discutate în cadrul Consiliului de Stat evocă o raţiune care se regăseşte plenar legitimată vi tezele şi conceptele, indicaţiile şi orientările formulate de secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în Expunerea la marele forum democratic din luna noiembrie a anului 1988 şi, de asemenea, în cuvintarea la Plenara C.C. al P.C.R. din luna aprilie a.c. Este vorba despre imperativul perfecţionării generale şi radicale a activităţii, iar in acest context şi de perfecţionarea activităţii organismelor de stat, ale democraţiei muncitoreşti revoluţionare, într-adevăr, problematica dezbătută la şedinţa Consiliului de Stat converge în întregime spre materializarea dezideratului perfecţionării, luându-se în considerare unele dintre cele mai semnificative aspecte pentru climatul democratic şi umanist în care muncim şi trăim, aspecte care se integrează firesc şi organic politicii generlicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. După cum este cunoscut de opinia publică, şedinţa Consiliului de Stat a luat în discuţie aprobarea Decretului privind anularea datoriei de 113 miliarde lei la 3 742 de unităţi agricole , au fost luate în dezbatere şi alte probleme de mare interes politic, economic şi social. In cuvintarea pe care a rostit-o cu acest prilej, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat necesitatea îmbunătăţirii stilului şi metodelor de lucru ale organismelor de stat, cu un accent deosebit pe îmbunătăţirea activităţii comisiilor Marii Adunări Naţionale. In acest context, au fost reafirmate cerinţa unei exigenţe sporite în întreaga activitate, preocuparea mai stăruitoare pentru eficienţa eforturilor depuse, eliminîndu-se orice formalism, orice manifestare de birocratism în soluţionarea problemelor, în îndeplinirea atribuţiilor cu care legea investeşte fiecare organism de stat, fiecare organism al democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţiomenea proces se înscrie şi reafirmarea necesităţii unei legături permanente, mereu mai profunde, cu masele de oameni ai muncii, cu cetăţenii, un instrument deosebit de eficient in această privinţă constituindu-i valea partidului şi statului nostru, impuse actualităţii de procesele fireşti ce au loc în societatea noastră. O apreciere de ansamblu a spiritului în care au fost dezbătute şi rezolvate de către Consiliul de Stat problemele înscrise pe agenda de lucru a recentei sale şedinţe pune în evidenţă şi reiterează cu deosebită putere de convingere atribute fundamentale ale activităţii partidului şi statului nostru socialist, anume preocuparea pentru întărirea cadrului democratic în societatea noastră, mai puternica afirmare a dimensiunii umanist-revoluţionare a activităţilor în toate sectoarele, legătura permanentă şi profundă cu masele de oameni ai muncii, cu întregul popor, în rezolvarea problemelor obşteşti. Fireşte, toate acestea, aşa cum a arătat preşedintele Republicii, in condiţiile respectării neabătute a legilor ţării, a legalităţii socialiste, care dau expresie intereselor vitale ale poporului român, cerinţelor dezvoltării continue a României socialiste spre orizonturi superioare de civilizaţie şi bunăstare. dată în plus, asemenea atribute caracteristice ale politicii de partid şi de stat în România socialistă, au fost pregnant subliniate chiar în ordinea de zi a şedinţei, puternic reafirmate în cuvintarea preşedintelui RepuArgumentele care consacră, onare. In continuitatea unei ase-soluţionarea scrisorilor oamenilor muncii, luarea unor măsuri de răspuns adecvate şi prompte, capabile să stimuleze buna desfăşurare a activităţii. Şi cu acest prilej, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a ţinut să reafirme rolul deosebit de important ce revine adunărilor generale şi consiliilor oamenilor muncii în rezolvarea tuturor problemelor din întreprinderi, cooperative, practic în toate unităţile activităţii economico-sociale. In această privinţă, există încă suficient spaţiu de mai bine, pentru îmbunătăţirea lucrurilor, cu atît mai mult cu cit, după cum arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu, sînt încă minusuri în activitate, lipsuri şi neajunsuri. Nu se poate să nu remarcăm atenţia pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu a acordat-o unor aspecte legate de grija faţă de oameni, pentru asigurarea unor condiţii de muncă şi de viaţă corespunzătoare. Avind în vedere acest fapt, care indică un , atribut hotăritor al politicii ■partidului şi statului nostru, s-a f cerut să se acţioneze de către toate unităţile economico-sociale, pe baza respectării prevederilor legale, in spiritul răspun (Continuare in vaa■ a 2-a) Colectivele întreprinderilor doljene aparţinind Ministerului Industriei Electrotehnice au economisit, de la începutul anului, 2 000 tone metal, peste un milion kWh energie electrică, 580 tone combustibil convenţional, însemnate cantităţi de alte materiale şi materii prime. Succesul, la a cărui înregistrare au contribuit îndeosebi oamenii muncii de la întreprinderile craiovene „Electroputere“ şi de utilaj greu, întreprinderile de motoare electrice şi transformatoare Filiaşi, de celule electrice prefabricate şi de piese turnate Bâileşti, este, în principal, urmarea îmbunătăţirii tehnologiilor de fabricaţie, înnoirii şi modernizării producţiei. (Agerpres) cantităţi suplimentare de lignit Importante Minerii de la întreprinderea Lupoaia au ridicat la 160 000 tone producţia fizică de lignit obţinută suplimentar de la începutul anului. Succesul este în principal rezultatul creşterii mai accentuate a productivităţii muncii, indicator ale cărui prevederi au fost depăşite cu aproape 10 procente, mai bunei folosiri a excavatoarelor cu rotor, celorlalte utilaje şi instalaţii din dotare. El este însoţit de excavarea suplimentară în cadrul lucrărilor de anecopertă şi de pregătire a noilor fronturi active a unei cantităţi de steril ce asigură extragerea a circa o jumătate de milion tone cărbune energetic, depăşirea cu 24 milioane lei a producţiei marfă industriale. (Agerpres). Producţie industrială suplimentară O producţie industrială suplimentară in valoare de peste 370 milioane lei au obţinut, de la începutul anului, colectivele celor 50 unităţi economice din judeţul Gorj care şi-au onorat mai devreme sarcinile de plan pe primele cinci luni. Concretizat în realizarea peste prevederi a 300 tone utilaje tehnologice pentru industria carboniferă, 175 milioane mc gaze naturale libere utilizabile, a unor însemnate cantităţi de energie electrică, prefabricate din beton armat, cherestea, de alte produse, succesul se datorează creşterii productivităţii muncii, folosirii la înalţi indici de eficienţă a capacităţilor industriale din dotare. Printre fruntaşi se află colectivele întreprinderilor de construcţii şi reparaţii utilaj tehnologic minier din Rovinari, Tîrgu Jiu, Motru şi Tirgu Cărbuneşti, petroliştii schelelor petroliere de extracţie Stoina şi Ţicleni, energeticienii Complexului hidrotehnic şi energetic Cerna-Motru-Tismana. (Agerpres). w ■&:Mw:mw 1 IUNIE — ZIUA INTERNAŢIONALĂ A COPILULUI Caldă şi stator pentru creşterea şi educarea tinerelor vlăstare „Copil, copii (substantiv masculin) . Băiat sau fată in primii ani ai vieţii“ — este definită noţiunea, ştiinţific şi lapidar, în dicţionar. Dar ceea ce nu poate cuprinde nici o definiţie, nici un dicţionar, nici o enciclopedie despre acest cuvînt — unul din cele mai des rostite ale limbii române şi, mai cu seamă, omniprezent în componentele de suflet şi gindire ale fiecăruia — este întregul univers afectiv pe care îl implică, cu proprii resorturi şi reprezentări, cu proprii rezonanţe şi ecouri, cu proprie şi incandescentă căldură umană. Pentru că nu există om care să nu aibă înlăuntrul său şi, să nu fi dobîndit în plus de-a lungul vieţii, coarde sensibile şi capabile să vibreze duios şi îndelung la debutul scîncetului victorios al vieţii, la seninătatea privirii care se deschide asupra lumii, la candoarea celei dinţii întrebări care va declanşa cascada celorlalte spre cunoaştere. Copila este un cuvînt în faţa căruia fiecare se înclină, devine mai bun sensibil şi generos, prin spontan impuls şi negrăită dorinţă, prin putere sacră moştenită de la părinţi, prin străbună tradiţie mereu înnobilată peste veacuri. Căci, dintotdeauna şi pentru totdeauna, copilul reprezintă, pentru fiecare om, însăşi reverberaţia lui în timp şi spaţiu — iar pentru noi toţi, pentru societate, copiii întruchipează generaţiile de mîine şi viitorul ţării. JŞi nici nouă, nici ţării, nimic nu ni se pare prea greu sau prea mult cînd este vorba de copii ! Dragostea şi grija pentru copii au fost ridicate în ţara noastră la rang de politică de stat — consecvent aplicată, minuţios urmărită şi mereu amplificată, prin măsuri benefice pentru viaţa copiilor şi bunăstarea familiilor , astfel ca proaspetele mlădiţe să poată creşte, frumos, curat, puternic. „Preocupîndu-se permanent de dezvoltarea economico-socială a ţării, de ridicarea nivelului de trai al poporului, de construirea cu succes a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea României spre comunism — sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului şi preşedintele ţării — partidul şi statul nostru înconjoară cu cea mai caldă dragoste şi grijă părintească copiii patriei, tînăra generaţie, făcind totul pentru a le asigura condiţii optime de viaţă, posibilităţi neîngrădite de a urca cele mai înalte trepte ale ştiinţei şi culturii, de a-şi împlini aspiraţiile şi dorinţele cele mai cutezătoare, afirmîndu-se nestingherit în toate compartimentele societăţii, nn întreaga viaţă social-politică a ţării“. Intr-adevăr, o imensă şi modernă bază materială, creată şi mereu dezvoltată potrivit cu cerinţele la zi ale vieţii noastre sociale, este destinată creşterii armonioase a copiilor , încă de cînd ei îşi măsoară virsta în zile şi au unica „obligaţie“ de a fi sănătoşi — îngrijiţi fiind şi supravegheaţi de o întreagă reţea de asistenţă medicală pediatrică, cu numeroase şi diversificate unităţi sanitare, multe dintre ele nou construite — şi pînă cînd părăsesc băncile şcolii, ca tineri bine pregătiţi şi educaţi, formaţi ■ în cultul cinstei şi al muncii, al dragostei de patrie şi popor. Le stă la dispoziţie o vastă şi complexă reţea de învăţămînt pe tot cuprinsul ţării, cu zeci de mii de unităţi dotate cu laboratoare şi cabinete pe obiecte de studiu, ateliere şi modern material didactic, iar sute de mii de cadre didactice le asigură formarea şi instruirea temeinică, însuşirea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei, tehnicii şi culturii. Gratuit şi obligatoriu, învăţămîntul românesc cuprinde astăzi peste un sfert din populaţia ţării, din care mai bine de jumătate sunt preşcolari sau elevi în clasele I—VIII. Cei care nu au încă vîrsta de şcoală sunt îngrijiţi şi educaţi în zeci de mii de creşe şi grădiniţe, unde capătă primele deprinderi şi noţiuni, în timp ce părinţii lucrează liniştiţi, ştiindu-i vegheaţi de mîini pricepute şi suflete calde. Pregătirea elevilor pentru muncă şi viaţă este armonios realizată potrivit concepţiei originale, profund ştiinţifice şi clarvăzătoare, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu privind integrarea organică a învăţămintului cu producţia şi cercetarea ştiinţifică. Iar în timpul liber, ei îşi com (Continuare in pag. a 3-a) Copiii — viitorul luminos al potundi (Pagina a 3-a) EXPRESIE ELOCVENTĂ A PREOCUPĂRII CONSTANTE A PARTIDULUI PENTRU ... . ................... . .......... ....... .. ......... ■ —---------■ RIDICAREA NIVELULUI DE TRAI AL ÎNTREGULUI POPOR, ÎNCEPÎND DE ASTĂZI Noi categorii de oameni ai muncii beneficiază de majorarea retribuțiilor Ne aflăm în etapa a IlI-a a majorării retribuţiilor. De la 1 iunie vor beneficia de majorarea retribuţiilor tarifare încadrate la peste 2250 lei lunar unităţi subordonate Ministerului Industriei Metalurgice, unităţi subordonate Ministerului Agriculturii, cit şi personalul din cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică, proiectare şi informatică. Astfel, încă peste 325 000 oameni ai muncii vor fi beneficiari ai acestei vaste acţiuni social-economice, de creştere a nivelului de trai. Se cuvine să subliniem, încă o dată, că, la propunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului. Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. a aprobat, în şedinţa din 2 martie, ca acţiunea de majorare a retribuţiilor să se încheie cu o lună mai devreme decit era stabilit, astfel că, începînd de la 1 august 1989, întregul personal din economie va beneficia de retribuţii majorate. In acest fel se continuă neabătut hotăririle Congresului al XIII-lea si ale Conferinţei Naţionale ale partidului privind majorarea retribuţiilor, ca principala pirghie de creştere a nivelului de trai material şi spiritual al populaţiei. Anul 1989 este anul unor mari evenimente politice — a 45-a aniversare a victoriei revoluţiei din August 1944 şi Congresul al XIV-lea al partidului — în întîmpinarea cărora toţi oamenii muncii pregătesc noi şi noi succese. Vor fi prezente la însufleţitoarele bilanţuri muncitoreşti din august şi noiembrie şi sectoarele de activitate mai sus menţionate : sectorul metalurgic ca domeniu vast şi complex al bazei materiale a ţării — cercetarea ştiinţifică — ca pirghie deosebit de importantă în programul complex al modernizării tuturor sectoarelor economice, precum şi unităţi din agricultură aflate în primele rînduri ale Înfăptuirii obiectivelor noii revoluţii agrare. Ca urmare a majorării tuturor retribuţiilor, începînd cu luna august retribuţia medie a personalului muncitor pe întreaga economie va ajunge la 3 300 lei, faţă de 1 028 lei cit era in anul 1965. Aşa cum sublinia secretarul general al partidului, la iniţiativa şi sub îndrumarea căruia au fost elaborate şi adoptate aceste hotărîri de o largă rezonanţă socială, „creşterea retribuţiei şi a pensiilor au un caracter profund social şi umanitar, oglindind justeţea politicii partidului nostru, a României socialiste care pune în centrul activităţii sale, omul, bunăstarea şi fericirea sa“. Aceste adevăruri îşi găsesc locul în adevărata lor lumină dacă le vom corela cu unul dintre cele mai mari succese economice înregistrate de România pe plan internaţional — achitarea in totalitate a datoriilor externe. Ţara noastră şi-a evaluat pe deplin resursele materiale şi potenţialul economic, găsind resursele necesare pentru trecerea tuturor cetăţenilor săi pe o nouă treaptă, superioară a nivelului de trai. Trebuie să subliniem faptul că noile categorii de oameni ai muncii care intră de la 1 iunie în actuala majorare fac parte, cum am mai arătat, din sectoare de activitate de o maximă importanţă socială şi economică. Combinatele siderurgice şi de oţeluri speciale, laminoarele de ţevi, cocseriile, metalurgia neferoasă, industria materialelor refractare şi abrazive se înscriu cu sarcini deosebite la acest sfirşit de cincinal atît pe linia ridicării calităţii produselor, a diversificării lor cit şi în ceea ce priveşte reducerea consumurilor specifice, de energie şi materii prime. Dacă ni se pare firesc — dacă este firesc, conform dezvoltării industriale şi creşterii eficienţei economice — ca retribuţiile, respectiv creşterea nivelului de trai să cunoască succesiuni, etapă de etapă, imperios necesar este ca prestaţia noastră economică să devină cît mai eficientă, cheltuielile de producţie să scadă ■pînă în zona eficienţei maxime. Cercetarea ştiinţifică, un alt domeniu care intră astăzi în majorare, se ilustrează astăzi prin mari performanţe atît în construcţia de maşini, în chimie, petrochimie, extracţie, electrotehnică şi electronică, maşiniunelte, transporturi. In prezent, ca şi în viitor, rezultatele cercetării se regăsesc, trebuie să se regăsească, în toate sectoarele economice, aplicate la scară industrială. Calitatea complexă, calitatea socialistă de proprietari, producători şi beneficiari trebuie să se ilustreze şi prin grija deosebită ce ni se cere pentru a ridica întreg efortul nostru pe o nouă treaptă a eficienţei şi calităţii. Creşterea continuă, planificată a retribuţiilor oamenilor muncii în condiţiile menţinerii stabilităţii preţurilor dovedeşte în chip neabătut robusteţea economiei noastre socialiste, eficienţa me(Continuare in vaa a 2-a)