România Liberă, iulie 1989 (Anul 47, nr. 13887-13912)

1989-07-01 / nr. 13887

Minirile adoptate de PlenaraC.C. al P.C.R. — opţiuni de însemnătate istorică pentru prentul şi viitorul patru NICOLAE CEAUŞESCU CENERAL AL PARTIDULUI NEABĂTATLA ROMÂNIEI PE DRUMUL SOCIALISMULUI SI COMUNISMULUI „Pentru mine nu există şi nu va exista niciodată ţel mai înalt, suprem, decit cauza socialismului, a comunismului, cauza bunăstării şi fericirii poporului, a măreţiei sale, a independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste — Republica Socialistă România“ NICOLAE CEAUŞESCU R FUI CHEZI EMLGER :tia supusia sie Comuniştii români, Întregul partid şi popor, au luat act, cu deplină satisfacţie şi mlndrie patriotică, de hotâririle de însemnătate istorică adoptate în unanimitate de Plenara C.C. al P.C.R. din 27—28 iunie, în pregătirea celui de-al XIV-lea Congres al partidului, îndeosebi de Hotărîrea cu privire la realegerea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, în funcţia de secretar general al partidului nostru. Aşa cum s-a subliniat în cursul dezbaterilor, prin propunerea Comitetului Politic Executiv, validată cu vibrantă Însufleţire, cu cele mai alese sentimente de stimă şi preţuire, de dragoste neţărmurită, La Înaltul for al comuniştilor români, recenta plenară dobindeşte semnificaţia unui Înălţător moment istoric în viaţa naţiunii, care, prin cei mai înaintaţi reprezentanţi ai săi, aduce astfel un emoţionant omagiu Eroului între eroii neamului şi expresia profundei recunoştinţe faţă de inegalabila operă istorică a strălucitului ctitor al României socialiste moderne. In fiecare act solemn prin care — Incepînd cu organizaţiile de bază ale partidului şi încheind cu Congresul — se hotărăşte realegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia supremă de partid, este exprimată şi reiterată voinţa şi responsabilitatea unanimă a comuniştilor şi a naţiunii, de a încredinţa pe mai departe destinele patriei celui mai proeminent dintre conducătorii, revoluţionarii şi patrioţii zămisliţi in veacuri de strămoşeasca vatră românească. In acest consens unanim este sintetizată înţelepciunea milenară a poporului nostru, convingerea sa nestrămutată, probată de Însăşi viaţa nouă făurită in anii socialismului — şi cu deosebire după Congresul al IX-Iea al partidului — că Omul de excepţie, revoluţionarul ilustru şi neobosit, comunistul clarvizionar Nicolaa Ceauşescu, cel care a adus, prin sine, patriei străbune o impresionantă proiecţie în universalitate, este menit să-şi desăvîrşească misiunea istorică Încredinţată de partid şi popor, să garanteze continuitatea procesului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate cu poporul şi pentru popor. Organic legat prin toate fibrele fiinţei sale de patrie, partid şi popor, marele şi iubitul nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu întruchipează neclintita convingere in virtuţile socialismului, în această orînduire nouă ce asigură lichidarea pentru totdeauna a exploatării omului de către om, înflorirea personalităţii umane, drepturi şi obligaţii egale pentru toţi fiii ţării, accesul neîngrădit al fiecăruia la Învăţătură, la muncă, la ştiinţă şi, prin aceasta, la un nivel de trai tot mai civilizat, de înaltă calitate spirituală. Prin întreaga sa viaţă şi muncă, prin activitatea prodigioasă desfăşurată de aproape şase decenii in slujba clasei muncitoare, a partidului şi patriei, secretarul general al partidului dovedeşte că se identifică întru totul cu aspiraţiile primordiale şi interesele vitale ale poporului, că nimic nu-l înflăcărează mai mult decit credinţa neclintită , animată de o genială concepţie strategică, întemeiată pe principiile socialismului ştiinţific şi pe cunoaşterea profundă a realităţilor ţării , de a propulsa naţiunea socialistă română pe treptele superioare ale civilizaţiei şi de a o înălţa continuu în conştiinţa lumii contemporane. O lume pe care cu voinţă fierbinte, o doreşte mai bună şi mai dreaptă, o lume a prieteniei şi cooperării , pentru care, ca eminent om de stat, se afirmă prin iniţiative şi poziţii realiste, consecvente, fapt ce i-a adus un mare respect şi apreciere în rîndul tuturor naţiunilor lumii şi, pe drept cuvînt, recunoaşterea largă de Erou al Păcii. Sunt, toate acestea, trăsături ce conturează profilul personalităţii pe care o întruchipează ilustrul gînditor politic revoluţionar Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, conducătorul iubit al poporului nostru. Comuniştii, toţi cetăţenii patriei işi unesc glasul pentru a susţine cu toată căldura şi fermitatea revoluţionară istorica flotărire a Comitetului Central, prin care se chezăşuieşte însuşi viitorul de aur al naţiunii noastre socialiste. Înaintarea patriei pe treptele cele mai înalte de progres şi civilizaţie. Cu aceeaşi simţire comunistă, patriotică, Întreaga naţiune se alătură respectuosului omagiu adus de Plenară tovarăşei academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, militant de seamă al partidului şi statului, care aduce o contribuţie deosebită la înfăptuirea programelor economico-sociale ale ţării, la înflorirea ştiinţei, învăţământului şi culturii româneşti, paralel cu remarcabilul exemplu pe care il oferă, ca savant de largă reputaţie internaţională, la afirmarea continuă a cercetării proprii şi la creşterea aportului acesteia în dezvoltarea economiei naţionale. Prin Întreaga lor desfăşurare, lucrările Plenarei Comitetului Central — care, odată cu dezbaterea proiectului Programului-Directivă al Congresului al XIV-lea al P.C.R. cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1991-1995 și orientările de perspectivă pînă în anii 2000—2010 și proiectului Tezelor pentru Congresul al XIV-lea, a analizat și stadiul realizării planului pe primul semestru, măsurile pentru realizarea prevederilor de plan pe semestrul II şi pe întreg anul 1989, precum şi proiectul Planului naţional unic pe anul 1990 — ne oferă imaginea tonică a efortului statornic de perfecţionare în continuitate, proces dialectic ce reflectă caracterul revoluţionar al înseşi Orinduirii noastre. In acest cadru, importanta cuvîntare rostită de tovarăşul Nicolae Ceauşescu se relevă ca un document de uriaşă valoare teoretică şi practică, ce întăreşte orientările şi sarcinile principale prefigurate pentru perioada următoare, printr-o strălucită sinteză a conceptelor, tezelor şi experienţei partidului nostru in construcţia noii societăţi. Intr-adevăr, analiza, oricît de exigentă s-ar dori, a devenirii României în anii de muncă eroică trecuţi de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă din August 1944 şi, mai cu seamă. In răstimpul extrem de scurt istoriceşte, de nici un sfert de veac, parcurs de la Congresul al IX-lea al partidului, demonstrează cu toată forţa realităţilor că patria noastră a străbătut mai multe etape istorice, atingînd azi un nivel de dezvoltare economico-socială şi de civilizaţie cum nici măcar nu s-a bănuit vreodată, situîndu-se azi, in general, la cote de zeci şi zeci de ori superioare celor atinse în 80 de ani de orînduire capitalistă. Indemnîndu-ne să privim trecutul de la înălţimea noii zidiri a României, secretarul general al partidului subliniază cu putere că „numai şi numai odată cu lichidarea exploatării şi asupririi capitaliste, a dominaţiei străine şi trecerea la făurirea unei noi orînduiri, a socialismului, au fost posibile aceste minunate realizări în dezvoltarea generală a patriei noastre“. Dezvoltarea impetuoasă a forţelor de producţie a permis creşterea producţiei industriale de peste 135 ori în 1989, comparativ cu 1945, creştere din care 120 de părţi revin perioadei de după Congresul al IX- lea; creşterea producţiei agricole de 10 ori, din care de 6 ori după anul 1965; sporirea venitului naţional de peste 40 ori, din care de 33 ori în aceeaşi perioadă de lupă Congresul al IX-lea — realizări de răsunet, remarcate în întreaga lume —, la care documentele pentru Congresul al XIV-lea adaugă, în mod firesc, repartiţia armonioasă a forţelor de producţie pe întreg teritoriul ţării, creşterea în ritm susţinut a avuţiei naţionale acumulate, care a ajuns la 5 200 miliarde lei, a fondurilor fixe (azi, peste 3 400 miliarde lei), a construcţiei de locuinţe şi a altor obiective sociale, culturale, de învăţămînt, care au schimbat cu desăvîrşire peisajul românesc, au permis ridicarea continuă a nivelului general de trai al întregii naţiuni. Dezvoltarea şi perfecţionarea permanentă a democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, crearea unui cadru democraţic, la scara întregii societăţi, unic în felul său, prin care se asigură participarea activă şi efectivă a întregului popor la făurirea conştientă a propriului viitor liber şi independent, socialist şi comunist, întreaga dezvoltare a naţiunii române atestă cu toată tăria virtuţile socialismului, constituindu-se în argumente zdrobitoare la orice încercare de denigrare a socialismului, a forţei şi superiorităţii acestei orinduiri, într-o armă invincibilă in întreaga noastră atitudine împotriva celor care minimalizează munca poporului nostru. ro(Continuare in pap. a 4-a) EA TOVARĂȘULUI EMĂ DL SECRETAU ură a Înaintări I • LEGEA privind asigurarea şi controlul calităţii produselor şi serviciilor • LEGEA privind gospodărirea raţională, protecţia şi asigurarea calităţii apelor (Pagina a 2-a) I I sg i HI p II, WmBmm llilLllllS&l S||j|g I ACTUALS Iată că zilnic ne sosesc ştiri despre finalizarea secerişului la orz, la nivel de judeţe. Totodată, aflăm şi despre recoltele medii bune realizate de foarte multe unităţi agricole şi chiar pe ansamblul judeţelor. O notă bună pentru oamenii din aceste zone care nu numai că au pus la timp bazele recoltelor actuale dar, şi în condiţiile mai puţin , prielnice din timpul secerişului, au reuşit, prin strădaniile depuse, să adune orzul fără pierderi, să-l transporte operativ la bazele de recepţie, la celelalte locuri de depozitare. Pentru mulţi cultivatori producţiile obţinute constituie recorduri, în acelaşi timp, campania de seceriş a fost dintre cele mai scurte. S-a dovedit temeinicia cu care oamenii s-au pregătit pentru această sărbătoare a cîmpului, care este secerişul, hotărîrea lor de a răspunde prin fapte demne de muncă grijii statornice pe care partidul şi statul nostru, personal tovarăşul Nicolae Ceauşescu, o acordă agriculturii, de a întîmpina marile evenimente politice ale acestui an cu rezultate remarcabile, pe măsura cerinţelor noii revoluţii agrare. încheierea recoltării orzului înseamnă, de fapt, doar parcurgerea unei prime etape a campaniei de seceriş. Acum intră în actualitate aceeaşi lucrare la o altă cultură : griul. De la bun început trebuie să subliniem că suprafaţa pe care va trebui, să se acţioneze este de peste trei ori mai mare, ceea ce presupune o şi mai puternică mobilizare, o organizare perfectă a fluxului, folosirea la maximum a combinelor şi timpului bun de lucru. Aşa cum arată lanurile, se preconizează o producţie bună de grîu, dar de cantitatea ei vom putea vorbi numai atunci cînd a ajuns în hambare. Aceasta presupune ca peste tot să se iniţieze asemenea măsuri prin care să se termine secerişul în 7—8 zile, fără nici un fel de pierderi. Prima şi una din măsurile de bază o constituie declanşarea lucrării fără nici o întîrziere. Urmărind de mai multe ori pe zi stadiul de coacere, muţind combinele spre parcelele în care acest stadiu este cel mai avansat se poate începe secerişul la momentul optim. Aşa au procedat oamenii muncii din judeţul Ialomiţa, judeţ în care primele cantităţi de grîu au şi ajuns la adăpost. Din informaţiile sosite la redacţie de la corespondenţii noştri reiese că şi în alte judeţe din sudul ţării se fac încercări, se stabileşte umiditatea boabelor iar acolo unde condiţiile au fost întrunite, a şi început munca, în alte locuri, unde lanurile mai au puţin timp de stat în „picioare“, se schimbă sitele la combine, se revizuiesc, se înlătură deficienţele semnalate, se continuă eliberarea şi pregătirea terenului, semăna-Continuare in pag. a 4-a) ACUM, CU TOATE FORŢELE LA SECERIŞUL GRIULUI!  In Ialomiţa combinele au intrat în lanurile de grîu . In alte judeţe din sudul ţării se urmăreşte stadiul de coacere pentru ca din primul moment prielnic să se declanşeze recoltarea griului fi Folosirea combinelor la capacitatea maximă depinde și de modul în care decurg transportul și preluarea recoltei. .................. IN AGRICULTURA:" Proletari din toate ţările, uniţi-vâ ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE 1 Anul XLVII Nr. 13887 | Simbăta 1 iulie 1989 | 6 pagini — 50 bani | [ ] B. C. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a intilnit, vineri, cu tovarăşul George Hewison, secretar general al Partidului Comunist din Canada, care efectuează o vizită în ţara noastră la invitaţia C.C. al P.C.R. Tovarăşul George Hewison şi-a exprimat satisfacţia deosebită de a se intîlni cu conducătorul partidului şi statului nostru, a mulţumit pentru posibilitatea de a vizita România, subliniind că este impresionat de realizările poporului român în dezvoltarea economico-socială, în construcţia socialismului. In timpul convorbirii, a avut loc un schimb de vederi in legătură cu probleme actuale ale constructiei socialismului, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti, ale evoluţiei situaţiei politice mondiale. Relevînd că, pe ansamblu. In viaţa internaţională nu s-au produs schimbări radicale, situaţia rămînînd în continuare deosebit de gravă şi complexă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat că, în aceste împrejurări, se impune ca statele, partidele, toate forţele politice, toate popoarele să acţioneze pentru renunţarea la armele nucleare, la programele de modernizare a acestora, la experienţele nucleare, pentru reducerea substanţială a armamentelor convenţionale şi a cheltuielilor militare. , S-a apreciat că, in condiţiile actuale, acţiunile unite ale statelor socialiste, ale clasei muncitoare, ale tuturor popoarelor au o importanţă determinantă pentru realizarea unei schimbări radicale în viaţa politică internaţională, în asigurarea înfăptuirii dreptului fiecărui popor de a-şi defini şi realiza neîngrădit propriile opţiuni socialpolitice şi economice. In acest context, a fost subliniat rolul important ce revine partidelor comuniste şi muncitoreşti în instaurarea unui curs nou în viaţa internaţională spre destindere, dezarmare, pace şi progres, în afirmarea a noi şi profunde prefaceri în societate. A fost reliefat faptul că reglementarea datoriei externe a ţărilor in curs de dezvoltare şi a celorlalte probleme legate de stimularea dezvoltării independente a acestor state, de instaurarea unei noi ordini economice în lume trebuie să fie abordate şi soluţionate cu participarea, pe bază de egalitate, a tuturor statelor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a relevat că România va acţiona, în continuare, cu toată fermitatea, pentru edificarea unui climat de pace şi securitate în Europa, pentru realizarea unor relaţii noi, de deplină egalitate, care să asigure progresul economic şi social al tuturor popoarelor de pe continentul nostru, să ducă la întărirea unităţii şi colaborării lor. In cursul convorbirii a fost reafirmată hotărîrea Partidului Comunist Român şi Partidului Comunist din Canada de a milita pentru întărirea unităţii, solidarităţii şi colaborării dintre partidele comuniste şi muncitoreşti, bazate pe principiile deplinei egalităţi în drepturi, încrederii şi stimei reciproce, respectării dreptului fiecărui partid de a-şi elabora în mod independent linia politică, strategia şi tactica revoluţionară, în conformitate cu realităţile şi condiţiile specifice din ţara respectivă. S-a subliniat, în acelaşi timp, dorinţa celor două partide de a dezvolta colaborarea dintre ele, de a conlucra cu partidele comuniste, socialiste, social-democrate, cu toate forţele progresiste, antiimperialiste in lupta pentru pace, pentru progresul economic şi social al tuturor popoarelor, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă pe planeta noastră. La întrevedere a participat tovarăşul Ion Stoian, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUSESEU » J s-a intilnit cu secretarul general al Partidului Comunist din Canada, George Hewison !j . - ■*’ ti ■■■MMM ' *'MM*-* „dH . ..” Pi iiMinat L i PREŞEDINTELE NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe ambasadorul Republicii Filipine Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, vineri, pe Ernesto Querubin, ambasadorul Republicii Filipine, in vizită de rămas bun, în legătură cu încheierea misiunii sale In tara noastră. In cursul întrevederii au fost evocata bunele relaţii existente între cele două ţări, exprimîndu-se dorinţa ca aceste raporturi să se amplifice în viitor, în interesul ambelor popoare, al cauzei destinderii păcii şi colaborării internatănale. Ambasadorul filipirisz a adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu vii mulţumiri pentru sprijinul ce i-a fost acordat în îndeplinirea misiunii sale în România. VOINŢA A ÎNTREGII NOASTRE NAŢIUNI Deplină şi entuziastă aprobare a propunerii de reinvestira tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia supremă de secretar general al partidului (Pagina a 3-a)